lite frågor

coolh

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
-
Tjenare, har precis börjat intressera mig för MC och då framförallt de riktigt schysta sporthojarna, typ Busan, Ninjan, R1:an osv.. (Så man slipper byta när man väl lärt sig köra ;) ) verkar vara en enorm frihet att slippa sitta i plåtlådan. Det blir MC-kort i sommar, men något jag tänkt lite på, är vilket ställ man ska välja. Tittar man på dom som kör motoGP, så glider dom lite fint på asfalten och åker ut i sanden, och står upp på nolltid. De verkar ha någe schyst grej på ryggen också? kanske bara för aeroprofilen, vad ska man satsa på? Är krashen väl framme, så känns det nog ganska skönt att slippa bli skinnflod. För fram tills nu har jag alltid åkt på gränsen i allt jag gör, bröt väl en axel och tummen förra vintern i chamonix, och väl på sommaren är det inlines mest hela tiden, skrapsår och blåmärken överallt. Vilket leder till nästa fråga :)

När man kör inlines och går in mot en sväng, är man tvungen att luta sig in mot svängen för att motverka en centripetalkraft. Den ökar väl med hastigheten, vilket gravitationen motverkar genom vinkeln inåt i kurvan, dvs. högra fart, desto mer vinkel kan man ha. Eftersom man måste hålla de båda krafterna i jämviktsläge? så man inte flyger ut i kurvan, eller välter inåt.
Då till frågan, puh :P blir vinkeln nu för stor, så tappar motorcykeln greppet om underlaget å man ramlar pladask på marken, och rullar/glider längs vägbanan, vilket man nog inte vill ;). Man får känna när man är rätt i kurvorna, men när man ligger å pressar lite fint, får lite grus under hjulen/däcket så tappar man allt grepp nästan direkt, och flyger över hela stället. Iaf har det hänt ett antal gånger på inlines :D vad gör man? Lär sig leva med att kurvan är jävlig, eller fixar man det genom att maxa gasen i kurvan, eller något annat kreativt och åker ur den som vilken superhjälte som helst :)

oj blev lite långt, ha d :hoppa

Det jobbiga är att i verkligheten så växer det träd och sånt i diket istället för en mjuk sandfålla.
Ta det lugnt.

Jag tror du ska ta å börja lungt, känns som om du kan göra dig nog illa på en 125a ;)

E man nog försiktig så kan man få släpp fram eller bak utan att gå omkull, men om man stressar fram gränserna äre säkert att man åker ut i skogen. Förhoppningsvis överlever man då, men på tex en R1 så äre inte ofta du har såpass låg fart ;)

Det gäller att anpassa farten te kurvan, det går inte göra som i en bil å sladda lätt ut ifall man har "lite för mycket" fart, pröva ladda hem GP500 lr nåt så förstår du hur det är :)

Angående skinställ så har jag vanligt skinställ med ryggskena som man sätter fast runt magen, det ska väl räcka om man inte gör några värre krascher

ställ

Men varför ska man nöja sig med, att de kanske räcker med de ställ som är standard, skulle man krascha, vill man juh ha det absoult bästa, så man kommer där ifrån med så många delar som möjligt, kvar, hela i kroppen :D

Men säg att du får släpp i en kurva, då är det bara kanske att vänta, förutsatt att man inte flyger ut i skogen då, tills greppet kommer tillbaka.
Och en annan sak, om man får punktering, är man helt död då också eller? förutsatt att man inte ligger i 30km/h och kan springa av cykeln ;)

coolh skrev:
Och en annan sak, om man får punktering, är man helt död då också eller? förutsatt att man inte ligger i 30km/h och kan springa av cykeln ;)
Nä.. möjligtvis kan du få ett riktigt otrevligt vobbel, beror på vilken hoj och fart vi pratar om.

coolh skrev:
Tjenare, har precis börjat intressera mig för MC och då framförallt de riktigt schysta sporthojarna, typ Busan, Ninjan, R1:an osv.. (Så man slipper byta när man väl lärt sig köra ;) ) verkar vara en enorm frihet att slippa sitta i plåtlådan. Det blir MC-kort i sommar, men något jag tänkt lite på, är vilket ställ man ska välja. Tittar man på dom som kör motoGP, så glider dom lite fint på asfalten och åker ut i sanden, och står upp på nolltid. De verkar ha någe schyst grej på ryggen också? kanske bara för aeroprofilen, vad ska man satsa på? Är krashen väl framme, så känns det nog ganska skönt att slippa bli skinnflod. För fram tills nu har jag alltid åkt på gränsen i allt jag gör, bröt väl en axel och tummen förra vintern i chamonix, och väl på sommaren är det inlines mest hela tiden, skrapsår och blåmärken överallt. Vilket leder till nästa fråga :)

När man kör inlines och går in mot en sväng, är man tvungen att luta sig in mot svängen för att motverka en centripetalkraft. Den ökar väl med hastigheten, vilket gravitationen motverkar genom vinkeln inåt i kurvan, dvs. högra fart, desto mer vinkel kan man ha. Eftersom man måste hålla de båda krafterna i jämviktsläge? så man inte flyger ut i kurvan, eller välter inåt.
Då till frågan, puh :P blir vinkeln nu för stor, så tappar motorcykeln greppet om underlaget å man ramlar pladask på marken, och rullar/glider längs vägbanan, vilket man nog inte vill ;). Man får känna när man är rätt i kurvorna, men när man ligger å pressar lite fint, får lite grus under hjulen/däcket så tappar man allt grepp nästan direkt, och flyger över hela stället. Iaf har det hänt ett antal gånger på inlines :D vad gör man? Lär sig leva med att kurvan är jävlig, eller fixar man det genom att maxa gasen i kurvan, eller något annat kreativt och åker ur den som vilken superhjälte som helst :)

oj blev lite långt, ha d :hoppa

Kör utan skinnställ, det behövs inte. Mitt i kurvan växlar du ner och ger gas, så klarar du garanterat allt!

ställ

tillbaka till vilka motorcykel kläder man ska införskaffa, all den rörelseenergi man lagt på sig kommer juh få sitt utlopp någonstans om man flyger av, typ värme till marken i och med friktionen. Men det känns att kroppen gärna glider på höften, eller rullar istället för sådär fint på ryggen. De man har på sig är juh i regel alldeles för lite:angel. Men om man har för mycket på sig får man juh en rörlighet som en snigel, vilket inte heller är bra.

Finns det inget bra super ställ, som man är lättrörlig i, viktlöst, och klarar all den påfrestning som de utsätts för då man glider över hela stället. Eller något som har delar av ett sådant fint ställ ;)

Dez skrev:
Låter som att ren bankörning skulle passa bäst :7peta

Låter som att datorspel skulle passa bäst :D

Skämt åsido, köp ett ställ som du trivs bra i och som naturligtvis har godkända skydd och allt det där. Det är nog lättare om du besöker någon som säljer mc-ställ, så hjälper dem dej :tummenupp

hooh

Teamförort, småstad, som tycker om att kritisera andra, som vuxit upp med pappa som mekaniker. buuhuu :bow

Last edited:
eller

Eller så kanske jag skulle testa kör utan ställ, och växla ner och maxa i en kurva, bara för att ;)

coolh skrev:
Eller så kanske jag skulle testa kör utan ställ, och växla ner och maxa i en kurva, bara för att ;)
Har du kort förresten? Inget illa menat men i så fall verkar du lite avdankad på hojsidan. Provkör några maskiner och känn efter vad som passar dig bäst. Man *måste* dock inte ha en värstingmaskin som förstahoj, det finns många fördelar med att skaffa rutin på lätthanterligare cyklar först.

Börja på en XR100 är en bra idé, tills du fått det å flyta å crashat några gånger. Gärna på grus oxo, då ser du fort hur det går till att crasha. När du kommer där i 160 och det ligger sand i kurvan så äru rätt chanslös, hur bra förare du än är ;)

Va fan är det med att alla ska ha så jävla extrema hojar till att börja med. Köra fort rakt fram kan väl vilken idiot som helst.

jo

Tittade på stickyn´, första hoj
Folket verkar vara delat, vissa säger att man mycket väl kan börja på en superbike lik cykel, andra att dirt är det enda man ska börja me osv. men det kanske stämmer att det är bra att fatta konsepten innan man, lägger sig som spottloska på tanken och pressar i 150km/h i någon kurva. Men orkar inte byta så mycket, får kolla på något mellanting, titta runt o prova hos min lokala handlare :)

Lägg 15000:- på en DR400 lr så, de pengarna får du igen om du inte totalkvaddat hojjen, åk sedan ut å träna några veckor innan du köper nån räser å snyltar på försäkringspengarna ;) Påsåsätt överlever du oxo, för det gör du inte om du kör som du snackar ;)

Visst kan en R1 funka bra å börja på, om man har rätt psyke för det. Kan man köra lugnt å sansat å pröva sig fram med små steg så...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman