Liten förhandstitt på mitt bygge..

  • Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
R2 skrev:
nja..
inte riktigt nöjd, men det är ju några steg kvar innan slutgiltiga formen..

tanken ser enorm ut kanske, vilket den åxå är nu, men jag börjar alltid så här, och slipar mig neråt...

och svingens modellering är mest ett test för att se linjespel med övriga bitar.
ser bra ut... :tummenupp jag är imponerad av din ambition... jag efterlyser en bild där du ritar ut grundlinjerna som håller ihop tank och cuts... det är svårt att se konturer i det materialet du modlar i... det kanske skulle avslöja mer än du önskar... :) keep up the good work... :tummenupp projektet :rock fett!
 
Har alltid undrat hur man bygger upp kåpor och tank mm från scratch men tack vare att jag följt den här tråden från början har det klarnat upp en hel del! Tack för ett inspirerande projekt och fortsätt i samma anda! Det ser grymt ut! :Bugar :Bugar
 
Hello!!

Hur går det?, dags för uppdatering eller har du inte hunnit med detta projektet?

Mvh Stefan
 
stephenj skrev:
Hello!!

Hur går det?, dags för uppdatering eller har du inte hunnit med detta projektet?

Mvh Stefan
njao
lite händer då och då, men kameran e pajj, och nu när alla polarna har semester blir det massa annat skit som lockar.
får nog tillbaka kameran från sevice om ett tag, då lägger jag ut mer..

tack för erat intresse. :)
 
Hallå Hallå!

Beträffande försäkringsbolagens ovilja att sälja inlösta objekt...

Jag har upplevt 2 olika versioner.

1) En polare ville köpa en krockad Volvo 164, Han fick inte det med motiveringen att om en person som varit inblandad i olyckan och dött/skadats allvarligt så kan det anses som stötande mot de anhöriga.
D.v.s. Din mamma vill inte se mig köra på bakhjulet med den hoj du dog på.

2) Jag och en polare hade en 21fots Daycruiser (båt) av mycket ovanlig modell. Vi ville köpa en stöldskadad av försäkringsbolaget. Det fick vi inte med motiveringen att det då var mycket högre risk att det skulle stjälas en till.
Underförstått att jag o polarn skulle sno en båt för att få fram ännu mer delar till våra 2 halvkompletta.
 
Hur funkar det med besiktning och försäkring när man bygger om?

Är det så att det vid större ombyggnationer klassas som ett "hemmabygge" på besiktningen? Syftar givetvis på större ändringar av ramen.

Hur försäkrar man då ett sådant bygge?
Blir det snor-dyrt eftersom försäkringsbolaget inte har någon statestik på ett sådant bygge?
 
Peter80 skrev:
Hur funkar det med besiktning och försäkring när man bygger om?Är det så att det vid större ombyggnationer klassas som ett "hemmabygge" på besiktningen? Syftar givetvis på större ändringar av ramen.

ja vid stora ändringar i ramen blir det en "ny" hoj, och då måste man lämna in ett ex för destruktions test, alltså bygga två, sen ska det ju bli godkänt också..
alltså så som jag skall göra.
 
Ok.

Kostar inte det skjortan?
Behöver du bygga kåpor och allt på båda eller räcker det med en ram med motor, hjul, lyse o sadel?
 
Peter80 skrev:
Ok.

Kostar inte det skjortan?
Behöver du bygga kåpor och allt på båda eller räcker det med en ram med motor, hjul, lyse o sadel?
nej nej, ramen enbart, det man själv ändrat på och lagt till.
 
Å fan...

Kostar det som en vanlig regbesiktning för Mc? dvs runt 2000kr
 
Peter80 skrev:
OK.

Hur går det förresten? Får vi se lite mer bilder snart?
det kryper framåt nu, mycket annat att göra.
och kameran är på service så bilder blir det inte på ett tag.
kan inte göra så mycket nu innan jag fixat en styrkrona, utan den ingen gaffel, ingen gaffel inga styren, utan styren inte lätt att utforma en korrekt förarmiljö..
så det står still vid tanken nu.
 
Nej! Du behöver INTE göra något destruktionstest! Ta in den som Amatörbyggt fordon!
Ring och snacka med någon på SFRO! Dom hjälper dej gärna, du måste ändå göra ett par besiktningar hos dom innan reg.bes.

R2 skrev:
ja vid stora ändringar i ramen blir det en "ny" hoj, och då måste man lämna in ett ex för destruktions test, alltså bygga två, sen ska det ju bli godkänt också..
alltså så som jag skall göra.
 
kamikaze skrev:
Nej! Du behöver INTE göra något destruktionstest! Ta in den som Amatörbyggt fordon!
Ring och snacka med någon på SFRO! Dom hjälper dej gärna, du måste ändå göra ett par besiktningar hos dom innan reg.bes.
Det är just SFRO jag har pratat med, och eftersom jag skall kapa bort halva ramen och göra en egen lösning där, så måste jag göra destruktions test.
allt enligt SFRO.
 
R2 skrev:
Det är just SFRO jag har pratat med, och eftersom jag skall kapa bort halva ramen och göra en egen lösning där, så måste jag göra destruktions test.
allt enligt SFRO.


Låter lite gammalmodigt det där!
Så gjorde man ju förr men reglerna har väl ändrats?
Inte ska man behöva bygga 2 för att kasta en i väggen?

Trodde man slutade med sånt på 80 talet!!! :va
 
Kamikaze kid skrev:
Låter lite gammalmodigt det där!
Så gjorde man ju förr men reglerna har väl ändrats?
Inte ska man behöva bygga 2 för att kasta en i väggen?

Trodde man slutade med sånt på 80 talet!!! :va
Det tror jag inte riktigt på, jag vet en som byggde en egen ram o satte i en wv motor, alltså 2 hjulig.
Inte fasen behövde han göra så, utan det var nån kontollant som kollade byggbeskrivningar och provkörde hojen för godkännande.
Jag vet dock inet vad det kostade.
 
som sagt, vänligen sköt de där frågorna i trådar för endamålet.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top