Larzon´s RS 500

Hur mycket påverkar det där arbetet ramens hållfasthet?
Måste man vidta vidare åtgärder efter att man kapat och svetsat i den? Någon sorts värmebehandling för att släppa ev. spänningar?

Vem bryr sig, ingen kommer ihåg en fegis:tummenupp:D
 
Jag är ingen ingenjör..Men den blir mer än nog stark och det mesta svetsades för 1 eller 2 år sen så materialet går tillbaka mot det som det var innan.
Vet inget om värmebehandling...Någon?
Ramen är vad jag vet inte värmebehandlad efter den svetsades ihop i fabriken i Italien och den har hållt..ler
Alurammer lages som oftest i en legering som er som "herder" i kald tilstand, såkalt kaldutherdbar legering, bruker ca 3uker på å "herde" , i normal romstemperatur, etter for eksempel å ha vært utsatt for varme fra sveising el.
Kan også varmebehandles i ca 125 grader celsius i 24 timer for å oppnå samme tilstand, og spare tid
 
Vem bryr sig, ingen kommer ihåg en fegis:tummenupp:D

Nej alltså jag menar inte att jag inte tror att det håller. Jag har bara i bakhuvudet att det brukar ske någon sorts värmebehandling efteråt och tänkte kolla med "vaktis" om han hade kunskaper att förmedla.
 
Alurammer lages som oftest i en legering som er som "herder" i kald tilstand, såkalt kaldutherdbar legering, bruker ca 3uker på å "herde" , i normal romstemperatur, etter for eksempel å ha vært utsatt for varme fra sveising el.
Kan også varmebehandles i ca 125 grader celsius i 24 timer for å oppnå samme tilstand, og spare tid
Tack för den infon!
Så Blöjräsern läs och lär..det gjorde jag!
Har värmt aluplåt ,sen ska den kallna, sen har man ca 24 timmar på sig att böja den/eller "buckla" den med hammare, sen går atomerna tillbaka och den blir "hårdare" igen..
 
RSV250 har så gott som samma konstruktion som du gjort med din ramanpassning, de blir kanoners!! :yoparty

Aprilia%20RSV%20250%20002%20carbs.jpg

Bike4.jpg
 
R2 kan göra en...

jag har orginalbitar liggande att gjuta av, en kopia på orginal är inte så värst meckig att göra, och det kan nog funka.
Men om den ska ha förändringar för att funka som bärande så tar det längre tid, och tid till detta finns över huvud taget inte innan denna sommaren, svedberg knows why :-)
 
Last edited:
jag har orginalbitar liggande att gjuta av, en kopia på orginal är inte så värst meckig att göra, och det kan nog funka.
Men om den ska ha förändringar för att funka som bärande så tar det längre tid, och tid till detta finns över huvud taget inte innan denna sommaren, svedberg knows why :-)

Det vore intressant..men jag har fått plats med allt innanför ombyggd bakram som även nu används för att hålla batterilåda,massa el och 2 expansionskammare..Tror inte dom har det på en 250..
 
Det vore intressant..men jag har fått plats med allt innanför ombyggd bakram som även nu används för att hålla batterilåda,massa el och 2 expansionskammare..Tror inte dom har det på en 250..

Vi får kolla på´t, du kommer väl till Kinnekulle i sommar gissar / hoppas jag.
 
jag har orginalbitar liggande att gjuta av, en kopia på orginal är inte så värst meckig att göra, och det kan nog funka.
Men om den ska ha förändringar för att funka som bärande så tar det längre tid, och tid till detta finns över huvud taget inte innan denna sommaren, svedberg knows why :-)

Hör kanske inte helt till denna tråd men: om man har tex bakdel i kolfiber/ej bärande. Är det möjligt att senare göra den till en bärande del?

Larzon: jag har inte varit något större fan av 2takt tidigare, nu gillar jag det mer och mer, kul bygge!
 
Hör kanske inte helt till denna tråd men: om man har tex bakdel i kolfiber/ej bärande. Är det möjligt att senare göra den till en bärande del?

Larzon: jag har inte varit något större fan av 2takt tidigare, nu gillar jag det mer och mer, kul bygge!

svar ja, men det är beror på så mycket annat också, kan vara en besparing, men det kan också försvåra.
2takt e ju grejen Dan, och så måste du köpa minigp nu inför sommaren.

Det här med alu, är det inte så att en typ (6061?) av alu är lättbearbetad (knacka - bocka) och tål små radier, men ramen måste sen in i ugn,
och en annan typ behöver bara vila lite efter svets, men då är den svår att jobba med och spricker vid små radier, ?
(7005?)
 
Last edited:
R2,hoppas åka på Kinnekulle även i år!
6061 är svetsbart.Det har jag använt alla fästen och plåtar som har svetsat i ramen.
7075 kan man inte svetsa men är bra till detaljer som man svarvar eller fräser.
6061 kan man varmglödga, låta det svalna och sen forma det i ca 24 timmar innan den börja hårdna igen.
Mer än så vet jag inte..
 
Med alla bitar klara så blev dom dit svetsade.

RS 500 144.jpgRS 500 145.jpgRS 500 146.jpgRS 500 147.jpgRS 500 149.jpgRS 500 150.jpgRS 500 152.jpg
 
svar ja, men det är beror på så mycket annat också, kan vara en besparing, men det kan också försvåra.
2takt e ju grejen Dan, och så måste du köpa minigp nu inför sommaren.

Du får visa mej en miniGP live så man får se och känna inan ett köp, klart ett måste för sommaren!

Larzon: vad hade du/finns det för alt om det är 500/2takt man är ute efter? Finns det tex större cc 2 takt?
 
Ända jag kommer på är just Suzuki RG 500 och Yamaha RD 500.Båda 4 cyl,RD v4 och RG sitter dom i fyrkant..Större känner jag inte till.
Någon annan som vet fler??
 
Det finns såklart 750-tripplarna från Kawasaki och Suzuki, men om vi pratar kompakta "moderna" (notera citationstecknen..) stora tvåtaktare är det RD och RG som är "lättöverkomliga".
Finns dock ett 500-kit till Hondas NS400.

En motor från en Bimota V-Due borde teoretiskt sett gå att få tag på, men i det fallet känns det onödigt att kassera chassit. V-duen är ju redan ungefär det som Larzon håller på att sätta ihop, även om motorkaraktären i Bimotan är lite mesigare. Inte lika mycket tvåtaktsspark som i Suzuki eller Yammamotorerna utan mer som en förväxt RGV/RS250. Dvs. lättare att åka fort på, men inte riktigt lika kul. :)

Frågan är om inte lättaste vägen att gå i jakten på en större tvåtaktare är en RD350-motor med något big bore kit till en Banshee.

Annars finns det ju stora snöskotermotorer, men då har vi gjort livet ännu lite svårare då de saknar växellådor..
http://www.youtube.com/watch?v=jQoY7ECyoN8
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top