Lurade, insjuknade eller vad?

Nå, vad tycker du?

• Antal röstningar
    0
I Ali G är det någon kristen typ som säger att han betalar till den som kan bevisa evolutionen. Ingen har gjort det heller. Så det betyder ingenting. Alltså.

:westcoast

Om man ska vara helt strikt går det inte att bevisa någonting, inte ens tyngdlagen, men det har ju inte med saken att göra, evolutionen är inte något som upplevs olika från person till person vilket ljud är. "Bästa ljudet" är inte kvantifierbart på något sätt vilket gör att ett blindtest aldrig kommer att klaras.

zee: det är omöjligt att "övertyga" någon om det utan att faktiskt lyssna på vad kablarna gör.

lite lustigt för övrigt att många här är sååååååå kritiska till att lägga pengar på en dyr hobby.

till sist tror du verkligen jag och många med mig lägger pengar på kablar för skojs skull? om jag inte hade hört skillnad så hade jag gladeligen lagt pengarna på något annat istället.

Chris Ash: du har rätt bästa ljudet är inte kvantifierbart, det handlar om sinnesintryck, det går inte heller att bevisa vilken mat som är godast.

Att kabeln kan agera som ett filter kan jag köpa, men inte på det frekvenser det handlar om när man skickar vanligt hörbart ljud. Nu har jag inte räknat på det, men jag har svårt att se någon anledning att fundera på impedanser och annat högfrekvensrelaterat förrän man närmar sig nån MHz i frekvens.

Föresten innebär stålomspunna bromsslangar stor skillnad och i det fallet skulle vem som helst klara ett blindtest.

Det var en vän till mig som forskade inom ellära som testade dyra kablar vs billiga mha oscilloskop och annat elbjäfs, han kunde inte påvisa några skillnader som skulle vara hörbara, ändå upplevde folk stora skillnader på kablarna, vissa tyckte biltemakablarna lät bättre än audiofilkablarna och viceversa. Det är lustigt det där med våra sinnen och hur man upplever saker olika.

vad menar du med kabeltillverkning då?
de har ingen egen koppargruva men utöver det så gör dom allt själv.

vad menar du med kabeltillverkning då?
de har ingen egen koppargruva men utöver det så gör dom allt själv.

Ja, alltså de producerar inte ledningarna i kabeln. Inte vad de redogör för på hemsidan i alla fall. De löder lite kontakter typ, och de kontakterna har de definitivt inte gjutit själva.
Jag hade fel ändå, hittade bl.a. en firma som heter Draka Kabel som tydligen har produktion i Sverige. Tror inte det är samma sortiment riktigt dock.

till sist tror du verkligen jag och många med mig lägger pengar på kablar för skojs skull? om jag inte hade hört skillnad så hade jag gladeligen lagt pengarna på något annat istället.

Nej då, inte för skojs skull. Men audiofiler köper dyra kablar för att:

1) det är coolt när man kan skryta om det för audiofilkompisarna.

2) man upplever en (psykologisk) skillnad man inte kan sätta fingret på.

3) hela systemet ska vara jämndyrt. Hur coolt är det när man har lagt 50 sura på 2 högtalare och sen har lampsladdar/biltemakablar till högtalarna? Nej, det gör sig inte vid ett hemma-hos-besök.

4) någon på internet (hififorum.nu, dvdforum.nu?) eller i affären "Expert" eller HiFi-klubben tycker att du ska ha det.

zee: så du tror alltså hela hifibranschen lider av en sorts masspsykos?

intressant isåfall det borde ju studeras och forskas om.

Last edited:
Nu har vi fått upp tempot i tråden.
:tummenupp

Nu väntar jag bara på att någon ska säga att Bose är bra skit. Faktiskt. :D

zee: så du tror alltså hela hifibranschen lider av en sorts masspsykos?

:lol Ja, det var ett bra ord för det. Masspsykos.

Masspsykosen har infekterat svärföräldrarna. :nicka

Last edited:

Vi har ju ett par statligt avlönade tomtar på forumet som säkert gör ännu mindre nytta idag, kanske något de kunde sätta tänderna i? :lol

HUr är det förresten med trådlöst ljud, är det bra eller? :)

Nej då, inte för skojs skull. Men audiofiler köper dyra kablar för att:

1) det är coolt när man kan skryta om det för audiofilkompisarna.

2) man upplever en (psykologisk) skillnad man inte kan sätta fingret på.

