Led-belysning

LED har ju några nackdelar.
Blå vägskyltar blir jävligt ljusa, i o f s så ses de på långt håll.
Detta även med LED varmare än 6000K
Närområdet upplevs som väldigt mycket ljusare än en bit bort även om ljuskäglan till 1 lux är längre än halogen.
Fördel är nog endast livslängden, hoppas jag, har inte tagit död på någon LED än.
I o f s så har endast 1 xenon dött på 30 000 mil i volvon så inte bara LED som lever länge. Den dog vid ca 20 000.
Det där upplever jag också, det är nästan så att vägskyltar är irriterande ljusa, och det problemet har jag inget minne av att jag hade på bilen med rejäla extraljus med 100W halogenlampor och 6mm²-kabel, jävligt mycket ljus helt enkelt.
 
Försökte hitta en tråd med Led belysning men sporthoj tillät mig inte och gav mig bara felmeddelande.

Vill göra ett litet facelift på min gsxr 750
L6 och byta glödlamporna från nuvarande H4 halogen gula ljuset till LED eller liknande som ger ett vitare ljus så den ser lite modernare ut. Har vi någon som bytt till led eller annan glödlampa här inne, vilka led lampor rekomderas och är godkända? Hade ju varit fantastiskt om någon med gixxer kunde belysa lite på ämnet, men besiktningar och lagar bör ju va samma oavsett hoj
Är du Astronaut? 😁
 
Alltså…det är skillnad på skillnad med LED lampor.
Köper ni billighetslampor så kanske de ger ett till synes starkt och vitt ljus.
Speciellt nära lampan.
Men LED är så mycket mer känsligt för positionen där ljusflödet kommer ifrån.
Bara en eller två mm in eller ut (eller sida/upp/ner) kan ge en försämrad ljusbild.
Därför har man också fler dioder på dyrare lampor, och med mer spridning i olika vinklar.
Så att det bättre motsvarar en glödtråd som lyser över en bred punkt.

Har ni köpt LED som ni tycker knappt är bättre än halogen så har ni antingen köpt billigt mög, eller så passar inte positionen på ljuskällan så bra i just lamphusen på er hoj/bil.
Kvalitet med LED handlar inte om x Lumen i märkeffekt, utan om säkerställd minimum ljusflöde och bra positionerad ljuskälla respektive bred spridning som passar reflektorn som vid vanlig halogen.
Det finns tillverkare av LED som hävdar x effekt ljusflöde, och ser väldigt vitt ut.
Men det kan vara kass ljusspridning, samt med billiga komponenter så tappar det effekt när de blir varmare.
Bra kvalitet däremot är som natt och dag mot halvtaskiga halogen.

Kommentaren om att man får skarp gräns mellan ljuskäglan och mörkret omkring stämmer.
Men här beror det ofta på dålig spridning från ljuskällan, alltså hur brett placerade dioderna är placerade, samt hur väl de är riktade.
Att placera dioderna enbart mot en platt yta är ett slarvigt och billigt utförande.
De ska spridas lite lagom brett och positioneras på ytan så att ljusflödet sprids bättre.
Då ger LED:n ungefär samma ljusflöde som en halogen. Fast mycket starkare.
Starkare ljus ger såklart större kontrast mot mörkret.
Vitare och kallare ljus ger också större kontrast.
Varmare ljus lindrar.
Sedan beror det på reflektorerna på fordonet!
För svagare halogen så märks inte begränsningar i optiken, dvs resulterar i ljuskäglan och ljusbilden.
Med betydligt starkare och ofta vitare ljus från LED så tydliggörs också reflektorernas och lampglasens begränsningar.

Jag har haft LED på 5 bilar och två motorcyklar.
Blev hur bra som helst.
Men jag valde kvalitetslampor och lite nedtonade varmare ljus.
Ger inte lika mycket wow faktor när man tittar mot tända lamphus, men blir så mycket bättre på vägen!

Har testat några billigare från allmänt diverse-site på internet, vilka aldrig blev bra på första bilen (testade typ tre olika sorter/fabrikat innan jag köpte till nästa bil).
De dyra från Xenonkungen, Luxtar, blev jag däremot supernöjd med.
 
De LED jag använt och använder är Osram och Philips som är godkända i många fordon.
Till mina gamla hojar finns såklart inget godkännande, ingen betalar för det men funktionen är utmärkt, bra ljusbild.
Enda önskemålet är en något varmare färgtemp.
Ett irritationsmoment är att bilprovningar nu har fått för sig att man ska ha med dokumentation och bevisa att lampan man satt i är godkänd för bilen.
Har inte hört att de ifrågasätter på hoj men det kommer väl.
 
Hur mycket mer lyser LED-lampor jämfört med riktigt bra halogenlampor egentligen? Kollar man på databladen så är det ju inte våldsamt många fler lumen i ljusstyrka. Är det bara färgen som gör att det uppfattas som bättre lyse, om ljusbilden dessutom är densamma. Det är ju ofta den som är usel på hojar pga små lampor och mer fokus på design, vikt och körglädje än ljusegenskaper i mörker.
Inget konstigt med att det är samma ljusstyrka.
Ljusstyrkan är ju lika standardiserad för lamporna som socklarna. Det här är från en amerikansk sida(?)
1758267673530.png
men likadant i EU ) 9005=HB3 1700 Lumen (helljus GSX1300R) 9006=HB4 1000 lumen tydligen samma lampsockel men svagare lampa för halvljus. Allt detta vid "Standardspänning" vilket jag tror är ca 13,5 volt. Men när kablaget är "underdimensionerat" så det är 11 Volt på lampstiften som på min Sprint RS så kommer ju Halogenlampan inte upp i Standardljusstyrkan. Sätter man då in en LED lampa som är designad för ge samma Standardljus med spänning i området 9V - 30V. Så blir det ju bättre ljus. Än med Halogen. Själv är jag inte förtjust i "vitt" ljus typ 6500K och högre som 8000K utan föredrar 4300K som ger "mindre" reflex från vägmärken. Och skulle vilja testa 3000K som väl är ungefär vad Halogenlampor på underdimensionerat kablage ger.
För ännu mindre vägmärkereflexer.
 
Last edited:
Ville poängtera att det börjar kännas otidsenligt att säga "Kina" eftersom ALLT görs där, men vad jag menar är de kinesiska budgetalternativen.

Har fortfarande inte provat mina i mörker, förutom i garaget. Men får se om jag orkar ut ikväll.
 
Last edited:
Var ut en sväng i bäckmörkret iaf. Mina LED"s är ju specade 6000K och tycker inte att skyltarna bländade tillbaka så att det var störande på något vis. Jag såg dem skarpt och bra. Men man ska nog inte gå högre än 6000K som det pratats om i tråden...Inte för att jag vet riktigt vad jag pratar om 🤣

Sen om man ser bättre än med halogen är jag tveksam till men jag slipper det gula skenet som sagt.

Försökte ta några bilder ifrån cockpit med ljusbilden på hel och halv, men det blev ju bara sk-t.
 

Bifogat

  • 20250929_195249.jpg
    20250929_195249.jpg
    879.1 KB · Visningar: 11
Jag fick för många år sedan såna där H4 lampor som skulle imitera xenon/LED med någon sorts flammig blåfärgning av glaset.

Jag tror inte ens att dom försökte marknadsföra att dom hade bättre ljus, hela grejen var att det skulle vara blåaktigt.

Det gick bra ända tills det blev vinter och plogvallar på sidan av vägen, jag blev åksjuk när jag körde av det ojämnt blåfärgade ljuset som reflekterades.
Lyckligtvis var dom av dålig kvalitet så ena halvljuset la av, och man kan ju inte ha en blå och en halogenlampa, så nästa byte blev till två "Nightbreaker" som påstods ge 150 eller om det var 200% ljus.
Dom var bra så länge dom höll (vilket inte var så länge), sedan blev det vanliga halogenlampor istället
 
Var ut en sväng i bäckmörkret iaf. Mina LED"s är ju specade 6000K och tycker inte att skyltarna bländade tillbaka så att det var störande på något vis. Jag såg dem skarpt och bra. Men man ska nog inte gå högre än 6000K som det pratats om i tråden...Inte för att jag vet riktigt vad jag pratar om 🤣

Sen om man ser bättre än med halogen är jag tveksam till men jag slipper det gula skenet som sagt.

Försökte ta några bilder ifrån cockpit med ljusbilden på hel och halv, men det blev ju bara sk-t.
Jag tror man måste ställa upp hojen mot en (helst vit) vägg för kunna ta bilder som visar skillnaden mellan hel och halv.
Och så ska man helst slippa annan belysning på (den helst vita) väggen.

Jag har gjort det en gång med Sprint RS. Men det var mest för kontrollera att jag sänkte halvljuset så det inte bländade. Hade ställt det för högt hemma. (Insåg inte att det måste ställas in med mig i sadeln....) Ingen reagerade när jag körde upp till Karlskoga på dagen.
Men när jag skulle köra hem vid 17-tden började det blinkas. Och jag såg ju hur vägmärkena lystes upp av halvljuset. Så jag stannade två gånger och sänkte Ett varv på justerskruven.
För efter 1:a sänkningen när det mörknade kom nya blink. Och sedan för säkerhets skull körde jag in till en bensinstation i Skara, ställde upp hojen kanske 10 meter från en vägg och sänkte 1 varv till. Hade sedan bra halvljus och inga fler blink på vägen hem.
Anm: Mycket lätt justera ljuset på Sprint RS, räcker med en 8mm Lednyckel och lätt komma åt skruvskallen. Så är det inte på GSX1300R. Här fodras 10mm hylsa och 2 x 150 mm förlängare för nå "den osynliga" skruven från ovan tanken under övre styrkronan.
 
Last edited:
Nyheter
BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Back
Top