Lockpriser?!

• Thread starter Thread starter Teo
  • Start date Start date
Varför ska du då sätta ett lägre pris än du kan tänka dig sälja den för? Du har knappast gjort någon en tjänst.
Intresse. Det finns två varianter, lågt (lockpris) utropspris och högt (marknadspris) utropspris.

LP: Trettio stycken pop-människor som skall köpa lägenhet kommer att trigga varandra. Därmed skapas en illusion bland budgivarna om det perfekta boendet och en måste-ha känsla, för "alla andra" vill ju också ha den.. Följden blir att buden haglar och chimären om det perfekta boendet får vissa att bjuda (mycket) mer än de från början hade tänkt.

MP: Två stycken Lars-Olov och Stina-Maja som är fullständigt rationella köpare skapar inte samma möjligheter. Det finns liknande boenden på marknaden, de måste inte ha just det här.

Varför ska du då sätta ett lägre pris än du kan tänka dig sälja den för? Du har knappast gjort någon en tjänst.
Varför sätta ett utropspris på en Traderaauktion på 1kr om man ändå har ett reservationspris på 2000kr?

Det jag skulle störa mig mest på är att jag blir "lurad" att gå på visningar som först i efterhand visar sig vara hopplösa redan i förväg.

Jag vill inte slösa tid helt enkelt, jag har meningsfullare saker att göra än att gå på visningar där budgivningarna senare skenar.

Det är samma skit soma tt vissa gym vägrar ge priser över telefon:
- Du får boka möte med vår medlemsskapsrådgivare!

Last edited:
Intresse. Det finns två varianter, lågt (lockpris) utropspris och högt (marknadspris) utropspris.

LP: Trettio stycken pop-människor som skall köpa lägenhet kommer att trigga varandra. Därmed skapas en illusion bland budgivarna om det perfekta boendet och en måste-ha känsla, för "alla andra" vill ju också ha den.. Följden blir att buden haglar och chimären om det perfekta boendet får vissa att bjuda (mycket) mer än de från början hade tänkt.

MP: Två stycken Lars-Olov och Stina-Maja som är fullständigt rationella köpare skapar inte samma möjligheter. Det finns liknande boenden på marknaden, de måste inte ha just det här.

Dead on ..

Den som inte förstår det borde kränkas för sin marginella kvot intelligens.

För att säljaren och mäklaren kommit överens om det priset. Mäklaren anlitas av säljaren och kan leverera förslag men det är säljaren som godkänner och således står för utgångspriset.

Nu till det roliga i kråksången.

Mäklaren, ska se till både säljarens och KÖPARENS intresse.

Köparens intresse, my ass.....:lol

Nu börjar det dyka upp tjänster likt http://köparmäklare.se som då ska stå på köparens sida istället...

En reaktion på Mäklarkårens misslyckande pga de vinstmaximera med hjälp av säljarens samtycke.

Vi skulle kunna göra så här att all budgivningsförsäljning börjar på 0 spänn så slipper folk stirra sig blint på utgångspriset som av någon märklig anledning är en viktig siffra för folk.

Fast pris= vad säljaren vill ha för objektet.

Budgivning= 0 spänn + bud.
Det är ju helt klart ett bättre alternativ än att ha någon form av mellanpris som inte har någon funktion alls annat än att som sagt locka dit folk som ändå kommer att hoppa av budgivningen.

Det jag skulle störa mig mest på är att jag blir "lurad" att gå på visningar som först i efterhand visar sig vara hopplösa redan i förväg.

Jag vill inte slösa tid helt enkelt, jag har meningsfullare saker att göra än att gå på visningar där budgivningarna senare skenar.

Men du kan väl inte mena att du (ni då det verkar gälla flera) inte kollar runt lite innan så ni vet stora drag vart lägenheterna i den storleksordningen hamnar i slutskedet? Det är slutpriset som är intressant. Givetvis är folk som tror att utgångspriset betyder något en klar fördel för en påläst budgivare då dessa halkar bort i initialskedet.
jag vet var en lägenhet hamnar på ett ungefär redan när jag är och kollar på den. Det är bara att lägga en halvtimme på nätet och kanske ringa några samtal. Är det så mycket begärt av en människa som skall slänga fram 2 miljoner att denne har någon som helst koll på omständigheterna?

Vi skulle kunna göra så här att all budgivningsförsäljning börjar på 0 spänn så slipper folk stirra sig blint på utgångspriset som av någon märklig anledning är en viktig siffra för folk.

Ja, men då har du en helt annan infallsvinkel, ett utgångspris är ändå en riktlinje som intressenter använder och värderar.

Med ett utgångspris som inte har någon som helst förankring i något, annat än att dra till sig intresse, har du vilselett eventuella budgivare och köpare.

Nu till det roliga i kråksången.

Mäklaren, ska se till både säljarens och KÖPARENS intresse.

Köparens intresse, my ass.....:lol

Nä det är ju helt sant faktiskt och något som inte borde komma som en överraskning då säljaren anlitat mäklaren och mäklaren får provision på vinsten. Men sedan är det upp till mäklaren att kontrollera uppgifterna om lägenheten så köparen inte åker på en dold nit. (något korvgubbe hade en intressant artikel om för ett tag sen).

Ja, men då har du en helt annan infallsvinkel, ett utgångspris är ändå en riktlinje som intressenter använder och värderar.

Med ett utgångspris som inte har någon som helst förankring i något, annat än att dra till sig intresse, har du vilselett eventuella budgivare och köpare.
Även om du har ett utgångspris på 0 kr så kan uppskattat marknadsvärde fortfarande vara utskrivet som ett riktvärde.

Nej.

Håller inte med. Ett utgångspris är ett utgångspris. inget annat. Det som avgör lägenhetens värde är: Kvadratmeter, antal rum, läge, avgifter, skick, aktuella räntan, mm. Det kommer så vara oavsett om utgångspriset ligger på 30 eller 80% att beräknat marknadsvärde.

Felet är att folk inte vill förstå det. Man vill och hoppas på att kunna få en lägenhet till utropspris. Eftersom vi sällanannars i vårat samhälle tillämpar budgivning är detta något nytt för folk och förvirring uppstår.

Även om du har ett utgångspris på 0 kr så kan uppskattat marknadsvärde fortfarande vara utskrivet som ett riktvärde.

Naturligtvis, men ett lågt utgångspris som är helt avlägset det accepterade priset är något helt, fortfarande. Osunt!

Det är samma skit soma tt vissa gym vägrar ge priser över telefon:
- Du får boka möte med vår medlemsskapsrådgivare!

hahaha... Ja, det där är skitirriterande! Minns att jag skulle köpa ett årskort en gång till en flickvän. Och fick höra att det inte går för att man måste ta det månadsvis via autogiro! Så jag öppnade ett konto och satte in pengar som täckte ett år, som det drogs i från. Nu i efterhand har jag hört att det visst går att köpa årskort kontant. Detta var på det ö-kända sats. Jag frågar aldrig om deras tjänster nu för tiden för jag har ingen lust att sitta i deras diskutionsbås mer. Tränar dock där..

Du skämtar? Vad är då poängen med budgivning? Det finns kvadratmeterpriser utskrivna där folk kan jämföra med andra sålda objekt för att skaffa sig en uppfattning.

Tänk igen.

Håller inte med. Ett utgångspris är ett utgångspris. inget annat. Det som avgör lägenhetens värde är: Kvadratmeter, antal rum, läge, avgifter, skick, aktuella räntan, mm. Det kommer så vara oavsett om utgångspriset ligger på 30 eller 80% att beräknat marknadsvärde.

Felet är att folk inte vill förstå det. Man vill och hoppas på att kunna få en lägenhet till utropspris. Eftersom vi sällanannars i vårat samhälle tillämpar budgivning är detta något nytt för folk och förvirring uppstår.

Vad fyller utgångspriset för funktion i din värld om det helt saknar värde?

Ur din synvinkel förstår jag de som satt i system att köpa å sälja, klart man vill hajpah priset så mycket det är möjligt.

Naturligtvis, men ett lågt utgångspris som är helt avlägset det accepterade priset är något helt, fortfarande. Osunt!

Varför? Utgångspriset har inget med något att göra. Hur kan folk lägga så mycket tyngd i det? Jag kan gå ut med 3 miljoner för en etta i bagarmossen. Folk är berättigade att lägga vilka bud de vill.

Hur värderar man en lägenhet?

1 kollar i en annons på ett utgångspris till en bugdivning?

2 kollar upp vad ett antal sålda jämförbara objekt lantat på?

Varför? Utgångspriset har inget med något att göra. Hur kan folk lägga så mycket tyngd i det? Jag kan gå ut med 3 miljoner för en etta i bagarmossen. Folk är berättigade att lägga vilka bud de vill.

Hur värderar man en lägenhet?

1 kollar i en annons på ett utgångspris till en bugdivning?

2 kollar upp vad ett antal sålda jämförbara objekt lantat på?

Mäklarsamfundet skriver om begreppet "lockpriser" och att det inte är förenligt med god mäklarsed. Begreppet och problemet existerar fortfarande inte?

Vad fyller utgångspriset för funktion i din värld om det helt saknar värde?

Det är en budstart. budgivningen skall starta någonstans.

Ur din synvinkel förstår jag de som satt i system att köpa å sälja, klart man vill hajpah priset så mycket det är möjligt.

Är det mitt fel att folk inte vet vad de lånar miljoner till? Men det är ju klart ni måste ha en syndabock. Så är det ju alltid. Jag ser det som förbaskat oansvarigt att sitta och gnälla över något så självklart.

Får jag fråga var du tycker utgångspriset för en lägenhet som går för, låt säga 2 miljoner ska ligga? Och varför?

Mäklarsamfundet skriver om begreppet "lockpriser" och att det inte är förenligt med god mäklarsed. Begreppet och problemet existerar fortfarande inte?

Det existerar, på samma sätt som gud eller att vara synsk. Det är ett påhittat fenomen från folk som inte kunnat hantera turerna kring en budgivning. Mäklarsamfundet är tvingade att stryka pöbeln (kunderna) medhårs.

Last edited:
Du skämtar? Vad är då poängen med budgivning? Det finns kvadratmeterpriser utskrivna där folk kan jämföra med andra sålda objekt för att skaffa sig en uppfattning.
Nej. Det jag menar är att det tydligt ska gå att göra en värdering av objektet redan på annonsen. Om det sedan sker genom utskriven uppskattning av marknadsvärdet eller helt enkelt en väldigt tydlig annons är mindre intressant.

Att som köpare behöva åka runt på en massa objekt som visar sig vara något helt annat än de utgett sig för är bortkastad tid för både köpare och säljare.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra