Lithiumbatterier?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har era moderna hojar en regulator som inte ger litiumbatterier för hög spänning?
Ny likriktare/regulator som är kompatibel med litiumbatteri är ett måste på mina gamla 80-talare och då skulle jag tydligen leta efter en med MOSFET.

Ja, det har dom.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om man går in på Shorais hemsida och kollar FAQ
kan man läsa att det faktiskt är bara snack.

Intressant !
från https://www.shoraidirect.com/faq
Q. How does the LFX "PBeq AHr" capacity rating compare to lead-acid Ahr ratings?
Citat: Shorai LFX are based on a completely different chemistry. Not only do they have less than 1/3 the internal resistance per capacity than do lead-acid, they are also the ultimate "deep-cycle" battery. The internal "completely discharged" capacity of a Shorai LFX is 1/3 the rated "PBeq" capacity. For example, the LFX18 12V series have 6Ah cells internally. But the cells are capable of 80%+ discharge without damage and while retaining more cranking ability. As such, the USABLE capacity(or "reserve capacity") of an LFX18 12V battery is on or very near par with 18AHr-rated lead acid batteries, while providing superior cranking performance and a vast reduction in weight. slut citat

Dvs ett 12Ah blybatteri ersätts med ett "4Ah" Litiumbatteri som kan urladdas 80+ %, dvs kapaciten är 3,2+ Ah.
När det gäller den ström hojen drar parkerad så ska man alltså inte räkna med att Li batteriet klarar leverera mer är 25 % av det antal Ah som stod på blybatteriet.
Innan behov av laddning.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Japp, jag är grymt nöjd med min, den visar hur fullt batteriet är, kan ladda allt möjligt och verkar robust och stryktålig :tummenupp Tjööööp :mattias

Verkar vara på utgående. Jag beställde uppföljaren, Genius 5 som har lite bättre kapacitet och enligt uppgift skall kunna väcka döda batterier med ett manuellt läge. Kommer väl på Fredag om jag har tur.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Verkar vara på utgående. Jag beställde uppföljaren, Genius 5 som har lite bättre kapacitet och enligt uppgift skall kunna väcka döda batterier med ett manuellt läge. Kommer väl på Fredag om jag har tur.
Det kan min gamla också. Frugans batteri visade sig vara dött och insomnat i våras. Förra helgen skulle hon ta ut den, och batteriet tände inte ens upp displayen. Men efter lite våldande med laddaren och det speciella sparka-liv-i-döda-batterier-läget så överlevde hojen en dagsutflykt med några tankstopp och en lååååååååååååååååååång lunchpaus :tummenupp En Ctek hade ju inte gjort ett smack, den hade ju bara sagt trasigt batteri och sen inte gjort något mer :gnissla
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det kan min gamla också. Frugans batteri visade sig vara dött och insomnat i våras. Förra helgen skulle hon ta ut den, och batteriet tände inte ens upp displayen. Men efter lite våldande med laddaren och det speciella sparka-liv-i-döda-batterier-läget så överlevde hojen en dagsutflykt med några tankstopp och en lååååååååååååååååååång lunchpaus :tummenupp En Ctek hade ju inte gjort ett smack, den hade ju bara sagt trasigt batteri och sen inte gjort något mer :gnissla

Det låter ju jävligt lovande.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top