Liten förhandstitt på mitt bygge..

  • Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
Vapor skrev:
Jag undrar bara vart man kan få tag i en sådan hoj som är skrotad. Ringer man till föräskringbolaget eller??
Vill också påbörja bygge, dock inte lika seriöst som ditt. Men ändå. Letar på annons men hittar ingen billig skrotad hoj.

Det här är lite spännande faktiskt så jag bestämmde mig för o ta reda på hur de ligger till :)

Ringde till mitt försäkringsbolag och ett par av sveriges största mcdemonteringar, försäkringsbolaget berättade att man inte kan köpa hojar direkt av dom utav av dom demonteringsfirmor och handlare som köper hojarna av försäkringsbolagen.
Bra tänkte jag o ringde ett par demonteringsfirmor, fick då svaret att man inte får göra så alltså att sälja en kraschad hoj från en demonteringsfirma.
Fick dock inget svar varför man inte fick göra de :va

Tror de är så att demontörerna får sälja men inte vill för dom vet att dom tjänar mer pengar på delarna.
//D
 
jaha är det dags för en uppdatering av den här tråden snart eller???

ja, men inget direkt nytt om bygget, tid i garaget går åt till lack av Hannez R1, och så fixar jag lite med min nyköpta R1, sne bakram som synes..

Så fort Hannez hoj är färdig ska jag kasta mig över bygget igen.
 

Bifogat

  • garage.jpg
    garage.jpg
    69.7 KB · Visningar: 1,241
  • garage2.jpg
    garage2.jpg
    83.1 KB · Visningar: 1,363
Last edited:
Slappa skrev:
Fick dock inget svar varför man inte fick göra de :va

Tror de är så att demontörerna får sälja men inte vill för dom vet att dom tjänar mer pengar på delarna.
//D

Jag fick som svar att det är en säkerhetsfråga, alltså försäkringsbolagen vill ej att amatörer skruvar ihop ramsneda hojar som de sedan kraschar på igen eftersom det har varit ramsneda eller likn. Fattar u?? (Men detta var för något år sedan, men det verkar ju som en logisk förklaring, eller hur??)
 
maxximus skrev:
Jag fick som svar att det är en säkerhetsfråga, alltså försäkringsbolagen vill ej att amatörer skruvar ihop ramsneda hojar som de sedan kraschar på igen eftersom det har varit ramsneda eller likn. Fattar u?? (Men detta var för något år sedan, men det verkar ju som en logisk förklaring, eller hur??)

Fast det håller inte heller...
En vän till vår familj krockade med en älg med sin Yamaha Wildstar.
Den blev förmodligen lite ramsne då han lyckades knäcka av styrstoppen.
Hojen köptes in av en mc-butik är i stan, renoverades och såldes vidare till en ny (ovetande) kund. Iofs vet jag ju inte vad som byttes på hojen, men vill minnas att det var samma ramnummer på den.

Fast du kanske menade privatpersoner kom jag på nu...
 
maxximus skrev:
Jag fick som svar att det är en säkerhetsfråga, alltså försäkringsbolagen vill ej att amatörer skruvar ihop ramsneda hojar som de sedan kraschar på igen eftersom det har varit ramsneda eller likn. Fattar u?? (Men detta var för något år sedan, men det verkar ju som en logisk förklaring, eller hur??)
Men de hojarna som inte är ramsneda då, alla hojar som bolagen löser in kan ju inte vara ramsneda. :va
 
sportarn skrev:
Men de hojarna som inte är ramsneda då, alla hojar som bolagen löser in kan ju inte vara ramsneda. :va

Nej, håller med, alla kan inte vara ramsneda, men de ser det nog ändå som en säkerhetsfråga, tror jag i alla fall.....
 
Emil_in_hifi skrev:
Fast det håller inte heller...
En vän till vår familj krockade med en älg med sin Yamaha Wildstar.
Den blev förmodligen lite ramsne då han lyckades knäcka av styrstoppen.
Hojen köptes in av en mc-butik är i stan, renoverades och såldes vidare till en ny (ovetande) kund. Iofs vet jag ju inte vad som byttes på hojen, men vill minnas att det var samma ramnummer på den.

Fast du kanske menade privatpersoner kom jag på nu...
Samma ramnummer följer med hojen hela tiden. Många som har ramsneda hojar byter ram och stansar in gamla ramnumret i nya ramen.
 
sportarn skrev:
Samma ramnummer följer med hojen hela tiden. Många som har ramsneda hojar byter ram och stansar in gamla ramnumret i nya ramen.


Är du säker på det?
Skulle då tex Yamaha skicka ut ramar utan ramnummer, då skulle det ju inte vara så svårt att byta identitet på tex en stulen cykel?

Eller är det jag som tänker snett?
 
Köpte "just" en ram på skroten till mitt bygge. Det var bara att stansa in mitt gammla ram nr och visa upp på besktningen papper på nya ramen samt bevis att ram nr kom från min gammla hoj (ta med hela ramen ;) ).
 
Om en firma köper upp en krashad hoj av ett försäkringsbolag och ska göra iordning på den, alltså inte till demontering, så måste dom göra allt pedantiskt. För innan dom får sälja den vidare, ska försäkringsbolaget skicka ut en kontrollant som ska godkänna hojen, och dom är faktiskt riktigt petiga. Måste i stort sett vara nyskick på grejerna.... Annars underkänner kontrollanten bygget och säljaren får mycke svårt att återigen få söka om att ta hand om (reparera) en krashad hoj..
 
Fick hem den här boken i förra veckan, mycket intressant och inspirerande läsning om detta geni, är extremt sugen på att jobba med hojen nu, men hannez hoj är inte klar än på en vecka ca...
145 sidor skriven av Brittens änkas kusin, hon gick även i samma klass som honom i skolan, mkt läsvärd.
Boken kan beställas här.
tar ca två veckor att få hem och kostar ca 300:-
jag skall tydligen va först i sverige att äga en. :D
 

Bifogat

  • boken.jpg
    boken.jpg
    16.9 KB · Visningar: 1,430
Last edited:
tjohoo

Äntligen är det dags att jobba med hojen igen.
Hann med en timma idag, byggde vidare på bakdelen, breddade med mer bonocell och limpistol.
Sen började jag grovforma lite med en fogsvans.
Borde egentligen inte göra mer nu innan jag mätt ut mitten på hojen, men det är svårt att hålla tassarna borta.
I nästa vecka blir det just det jobbet som ligger på tur,
att via styrhuvet och mått från svingen etc få fram en mittlinje.
 

Bifogat

  • Img_0004small.jpg
    Img_0004small.jpg
    46.9 KB · Visningar: 808
  • Img_0007small.jpg
    Img_0007small.jpg
    48.7 KB · Visningar: 796
Last edited:
Vad e det för material det där "bono - U2 - cell" :)

E det någon avart av frigolit??
 
maxximus skrev:
Vad e det för material det där "bono - U2 - cell" :)

E det någon avart av frigolit??
Det är ett typ polyrytanskum, finns i olika densiteter (30 - 120 kg/m3)
finns i block, skivor mm..
 
japp lycka till me bygget,ser kul ut det där
själv har jag en fireblade som ska pysslas om lite :)
 
Nu har jag tagit tag i detta igen, har dock glömt kameran de senaste kvällarna.
Ska ta en del kort i helgen åt er.

Bakdelen börjar få en form nu som liknar den idé jag har i huvet.

ser att tråden haft över 10000 läsningar, riktigt kul, tack för intresset.
 
R2 skrev:
Nu har jag tagit tag i detta igen, har dock glömt kameran de senaste kvällarna.
Ska ta en del kort i helgen åt er.

Bakdelen börjar få en form nu som liknar den idé jag har i huvet.

ser att tråden haft över 10000 läsningar, riktigt kul, tack för intresset.

Ska kolla om jag inte kan fixa fram nån bild på hur hojen såg ut innan du fick den, så man ser skillnaden sen alltså :)
 
jaha då ska vi se,
började på tanken idag och fortsatte med bakdelen.
För att spara volym (bonocell) byggde jag en "låda" först, utanpå denna limmar jag bonocell bitar till en ungefärlig form, fast för stor.
På bakdelen jobbar jag bara med en sida nu, tar fram linjer som stämmer hyffsat med idén jag har (på bilden kan ni jämföra med skissen i bakgrunden), har tagit upp diverse luft intag och utsläpp för att kunna se vart de skall sitta för mest effekt.
Sånt är dock svårt att bestämma helt innan man kan se helheten, alltså hur luften kommer gå..

Som synes på en bild så är bakdelen alldeles för bred, men det är med vilje.
När jag är nöjd med formen på ena sidan så sågar jah av halvorna och fimpar ca 5cm i mitten.

Börjar få slut på användbara bitar av bonocell nu så jag pausar nog med just detta och går på svingen i en vecka.
 

Bifogat

  • Img_0004small.jpg
    Img_0004small.jpg
    52 KB · Visningar: 775
  • Img_0010small.jpg
    Img_0010small.jpg
    44.8 KB · Visningar: 655
  • Img_0009small.jpg
    Img_0009small.jpg
    61.2 KB · Visningar: 393
Last edited:
najs.. skvallra om vart du har ditt garage så ja kan komma å glo genom fönstret.. hähähä

du känner ingen som heter horchelmann (stava!?)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top