Lockpriser?!

• Thread starter Thread starter Teo
  • Start date Start date
Vi hade lite flax när vi köpte kåken då det var ett fast pris som låg klart inom ramarna för vår ekonomi.

När vi sålde förra lyan hade vi inte kollat upp marknaden alls utan litade på mäklaren, något som helt klart gjorde underverk för hans provision. Hade vi läst på hade vi haft ett bättre förhandlingsläge gällande från vilket pris han fick procent.

För att säljaren och mäklaren kommit överens om det priset. Mäklaren anlitas av säljaren och kan leverera förslag men det är säljaren som godkänner och således står för utgångspriset.

Jag förbehåller mig rätten att sätta vilket pris jag vill på min lägenhet.
För mig som köpare så ser jag hellre en lång budgivning än en kort, utan utrymme för budstrategi. Då kan man lika gärna ha ett fast pris.

Inget av det du nu skriver förklarar varför du skall sätta ett avsevärt lägre pris än du kan acceptera. Det är väl ingen idé att ha en budstart på något särskilt belopp över huvud taget i så fall, då kan man väl börja från 0 och se var det slutar.

Jag har aldrig hävdat motsatsen, om du läst vad jag skrivit? Jag ifrågasätter värdet och funktionen av ett utgångspris/utropspris som saknar värde.

Fråga Bukomwskis så får du en bättre förklaring. jag kan inte göra mer än att upprepa mig. Det är en försäljningsform, den ser ut så.

http://www.bukowskis.se/

Nej, din åsikt är uppenbarligen allsmäktig! :Bugar

Du låter bitter. upp med morrhåren nu. Det är inte min åsikt utan marknadens (med ett få undantag såklart).

Inget av det du nu skriver förklarar varför du skall sätta ett avsevärt lägre pris än du kan acceptera. Det är väl ingen idé att ha en budstart på något särskilt belopp över huvud taget i så fall, då kan man väl börja från 0 och se var det slutar.

Det har jag redan föreslagit tidigare i tråden.:banana

Last edited:
Det tror ingen annan.
Mjeh. Det kan faktiskt vara så. Men marknaden är ju f.n. utformad som den är och det är låga utropspriser (lockar till sig drömmare) som bäst driver upp priserna. Därmed inte sagt att ett framtida skifte mot högre utropspriser inte kan vara minst lika lönsamt.
Skall bara lösa bostadsbristen först :D

Det är väl ingen idé att ha en budstart på något särskilt belopp över huvud taget i så fall, då kan man väl börja från 0 och se var det slutar.

Det har jag också funderat på. Undrar hur det hade påverkat priset. Det hade nog kommit en jäkla massa folk på visningarna i alla fall.

Kommer du helt ärligt ha ett fast pris när du säljer din bostad? Då losar du förmodligen flera hundra tusen. Det finns en anledning till att det går till som det gör. Men glöm för all del inte pm:a Tikki innan så han kan göra en bra deal. :tungan

Antaglingen så läser du som du vill, eller så vill du bara göra dig lustig på andras bekostnad?
Jag skrev att bud som ligger på säljarens utgångspris eller över med ett par hundratusen ska accepteras. Jag skrev inte att bud under utgångspriset ska accepteras, stor skillnad där. Jag pratar inte heller om fasta priser.
Står det 1 miljon eller högstbjudande, ska man vara beredd att acceptera bud på 1 miljon om det är högst. Annars så får dom ge fan i att sätta ut priser övehuvudtaget, och i stället säga att vi tar in bud och bestämmer oss för att sälja om vi får in ett bud som är tillräckligt intressant. Jag har inget som helst emot budgivning. Men den ska börja vid acceptpris inte vid något hittepå pris.

Kan du svar på min fråga. Varför lägger man ut priser som man inte är beredd att acceptera i säljannonsen?
Det är mer regel än undantag att objekten går för 500.000 - 1 miljon mer än utgångspriset, Borde inte mäklarna ha koll på marknadspriset eller blir dom överaskade varje gång priset gick upp 40% mer än utgångspriset?

Du låter bitter. upp med morrhåren nu. Det är inte min åsikt utan marknadens (med ett få undantag såklart).

Nej, jag är inte bitter. Jag är fascinerad. En så bestämd åsikt som du inte på något sätt kan motivera annat än -"det är så".

Jag antar att jag måste acceptera det.

Det har jag också funderat på. Undrar hur det hade påverkat priset. Det hade nog kommit en jäkla massa folk på visningarna i alla fall.

Som sagt så har jag redan föreslagit det. Kommer det fler folk på en sådan visning borde man "plocka bort" dessa. Det finns ju en sida i tråden om försäljningsstatistik så allt underlag för att avgöra sånär som var en lägenhet landar finns ju. Om folk envisas med att bortse från detta och i stället använda tro, hopp och vilda fantasier så är det inte mer än rätt åt dem om det går åt helsike. Kan man inte kräva eget ansvar för folk längre (och vilket milt sådant dessutom i den här frågan).

