Har problem med elen på Café hojen.
Byggde om batteri hållaren och drog om lite el för en vecka sedan ungefär. När jag sätter tillbaks batteriet slår det en gnista om pluspolen när den sätts på. Jag kan inte svära på om den råkade ta i ramen när den skulle fästas.
Satte på kabeln, drog på tändningen för att kolla om lampan lyste och det gjorde den. Stängde av och tänkte inte mer på det.
Ett par dagar senare skulle jag dra igång hojen. Jag såg då att det kommit lite oxidering på minuspolen. Ni vet den vit/gröna massan som stelnar som fan.
Hojen startade inte, men startmotorn drog runt. Bestämde mig då för att ladda batteriet lite. Kopplade på laddaren och lät den sitta på i ungefär 10 min. När jag kopplade bort den såg jag att det krupit upp en massa oxidering på minusklämman på laddaren. Hade täckt ungefär halva metallen på den, så det måste gått väldigt fort.
I alla fall så startade inte hojen nu heller. Då jag är skitdålig på el bestämde jag mig att fråga här först innan jag sätter batteriet på laddning över natten. Vill inte att något skit händer...
Nu till frågorna:
Kan batteriet påverka starten av hojen även om startmotorn drar runt? Alla säkringar är kollade och är hela.
Kan det orsakats någon kortslutning av nått slag i fall jag kom åt ramen med pluspolen?
Tacksam för svar.
Byggde om batteri hållaren och drog om lite el för en vecka sedan ungefär. När jag sätter tillbaks batteriet slår det en gnista om pluspolen när den sätts på. Jag kan inte svära på om den råkade ta i ramen när den skulle fästas.
Satte på kabeln, drog på tändningen för att kolla om lampan lyste och det gjorde den. Stängde av och tänkte inte mer på det.
Ett par dagar senare skulle jag dra igång hojen. Jag såg då att det kommit lite oxidering på minuspolen. Ni vet den vit/gröna massan som stelnar som fan.

Hojen startade inte, men startmotorn drog runt. Bestämde mig då för att ladda batteriet lite. Kopplade på laddaren och lät den sitta på i ungefär 10 min. När jag kopplade bort den såg jag att det krupit upp en massa oxidering på minusklämman på laddaren. Hade täckt ungefär halva metallen på den, så det måste gått väldigt fort.
I alla fall så startade inte hojen nu heller. Då jag är skitdålig på el bestämde jag mig att fråga här först innan jag sätter batteriet på laddning över natten. Vill inte att något skit händer...
Nu till frågorna:
Kan batteriet påverka starten av hojen även om startmotorn drar runt? Alla säkringar är kollade och är hela.
Kan det orsakats någon kortslutning av nått slag i fall jag kom åt ramen med pluspolen?
Tacksam för svar.