3) hela systemet ska vara jämndyrt. Hur coolt är det när man har lagt 50 sura på 2 högtalare och sen har lampsladdar/biltemakablar till högtalarna? Nej, det gör sig inte vid ett hemma-hos-besök.

4) någon på internet (hififorum.nu, dvdforum.nu?) eller i affären "Expert" eller HiFi-klubben tycker att du ska ha det.

1) ungefär samma som att ha det matchande skinnstället till hojen.....

2) hade inte dynojet bifogat ett "kvitto" på effektökningen så hade ingen bänkat/mappat

3) vem faan kör med semperit däck på RR racer XX dubbel r

4) säger Valentino att nya R1 är bra så va faan....

/J

låter utomordentligt vettigt.

60 000kr är inte speciellt mkt för en bra stereo, jag har kablar i min för mer än så.
Audiofiler är förjävligt roliga, annorlunda, men ändock hysteriskt skojiga, på ett sorgligt sätt.

Drömmen vore ju att Ducati kunde börja tillverka HiFi prylar....
Jösses vilka fanatiker det skulle frambringa.
Det skulle anordnas midnattmässor med blodsoffer till dess ära.

Nu har vi fått upp tempot i tråden.
:tummenupp

Nu väntar jag bara på att någon ska säga att Bose är bra skit. Faktiskt. :D

:lol Ja, det var ett bra ord för det. Masspsykos.

Masspsykosen har infekterat svärföräldrarna. :nicka

BOSE ÄR skit :D

Det ingen har reflekterat över är ju att 60 000:- på en stereo från B&O INTE är samma som en stereo för 60 000:- från tex Myryad, Marantz, Thule etc. Så vi får hoppas på att de inte köpte design från Bose eller B&O för då har de ju ändå inte något vidare ljud :huvet

Och kablage gör självklart skillnad men man hör inte skillnad på en kabel för 2000:- eller en för 20000k om de är tillverkade under samma premisser. Precis som Zee säger så är det den psykologiska effekten som ställer till det.
Jag får inte kalla mig audiofil om jag inte går stenhårt på den linjen där dyrt är lika med bäst? Fan, jag måste hitta en ny hobby :D

2800345 Att kabeln kan agera som ett filter kan jag köpa, men inte på det frekvenser det handlar om när man skickar vanligt hörbart ljud. Nu har jag inte räknat på det, men jag har svårt att se någon anledning att fundera på impedanser och annat högfrekvensrelaterat förrän man närmar sig nån MHz i frekvens.

Föresten innebär stålomspunna bromsslangar stor skillnad och i det fallet skulle vem som helst klara ett blindtest.
Det handlar om att för ändra signalen så lite som möjligt, inte filtrera bort.

Sen håller jag med decati om att det är liten skilnad på en kabel för 20000 och en för 2000.

Dock är det grym skilnad på 200 och 2000

Last edited:
DEt handlar om att för vandska signalen så lite som möjligt, inte filtrera.

Hehe, snälla du... Iofs så vet jag inte vad vandska betyder men jag har mina aningar. Jag förstår vad han menar men det gjorde uppenbarligen inte du?
Men har du en vettig teori angående kablar så fram med den, det är alltid kul att höra olika "proffs" tankar.
Nu lät det som att jag tog Getings parti vilket jag INTE gjorde.

Audiofiler är förjävligt roliga, annorlunda, men ändock hysteriskt skojiga, på ett sorgligt sätt.
Amen! Tron kan försätta berg...

En kabel är en kabel så länge kabelarean är den samma och det inte finns några tillverkningsfel eller materialdefekter.

Själv så kan jag villigt erkänna att jag inte skulle få ut ett skit av att köpa en ljudanläggning för 60'kr. Jag skulle aldrig få för mig att köpa en United eller liknande från ÖoB, men skulle gott och väl klara mig med grejjer för 10-15'kr.

Om någon skulle hålla en pistol mot mitt huvud, ge mig 60'kr och tvinga mig att spendera dem på en ljudutrustning skulle det bli CD-spelare och mixer från Pioneer, sedan skulle resten av slantarna läggas på så saftiga högtalare och slutsteg som möjligt. :rolleyes: :drool

Det handlar om att för ändra signalen så lite som möjligt, inte filtrera bort.

Vadå ändra? Vad är det som ändras? Givetvis får man en viss resistiv effekt i kablarna och därför är det bra med så ren koppar som möjligt, men i övrigt fattar jag inte vad som skulle kunna ändras på en signal på under 20 kHz. Om det är nåt jag har missat så får nån gärna förklara.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back