Lockpriser?!

• Thread starter Thread starter Teo
  • Start date Start date
Varför ska mäklare och säljare ta upp folks tid genom att lägga ett pris lägre än vad de tänkt att sälja det för?

Man går tidigare från jobbet, kanske avstår från nåt som är planerat under helgen eller liknande för att kasta bort sin tid på ett objekt som har ett "lockpris"?

Går inte att jämföra med aktion. En aktion så kan man kolla och buda på fler objekt inom en kort tid. Men att hitta ett boende är mer tidskrävande.

Varför ens mäklare går med på dessa "lockpriser" är för att det ser bra ut på papper att visa nya kunder som tänkt att sälja sitt hus så de tror att mäklaren kan se till att de får drömpriser på just deras objekt.

All denna jäkla spel fram och tillbaka tjänar mäklaren och säljaren på, och köparen är bara ute efter en bostad. Klart som fan de gnäller när de ogillar detta spelande.

...er som har lägenheter som ökat i värde så ni sedan kunnat öka lånen och köpa leksaker.

Eh, killen har två högar värda typ 20k tillsammans så jag betvivlar att vi har något annat än den klassiskt uppnosige studenten att göra med faktiskt. :)
Har jag fel så har han sannerligen inte kapital i överflöd i alla fall. :lol

Varför ska mäklare och säljare ta upp folks tid genom att lägga ett pris lägre än vad de tänkt att sälja det för?

Man går tidigare från jobbet, kanske avstår från nåt som är planerat under helgen eller liknande för att kasta bort sin tid på ett objekt som har ett "lockpris"?

Men blir du förvånad över att budgivningen drar i väg så får du ta och göra något åt det i stället. Jag med flera finner inte något problem i detta. Gör din marknadsanalys innan du gör en miljonaffär. Det är både förnuftigt och ansvarsfullt. En lägenhetsvisning tar inte mer tid av ditt liv i anspråk oavsett utgångspris.

Last edited:
Men blir du förvånad över att budgivningen drar i väg så får du ta och göra något åt det i stället. Jag med flera finner något problem i detta. Gör din marknadsanalys innan du gör en miljonaffär. Det är både förnuftigt och ansvarsfullt. En lägenhetsvisning tar inte mer tid av ditt liv i anspråk oavsett utgångspris.

Va fan ska man behöva bli en mäklare eller expert för att köpa en lägenhet?

Som mackan skrev, sätter man "rätt" pris pris slipper man få över en lassa luffare som klampar runt och sedan drar därifrån förbannade för de kunde lägga sin tid på att göra nåt annat vettigt. Som att kanske tjäna mer stålar.

Ska man behöva bli märke och modelexpert på varje jäkla bilmärken man är intresserad av? Och när man blir missnöjd eller känner sig lurad så säger säljaren att man får skylla sig själv och borde ha vetat allt innan. Va fan behövs mäklare då för? eller säljare. Bara kliva in och ge ett jkla bud och hoppas på det bästa.

Last edited:
Men blir du förvånad över att budgivningen drar i väg så får du ta och göra något åt det i stället. Jag med flera finner något problem i detta. Gör din marknadsanalys innan du gör en miljonaffär. Det är både förnuftigt och ansvarsfullt. En lägenhetsvisning tar inte mer tid av ditt liv i anspråk oavsett utgångspris.

Varför ska det behöva vara så då?

Varför säljs inte begagnade bilar på samma vis då?

Skylt på bilen "50 000:- eller högstbjudande" men räkna med att den kan kosta bortåt 75-80... :hihi

Där betyder ju 50 000:- att det är vad säljaren vill ha i sina våta drömmar, men att den förmodligen säljs för 42 och han är nöjd ändå.

Va fan ska man behöva bli en mäklare eller expert för att köpa en lägenhet?

Som mackan skrev, sätter man "rätt" pris pris slipper man få över en lassa luffare som klampar runt och sedan drar därifrån förbannade för de kunde lägga sin tid på att göra nåt annat vettigt. Som att kanske tjäna mer stålar.

Det krävs väl ingen expert för att kolla vad liknande objekt gått för? Tänk efter en stund och kolla sedan läget lite. Det är inte knepigt. Är det inte konstigt att folk inte undersöker lite innan man slänger ut ett par millar eller än värre lånar upp sig över öreonen för en affär.

Varför ska det behöva vara så då?

Varför säljs inte begagnade bilar på samma vis då?

Skylt på bilen "50 000:- eller högstbjudande" men räkna med att den kan kosta bortåt 75-80... :hihi

Där betyder ju 50 000:- att det är vad säljaren vill ha i sina våta drömmar, men att den förmodligen säljs för 42 och han är nöjd ändå.

Som jag sa tidigare en 20 gånger så skulle jag aldrig sätta ut lägenheten lägre än vad jag kunde släppa den för. Att andra gör det får stå för dem. Att de har rätt att göra det ser jag som en självklarhet oavsett om det är smart för affärerna eller inte. Eller vill du/ni ha ett reglemente som avgör hur ni får sälja era saker?

Last edited:
Som jag sa tidigare en 20 gånger så skulle jag aldrig sätta ut lägenheten lägre än vad jag kunde släppa den för. Att andra gör det får stå för dem. Att de har rätt att göra det ser jag som en självklarhet oavsett om det är smart för affärerna eller inte. Eller vill du/ni ha ett reglemente som avgör hur ni får sälja era saker?

Du kan få köpa min hoj för en chokladbit och en öl, dock när du har åkt hit med släpvagnen för att titta på den och eventuellt köpa den vill jag ha 40 000 för den!

Eh, killen har två högar värda typ 20k tillsammans så jag betvivlar att vi har något annat än den klassiskt uppnosige studenten att göra med faktiskt. :)
Japp.
Fattig som en råttstudent i kyrkan. Hojskrotet och livet som lånefri innebär att jag varje månad kan lägga undan halva lönen. Jag lever på existensminimum. Snälla, rädda mig.

Nu hänvisar du till att "marknaden" är rationell. När blev "marknaden" synonymt med enskilda köpare?
Bör inte säljarna ha något att säga till om?

Jag har inte sagt att jag anser att marknaden alltid har rätt. Jag påpekade bara att vissa teorier pekar på det.

Visst har säljaren nåt att säga till om och vore man lite naiv kunde man ju tro att han sagt sin åsikt när han bestämde utgångspriset...

Du kan få köpa min hoj för en chokladbit och en öl, dock när du har åkt hit med släpvagnen för att titta på den och eventuellt köpa den vill jag ha 40 000 för den!

Men vet jag att den sannolikt kommer gå för 37-42 beroende på hur många andra som är på väg med släp så kanske jag erbjuder 37 på telefon eller så skiter jag i att komma.

Ok! Du menar en sån som är så säker på att han ska tillhöra eliten av höginkomsttagare i framtiden att han redan räknar sig som en sådan!

Ok! Du menar en sån som är så säker på att han ska tillhöra eliten av höginkomsttagare i framtiden att han redan räknar sig som en sådan!

Finns det sådana? De måste vara sjukt störande om de är över 15 år.
:lol

Om det finns sådana så vet jag hur de blir, en karaktär jag stött på flera ggr:
Halvdan/ok utbildning, lägre befattning, dålig lön och avsides tj-rum och övertygafe om att de skulle göra ett bättre jobb än sina chefer. Minns två riktiga UFO:n på rak arm, en vart väl inlagd för påhittade besvär till sist och den andra kan jag tänka mig glider runt och gnäller än och skryter om deras högskolepoäng.

Varsågod ph1o! :lol

Lunarspråket klär dig! :tummenupp

Last edited:
En budgivning på en bostad är som vilken auktion som helst. Auktionsförrättaren sätter ett grundpris som är lagom för att locka så många budgivare som möjligt. ´
Detta har föga att göra med slutpris.

Om folk har bestämmt sig för att börja buda så hänger de i regel med längre än vad de tänkt sig från början, oavsett om det gäller poker, auktioner eller hus.
Därför är det bra att ha med så många som möjligt med från början.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti