Lurigt däckfenomen...

Poison

Member
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skruttibangbang
Jag har haft ett problem jag har försökt lösa nu den senaste månaden, men ingen framgång. Så nu vänder jag mej till er:

När jag är ute och kör, och tar kurvor åt vänster, så händer det rätt ofta att bakhjulet hoppar till "ett hack". Mycket obehagligt för man känner då att man inte har koll på hojen, vilket i sin tur gjort att jag har lagt av med de härliga kurvorna mer och mer :gråta
(men på grus funkar det fin fint :crash ) Asfalten jag har kört på har dock varit ok.

Men vad beror det på? Däcket är ett: Metzeler Torance, god för 240 km/h (som aldrig hojen kommer upp i). Har det hela att göra med att drivpaketet sitter på vänster sida?? Eller är det så att det är verkligen däcket som inte är gjort för "kraftiga kurvor" för det är ett "Trail" (stig) -däck? och var lugn.. däcket är inslitet i sann sporthoj.com-anda över hela kontaktytan (och det är inte nytt heller), och det är inget fel på mönstret heller för det har jag kollat noggrant. Jag har även provat variationer av lufttryck, och hojen spårar.

Någon som har varit med om detta innan, eller har någon bra förklaring?

/Poison

Bifogat

• tourance.gif
    tourance.gif
    11.1 KB · Visningar: 416
Poison skrev:
Jag har haft ett problem jag har försökt lösa nu den senaste månaden, men ingen framgång. Så nu vänder jag mej till er:

När jag är ute och kör, och tar kurvor åt vänster, så händer det rätt ofta att bakhjulet hoppar till "ett hack". Mycket obehagligt för man känner då att man inte har koll på hojen, vilket i sin tur gjort att jag har lagt av med de härliga kurvorna mer och mer :gråta
(men på grus funkar det fin fint :crash ) Asfalten jag har kört på har dock varit ok.

Men vad beror det på? Däcket är ett: Metzeler Torance, god för 240 km/h (som aldrig hojen kommer upp i). Har det hela att göra med att drivpaketet sitter på vänster sida?? Eller är det så att det är verkligen däcket som inte är gjort för "kraftiga kurvor" för det är ett "Trail" (stig) -däck? och var lugn.. däcket är inslitet i sann sporthoj.com-anda över hela kontaktytan (och det är inte nytt heller), och det är inget fel på mönstret heller för det har jag kollat noggrant. Jag har även provat variationer av lufttryck, och hojen spårar.

Någon som har varit med om detta innan, eller har någon bra förklaring?

/Poison

Kan det ha att göra med något lager? :confused:

Hur hoppar det "ett hack"?

Är det som om det skulle ligga sit på vägen, så att det kanar en liten bit? Eller studsar det när du lägger ner... eller???

Re: Re: Lurigt däckfenomen...

Ichnoz skrev:
Kan det ha att göra med något lager? :confused:

Oj det glömde jag skriva... jag har kollat det "inre" också om jag säger så. Det är fixat på en stressad verkstad som inte viste vad det kunde vara :(

triple skrev:
Hur hoppar det "ett hack"?

Är det som om det skulle ligga sit på vägen, så att det kanar en liten bit? Eller studsar det när du lägger ner... eller???

Jo, när man lägger ner den och kör igenom en kurva så kanar bakdäcket iväg en bit.. ett hack käns det som för det tar stopp snabbt. Det har heller ingen betydels var i kurvan man är när det händer. Det händer bara en gång också, men det är väl för man blir lite :eek: när det händer och drar av på gasen och tempot.

Jag tror att det kan ha att göra med att däcket börjar bli slitet på mitten. På så sätt har det inte längre en korrekt rundning utan det känns som det släpper när du går över från den plana mitten till sidan/sidorna. Det blir liksom en valk som måste passeras vid nedlägg.

:hej

Poison skrev:
Men hur ska jag då hinna snabb-posa när tillfälle uppkommer?? :D

Hur gör ni i tokholm då, vid ett akut-posa-tillfälle? :1pajas

Jag lägger mig i ett dike med hojen och väntar på mina vänner med kamera kommer.

Sergeant skrev:
Jag tror att det kan ha att göra med att däcket börjar bli slitet på mitten. På så sätt har det inte längre en korrekt rundning utan det känns som det släpper när du går över från den plana mitten till sidan/sidorna. Det blir liksom en valk som måste passeras vid nedlägg.

:hej

Jo jag har funderat på denna utmärkta möjligheten :tummenupp länge (och även rundat till däcket med lite förmycket hjulspinn :rolleyes: ) och jag har det fortfarande som alternativ, men det syns inte. Men det konstiga är ju fortfarande att det bara händer i vänstersvängar.

Ska ägna lite mer tid åt detta problemet tror jag, för det är störande... :5sure

Min Retta "sparkade" ut bakhjulet för mig på bana här för nån vecka sen.
kändes som ngt liknande som du beskriver.

skillnaden var att jag hade lagt på 180/55 slicks, från pilot 190/50.
jag hade ruggat däcken ordentligt men den gorde ändå så fast jag hade bra temp i dem.

Efter en massa micklande med fjädringen så försvann det.

så det skulle väl vara mitt tips, kolla upp hur du har fjädringen,den har stor påverkan på gatan oxå, inte bara i grusgropen...

:squid

gpf skrev:
Va? Känner du folk som kör saktare än dig själv? :whip :D

Ja, faktiskt. Och jag tyckte det gick så långsamt att jag körde om dem. Ett par minuter senare låg jag i ett dike.
Värdelöst, dessutom fanns det inga smultron där. Fast nu ligger det lite svart plast där...

Fefan , åker du av , skärpning seså...du får hålla till bland efter släntrarna som jag ( jag var ju sist på väg hem från Karlskoga). Usch den fina hojen , lite mindre fin eller ?

Spänd ordentligt din "bak-sväng" eller va den hetter på Svensk!
Funkar inte detta, byt lager i samma och då är det klart.. :p

Hade exact samma problem på min Kawa 1000 och lösningen var enkel :)

Får du stress av problemet - köp en BMW (min f. ex. ;) ;) )

soppatorsken skrev:
Ja, faktiskt. Och jag tyckte det gick så långsamt att jag körde om dem. Ett par minuter senare låg jag i ett dike.
Värdelöst, dessutom fanns det inga smultron där. Fast nu ligger det lite svart plast där...

ajdå, inte ens smultron.. När var detta då? hojjen din såg ju hel och fin ut förra söndan iaf. :tummenupp

Ken Keniff skrev:
Fefan , åker du av , skärpning seså...du får hålla till bland efter släntrarna som jag ( jag var ju sist på väg hem från Karlskoga). Usch den fina hojen , lite mindre fin eller ?

Japp, mindre fin. Mindre fin som i inga kåpor kvar. Men sen tror jag att allt viktigt klarade sig.
Jag har faktiskt inte kollat på den för jag åkte till SÖS efteråt.
Det hände i tisdags.
Men de andra två jag åkte med harvade juh runt på stora offroadare och det kan man inte åka efter. Man ska juh vara tuff och komma först fram.

soppatorsken skrev:
Japp, mindre fin. Mindre fin som i inga kåpor kvar. Men sen tror jag att allt viktigt klarade sig.
Jag har faktiskt inte kollat på den för jag åkte till SÖS efteråt.
Det hände i tisdags.
Men de andra två jag åkte med harvade juh runt på stora offroadare och det kan man inte åka efter. Man ska juh vara tuff och komma först fram.

Såhär så det utt :rodnar

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa