Lithiumbatterier?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Utvecklingen går ju hyfsat fort och fler tillverkare / återförsäljare ger sig in och jagar andelar.
Vad är prisvärt idag?
Vilka märken är citroner?
Biltema är inte aktuellt, har tröttnat på att åka dit o tjafsa om dåliga batterier.
Jag köpte ett billigt JMT GEL-batteri till nöds förra sommaren, det verkar helt OK, vågar man lägga pengar på deras LiFePO4?
 
Har kört biltema lifepo4 tre säsonger i R1an, ca 3000mil.
Varav en svinvarm körning till Österike och det puttrar på bra fortfarande..

Kan inte svara för hur bra de de säljer i dag är.

Har hört att biltema är ommärkta Shido men vet inte...

rps20200212_130017.jpg
 
Jag har ett JMT litiumbatteri i min KTM RC8.

Det har suttit där i 3-4 år och fungerar bra bara det inte är för kallt när man ska veva igång den.

Mvh,
Ingvar
 
Jag har ett JMT litiumbatteri i min KTM RC8.

Det har suttit där i 3-4 år och fungerar bra bara det inte är för kallt när man ska veva igång den.

Mvh,
Ingvar

Tycker iofs inte att Gel-batterier är speciellt bra när det är kalla heller, försökte starta min KTM i helgen och då gick motorn inte ens runt, 8,3V på ett ett år gammalt batteri av bra märke köpt på batterilagret. Ska köpa ett LiFePo4 på Biltema för det kan inte bli sämre.
 
Tack för svaren så här långt.
Att det blir Lithium är klart, får se hur dyrt jag tycker jag behöver köpa, liten volym och låg vikt är prioriterat.

Utöver batteriet, tips på bra laddare som man inte behöver sälja en njure för att ha råd med?
 
Inga smartladdare för bly/syrabatterier, pulsningen är inte bra för li-ion..
Använd till nöds hellre en gamla typen "dumladdare" (trafo) med lämplig ström..
Köpte biltemas laddare:
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...eriladdare-litium-lifepo4-12-v-4-a-2000037465

Har inte behövt använda den många ggr, det är nästan noll självurladdning i dessa batterier.
Optimal laddnivå för längre förvaring sägs vara ~75% så att ständigt knökladda över vintern är inte nödvändigt.

När det gäller vikt och storlek.
Trodde först att det saknades något i kartongen, tog ändå ett med lite större kapacitet.

Tror inte batterilådan är full, den är nog av originalstorlek för att passa bra i hojen.
 
Last edited:
Tack för svaren så här långt.
Att det blir Lithium är klart, får se hur dyrt jag tycker jag behöver köpa, liten volym och låg vikt är prioriterat.

Utöver batteriet, tips på bra laddare som man inte behöver sälja en njure för att ha råd med?

Skulle tro den här fungerar utan problem.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteriladdare/batteriladdare-12-v-15-a-2000040411
Laddar till ca 14,3 Volt, lägger sig sedan konstant på 13,8 Volt underhållsladdning.

För att underhålla batteriet och hojen. Frågan är ju hur mycket ström hojen drar från batteriet.
På min GSX1300R mindre än 1mA. Med blybatteri från 2007.
På en BMW R1200GS -16 verkade det ligga på ca 30mA. Med blybatteri från 2016.

Och det ska ju laddaren också klara av. Att leverera ström till hojens elektronik.
Om man inte tar ut Li-batteriet ur hojen / fordonet för laddning enligt Biltemas instruktioner.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/litiumbatteri-lifepo4-2000036169
Och ska man ha koll på batteritemperaturen under laddningen så fodrar det ju termometer
och ett vakande öga.
Annars kan det ju gå som för en kollega på jobbet vid 10-tiden på jobbet. Den bärbara datorn står i dockningstationen och han använder den när datorn börjar ryka.
Han tar ut den ur dockningstationen och bär ut datorn på gården.
Där rökutvecklingen minskar.
Det blev elektronikutvecklingen för den datorn.
Alla Li-batterier / datorer klarar sig inte lika bra.
Det gäller ha ett öga på dom under laddning.
https://www.expressen.se/kvallsposten/brand-i-dator-dodade-fem-personer/
Alla fordon klarar sig inte lika bra
https://www.youtube.com/watch?v=AmbHpqWjMVE
https://www.youtube.com/watch?v=twpE2WJ1HRQ
https://www.youtube.com/watch?v=tRUC_05KmkU
 

Bifogat

  • 20200213-Biltema-80-175_man.png
    20200213-Biltema-80-175_man.png
    173.4 KB · Visningar: 40
Last edited:
Skulle tro den här fungerar utan problem.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteriladdare/batteriladdare-12-v-15-a-2000040411
Laddar till ca 14,3 Volt, lägger sig sedan konstant på 13,8 Volt underhållsladdning.

För att underhålla batteriet och hojen. Frågan är ju hur mycket ström hojen drar från batteriet.
På min GSX1300R mindre än 1mA. Med blybatteri från 2007.
På en BMW R1200GS -16 verkade det ligga på ca 30mA. Med blybatteri från 2016.

Och det ska ju laddaren också klara av. Att leverera ström till hojens elektronik.
Om man inte tar ut Li-batteriet ur hojen / fordonet för laddning enligt Biltemas instruktioner.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/litiumbatteri-lifepo4-2000036169
Och ska man ha koll på batteritemperaturen under laddningen så fodrar det ju termometer
och ett vakande öga.
Annars kan det ju gå som för en kollega på jobbet vid 10-tiden på jobbet. Den bärbara datorn står i dockningstationen och han använder den när datorn börjar ryka.
Han tar ut den ur dockningstationen och bär ut datorn på gården.
Där rökutvecklingen minskar.
Det blev elektronikutvecklingen för den datorn.
Alla Li-batterier / datorer klarar sig inte lika bra.
Det gäller ha ett öga på dom under laddning.
https://www.expressen.se/kvallsposten/brand-i-dator-dodade-fem-personer/
Alla fordon klarar sig inte lika bra
https://www.youtube.com/watch?v=AmbHpqWjMVE
https://www.youtube.com/watch?v=twpE2WJ1HRQ
https://www.youtube.com/watch?v=tRUC_05KmkU

Detta gäller inte LiFePO4, det är brandsäkert.
 
Hur ofta bör ett lithiumbatteri laddas?
Mitt har alltid mätt en bra bit över 13v så jag har aldrig gjort annat än att köra hojen för att ladda den vägen.
 
Hur ofta bör ett lithiumbatteri laddas?
Mitt har alltid mätt en bra bit över 13v så jag har aldrig gjort annat än att köra hojen för att ladda den vägen.

Drar hojen ingen ström parkerad så lär ett Li-batteri klara sig över hela vintern och länge till.
I teorin i varje fall.
Och det är precis det du upplevt.

Drar hojen ström parkerad så är det bara att räkna på hur lång tid det tar.
Ex 4Ah batteri hojen drar 1A (teoretiskt exempel) det går 1Ah/ timme halvtomt efter 2h, tömt efter 4h.
Mer realistiskt drar hojen 1mA så går det 1000 h ca 42 dygn till 1Ah, 84 dygn till halvtomt, tömt efter 178 dygn.
Och drar hojen 0,6mA (klockan?) som min GSX1300R ca 70 dygn till 1Ah, ca 140 dygn till halvtomt,
ca 210 dygn till 3Ah förbrukade och 1Ah kvar i teorin.
Och på en BMW R1200GS -16 som behöver ca 30mA mer kontinuerligt än min Suzuki GSX1300R för att hålla batteriet i trim, parkerad.
Så tar det ca 1,4 dygn / 33h för för 1Ah urladdat och efter 1 vecka är batteriet tömt.
Teoretiskt.
Och det här märks på anslutna laddare BMWn med blybatteri och en Ctek Zafir 45 laddare, laddpulserna kommer med 95 sekunders mellanrum.
På en Kawasaki 6N, blybatteri, också Ctek Zafir 45, laddpulserna kom med 100 minuters mellanrum.
Hojar drar olika mycket ström parkerade.
 
Last edited:
Hur ofta bör ett lithiumbatteri laddas?
Mitt har alltid mätt en bra bit över 13v så jag har aldrig gjort annat än att köra hojen för att ladda den vägen.

Men.... det pratas väldigt mycket laddning här! Varför laddar ni lithiumbatterier? Lätta på snabeln till en av polerna och sätt tillbaka den och starta hojen när våren kommer!:fakta Eller? Har jag missat något?
 
Men.... det pratas väldigt mycket laddning här! Varför laddar ni lithiumbatterier? Lätta på snabeln till en av polerna och sätt tillbaka den och starta hojen när våren kommer!:fakta Eller? Har jag missat något?

Precis vad jag skulle skriva.
Kört (ett och samma) JMT lithiumjon i flera år i olika hojar. Aldrig laddat externt. Plockat ur det över vintern och förvarat inomhus.
Kanske får man tänka på det om man har en modern maskin som drar en icke försumbar ström även avstängd.
 
Och som Biltema skriver Citat:
Ta alltid bort batteriet från fordon före laddning. slut Citat

Och det är givetvis för om batteriet börjar ryka/brinna så ska inte allt annat brinna upp
(typ fordonet, garaget, huset garaget finns i.)
 
Men.... det pratas väldigt mycket laddning här! Varför laddar ni lithiumbatterier? Lätta på snabeln till en av polerna och sätt tillbaka den och starta hojen när våren kommer!:fakta Eller? Har jag missat något?

Precis!
Jag kör JMT LiFePO4 sedan 3 år. Har man det urplockat behöver det ju inte laddas alls under vintern.

Tittar man på det och Biltemas så ser de ju väldigt lika ut förutom färgen.

Sen vet jag inte om de är lika otroligt överlägsna som reklamen antyder men vikten är ett stort plus.
 
Jag har inte full koll men fattat det som att man inte kan säga Litiumbatteri som litiumbatteri..

LiFePo4 är väl en stabilare variant och så länge man inte punkterara eller eldar på cellerna så ska elektroniken hålla tillräcklig koll på saker och ting..

Även detta med balanseringsladdning är borttaget/saknas på biltema/shido varianten, eller om det är inbyggt på något sätt?
Balanseringsladdningsuttag saknas iaf.

Har mitt sitter i hela vintern med larm aktiverat och det går bra att starta utan extraladdning på våren :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top