Liten el fråga.

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Har problem med elen på Café hojen.

Byggde om batteri hållaren och drog om lite el för en vecka sedan ungefär. När jag sätter tillbaks batteriet slår det en gnista om pluspolen när den sätts på. Jag kan inte svära på om den råkade ta i ramen när den skulle fästas.

Satte på kabeln, drog på tändningen för att kolla om lampan lyste och det gjorde den. Stängde av och tänkte inte mer på det.

Ett par dagar senare skulle jag dra igång hojen. Jag såg då att det kommit lite oxidering på minuspolen. Ni vet den vit/gröna massan som stelnar som fan. :)
Hojen startade inte, men startmotorn drog runt. Bestämde mig då för att ladda batteriet lite. Kopplade på laddaren och lät den sitta på i ungefär 10 min. När jag kopplade bort den såg jag att det krupit upp en massa oxidering på minusklämman på laddaren. Hade täckt ungefär halva metallen på den, så det måste gått väldigt fort.

I alla fall så startade inte hojen nu heller. Då jag är skitdålig på el bestämde jag mig att fråga här först innan jag sätter batteriet på laddning över natten. Vill inte att något skit händer...

Nu till frågorna:
Kan batteriet påverka starten av hojen även om startmotorn drar runt? Alla säkringar är kollade och är hela.
Kan det orsakats någon kortslutning av nått slag i fall jag kom åt ramen med pluspolen?

Tacksam för svar.

Får du en gnista när du ansluter pluspolen till batteriet (och tändningen är avslagen samt att den inte vidrör jordad del) så har du en läckström som drar ur batteriet. Kolla detta inlägg hur du mäter upp den.

Svar på dina frågor:

Ett urladdat eller dåligt batteri påverkar startförmågan även om startmotorn drar runt. Dels måste startmotorn kunna dra runt motorn med en tillräcklig hastighet och dels måste det finnas en viss nivå på spänningen (om du har elektronisk tändning) för att den ska kunna starta. Det är därför att det ibland är möjligt att springa igång hojen även då startmotorn inte orkar dra igång den.

Om du kommit i kontakt med jordad punkt (ramen) med pluspolen så är det endast batteriet som kortsluts. Sker det endast ett kort ögonblick så finns det ingen risk med det.

I övrigt så måste du ladda batteriet betydligt längre än 10min om du tänkt ladda upp det. 10-20h är mer relevant (beroende på vilken laddare du har och hur urladdat batterier är).

EDIT: du kan ju alltid plocka ur (eller åtminstone lossa ena batteripolen - företrädesvis minuspolen) under tiden du laddar batteriet.

Lossar man minuspolen först och ansluter den sist så minimerar man risken för kortslutning av batteriet.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...