Jag skrev att bud som ligger på säljarens utgångspris eller över med ett par hundratusen ska accepteras. Jag skrev inte att bud under utgångspriset ska accepteras.

Varför? Om jag kommer och ska köpa en hoj och är redo att betala det som står i annonsen men sedan är en jävla jobbig och bökig typ så har väl säljaren rätt att dra sig ur.

Jag säljer inget till någon som är bökig utan säger då att köp en annan hoj. Har jag inte rätt till det?

Last edited:
Antaglingen så läser du som du vill, eller så vill du bara göra dig lustig på andras bekostnad?
Jag skrev att bud som ligger på säljarens utgångspris eller över med ett par hundratusen ska accepteras. Jag skrev inte att bud under utgångspriset ska accepteras, stor skillnad där. Jag pratar inte heller om fasta priser.
Står det 1 miljon eller högstbjudande, ska man vara beredd att acceptera bud på 1 miljon om det är högst. Annars så får dom ge fan i att sätta ut priser övehuvudtaget, och i stället säga att vi tar in bud och bestämmer oss för att sälja om vi får in ett bud som är tillräckligt intressant. Jag har inget som helst emot budgivning. Men den ska börja vid acceptpris inte vid något hittepå pris.

Kan du svar på min fråga. Varför lägger man ut priser som man inte är beredd att acceptera i säljannonsen?
Det är mer regel än undantag att objekten går för 500.000 - 1 miljon mer än utgångspriset, Borde inte mäklarna ha koll på marknadspriset eller blir dom överaskade varje gång priset gick upp 40% mer än utgångspriset?

Äh, jag bara gör mig lustig. Därav smileysarna. Bry dig inte om det. Jag är dum.

För att svara på din fråga. Det finns enligt de mäklare jag pratat med naturligtvis en gyllene medelväg vad man ska lägga budstarten på. Inte för högt för att inte skrämma bort köpare som är vana vid, och räknar med, att det går upp tex 20%. Inte för lågt för att inte budgivarna ska bli sura för att det går upp för många % och därmed hoppar av enbart pga av det, samt att få dit rätt spekulanter. Blir det för många spekulanter på en visning kan det tydligen vara negativt också för att man tappar tron på att faktiskt kunna ro hem lägenheten.

Denna gyllene medelväg varierar något mellan olika mäklare men själva syftet med hela proceduren är förstås att få ut så mycket pengar som möjligt av en försäljning.

Nej, jag är inte bitter. Jag är fascinerad. En så bestämd åsikt som du inte på något sätt kan motivera annat än -"det är så".

Jag antar att jag måste acceptera det.

Till att börja med så har jag inget problem med att läget är som det är. Det är uppenbart för mig att utgångspriset inte har något med marknaden att göra. Jag siktar på marknadspriset under budgivningen. Någonstans måste man börja och jag ser personligen som köpare att det är en bra bit från slutpris. Lite som "nu öppnar vi dörrarna till auktionen" och en stor skara budgivare kliver in och gör upp i stället för att man handplockar de som har monokel och kom dit i en Bently.

Denna gyllene medelväg varierar något mellan olika mäklare men själva syftet med hela proceduren är förstås att få ut så mycket pengar som möjligt av en försäljning.

Precis så är det och trial and error-metoden har lett fram till läget vi har nu.

Last edited:
Som sagt så har jag redan föreslagit det. Kommer det fler folk på en sådan visning borde man "plocka bort" dessa. Det finns ju en sida i tråden om försäljningsstatistik så allt underlag för att avgöra sånär som var en lägenhet landar finns ju. Om folk envisas med att bortse från detta och i stället använda tro, hopp och vilda fantasier så är det inte mer än rätt åt dem om det går åt helsike. Kan man inte kräva eget ansvar för folk längre (och vilket milt sådant dessutom i den här frågan).

Varför? Om jag kommer och ska köpa en hoj och är redo att betala det som står i annonsen men sedan är en jävla jobbig och bökig typ så har väl säljaren rätt att dra sig ur.

Jag säljer inget till någon som är bökig utan säger då att köp en annan hoj. Har jag inte rätt till det?

Klart du inte behöver sälja till någon som är bökig och stökig, skulle inte jag heller göra. Men det är en helt annan fråga. Får du ett seriöst bud över ditt utgångspris från en seriös köpare, ser jag ingen anledning till att säga nej. Sätt ut ett acceptpris på en gång så slipper du många stökiga o bökiga människor som försöker ge oseriösa bud

Äh, jag bara gör mig lustig. Därav smileysarna. Bry dig inte om det. Jag är dum.

För att svara på din fråga. Det finns enligt de mäklare jag pratat med naturligtvis en gyllene medelväg vad man ska lägga budstarten på. Inte för högt för att inte skrämma bort köpare som är vana vid, och räknar med, att det går upp tex 20%. Inte för lågt för att inte budgivarna ska bli sura för att det går upp för många % och därmed hoppar av enbart pga av det, samt att få dit rätt spekulanter. Blir det för många spekulanter på en visning kan det tydligen vara negativt också för att man tappar tron på att faktiskt kunna ro hem lägenheten.

Nu förstår jag dig bättre:tummenupp

Last edited:
Klart du inte behöver sälja till någon som är bökig och stökig, skulle inte jag heller göra. Men det är en helt annan fråga. Får du ett seriöst bud över ditt utgångspris från en seriös köpare, ser jag ingen anledning till att säga nej. Sätt ut ett acceptpris på en gång så slipper du många stökiga o bökiga människor som försöker ge oseriösa bud

Hojen var ett exempel på att man som säljare har rätten på sin sida att välja om och till vem man vill sälja och det är inte klart för ens underskrivet.
Jag skulle heller inte sätta ut ett pris jag inte kunde släppa för men det är jag det.

Det är jättebra. Dock inte alla mäklare som har den tjänsten. Skulle alla ha det så skulle underlaget för allt gnäll minska radikalt. Man kan hjälpa till genom att säga till mäklaren att om man inte få enkel inblick i budgivningen så väljer man bara att bjuda på objekt från andra mäklare där det visas. De är livrädda att förlora potentiella köpare.

Har inte alla det ?, förvånar mig väldigt mycket faktiskt

Har inte alla det ?, förvånar mig väldigt mycket faktiskt

Inte tydligt på förstasidan jallafall. Men alla uppgifter går att få ut. Fast jag tycker det borde vara obligatoriskt att man kunde följa budgivningen. Det kan även vara så att avsaknaden av sådan tydlig info gör att folk får känslan av att bli blåsta. Om så många kort som möjligt ligger på bordet så kanske folk slutar haka upp sig på dessa "lockpriser".

Det har jag redan föreslagit tidigare i tråden.:banana

Ok, perfa men du har väl också pekat på det förträffliga i låga utgångspriser som säljaren aldrig ämnat acceptera? Så tolkade i alla fall jag trådstarten men jag har inte hängt med i alla svängar sedan dess.

Låga startpriser som har nada med accept- eller slutpris att göra ter sig ologiska. Jämför med om du skall köpa en jacka på NK:
Hej, jag tar gåsjackan här för 3999:-
-Nej men vi vill ha 4999:-
Vadå, har någon bjudit så mycket eller?
-Nej men vi tycker det är rätt pris
Varför skrev ni inte det då?
-Ingen hade velat ha den då?
Enligt vilken tillgänglig vetenskap då?
-Vår egen inavlade nasarvetenskap här på NK så klart!

Ok, perfa men du har väl också pekat på det förträffliga i låga utgångspriser som säljaren aldrig ämnat acceptera? Så tolkade i alla fall jag trådstarten men jag har inte hängt med i alla svängar sedan dess.

Låga startpriser som har nada med accept- eller slutpris att göra ter sig ologiska. Jämför med om du skall köpa en jacka på NK:

De bah är sjå... :crash

Det kan jag hålla med om och som jag skrivit skulle jag aldrig sätta ett pris själv jag inte kunde släppa för. Problemet är att om man måste acceptera det högsta budet som läggs så kanske man gör en brakförlust och då försvinner poängen med budgivning och folk kommer gå på fastpris i stället...+ bud... och sen är det igång igen.

Är det inte lättare att bara gilla läget och sluta tramsa.

Nej Håkan från Jakobsberg, du kommer inte kunna köpa den här 2:an i vasastan för 1.6 och hade du ägnat lite tid åt att kolla marknadsläget så hade du inte blivit putt över det och kommit upp med en term som beskriver hur putt och krenkt du känner dig.

Kontentan, och det jag var inne på i trådstarten är att det är ett känsligt ämne och hur man än gör kommer man tyngas av kval. Om man inte haft råd så kommer man känna att man har blivit lurad för det har aldrig med att man faktiskt inte har råd att göra eller om man vunnit en budgivning så känner man sig dum för att man betalat mer än alla andra.

Så är det bara.

Men ta dig i kragen nu Mackan. En jacka är en jacka. En lght är en lght. Om NK hade kunnat sälja fler jackor till högre pris med hjälp av budgivning hade det säkert också sett ut så.

Marknadsekonomi du vet? Du börjar låta lite commie nu tycker jag :tungan

Nej Håkan från Jakobsberg, du kommer inte kunna köpa den här 2:an i vasastan för 1.6 och hade du ägnat lite tid åt att kolla marknadsläget så hade du inte blivit putt över det och kommit upp med en term som beskriver hur putt och krenkt du känner dig.

:rofl

Last edited:

Är du arg för att du inte hade råd med jackan på NK eller för att du bor i hyresrätt?

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP