Märkesfundamentalism

Ett par samband jag noterat.

Ju starkare märkescommunity (klubbar, bandagar, resor osv.) som finns kring ett märke, desto mer religösa blir dess förare, troligen för att de bara umgås med hallelujakörer som sjunger märkets lov. Detta förklarar kanske varför det ses som att svära i kyrkan att kritisera märket, eller nästan lika illa; att inte bekräfta personens hyllningar.

Det andra sambandet handlar just om behovet av bekräftelse, som verkar öka exponentiellt i förhållande till hur mycket pengar som personen spenderat på hoj och alla tillbehör.

Med dessa två samband går det lätt att räkna ut vilka märken som utmärker sig (pun intended).
Det är rätt få hojägare som lägger en stor summa pengar på en leksak/hobby och sen säger nåt dåligt om det man köpt. Och om man sen umgås med fler som har lagt en massa pengar på sin leksak, OCH lagt en massa pengar på tillbehör/merch, så kommer man prata ännu mer gott om sina grejer.

Så ja, märkesklubbar o dyl är inte opartiska direkt.
 
Har inga problem med att köra vad som helst i princip. Började med Harley i 15 år. Hade flera olika. Allt från veteran från 30-/40-talet till nytt från tidigt 00-tal. Gick över på BMW 1200GSA -09. Har kvar. Kör även Enfield och Ural nu för tiden. Hade en Honda Monkeybike ett tag. Galet rolig hoj!

Bildsidan? Austin Mini från tidigt 70-tal. SAAB 99, ingenting på många år sen Cheva van, GMC van, Merca Sprinter och har idag en UAZ 452, 60-årsjubileumsmodellen. Som jag byggt om till automatväxel.

Inte heller jag är direkt märkestrogen. Och jag är INTE direkt högteknologisk. Gillar när det går att laga saker och ting med en hammare.

Om man vill ha någonting 2-hjuligt idag som funkar, inte kostar så mycket ny, inte kostar en förmögenhet att serva och äga? Definitivt Enfield. Finns nog ingen annan tillverkare som kan konkurrera. Kan väl säga så här….. När jag gick från gammal Harley veteran-skrot till en ny -01:a Fatboy, det var då problemen började. Probike, dra åt helvete. BMW är bra men kostar för mycket att serva. Ural har inga serviceverkstäder men skickar med verktyg så att man kan skruva ner hojen i dess beståndsdelar och servar gör man enkelt själv. Enfield är BRA grejor och har några verkstäder. Men går bra att serva själv också om man vill det. Inte så många sensorer och databoxar. Sen har Suzuki, Yamaha etc gjort bra modeller. Vad som helst funkar. Skulle gärna ha en Harley 1200 sida från typ -46 igen. Aldrig (!!) en nyare Harley. Ingen ny BMW heller faktiskt. För mycket databoxar och sensorer. BMW drar åt samma håll som Probike nu. Med ”showrooms” och skit. Och på TOK för dyra servicekostnader.

Oavsett….. Man väljer själv vad man vill köra. Ingenting är fel och jag kommer aldrig försvara det jag själv kör. Det enda jag kommer konstatera är att det är bra ekonomi när det kommer till Enfield och det är BRA prylar!
 
Sen skall man inte glömma bort att det är mycket trevligare att leva i illusionen att ens hoj är helt fantastisk och umgås med likasinnade som också inbillar sig det, än att gå runt och störa sig på allt negativt med hojen. Samma princip kan iofs också tillämpas på hojpolare.
 
Sen skall man inte glömma bort att det är mycket trevligare att leva i illusionen att ens hoj är helt fantastisk och umgås med likasinnade som också inbillar sig det, än att gå runt och störa sig på allt negativt med hojen. Samma princip kan iofs också tillämpas på hojpolare.

Sant. Att försvara sin egen investering är en underskattad konstform.

Känner några inbitna fotografer. Dom är mer öppensinnade än många hojåkare. Grundregeln där är….

”Den bästa kameran är den man har med sig”.

