Märkesfundamentalism

Jag var på Lelles och kikade på en Honda CRF1000 för några år sedan som hade gått under 100 mil har jag för mig. Frågade säljaren varför den gått så lite.. Den såldes av en kille som inte fick åka med sina HD kompisar längre efter att han ville testa något nytt. Så det blev en HD igen för han.
Själv har jag åkt Saab i 30 år och Honda på hojsidan. Har provat andra märken men fallit tillbaka i tryggheten igen. Vet dock inte hur jag ska göra framöver i bilfrågan.. Börjar bli tunt med vettiga Saabar.
 
Jobbat med BMW i många år, visst är ägarna oftast lite mognare och väldigt märkestrogna, inget fel med det, var och en är salig på sin tro.
Kört Ducati i många år och gick med i Ducatiklubben för många år sen men blev inte långvarig speciellt länge, maken till världsmästarklientel har jag aldrig upplevt, dessutom måste man av någon anledning använda sig av lexikon-Italienska i varenda post som görs på forat.

Avstår.
Gjorde misstaget att ställa en ödmjuk fråga till Ducce-klubben när jag körde italienskt men en Mille om man på nåder skulle kunna få delta på deras banåkar-träffar.
Det dryga, självgoda svaret jag fick från deras ordförande (om inte minnet sviker så hette han ”Zeke” eller något liknande :va ) var någotsåjävulsktinihelvete drygt så jag höll på att smälla av.
Jefla idoit…:finger
 
Gjorde misstaget att ställa en ödmjuk fråga till Ducce-klubben när jag körde italienskt men en Mille om man på nåder skulle kunna få delta på deras banåkar-träffar.
Det dryga, självgoda svaret jag fick från deras ordförande (om inte minnet sviker så hette han ”Zeke” eller något liknande :va ) var någotsåjävulsktinihelvete drygt så jag höll på att smälla av.
Jefla idoit…:finger
Var med i Ducceklubben under några år i slutet av 90-talet. Trevlig klubb o trevliga grabbar o tjejer, kunniga och generellt bra förare. I början på 2000-talet blev det fler o fler nya "posörer" med sprillans ny hoj, Ducati-kläder och en allmänt snobbig inställning. Då lämnade jag klubben o sålde av alla hojarna (av andra skäl) - men det du säger stämmer bra med hur det verkade vara på väg på den tiden - tyvärr.......
 
Har ett par HD-snubbar i mitt garage. Får nog säga att de är de mest avspända av alla i garaget, inklusive mig själv, haha.

Själv är jag Ducatist-wannabe, men då jag inte har en Panigale/999/916 och inte ens kör med Pirelli-däck så dröjer det nog innan jag blir fullvärdig…
Det var ju så mer förr. 80-90 talet när det var riktigt inne å ha en Harley. Tror även Hells Angels och Bandidos bidrog till hypen.
Nu köper ju alla olika märken inklusive Harley
 
Det finns märken jag avskyr, på inte helt rationella grunder. Har några sådana i historiken.
Kanske inte det som menades…?
 
Det är ju det som är det märkliga. Intresset gäller ju MC, inte om de är blå, orangea eller gröna liksom…

Det är en av anledningarna till att jag är mer engagerad i SMC än i någon märkesklubb nuförtiden. Inskränkthet har aldrig varit en positiv faktor.

Surtees har ju faktiskt en poäng där. Beträffande just exemplen ktm och bmw står dom ju för helt olika koncept, BMW-ägare åker hoj medans KTM är för ägare som kör hoj.

Bmw ska bara fungera men den som köper KTM accepterar att den har sina tillförlitliga brister eftersom det är ultimata körhojar.
 
Surtees har ju faktiskt en poäng där. Beträffande just exemplen ktm och bmw står dom ju för helt olika koncept, BMW-ägare åker hoj medans KTM är för ägare som kör hoj.

Bmw ska bara fungera men den som köper KTM accepterar att den har sina tillförlitliga brister eftersom det är ultimata körhojar.
Shots fired 😅
 
Det var ju så mer förr. 80-90 talet när det var riktigt inne å ha en Harley. Tror även Hells Angels och Bandidos bidrog till hypen.
Nu köper ju alla olika märken inklusive Harley
Ja, så kan det nog vara. Dessa HD-killarna jag känner är båda den typen som kör egenbyggda choppers och lyssnar på surfrock. Alltså en klassisk mc-personlighet, där oljespill är en del av vardagen.
 
När jag skaffade BMW ställde jag en fråga på BMW-klubbens forum. Visade sig att alla inlägg jag gjorde skulle godkännas av nån jäkla admin innan dom syntes. Mailade och bad honom låsa upp spärren, så jag kunde delta i dialogen. Det gick dock minsann inte, och det var oklart hur länge man skulle vara föremål för förmynderiet. Blev "tack-å-hej" illa kvickt från min sida efter det. Bra sätt att döda ett forum på, att stänga ut nytillkomna.

Men märkesfrågan då; gillar Yamaha bäst. Men kör Kawasaki och Suzuki just nu 😊.
 
Surtees har ju faktiskt en poäng där. Beträffande just exemplen ktm och bmw står dom ju för helt olika koncept, BMW-ägare åker hoj medans KTM är för ägare som kör hoj.

Bmw ska bara fungera men den som köper KTM accepterar att den har sina tillförlitliga brister eftersom det är ultimata körhojar.

De som har både BMW och KTM då? Och Yamaha? :va

(Känner ett antal som har olika hojar och jag har själv lurat på en 690/701 enduro rätt länge nu som komplement)
 
Forumet här är bra - blir väl en o annan gliring, men det är svårt att bedöma en person efter ett par inlägg, vilket kanske gör att tonen generellt är trevligare. Dessutom många hjälpsamma o kunniga profiler här.
BMW-klubbens forum är inte dåligt, men håller inte samma höga nivå (eller svarsfrekvens) med tips om teknik eller körning. Kanske är det en större andel där som bara kör och inte mekar själva. Då blir svaren oftare "lämna in, tänk på garantin, tänk på den fulla serviceboken" än att man får ett handfast tips - lite underligt mtp att BMWs R-modeller är ganska lätta att meka med.
Apriliaklubben har jag inte varit med i så länge, och är inte riktigt nöjd med att Facebook är deras forum (undviker FB så mycket som möjligt) men annars verkar de vara öppna för alla typer av hojar o välkomnar andra märken på sina bandagar
SMC är bra som paraplyorganisation så där är jag med - skulle gärna köra utbildning på deras bandagar, men tyvärr lite långt att åka.

Apropå Porscheklubben som nämnts tidigare så vill jag minnas (kan ha fel) att de tillät alla märken på bandagar bara man var med i klubben. Men efter att någon plockat med sig en gatreggad/banpreppad Volvo 145 o kört i cirklar runt flera av deltagarna så blev det stopp för allt annat än Porsche (kan som sagt vara en skröna, men jag var medlem under några år så det skulle inte förvåna mig)
17 augusti är det Apriliaklubben på Kinnekulle.
Det är näst gemytligaste av alla banaktiviteter som jag har varit på.
Kan starkt rekommenderas.
Det går att köra precis vad som helst, även såna där Ducatis, om man är lagd åt det hållet.
 
När BMW-klubben bestämde att bara medlemmar fick skriva på
forumet så blev det tack och hejdå till den klubben.
Forumet är numera helt dött.
 
Sen skall man inte glömma bort att det är mycket trevligare att leva i illusionen att ens hoj är helt fantastisk och umgås med likasinnade som också inbillar sig det, än att gå runt och störa sig på allt negativt med hojen. Samma princip kan iofs också tillämpas på hojpolare.

Sant. Att försvara sin egen investering är en underskattad konstform.

Känner några inbitna fotografer. Dom är mer öppensinnade än många hojåkare. Grundregeln där är….

”Den bästa kameran är den man har med sig”.

Dom flesta av dom gör underverk med kameran i deras mobiltelefon.

Med det sagt….. Om man inte ger sig ut och kör pga att det regnar så är det fel hoj för en…. Då är man för rädd om den…..

