lite frågor

skön sång i mina örong

Robban_C skrev:
coolh:
Jag accepterar till fullo om en nybörjare frågar om råd och jag svarar efter bästa förmåga, jag tror att detta kan intygas av en och annan här på SH.

Men svara mig gärna på den här frågan:
Varför kan inte nybörjare lyssna på sunda råd vad gäller val av hoj?
Det är ju folk med många års erfarenhet som kommer med tips om val av hoj (och utrustning). Och råden ges ju i all välmening. Som någon ovan skrev, 60 hk går fort som faan efter att ha åkt moppe! Då får man med andra ord vansinnig fartupplevelse till mindre kostnad och med lägre risker.

Jag är 39 bast, tog hojkort när jag var 17, har åkt hoj varje sommar de senaste 10-15 åren. Jag har hygglig koll på åkandet men kan likförbannat inte hantera en värstinghoj fullt ut. Ytterst få kan det! Varför måste då alla unga ha det absolut värsta? Som någon skrev tidigare i tråden, gasa rakt fram klarar vem som helst. Och det är sant. Men att köra motorcykel handlar om såååå mycket mer än att bara vrida på rullen!

Ett plus för att du tänker på skyddsutrustningen. :tummenupp
Jeans skyddar visserligen alldeles utmärkt på asfalt men bara första halvmetern. :)

Tips:
Lite mer ödmjuk attityd, lyssna (dvs läs) på de som har erfarenhet och skaffa en lagom hoj så kommer du att ha oerhörd nytta och glädje av SH.
Och lär dig hantera denna lagom hoj ordentligt så kommer du att tillintetgöra åtskilliga förare på större värstinghojar ute på krokvägarna! Och då har du roligt, tro mig!

Och till er andra (inkluderande mig):
Ge nu grabben en ny chans härifrån! Är det ohjälpligt så är det men en ny chans efter lite tips kan han gott vara värd.

Det är som skön sång i mina öron, ett svar man inte göra något annat än tacka för, tack! Tror nog inte jag är ett 'förlorat moppefucko' ännu. Skrev min gladh pik, o gick sedan och la mig, såg inte din post plus alla andras.
Nu kanske jag börjar förstå :) men jag som tyckte hayabusan va så häftig, får väl skjuta den på tiden, än sådär 5år. Får väl bli någon mellanklass hoj.
Dock så inbillar jag mig att jag missar massa roligt, kanske jag inte gör? svängen kanske blir så mycket bättre med en lättare hoj.

Bifogat

• lsvader.gif
    lsvader.gif
    19.7 KB · Visningar: 17
coolh skrev:
Det är som skön sång i mina öron, ett svar man inte göra något annat än tacka för, tack! Tror nog inte jag är ett 'förlorat moppefucko' ännu. Skrev min gladh pik, o gick sedan och la mig, såg inte din post plus alla andras.
Nu kanske jag börjar förstå :) men jag som tyckte hayabusan va så häftig, får väl skjuta den på tiden, än sådär 5år. Får väl bli någon mellanklass hoj.
Dock så inbillar jag mig att jag missar massa roligt, kanske jag inte gör? svängen kanske blir så mycket bättre med en lättare hoj.

Leta upp en Aprilia RS250 eller Suzuki RGV250, inga fartmonster men rejsigare en tio rettor och sjukt roliga på kurvig väg!

Vill du inte blåryka så finns ju Suzuki SV650 eller Yamaha Fazer tex, riktigt skojjiga de med.

:)

Chris Ash skrev:
Leta upp en Aprilia RS250 eller Suzuki RGV250, inga fartmonster men rejsigare en tio rettor och sjukt roliga på kurvig väg!

Vill du inte blåryka så finns ju Suzuki SV650 eller Yamaha Fazer tex, riktigt skojjiga de med.

:D jag är juh lite design kåt också, men SV650 skulle jag nog kunna tänka mig.
vilka mer ska man titta på ?

Dööööh

coolh skrev:
Tjenare, har precis börjat intressera mig för MC och då framförallt de riktigt schysta sporthojarna, typ Busan, Ninjan, R1:an osv.. (Så man slipper byta när man väl lärt sig köra ;) ) verkar vara en enorm frihet att slippa sitta i plåtlådan. Det blir MC-kort i sommar, men något jag tänkt lite på, är vilket ställ man ska välja. Tittar man på dom som kör motoGP, så glider dom lite fint på asfalten och åker ut i sanden, och står upp på nolltid. De verkar ha någe schyst grej på ryggen också? kanske bara för aeroprofilen, vad ska man satsa på? Är krashen väl framme, så känns det nog ganska skönt att slippa bli skinnflod. För fram tills nu har jag alltid åkt på gränsen i allt jag gör, bröt väl en axel och tummen förra vintern i chamonix, och väl på sommaren är det inlines mest hela tiden, skrapsår och blåmärken överallt. Vilket leder till nästa fråga :)

När man kör inlines och går in mot en sväng, är man tvungen att luta sig in mot svängen för att motverka en centripetalkraft. Den ökar väl med hastigheten, vilket gravitationen motverkar genom vinkeln inåt i kurvan, dvs. högra fart, desto mer vinkel kan man ha. Eftersom man måste hålla de båda krafterna i jämviktsläge? så man inte flyger ut i kurvan, eller välter inåt.
Då till frågan, puh :P blir vinkeln nu för stor, så tappar motorcykeln greppet om underlaget å man ramlar pladask på marken, och rullar/glider längs vägbanan, vilket man nog inte vill ;). Man får känna när man är rätt i kurvorna, men när man ligger å pressar lite fint, får lite grus under hjulen/däcket så tappar man allt grepp nästan direkt, och flyger över hela stället. Iaf har det hänt ett antal gånger på inlines :D vad gör man? Lär sig leva med att kurvan är jävlig, eller fixar man det genom att maxa gasen i kurvan, eller något annat kreativt och åker ur den som vilken superhjälte som helst :)

oj blev lite långt, ha d :hoppa

Men du. Ta kortet först. Sen kan du ju börja kolla på hoj (glöm inte att kolla vad det kostar att försäkra den). Efter det kan du ju kolla hur mycket pengar du har kvar att köpa ballaste stället för.....

Ett utmärkt inlägg i debatten kan ju vara den här tråden, det går att forcera med en liten hoj också;

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=39301&page=1&pp=20

Inte för att jag på något sätt vill glorifiera denne mannens körning utan har väl någon sorts personlig kris inför denna. Kul men sällsynt korkat, typ. :va

jo

Men jag tycker om att spara en tid och sedan köpa det jag vill ha. Istället för att vara halvnöjd.

Chris Ash skrev:
Aprilian är ju ett konstverk.....
En sak har jag inte tänkt på. Jag är ca 1,95, 83KG funkar de ändå?
Många har hojar har väl italienska/japanska micro mått, å inga vikinga mått :P

Det beror på vilka krav man har, du kommer få plats, utan tvekan, men det är ju bara du som känner hur skönt du sitter. Jag vet inte vilka affärer som finns i STHLM men det brukar finnas ganska gott om begagnade såna att köpa privat.

coolh skrev:
... Nu kanske jag börjar förstå :) men jag som tyckte hayabusan va så häftig, får väl skjuta den på tiden, än sådär 5år. Får väl bli någon mellanklass hoj.
Ang att missa massa roligt så är min uppfattning att det är så här:
Du tjackar en beg 60hk (eller nåt sånt) hoj. Du kommer att tycka den går som faan ett tag och har skitroligt. Så småningom lugnar det ner sig lite, prestanda är något man vänjer sig vid. Men du lär dig köra hoj till rimlig kostnad. Och den hojen (beg) kostar vad försäkringspremien kostar första året på en busa.
Efter ett eller två år säljer du hojen och köper nåt lite värre. Låt oss för enkelhetens skull säga en sporthoj på hundra kus. Ojojoj vad fort den går. det är alltså vad du kommer att uppleva. Och du kommer att ha skitkul med dessa "ynka" hundra kus. Och bli ännu bättre på att köra.
Ytterligare nåt/några år senare säljer du den hojen och skaffar nåt ännu värre. Satan vad roligt, den går ju ännu fortare. Och kräver ännu mer av sin chaufför för att kunna nyttjas fullt ut. Men du har ju lärt dig ett och annat under resans gång så du lär dig nyttja även denna hoj så småningom.
Ett år senare säljer du, skaffar retta på 150 pållar. Ojoj vad kul. Går som faan.
Osv, you get the point, roligt i många omgångar och mycket kunskaper och rutin.

Eller så här:
Du köper en busa (håller med om att de är balla). Ojojoojoj vad fort den går! Satanfort. Efter ett tag har du vant dig vid det. Och sen då? Vad ska du skaffa som ger samma kick igen? Ett privat F-16? Eller beg Viggen? Eller ta lugnande innan du kör så att farten upplevs på nytt?

Välj själv men jag kan lova att en hoj 40/60/80 pållar INTE är långsam om man har åkt moped. Och vi vill ju bara att du ska överleva.
Sen ska jag inte säga nåt annat än att en värsthoj är ok i händerna på en nybörjare men då måste det vara en nybörjare som verkligen kan hålla igen. Och hur många kan det? Jag har svårt vid 39 års ålder!

Och, ja. Det finns dom som ser ner på dom som åker långsammare hojar. Men det är deras problem, inte ditt.
Bli istället så duktig på att köra att du kan förnedra dessa hojåkare genom att åka från dom med en "långsammare" hoj! Det tar!

Nu tycker jag att vi har fått en mycket sakligare debatt i den här tråden och passar på att hälsa dig välkommen och önskar lycka till.
Och jag utgår från att alla andra också slår in på den lite mer sakliga linjen från nu.

Kan förresten avrapportera från en första provtur med FZR1000 idag. Dessa betraktas som trötta av en del yngre. De har ju "bara" 145 (149?) pållar. Och så väger de ju en bit över 200 pannor också. Men likförbannat gör dessa hojar 0-100 på ung samma tid som de moderna värsthojarna. Jag tror inte det skiljer mer än nån/några tiondelar. Och det skiljer definitivt mycket mer mellan olika chaufförer. Men likförbannat finns det dom som betraktar dessa hojar som trötta. Jag tyckte den gick nåt överjävligt! (första turen för året!!)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman