Tjenare, har precis börjat intressera mig för MC och då framförallt de riktigt schysta sporthojarna, typ Busan, Ninjan, R1:an osv.. (Så man slipper byta när man väl lärt sig köra
) verkar vara en enorm frihet att slippa sitta i plåtlådan. Det blir MC-kort i sommar, men något jag tänkt lite på, är vilket ställ man ska välja. Tittar man på dom som kör motoGP, så glider dom lite fint på asfalten och åker ut i sanden, och står upp på nolltid. De verkar ha någe schyst grej på ryggen också? kanske bara för aeroprofilen, vad ska man satsa på? Är krashen väl framme, så känns det nog ganska skönt att slippa bli skinnflod. För fram tills nu har jag alltid åkt på gränsen i allt jag gör, bröt väl en axel och tummen förra vintern i chamonix, och väl på sommaren är det inlines mest hela tiden, skrapsår och blåmärken överallt. Vilket leder till nästa fråga 
När man kör inlines och går in mot en sväng, är man tvungen att luta sig in mot svängen för att motverka en centripetalkraft. Den ökar väl med hastigheten, vilket gravitationen motverkar genom vinkeln inåt i kurvan, dvs. högra fart, desto mer vinkel kan man ha. Eftersom man måste hålla de båda krafterna i jämviktsläge? så man inte flyger ut i kurvan, eller välter inåt.
Då till frågan, puh
blir vinkeln nu för stor, så tappar motorcykeln greppet om underlaget å man ramlar pladask på marken, och rullar/glider längs vägbanan, vilket man nog inte vill
. Man får känna när man är rätt i kurvorna, men när man ligger å pressar lite fint, får lite grus under hjulen/däcket så tappar man allt grepp nästan direkt, och flyger över hela stället. Iaf har det hänt ett antal gånger på inlines
vad gör man? Lär sig leva med att kurvan är jävlig, eller fixar man det genom att maxa gasen i kurvan, eller något annat kreativt och åker ur den som vilken superhjälte som helst 
oj blev lite långt, ha d

När man kör inlines och går in mot en sväng, är man tvungen att luta sig in mot svängen för att motverka en centripetalkraft. Den ökar väl med hastigheten, vilket gravitationen motverkar genom vinkeln inåt i kurvan, dvs. högra fart, desto mer vinkel kan man ha. Eftersom man måste hålla de båda krafterna i jämviktsläge? så man inte flyger ut i kurvan, eller välter inåt.
Då till frågan, puh

oj blev lite långt, ha d