lite frågor

jag tycker du skall prova en hoj innan du bestämmer dig för vad för nån du vill ha. jag tänkte precis som du att man måste ju ha en r1 el dyl för alla andra hojar e ju slöa. MEN sen provade jag en gpz500 med hela 60hk och insåg att den gick djävulskt fort (eftersom jag bara hade moped att jämföra med). så istället för att köpa nån poserhoj som jag aldrig kommer att kunna utnyttja så valde jag att köpa nåt jag kan lära mig att hantera på ett år eller två förhoppningsvis. vill du tvunget ha en poserhoj tycker jag att du skall köpa en r6a med 25kw.

coolh skrev:
Nu är jag tillbaka. Här får man inte mycket info inte, men det kanske är så att det inte hänt så mycket runt skydden, på typ 20 år. Slappa på sig lite skinn, möta första bästa långtradare. Kan nog inte lura fysiken bättre idag än vad man kunde tidigare.

Hej jag är tre år, och har precis upptäckt hur man postar på ett forum, och sporthojar verkar coolt, för de går snabbt.

Hela gruppkänslan är fin, 'flaming' har fungerat sedan usenet, (ni vet unixtiden, innan internet, och fula forum med smiles).

Det är klart jag helt nonchalerar alla risker och köper mig en fin supersport innan jag äns kan bromsa.

Det måste vara jobbigt, att ta allting ordagrant, och hela tiden bli upprörd. Måste också passa på att tacka ´Ingel´ för snuffporren han bidrog med. Vilket verkligen tillrättalade mig, nu är jag helt på det klara, hur det ser ut när man blir mos på vägen, tack.

Men visst jag kan köpa, att ni får en miljard posts kring detta, hela året runt.
Det måste dock vara guld att sitta på en hög pedestal och titta ner på alla tokiga mc-förare, som är precis som ni var, då ni var i den åldern.
Precis som förorts killen som begått brott, hela sin uppväxt, och sedan vid 25 får ett kall, och ska hjälpa till i gettokvarteren. Gör det helt okay att ge råd, för han vet juh så bra. Sedan att han var efterbliven och gjorde helt fel från början, det gör ingenting. Nu är juh allting bra igen. Moralkaksmaffian slår till igen.

Men det är klart, det är kanon att de finns någon, som tillrättavisar alla som, kommer hit och vill tillhöra gruppen mcförare. Majoriteten är det säkert redan kört för, de har säkert redan skapat sig ett fint paket med dumma idéer om hur lätt allting är.

Och det är klart man måste tar det lugnt, statistiken säger juh inget annat, men sporthoj ska jag skaffa mig iaf, även fast ´lugnagatan´ säger att hela världen är på tok för farlig.

Kajlyl: jo, jag trodde var ungefär de, hellställ verkar vara rätta approach.

jo

jo, det kan stämma att man klarar sig på en hoj med mindre effekt, men jag gillade banan som liten. Så det får bli att man testar sig igenom massa modeller, nu när man ska köpa sig en livsstil ;)

Skorpan skrev:
tala om en sak för mej - vilka sporthojar får inte vobbel :rolleyes:
väntar fortfarande på svar...

Jag kan svara, Inga av dagens sporthojjar får Wobbel, MEN däremot styrslag vilket är en oehörd skillnad. Tex din R1:a utan Styrdämpare är väldigt nervös och får lätt styrslag ( Ja, jag har ägt 2 st ).

Mvh//ZS

Zilversurfer skrev:
Jag kan svara, Inga av dagens sporthojjar får Wobbel, MEN däremot styrslag vilket är en oehörd skillnad. Tex din R1:a utan Styrdämpare är väldigt nervös och får lätt styrslag ( Ja, jag har ägt 2 st ).

Mvh//ZS
Ja, wobbel är väl när hela chassit vrider på sig? Det är iaf mindre roligt :]

coolh skrev:
tänkte mer jag inte skulle få en reaktion, som var av typen
"hehe, du är juh ett moppefucko" men jag ber nog om för mycket.
Problemet är ju det att det finns de som tror att det är så lätt, sätter sig på en MC efter att ha sett ghostrider å tror det är som att åka pulka i backen.

OlleR6 skrev:
Ja, wobbel är väl när hela chassit vrider på sig? Det är iaf mindre roligt :]
Nja, wobbel är när hela motorcykeln kommer i självsvängning. Alla fordon på två hjul har det här fenomenet inbyggt, hastigheten när de råkar ut för det varierar dock beroende på konstruktionen.
Idag är "alla" hojar så pass bra byggda att man flyttat det här intervallet en bit bortom de farten hojarna faktiskt kan prestera, så det är oftast inget problem.

(hade det här nåt med tråden att göra?) :va :3freak

Det var ungefär så jag menade ja, dålig på uttrycka sig jepp! :]

Det var intressant iaf ;)

coolh skrev:
tänkte mer jag inte skulle få en reaktion, som var av typen

Närå, du ber inte om för mycket, här har du.

gladh

Bifogat

• Moppefucko.jpg
    Moppefucko.jpg
    42.5 KB · Visningar: 188
OlleR6 skrev:
Problemet är ju det att det finns de som tror att det är så lätt, sätter sig på en MC efter att ha sett ghostrider å tror det är som att åka pulka i backen.

exakt, men när han väl hamnar på en hoj så lär han nog fatta att det inte riktigt är så enkelt, själv tyckte jag att mc och moped skulle vara ungefär samma, men oj en sån skillnad.

coolh:
Jag accepterar till fullo om en nybörjare frågar om råd och jag svarar efter bästa förmåga, jag tror att detta kan intygas av en och annan här på SH.

Men svara mig gärna på den här frågan:
Varför kan inte nybörjare lyssna på sunda råd vad gäller val av hoj?
Det är ju folk med många års erfarenhet som kommer med tips om val av hoj (och utrustning). Och råden ges ju i all välmening. Som någon ovan skrev, 60 hk går fort som faan efter att ha åkt moppe! Då får man med andra ord vansinnig fartupplevelse till mindre kostnad och med lägre risker.

Jag är 39 bast, tog hojkort när jag var 17, har åkt hoj varje sommar de senaste 10-15 åren. Jag har hygglig koll på åkandet men kan likförbannat inte hantera en värstinghoj fullt ut. Ytterst få kan det! Varför måste då alla unga ha det absolut värsta? Som någon skrev tidigare i tråden, gasa rakt fram klarar vem som helst. Och det är sant. Men att köra motorcykel handlar om såååå mycket mer än att bara vrida på rullen!

Ett plus för att du tänker på skyddsutrustningen. :tummenupp
Jeans skyddar visserligen alldeles utmärkt på asfalt men bara första halvmetern. :)

Tips:
Lite mer ödmjuk attityd, lyssna (dvs läs) på de som har erfarenhet och skaffa en lagom hoj så kommer du att ha oerhörd nytta och glädje av SH.
Och lär dig hantera denna lagom hoj ordentligt så kommer du att tillintetgöra åtskilliga förare på större värstinghojar ute på krokvägarna! Och då har du roligt, tro mig!

Och till er andra (inkluderande mig):
Ge nu grabben en ny chans härifrån! Är det ohjälpligt så är det men en ny chans efter lite tips kan han gott vara värd.

coolh skrev:
Inskickat av coolh
tänkte mer jag ""inte"" skulle få en reaktion, som var av typen

gladh skrev:
Närå, du ber inte om för mycket, här har du.
gladh

observera "inte"
alltså ber jag om för mycket!, "och inte om för mycket" :D
vilket förklarar din enooorma tabbe ;)
snygg bild däremot, kan säkert återanvändas flera gånger..

get your story straight!
besserviser rules tha planet!
:fakta :fakta :fakta :fakta :fakta

Last edited:
coolh skrev:
observera "inte"
alltså ber jag om för mycket!, "och inte om för mycket" :D
vilket förklarar din enooorma tabbe ;)
snygg bild däremot, kan säkert återanvändas flera gånger..

get your story straight!
besserviser rules tha planet!
:fakta :fakta :fakta :fakta :fakta

Okej, du har rätt. Du ber om för mycket.

gladh

Bifogat

• Moppefucko3.jpg
    Moppefucko3.jpg
    27.5 KB · Visningar: 413
Last edited:
Långa farbron skrev:
Känner att han håller på att sumpa sin andra chans.........Men snygga bilder Gladh, får jag låna ?

Härmed skänker jag dessa bilder att användas för envar som exorcerar moppefuckons demoner.:5sure
Använd dem alltefter de tillverkas.
Vassego :)

gladh

Ja tyvärr Robban_c så är det nog så,men du gav det ett ärligt försök man kan inte rädda dom alla..... :huvet

Och tack Glahd för dom fina bilderna,Farbron bockar med hatten i sin hand.

Det kommer en och annan vildhjärna som inte har sporthojslämpad attityd. Kan vi inte gemensamt försöka intala dessa att "hålla igen" lite på både attityd och hoj? Även om man inte kan rädda alla så kan man kanske rädda några. Och då får vi förhoppningsvis lite bättre olycksstatistik och fler goa medlemmar här på SH.

Detta är med andra ord en uppmaning till alla att inte börja med att såga nästa gång utan att tipsa om lämplig approach och sen ge en andra chans. Sen är det upp till var och en att ta den chansen.

/Robban, som inte heller alltid är Guds bästa får.

Håller med dig Robban,
Är inte själv guds bästa barn :rolleyes: utan kan själv behöva en tillrättavisning och ändring av min tankegång emellanåt.
Men det är väl det som kallas personlig utveckling.

coolh skrev:
Det är större risk att köra motorcykel, ja
Då vill man undersöka sätt att minska risken, ja
Att ha på sig bättre mckläder för ändamålet osv. vilket jag gärna vill..

Visst vill man skydda sig så gott det går.
Det är bara det att du missat en viktig detalj i resonemanget.
Skillnaden i skaderisk, och nu pratar vi om allvarliga skador, mellan olika typer av skinnställ är helt försumbar i jämförelse med den skillnad du själv kan göra i och med din körning. Det du skrev i ditt första inlägg, om att ligga på gränsen, tydde på att du skulle gilla att även köra hoj på gränsen. Och då spelar det väldigt liten roll vad för skinnställ du väljer.

Om ditt huvud - om än aldrig så hjälminklätt - träffar ett träd, ditt mellangärde träffar en lyktstolpe eller din underkropp träffar ett biltak, då är skillnaderna mellan SHOEI och Arai, Dainese och Arlen Ness eller Oxtar och Alpinestars fullkomligt försumbara.

OlleR6 skrev:
Lägg 15000:- på en DR400 lr så, de pengarna får du igen om du inte totalkvaddat hojjen, åk sedan ut å träna några veckor innan du köper nån räser å snyltar på försäkringspengarna ;) Påsåsätt överlever du oxo, för det gör du inte om du kör som du snackar ;)

Visst kan en R1 funka bra å börja på, om man har rätt psyke för det. Kan man köra lugnt å sansat å pröva sig fram med små steg så...

Sunt förnuft kommer man långt med,och att inte köra över sin förmåga.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman