Luftfjädern i gaffelbenen

...observera att dessa luftfjäderkrafter endast gäller denna framgaffel
...Således finns en unik tabell för varje modell av framgaffel.
Jag tänker inte använda mig av någon tabell. När jag räknar funkar det bättre med en formel. Kurvorna som He rik länkade till, räcker för att skapa formeln samt ger mig svaret på hur många mätpunkter jag behöver för att få fram parametrarna för min gaffel.

F.n. klurar jag på om jag skall mäta gaffeln komplett eller ersätta metallfjädrarna med nå't väsentligt mjukare med samma volym. :va
 
Jag tänker inte använda mig av någon tabell. När jag räknar funkar det bättre med en formel. Kurvorna som He rik länkade till, räcker för att skapa formeln samt ger mig svaret på hur många mätpunkter jag behöver för att få fram parametrarna för min gaffel.

F.n. klurar jag på om jag skall mäta gaffeln komplett eller ersätta metallfjädrarna med nå't väsentligt mjukare med samma volym. :va
När det gäller fjädringsfrågor så är jag ganska säker på att Alatalos svar är the way to go. Varje gång.
 
Jag tänker inte använda mig av någon tabell. När jag räknar funkar det bättre med en formel. Kurvorna som He rik länkade till, räcker för att skapa formeln samt ger mig svaret på hur många mätpunkter jag behöver för att få fram parametrarna för min gaffel.

F.n. klurar jag på om jag skall mäta gaffeln komplett eller ersätta metallfjädrarna med nå't väsentligt mjukare med samma volym. :va

Nu tror jag nog att Alatalo har tillräckligt med erfarenhet för att kunna säga vad som antagligen är det bästa sättet att lösa det mesta med fjädring på hojar.
Men annars så kan jag alltid höra mig för om att få tillbaka en bok jag har lånat ut som har formlerna du behöver så slipper du härleda fel formel. :hihi (eller helt sonika bara kan få formeln av polaren som lånat boken)
 
Inte nödvändigtvis, men den som vill räkna själv bör dra sig till minnes fysiken man hade i skolan. En luftfjäder har alltid en så kallad steglöst progressiv karakteristik som beskrivs av dessa gamla godingar:

pV = nRT
p1V1 = p2V2 (där skillnaden mellan V1 och V2 naturligtvis är innerrörets area multiplicerat med hur mycket man trycker ihop gaffeln)

Det enda knepiga är att mäta kraften eller trycket inuti gaffeln på ett tillförlitligt sätt. Det finns svindyra och väldigt precisa manometrar som går att gänga in i hål för luftningsskruvar på framgaffeln och jag har sett folk klämma in badrumsvågen i sin fjäderpress. Alla medel är tillåtna.

Ett något söligare sätt är att fylla framgaffeln proppfull med olja, sedan mäta volymen hos denna olja för att veta gaffelns invändiga volym, sedan göra samma sak vid några olika oljenivåer.
 
Inte nödvändigtvis, men den som vill räkna själv bör dra sig till minnes fysiken man hade i skolan. En luftfjäder har alltid en så kallad steglöst progressiv karakteristik som beskrivs av dessa gamla godingar:

pV = nRT
p1V1 = p2V2 (där skillnaden mellan V1 och V2 naturligtvis är innerrörets area multiplicerat med hur mycket man trycker ihop gaffeln)

Det enda knepiga är att mäta kraften eller trycket inuti gaffeln på ett tillförlitligt sätt. Det finns svindyra och väldigt precisa manometrar som går att gänga in i hål för luftningsskruvar på framgaffeln och jag har sett folk klämma in badrumsvågen i sin fjäderpress. Alla medel är tillåtna.

Ett något söligare sätt är att fylla framgaffeln proppfull med olja, sedan mäta volymen hos denna olja för att veta gaffelns invändiga volym, sedan göra samma sak vid några olika oljenivåer.

Och enligt vad du sa innan så tillkommer även adiabatisk kompression vi högre frekvenser
P1/P0 = (V1/V0)^((alfa+1)/alfa)

Det har jag aldrig insett förrän nu men jag tror jag avstår från att räkna och fyller på med olja eller styvare fjädrar tills det känns ok istället. :D

Men det är väl eg en positivt effekt att gaffeln faktiskt blir hårdare vid hög hastighet på kompressionen.
 
Jag känner bara lite grann, både i den här tråden och den om anti-squat (och kanske 300 trådar till på olika forum), att det känns rätt skönt att det inte är JAG som designar själva hojen, framgaffeln, eller stötdämparen. Jag behöver liksom inte 300 ingengörspoäng på universitet med inriktning på geometri, mekanik, pneumatik, och hydraulik.

För mig räcker det liksom att veta att om jag höjer hojen 4mm bak, så blir det så här. Om jag förlänger svingen 5mm så blir det så här. Om jag drevar om med 2 kugg mindre bak så blir det så här. osv. Och att om jag vill att hojens uppträdande ska ändras på något sätt så vet jag att det finns kanske 2-3 sätt att åstadkomma det, med lite olika sidoeffekter alla tre. Så får jag prova mig fram till vilken av dom tre jag vill använda, eller resonera med någon annan.

Jag blir alldeles snurrig av alla formler, uträkningar, och coola termer som folk slänger sig med....

Men så är jag ju varken särskilt snabb, eller smart heller för den delen... :)
 
Jag känner bara lite grann, både i den här tråden och den om anti-squat (och kanske 300 trådar till på olika forum), att det känns rätt skönt att det inte är JAG som designar själva hojen, framgaffeln, eller stötdämparen. Jag behöver liksom inte 300 ingengörspoäng på universitet med inriktning på geometri, mekanik, pneumatik, och hydraulik.

För mig räcker det liksom att veta att om jag höjer hojen 4mm bak, så blir det så här. Om jag förlänger svingen 5mm så blir det så här. Om jag drevar om med 2 kugg mindre bak så blir det så här. osv. Och att om jag vill att hojens uppträdande ska ändras på något sätt så vet jag att det finns kanske 2-3 sätt att åstadkomma det, med lite olika sidoeffekter alla tre. Så får jag prova mig fram till vilken av dom tre jag vill använda, eller resonera med någon annan.

Jag blir alldeles snurrig av alla formler, uträkningar, och coola termer som folk slänger sig med....

Men så är jag ju varken särskilt snabb, eller smart heller för den delen... :)

Även om jag har ett osunt antal högskolepoäng så föredrar jag också din metod.
 
Back
Top