Heaven & Hell interagerar i samma tråd :)
 
Nåt jag kan bli jävligt irriterad på är om man råkar dyka upp hos en handlare med "fel" hoj! Tex har jag ibland svängt in hos min yamaha-handlare med Ducatin, det kan ju ha varit att jag behövt nåt till båten eller skotern. Blickar eller kommentarer om att sånt skit kan du inte åka på, köp nåt riktigt istället höhö! Ja inte fan blir det nåt här iallafall tänker jag!
Om jag vore en handlare skulle jag berömma vederbörande vad han eller hon nu kommer rullande på. Spelar ingen roll hur hojen ser ut, finns väl alltid nåt positivt att säga! Vad har man att förlora på att ha en positiv och trevlig attityd trots att kunden kommer med ett annat märke än vad som saluförs? Begreppet att bygga och vårda kundrelationer verkar vara svårt för en del.
Vidare är min känsla att jag själv var mer noga när jag var yngre , inte kanske märket på hojen, utan mer kategorin som var viktigt. Sporthoj skulle det vara, möjligtvis offroad, annars var det gubbigt/töntigt. Numer skiter jag fullständigt i vad folk kör för hoj! Huvudsaken är väl att just du gillar din hoj och det faktum att vi delar samma intresse.
 
Blev bekymrad sådär nästan på riktigt.

Bakgrund: Bekant säger att han bytt märke efter många år med KTM och nu köpt en BMW.
Men det gjorde han inte ostraffat - nu blev han närmast utfryst av tidigare hojkamrater.

Ni som vet:
Är det på riktigt den typen av sektbeteenden i KTM-kretsar?
Nej, jag känner flera vidsynta KTM-ägare. Vänskapliga gliringar är kul men inte när det blir allvar. De flesta jag känner kör det de gillar och accepterar att andra kör det de gillar.

Men det är tydligen provocerande för många när man inte gör som de tycker man ska. Oavsett om det gäller märket eller motorcykeltypen. Och än mer provocerande om du dessutom gillar det du kör. Men om du nu har en KTM eller gillar stämgafflar på tanken så betyder väl inte det att andra måste ha det? Visst är det trevligt med likasinnade, särskilt om man tillhör en minoritet, men därför behöver man inte vara trångsynt.

Men Porsche! :tummenupp
Jag körde min Brittiska SportHoj från 60-talet längs en krokig väg då en Porsche körde om i hög fart precis innan en T-korsning.
Jag skulle också vänster så när det inte var möte drog jag fullt. :banana
När Porscheföraren hörde och såg den gamla SkitHojen jämsides försökte denne köra ifrån mig naturligtvis men utan att lyckas! :hihi
Fick möte när vi var uppe i lite över 100 så jag gick in bakom. Men utan överraskningsmomentet gjorde jag såklart inget nytt försök. ;)
 
17 augusti är det Apriliaklubben på Kinnekulle.
Det är näst gemytligaste av alla banaktiviteter som jag har varit på.
Kan starkt rekommenderas.
Det går att köra precis vad som helst, även såna där Ducatis, om man är lagd åt det hållet.
Bokat.....
 
De som har både BMW och KTM då? Och Yamaha? :va

(Känner ett antal som har olika hojar och jag har själv lurat på en 690/701 enduro rätt länge nu som komplement)

Du får nog acceptera att motorcyklister du inte känner kommer betrakta och döma dig efter vilken hoj du kliver av just för stunden.

Att sen tex PG piskade skiten ur en BMW och 90% av folket bara glider med sin KTM hjälper inte. Hojarna som sådana står i varsin ände på skalan mellan tillförlitlighet och körglädje.

Och är vi inte båda två för gamla för att bry oss om vad vad några possörer tror baserat på dina kläder?
Det där brukar dessutom ge sig ganska snart när man lär känna folk bättre.
 
De som har både BMW och KTM då? Och Yamaha? :va

(Känner ett antal som har olika hojar och jag har själv lurat på en 690/701 enduro rätt länge nu som komplement)
Det är precis som med kepsar, du sätter på den som passar just för tillfället, inga problem. Och köper du en KTM eller Husqvarna kan du få köra med oss... :D
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top