Lurade, insjuknade eller vad?

Nå, vad tycker du?

• Antal röstningar
    0
Då måste det vara sant!

:rofl
Har du inte sett det avsnittet? Det är kanske det bästa av alla, när han frågar någon professortyp om vilka uträkningar en dator kommer kunna göra i framtiden?
"Ten times ten, ten, ten, ten, ten, ten, ten, ten, ten, ten, ten, ten, nine, ten, ten, ten, ten, ten, ten, ten, ten?"

Sen anklagar han den kristna typen för att ha lämnat en floater i toaletten i sin loge.

:rofl

2800401 trådlöst ljud?
tja varför inte man hör nog ingen skillnad ändå...
Känns jääääävligt onödigt att läga 60k++ på kablar när ljudet ändå måste transporteras trådlöst från högtalaren till dina öron då med andra ord :banana

En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk :mattias

Det skulle vara roligt att ha ett blindtest med audiofiler.
Köpa samma sorts kabel från biltema och säga att dom och dom tillverkarna har levererat kabeln. Ni ska betygsätta ljudet från kablarna.
Kul att se vad som händer.
Jag suckar inombords och stänger av öronen så fort jag hör nån som säger att "man minsann inte får nån bra stereo för under 100.000kr" Eller att "allt under 100.000kr är skräp" m.m.

Själv fick jag med suprakablar när jag köpte mina Klipsch-lådor & gjorde en test mellan dessa & ett par Biltema-kablar med samma area (4 mm). Ingen som helst skillnad i ljudkvalitét.

:D

Övertron på kablar :rolleyes:

Den diskussionen har man stött på många gånger :huvet

Stackare som går på detta :D

Rätt kul att ni alla är så tvärsäkra på att man inte hör skillnad, det innebär ju alltså att det finns en hel industri som är baserad på lögner och psykologi? det måste ändå vara ganska unikt.

för övrigt1 så har jag utsatt ett antal icke-audiofil vänner för lyssningstest mellan kabel för 200kr och 20 000kr här hemma och ALLA har hört skillnad.

för övrigt2 normalt förfarande brukar vara att testa saker innan man bestämmer sig, jag gissar att en stor del av er här aldrig ens har hört en bra korrekt uppställd stereo ni har alltså ingen som helst aning om vilka skillnader man kan och inte kan höra.

i min anläggning färdas ljudsignalen i minst 5meter kabel och att tro att det INTE ska påverka signalen är bara löjligt.

Rätt kul att ni alla är så tvärsäkra på att man inte hör skillnad, det innebär ju alltså att det finns en hel industri som är baserad på lögner och psykologi? det måste ändå vara ganska unikt.

Kanske är det unikt jag kan iaf inte komma på motsvarande. Men det finns ju ett flertal läkemedel där en väldigt stor del av effekten är placebo.

Apropå psykologi och hörsel, jag spelar i ett band och har vid ett flertal tillfällen vid tex mixning varit med om att man tyckt att mixen varit kanon och ljudet riktigt klockrent. Därefter går man hem och lägger sig och kommer tillbaka till studion någon eller några dagar senare, exakt samma mix genom exakt samma utrustning,högtalare och i samma rum och den låter inte alls så som den gjorde sist.

Samma fenomen när man repar, ingen har rört någonting på utrustningen överhuvudtaget och ändå tycker man att det låter skitbra ibland och sunkigt ibland.

Våran hjärna spelar oss väldiga spratt och det finns ingen anledning att tro att det inte är samma fenomen som observeras med högtalarkablar.

Last edited:

i min anläggning färdas ljudsignalen i minst 5meter kabel och att tro att det INTE ska påverka signalen är bara löjligt.

Egentligen inte bara löjligt, eftersom du till viss del säger emot väl beprövad kretsteori.

Om du känner till något elektriskt fenomen annat än ren resistans som skulle kunna ha betydelse, hörbar eller inte, för de frekvenser och avstånd det handlar om i hemstereo-sammanhang så vill jag gärna veta.

visst hjärnan påverkar hur man hör saker men det är ändå rätt märkligt isåfall att jag och en kompis kan lyssna på samma kabel och få precis samma åsikt om hur den låter utan att ha diskuterat med varandra, borde inte våra hjärnor påverka oss olika? detta händer i princip varenda gång jag testar en kabel.

för övrigt så räcker inte de få högskolepoäng jag har läst hitills i kretsanalys till för att försöka fundera ut exakt hur det funkar med kablar. Vet däremot professorer på Chalmers som säger att dom har inte den blekaste aning om varför dom hör skillnad men lika fullt så gör dom det.

sinnesintryck är otroligt komplext och att bara avfärda saker med att eftersom jag inte förstår varför det funkar så kan det omöjligtvis fungera räcker inte riktigt, testa först så kan vi diskutera sen.

för övrigt1 så har jag utsatt ett antal icke-audiofil vänner för lyssningstest mellan kabel för 200kr och 20 000kr här hemma och ALLA har hört skillnad.

för övrigt2 normalt förfarande brukar vara att testa saker innan man bestämmer sig, jag gissar att en stor del av er här aldrig ens har hört en bra korrekt uppställd stereo ni har alltså ingen som helst aning om vilka skillnader man kan och inte kan höra.

Det är ju knappast en nyhet att det finns hela industrier byggda på lögner och människors patetiska övertygelse. Annars skulle tex inte bibeln finnas i så många upplagor som den gör.

Att dra paralleller mellan en kabel för 200:- och en för 20 000:- är ju onödigt, du får se till konstruktion och inte pris.
En kabel för 20 000:- behöver nödvändigtvis inte spöa en kabel för 200:- så länge de är uppbyggda på samma sätt. Sen om du väljer att köpa en som är isolerad av glykol-kärna med beryllium-belagda bananer är en annan femma.
Jag kallar mig själv audiofil då det är en av mina stora hobbies men jag är fortfarande så klar i huvudet att jag väljer att lägga pengarna på sånt som faktiskt gör skillnad. Sen att jag har dyra högtalarkablar/signalkablar som inte är bättre än de från biltema är skitsamma, jag köper dem för utseende också.

Slutsatsen är hur som helst att Audiofiler är jävligt knepiga, ungefär på samma sätt som en del totalt insnöade ducce-fantaster är. Jag är aktiv inom båda läger men jag är nog ett friskt nypon så att säga...

Självklart är inte en kabel bra bara för att den kostar en massa det är väl ändå rätt självklart men precis som i de flesta andra branscher så får man "oftast" vad man betalar för.

tycker för övrigt inte jämförelsen med religion är helt klockren heller.

om man kollar i alla hobbies så är de som är allra mest insnöade alltid djävligt knepiga.

Jag tycker inte att det är som i de flesta andra branscher när du säger "man får vad man betalar för".
Jämförelsen med religion är inte klockren, det har du rätt i. Det var det första jag kom att tänka på. Men det finns andra klockrena exempel.
Men du är inte alltid lurad bara för att du köper en dyr kabel. Lurad är du först när du försöker övertyga oss andra på det viset du nyss har gjort.
Vill man betala för mer än bara funktionen så gör man det. Annars skulle vi inte ha biltillverkare som tex Maserati, Rolls royce mfl.

Vet däremot professorer på Chalmers som säger att dom har inte den blekaste aning om varför dom hör skillnad men lika fullt så gör dom det.

Då skulle det ju vara intressant att veta hur det går till när dom tillverkar dom där superkablarna, när ingen uppenbarligen vet varför dom är bättre.

jo man får oftast vad man betalar för en kabel för 20 000kr är oftast bättre än en för 200kr annars hade ingen köpt den för 20k.

Jag har heller inte betalat för mer än funktionen, mina kablar ser rätt trista ut hade jag velat ha maffiga fräcka kablar hade jag valt ett annat märke och det är inte direkt som att gå runt med en rolex på armen, ingen bryr sig om eller ens ser vad jag har för kablar i min anläggning, jag har valt dom för att dom låter bäst i min stereo svårare än så är det inte.

Jag tror kabeltillverkarna VET vad som funkar men sen varför det funkar exakt som det gör är en annan femma.

Sen att jag har dyra högtalarkablar/signalkablar som inte är bättre än de från biltema är skitsamma, jag köper dem för utseende också.
Det är ju ännu mer konstigt, du vet att billigare kablar ger lika bra ljud, men köper de dyra kablarna för att dom är snyggare :va

Som du säger, ni audiofiler är jävligt märkliga.

Tacka vet jag att bränna av en rejäl bunt pengar på MC-prylar, senast idag skickade jag iväg 11 loppor i försäkring och det kändes betydligt mer tillfredsställande än att köpa kablar för samma pris för att sen sitta inne i lägenheten och lyssna på Celine Dion (som bergis är vad ni audiofiler lyssnar på). :tungan:

2801697 Det är ju ännu mer konstigt, du vet att billigare kablar ger lika bra ljud, men köper de dyra kablarna för att dom är snyggare :va

Som du säger, ni audiofiler är jävligt märkliga.

Tacka vet jag att bränna av en rejäl bunt pengar på MC-prylar, senast idag skickade jag iväg 11 loppor i försäkring och det kändes betydligt mer tillfredsställande än att köpa kablar för samma pris för att sen sitta inne i lägenheten och lyssna på Celine Dion (som bergis är vad ni audiofiler lyssnar på). :tungan:
Nä, dom lyssnar ju på mp3@64kbps :hihi

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back