Larzon´s RS 500

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Hur mycket påverkar det där arbetet ramens hållfasthet?
Måste man vidta vidare åtgärder efter att man kapat och svetsat i den? Någon sorts värmebehandling för att släppa ev. spänningar?

Vem bryr sig, ingen kommer ihåg en fegis:tummenupp:D
 

BeemerS1000RR

Medlem
Gick med
27 Oct 2012
Ort
Sandefjord, Nårje
Hoj
Gixer1000
Jag är ingen ingenjör..Men den blir mer än nog stark och det mesta svetsades för 1 eller 2 år sen så materialet går tillbaka mot det som det var innan.
Vet inget om värmebehandling...Någon?
Ramen är vad jag vet inte värmebehandlad efter den svetsades ihop i fabriken i Italien och den har hållt..ler
Alurammer lages som oftest i en legering som er som "herder" i kald tilstand, såkalt kaldutherdbar legering, bruker ca 3uker på å "herde" , i normal romstemperatur, etter for eksempel å ha vært utsatt for varme fra sveising el.
Kan også varmebehandles i ca 125 grader celsius i 24 timer for å oppnå samme tilstand, og spare tid
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Vem bryr sig, ingen kommer ihåg en fegis:tummenupp:D

Nej alltså jag menar inte att jag inte tror att det håller. Jag har bara i bakhuvudet att det brukar ske någon sorts värmebehandling efteråt och tänkte kolla med "vaktis" om han hade kunskaper att förmedla.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Alurammer lages som oftest i en legering som er som "herder" i kald tilstand, såkalt kaldutherdbar legering, bruker ca 3uker på å "herde" , i normal romstemperatur, etter for eksempel å ha vært utsatt for varme fra sveising el.
Kan også varmebehandles i ca 125 grader celsius i 24 timer for å oppnå samme tilstand, og spare tid
Tack för den infon!
Så Blöjräsern läs och lär..det gjorde jag!
Har värmt aluplåt ,sen ska den kallna, sen har man ca 24 timmar på sig att böja den/eller "buckla" den med hammare, sen går atomerna tillbaka och den blir "hårdare" igen..
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
RSV250 har så gott som samma konstruktion som du gjort med din ramanpassning, de blir kanoners!! :yoparty

Aprilia%20RSV%20250%20002%20carbs.jpg

Bike4.jpg
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
R2 kan göra en...

jag har orginalbitar liggande att gjuta av, en kopia på orginal är inte så värst meckig att göra, och det kan nog funka.
Men om den ska ha förändringar för att funka som bärande så tar det längre tid, och tid till detta finns över huvud taget inte innan denna sommaren, svedberg knows why :)
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
jag har orginalbitar liggande att gjuta av, en kopia på orginal är inte så värst meckig att göra, och det kan nog funka.
Men om den ska ha förändringar för att funka som bärande så tar det längre tid, och tid till detta finns över huvud taget inte innan denna sommaren, svedberg knows why :)

Det vore intressant..men jag har fått plats med allt innanför ombyggd bakram som även nu används för att hålla batterilåda,massa el och 2 expansionskammare..Tror inte dom har det på en 250..
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det vore intressant..men jag har fått plats med allt innanför ombyggd bakram som även nu används för att hålla batterilåda,massa el och 2 expansionskammare..Tror inte dom har det på en 250..

Vi får kolla på´t, du kommer väl till Kinnekulle i sommar gissar / hoppas jag.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
jag har orginalbitar liggande att gjuta av, en kopia på orginal är inte så värst meckig att göra, och det kan nog funka.
Men om den ska ha förändringar för att funka som bärande så tar det längre tid, och tid till detta finns över huvud taget inte innan denna sommaren, svedberg knows why :)

Hör kanske inte helt till denna tråd men: om man har tex bakdel i kolfiber/ej bärande. Är det möjligt att senare göra den till en bärande del?

Larzon: jag har inte varit något större fan av 2takt tidigare, nu gillar jag det mer och mer, kul bygge!
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Hör kanske inte helt till denna tråd men: om man har tex bakdel i kolfiber/ej bärande. Är det möjligt att senare göra den till en bärande del?

Larzon: jag har inte varit något större fan av 2takt tidigare, nu gillar jag det mer och mer, kul bygge!

svar ja, men det är beror på så mycket annat också, kan vara en besparing, men det kan också försvåra.
2takt e ju grejen Dan, och så måste du köpa minigp nu inför sommaren.

Det här med alu, är det inte så att en typ (6061?) av alu är lättbearbetad (knacka - bocka) och tål små radier, men ramen måste sen in i ugn,
och en annan typ behöver bara vila lite efter svets, men då är den svår att jobba med och spricker vid små radier, ?
(7005?)
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
R2,hoppas åka på Kinnekulle även i år!
6061 är svetsbart.Det har jag använt alla fästen och plåtar som har svetsat i ramen.
7075 kan man inte svetsa men är bra till detaljer som man svarvar eller fräser.
6061 kan man varmglödga, låta det svalna och sen forma det i ca 24 timmar innan den börja hårdna igen.
Mer än så vet jag inte..
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Med alla bitar klara så blev dom dit svetsade.

RS 500 144.jpgRS 500 145.jpgRS 500 146.jpgRS 500 147.jpgRS 500 149.jpgRS 500 150.jpgRS 500 152.jpg
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
svar ja, men det är beror på så mycket annat också, kan vara en besparing, men det kan också försvåra.
2takt e ju grejen Dan, och så måste du köpa minigp nu inför sommaren.

Du får visa mej en miniGP live så man får se och känna inan ett köp, klart ett måste för sommaren!

Larzon: vad hade du/finns det för alt om det är 500/2takt man är ute efter? Finns det tex större cc 2 takt?
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Ända jag kommer på är just Suzuki RG 500 och Yamaha RD 500.Båda 4 cyl,RD v4 och RG sitter dom i fyrkant..Större känner jag inte till.
Någon annan som vet fler??
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Det finns såklart 750-tripplarna från Kawasaki och Suzuki, men om vi pratar kompakta "moderna" (notera citationstecknen..) stora tvåtaktare är det RD och RG som är "lättöverkomliga".
Finns dock ett 500-kit till Hondas NS400.

En motor från en Bimota V-Due borde teoretiskt sett gå att få tag på, men i det fallet känns det onödigt att kassera chassit. V-duen är ju redan ungefär det som Larzon håller på att sätta ihop, även om motorkaraktären i Bimotan är lite mesigare. Inte lika mycket tvåtaktsspark som i Suzuki eller Yammamotorerna utan mer som en förväxt RGV/RS250. Dvs. lättare att åka fort på, men inte riktigt lika kul. :)

Frågan är om inte lättaste vägen att gå i jakten på en större tvåtaktare är en RD350-motor med något big bore kit till en Banshee.

Annars finns det ju stora snöskotermotorer, men då har vi gjort livet ännu lite svårare då de saknar växellådor..
http://www.youtube.com/watch?v=jQoY7ECyoN8
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top