Larzon´s RS 500

Hade en kick över till RD 500 som är så mycket snyggare.Så jag kapade av splines delen från RG kicken och svetsade fast den på en avsågat fäste till RD kicken.En del slipande så syns det knapp.
RS 500 159.jpgRS 500 161.jpg
Ingen som har en Yamaha RD 500 kick över? Tog denna från min iordninggjorda RD 350..
 
Last edited:
Jag struntade att göra en motorvagga men det blev efter en hel del sågande,borrande och filande ett par fästen från övre ramfästen ner till motorn som håller kylaren.Gjorde en pappmall först.Den fick lite kurvor så jag kan komma åt avgasventilerna utan ta bort så mycket!
RS 500 155.jpgRS 500 163.jpgRS 500 165.jpgRS 500 166.jpgRS 500 167.jpgRS 500 171.jpg
 
Last edited:
Mellan dom 2 motorfästena sitter ett rör.
RS 500 170.jpg
Men det är i järn..
RS 500 157.jpg
Så jag gjorde ett i...Alu..:)
RS 500 158.jpg
 
Last edited:
Sen ett fäste för motorn som öppnar och stänger avgasportarna.

RS 500 168.jpgRS 500 169.jpg
 
Jag struntade att göra en motorvagga men det blev efter en hel del sågande,borrande och filande ett par fästen från övre ramfästen ner till motorn som håller kylaren.Gjorde en pappmall först.Den fick lite kurvor så jag kan komma åt avgasventilerna utan ta bort så mycket!
View attachment 397500

Är nog lite kär i dina kurviga partier.:tummenupp
 
Efter nästan 1 år fick jag tag på det jag måste ha!!Nämligen en cnc-fräst kopplingskåpa som är mycket smalare där den ska sitta mellan ramen!
RG 500 001.jpgRG 500 002.jpgRG 500 003.jpgRG 500 004.jpgRG 500 005.jpg
 
Last edited:
Köpte även en liten kåpa bakom drev för orginalet var söndersågat.Den nya frästa har även ett litet nållager på växelförar-axeln,som sitter mellan kåpan och motorblocket.Har ingen bild på det men det gör så mycket mindre glapp på växelaxeln, vilket gör att växlingarna kommer vara lite mer exakta!
RG 500 006.jpgRG 500 007.jpg
 
Last edited:
Utan kopplingskåpan..
RS 500 192.jpg

Hade det varit väldigt trångt...nu är det lagom!

RS 500 193.jpg
 
Last edited:
Det här projektet väcker ett mellanting av avundsjuka och inspiration hos mig...

Avundsjuka för att jag inte har kunskapen att montera en, i mitt fall, RD500-motor i ett RS/TZR-chassi.

Inspiration då mitt nuvarande RD-projekt plötsligt känns superenkelt trots total avsaknad av svetskunskaper i dagsläget.
 
Svetsa gör jag inte själv men det mesta andra.Man får mycket hjälp om man frågar ,sen måste man tänka och mäta mycket.
Jag har ju en RD 500 oxå med en skjuten kolv..sen har jag en SZR 660 ram..Kan bli ett nytt projekt!
Men först ska denna bli klar sen fixa farsans Triumph Tiger 110-56 som stått i över 30 år!!
 
Svetsa gör jag inte själv men det mesta andra.Man får mycket hjälp om man frågar ,sen måste man tänka och mäta mycket.
Jag har ju en RD 500 oxå med en skjuten kolv..sen har jag en SZR 660 ram..Kan bli ett nytt projekt!
Men först ska denna bli klar sen fixa farsans Triumph Tiger 110-56 som stått i över 30 år!!

Inte att förglömma ditt nya införskaffade Italienska bygge !:tummenupp
 
Svetsa gör jag inte själv men det mesta andra.Man får mycket hjälp om man frågar ,sen måste man tänka och mäta mycket.
Jag har ju en RD 500 oxå med en skjuten kolv..sen har jag en SZR 660 ram..Kan bli ett nytt projekt!
Men först ska denna bli klar sen fixa farsans Triumph Tiger 110-56 som stått i över 30 år!!

Är dålig på att be om hjälp utan vill fixa allt själv. Detta i kombination med att jag inte har några kontakter på området motorcykelbyggande är väl en anledning till att det går i den fart det gör..
Har åtminstone bestämt mig för att skicka iväg gaffelkronan till england för modifiering nu. Känns lite som att gå över ån efter vatten, men jag fick inget napp på de trevande försök jag gjorde med att hitta någon som kunde hjälpa mig på hemmaplan.

Optimist som man trots allt är så har jag börjat hålla ögonen öppna efter just en SZR660. Känner att en sådan borde fungera som en billig brukscykel och något för sambon att övningsköra på.

Men framförallt, jag har ju en extra RD500-motor som behöver ett hem någon dag..

Nu var det dock inte mina tafatta försök att bygga något eget den här tråden handlar om, så åter till ditt fantastiska bygge!
 
Så då får förgasarna plats!
RS 500 196.jpg

Så kom nya luftfilter som ser ut att få plats.
RS 500 197.jpgRS 500 198.jpg
 
Köpte lite kolfiber detaljer oxå.En lite täckbit över instrumentet.
RS 500 186.jpg
Sen 2 häl-skydd till fotpinnsplattorna.
RS 500 187.jpg
 
Tyga-kåpor som tydligen ser ut som Honda RS 250 kåpor, årtal vet jag ej.Någon annan som vet?
Min hoj ska ju se ut som en 500 racer helst men byggs ju inte som någon kopia.
 
Wow...stenhårt !
Gillar jobbet du la på fästena till kylaren...fan med tid det tar, men värt varenda filtag ! :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top