Dom flesta av dom gör underverk med kameran i deras mobiltelefon.

Med det sagt….. Om man inte ger sig ut och kör pga att det regnar så är det fel hoj för en…. Då är man för rädd om den…..
 
Vet inte, men man tappar ju liksom den naturliga garagetiden… :)
Ja det är lite synd när man kör Yamaha , det blir lite garagehäng , ibland styr man in den i garaget men sitter bara och tittar på den och kommer till insikt att inget går att förbättra så att det är bara att rulla ut den igen och plöja mil 😃
 
Känner mig lite påhoppad som KTM ägare här;) På de 1000 mil jag har haft min så absolut 0 strulat öht. Men verkar vara lite av ett lotteri. Och att KTM ägare skulle vara fundamentalister har jag inte heller märkt,klubben verkar ha en distans till sina hojar. Om jag får gissa är det nog BMW klubben som går i den fällan.
 
Jag förstår inte frågeställningen.
Jag tycker dessa vänner låter som extremt osympatisk idioter. Inte vänner som jag skulle vilja ha eller ens någonsin haft. Jag menar hallå! Vänner som kör ktm eller bmw?

Mina vänner kör bara Yamaha och skulle någon av mina vänner byta till något annat så är det ju bara en bekräftelse på att de aldrig varit äkta vänner.
Vänner låter inte sina vänner köra vare sig ktm eller bmw, PunGt!

Ärligt talat trodde jag bara det var sånt man skämtade om.
 
HD folket är nog värst. Allt annat är skit.
Det var så förr. Börjar väl ändras sen en tid.
Har ett par HD-snubbar i mitt garage. Får nog säga att de är de mest avspända av alla i garaget, inklusive mig själv, haha.

Själv är jag Ducatist-wannabe, men då jag inte har en Panigale/999/916 och inte ens kör med Pirelli-däck så dröjer det nog innan jag blir fullvärdig…
 
Jag är extremt märkestrogen, och har bara en hoj av varje märke jag har i garaget. :hihi
Aldrig riktigt förstått det där med att vara en fanatiker för ett företag.
 
Back in the old days så gällde bara engelska hojar. Honda var bara 125cc och liknande.
BMW-gänget betraktades med viss misstro, dom hade ju inte oljedrypande skor samt att det tydligen var förbjudet att ha annan färg än svart på hojen. (Tills Charlie E dök upp med en blå "pannis")
Plötsligt hade vi med engelska hojar tvåfägade soppatankar alternativt eldsflammor. Vi hade alltid en skruvmejsel i ena bakfickan och låset i den andra, där ett hål hade nötts upp.
Sen gav sig BMWåkarna iväg på långa turer vilket vi var tveksamma till...
Men vi kunde prata med dom nästan obehindrat och ganska förundrat
 
Är inte detta ett mer generellt fenomen i samhället? Folk som mobbar, fryser ut och kränker de som har en annan politisk inriktning, sexuell läggning, håller på "fel" lag i någon sport, har en annan hudfärg, osv? Efter att ha ägt några Bmw och hängt på deras forum, kan jag däremot hålla med om att det verkar finnas en överrepresentation av sådana människotyper där.
 
Jag har märkt att vissa personer i Bmwklubben är ganska så indoktrinerade MEN klubbens stadgar fastslår faktiskt att man kan vara med i klubben oavsett hojmärke; även försäkringen får man!

Sedan finns det som överallt sådana där som ser ned på andra märken men det är ju bara att skita i.

Själv kör jag mestadels BMW men håller nog Yamaha högst hehe.

Men det jag vänder mig emot är den där mentaliteten att man värderas utifrån vilket märke man kör. Om man kör flera märken då? :va

Helst skulle man ju vilja ha några hojar av varje märke; alla har ju sina klassiker (tittar på DIG, KTM990 SE!)

Har varit med i såväl Citroën- som Jaguarklubben. Sköna människor med teknikintresse och inte alls fundamentalistiska.
 
Märkesfundamentalism...?

Ett sätt att begränsa sig. Ett sätt att slippa nya intryck, ett sätt att slippa benchmarka det man har mot det man kunde få. Ett sätt att inte behöva vara öppen och mottaglig. Ett sätt att frivilligt dra på sig skygglappar, mössa i teamfärg och låta ena armen bli uppbunden på ryggen.

Bräk något om "det bästa med att åka motorcykel är friheten. Friheten, och gemenskapen" så är fåntrattsbilden komplett.
 
Men det jag vänder mig emot är den där mentaliteten att man värderas utifrån vilket märke man kör. Om man kör flera märken då? :va
Så är det - tanken om vem du är eller hur du kör uppstår antingen när man ser dig på/vid hojen eller när du talar om vilken hoj eller typ av hoj du kör. Så är de flesta människor funtade.

Lite svårare blir det när någon har både glidare, äventyrshojar, sporthojar m kåpa o någon streetfighter/motard och dessutom av olika märken. Kanske inte så många som har det så.
 
Så är det - tanken om vem du är eller hur du kör uppstår antingen när man ser dig på/vid hojen eller när du talar om vilken hoj eller typ av hoj du kör. Så är de flesta människor funtade.

Lite svårare blir det när någon har både glidare, äventyrshojar, sporthojar m kåpa o någon streetfighter/motard och dessutom av olika märken. Kanske inte så många som har det så.

Det är ju det som är det märkliga. Intresset gäller ju MC, inte om de är blå, orangea eller gröna liksom…

Det är en av anledningarna till att jag är mer engagerad i SMC än i någon märkesklubb nuförtiden. Inskränkthet har aldrig varit en positiv faktor.
 
Det är ju det som är det märkliga. Intresset gäller ju MC, inte om de är blå, orangea eller gröna liksom…

Det är en av anledningarna till att jag är mer engagerad i SMC än i någon märkesklubb nuförtiden. Inskränkthet har aldrig varit en positiv faktor.
Forumet här är bra - blir väl en o annan gliring, men det är svårt att bedöma en person efter ett par inlägg, vilket kanske gör att tonen generellt är trevligare. Dessutom många hjälpsamma o kunniga profiler här.
BMW-klubbens forum är inte dåligt, men håller inte samma höga nivå (eller svarsfrekvens) med tips om teknik eller körning. Kanske är det en större andel där som bara kör och inte mekar själva. Då blir svaren oftare "lämna in, tänk på garantin, tänk på den fulla serviceboken" än att man får ett handfast tips - lite underligt mtp att BMWs R-modeller är ganska lätta att meka med.
Apriliaklubben har jag inte varit med i så länge, och är inte riktigt nöjd med att Facebook är deras forum (undviker FB så mycket som möjligt) men annars verkar de vara öppna för alla typer av hojar o välkomnar andra märken på sina bandagar
SMC är bra som paraplyorganisation så där är jag med - skulle gärna köra utbildning på deras bandagar, men tyvärr lite långt att åka.

Apropå Porscheklubben som nämnts tidigare så vill jag minnas (kan ha fel) att de tillät alla märken på bandagar bara man var med i klubben. Men efter att någon plockat med sig en gatreggad/banpreppad Volvo 145 o kört i cirklar runt flera av deltagarna så blev det stopp för allt annat än Porsche (kan som sagt vara en skröna, men jag var medlem under några år så det skulle inte förvåna mig)
 
Då och då slås jag av att jag har en vardera av Honda, Suzuki och Yamaha. Det är som att det fattas något.
Antar att det är europeiska cyklar, men...
 
Jobbat med BMW i många år, visst är ägarna oftast lite mognare och väldigt märkestrogna, inget fel med det, var och en är salig på sin tro.
Kört Ducati i många år och gick med i Ducatiklubben för många år sen men blev inte långvarig speciellt länge, maken till världsmästarklientel har jag aldrig upplevt, dessutom måste man av någon anledning använda sig av lexikon-Italienska i varenda post som görs på forat.

Avstår.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top