Lurade, insjuknade eller vad?

Nå, vad tycker du?

• Antal röstningar
    0
Ni har fel båda två, vi lyssnar bara på inspelningar med åska och tåg som sveper förbi ifrån höger till vänster o.s.v.:tummenupp

Är du ute efter att föra en diskussion eller att förlöjliga folk???

Vi har provat det förstnämnda, men det gick inget vidare. Inga vettiga argument har ju lagts fram.

Låt oss nu allihopa tillsammans prova det sistnämda. :holdhands

du missade tydligen detta som jag skrev tidigare

"om man kollar i alla hobbies så är de som är allra mest insnöade alltid djävligt knepiga."

det går att hitta rätt lustigt folk i mcbranschen också.

Läste tråden på hififorum nu. Han kommer ju fram till att lakritssnörena är bäst:lol Måste kännas surt när han nyss har köpt ny "Super dupra twisted/backtwisted oriental mix silverplated cable" för 20 lök :rofl

Det är enkelt att förkasta och "dissa" saker man inte förstår..........det har mänskligheten gjort i alla tider. Det är den enklaste form av försvar när argumenten tryter..........

/J

Det är enkelt att förkasta och "dissa" saker man inte förstår..........det har mänskligheten gjort i alla tider. Det är den enklaste form av försvar när argumenten tryter..........

/J

Det är väl förståeligt att man "dissar" något som ingen kan förklara. Det riktigt märkliga är att folk kan bli övertygade utan en enda rimlig förklaring!

Det borde ju räcka med _en_ enda vettig förklaring om vad som skiljer en 5000kr-kabel från en lampsladd där man _faktiskt_ kan påvisa en signalförbättring/ändring som kan inverka på ljudet i en högtalare.

Det är väl förståeligt att man "dissar" något som ingen kan förklara. Det riktigt märkliga är att folk kan bli övertygade utan en enda rimlig förklaring!

Det borde ju räcka med _en_ enda vettig förklaring om vad som skiljer en 5000kr-kabel från en lampsladd där man _faktiskt_ kan påvisa en signalförbättring/ändring som kan inverka på ljudet i en högtalare.

Förklaringen har jag redan gett. Den är enkel..........personen i fråga tycker det låter bättre av någon, för honom hörbar, anledning. Mycket enkelt......du hör ingen skillnad så du köper inte multum dyra grejor......andra gör det....och köper, mycket enkelt.

Kan du bevisa att de personerna inte hör skillnad?

/J

Det är ju ännu mer konstigt, du vet att billigare kablar ger lika bra ljud, men köper de dyra kablarna för att dom är snyggare :va

Som du säger, ni audiofiler är jävligt märkliga.

Varför är det konstigt :va Precis som att köpa 18"-are till bilen, det blir inte bättre men det är snyggt. Och varför köper du Triumph när du lika gärna kan köpa en ducce och få så mycket bättre skit :D
Jag är väldigt mån om hur det ser ut hemma hos mig inredningsmässigt sett, då menar jag MIN smak. Och då vill jag inte ha ett par fula Biltema-kablar vara synliga till mina högtalare utan jag kör ett par dyra och snygga. Bakom stereon kvittar det egentligen men även här vill jag ha det snyggt.
Dock är det inga jättesummor vi snackar om, jag har inte brännt 60 lök på ett par McLaren-kablar eller dylikt. Monster, Supra, TaraLabs mm räcker gott.
Och Celine Dion kommer aldrig spelas i mina anläggningar.

det går att hitta rätt lustigt folk i mcbranschen också.

Bara kolla, det är här de flesta håller till :gnissla

Last edited:
Det är lite som att folk köper en ny hoj, helförsäkrar och smackar på med sk. "godis" för 20K. Sen har de inte vett att köra den på något roligt sätt.
Men allvarligt Nyteknik, någon försöker sno arvet från din fru. Jag lovar att stereon inte kommer att finnas med i bouppteckningen. Förmodligen inte all konst dina svärföräldrar köper det närmasta året heller.

Huvudsaken är väl att var och en är är nöjd med sin "religion"

Är själv "rätt" intresserad av bra ljud och har pysslat med det i måånga år. Vet inte om jag har fel på mina öron eller ej men har svårt att höra någon skillnad mellan värsting kablage och 350kr kablage.
Klart är dock att där mest "effekt" finns att vinna är i den mekaniska sidan(högtalarna)och förstärkeriet, naturligtvis så måste signalkällan återge oförvrängt ljud men på den sidan så är skillnaderna mellan en extremt dyr CD spelare och en relativt billig inte så stor som när man jämför två högtalare på samma sätt (enligt min mening).

Finns "ljud orakel" som bestämt hävdar att de hör skillnad på vilken väg kontakten till stickproppen är vänd, dvs de hävdar bestämt att nollan och fasen måste vändas rätt, dessa snubbar begriper inte ett skvatt om hur en transformator fungerar:D (sekundär lindningen kan omöjligt agera annorlunda beroende på vilken väg fas/nolla går, det begriper alla som kan lite om växelström). Det är också lustigt att det är så vanligt att "experterna" blandar in kablage egenskaper som hör hemma i MHz området eller högre och bestämt hävdar att det finns hörbara vinster med en sådan design även i de 20-20kHz frekvenser som någon människa kan höra. Priset tas dock av de som säljer nätkablar för 5kkr och de som sedan köper dem och hävdar att de hör skillnad..

Placeboeffekten är dock stark i "hifi" kretsar och dyrt är ofta bäst, det finns naturligtvis en sådan koppling också men då vår hörsel är olika så är det vi själva föredrar det bästa. Huvudsaken är ändå att man är nöjd med sin investering, det tråkiga är att det alltid kan bli bättre:gnissla

Men allvarligt Nyteknik, någon försöker sno arvet från din fru. Jag lovar att stereon inte kommer att finnas med i bouppteckningen. Förmodligen inte all konst dina svärföräldrar köper det närmasta året heller.
Det ska bli intressant/motbjudande att se/höra dem demonstrera den i helgen. Klart det kommer låta bra. Men jag VET att de hade varit lika nöjda med det ljud en stereo för 10.000 kr presterar. Senila idioter!

2802499 Det ska bli intressant/motbjudande att se/höra dem demonstrera den i helgen. Klart det kommer låta bra. Men jag VET att de hade varit lika nöjda med det ljud en stereo för 10.000 kr presterar. Senila idioter!
Din sambo läser inte på SH va? :D

... en kabel för 20 000kr är oftast bättre än en för 200kr annars hade ingen köpt den för 20k.

...

ingen bryr sig om eller ens ser vad jag har för kablar i min anläggning

...

Jag tror kabeltillverkarna VET vad som funkar men sen varför det funkar exakt som det gör är en annan femma.
Jo, alla audiofilier som automatiskt tror att den dyraste kabeln är den bästa.

Jo, dina audiofilpolare blir alldeles våta i brallan när de hört hur dyra dina kablar var.

Kabeltillverkarna vet hur de ska lura audiofiler. Min gissning är att kabeltillverkarna skrattar hela vägen till banken. Bara att skriva ett reklamblad som berättar och hur fantastiskt ljudet blir med de nya förbättrade kablarna. sedan vill alla audiofilier genast byta ut sina gamla svindyra kablar mot nyare och ännu svindyrare kablar.

Kejsarens nya kläder...

http://susning.nu/Audiofil
http://sv.wikipedia.org/wiki/Audiofil

Varför inte bara köpa ett par grymma hörlurar?

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back