Laptimer i mobilen

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag har testat Nokias modell. Den är kanske inte optimal eftersom GPSen har för dålig uppdateringsfrekvens. Kunde diffa +/- 1 sekund.

HTC Hero(äger en sådan) och andra Googlemobiler har mig veterligen inte bättre uppdatering, så jag tror det är najs att skaffa en AIM eller liknande om man ska åka och kolla lite exaktare tider.

Smart idé dock.

/ Jens

Racechrono säger jag med + extern GPS om man kan få tag i en sån. Den kombon är kanon. Tyvärr finns inte Racchrono till iphone än.

/Spiff

Last edited:
Racechrono säger jag med + extern GPS om man kan få tag i en sån. Den kombon är kanon. Tyvärr finns inte Racchrono till iphone än.

/Spiff

Det var den som diffade över en sekund +/- på min Nokia 5800. Åkte jag 1,00,00 så kunde den alltså visa 59,00,00-1,01,00. Inte speciellt exakt.

AIM är och förblir bättre!

/ Jens

http://web.me.com/hschlangmann/LapTimer_Homepage/Home.html

till iPhone, körde den 4 dagar på kemora, funkar kanon :tummenupp. Den nya uppdateringen av programvaran har automatisk kalibrering av G-mätaren (lateral och Lineal) Och den har många inställningsmöjligheter.

Jag har haft myket kontakt med utvecklaren i tyskland för felsökning och sånnt, bra support :tummenupp

Bilderna: man kan zooma in på varje varv och i varje diagram så man ser var man växlar, bromsar, saftar på gas etc

Bifogat

• 01.png
    01.png
    42.3 KB · Visningar: 104
  • 02.png
    02.png
    91.5 KB · Visningar: 130
Last edited:
Det var den som diffade över en sekund +/- på min Nokia 5800. Åkte jag 1,00,00 så kunde den alltså visa 59,00,00-1,01,00. Inte speciellt exakt.

AIM är och förblir bättre!

/ Jens
Men är uppdateringsfrekvensen 1 sekund så borde det gå att få en hyfsat exakt tid ändå väl? Säg att man får en position innan mållinjen och sen en ny en sekund senare (efter mållinjen), då borde det väl gå att omvandla den sträckan till tid mha nån snitthastighet? OK, inte superexakt kanske men för de pengarna så..?

Säger inte att dina erfarenheter är fel men mjukvarumässigt borde det va möjligt.

Testade Racechrono igår på mantorp ihop med min samsung omnia men fick inte riktigt till det. Ska testa att köpa en extern gps o se om det blir bättre.

Men är uppdateringsfrekvensen 1 sekund så borde det gå att få en hyfsat exakt tid ändå väl? Säg att man får en position innan mållinjen och sen en ny en sekund senare (efter mållinjen), då borde det väl gå att omvandla den sträckan till tid mha nån snitthastighet? OK, inte superexakt kanske men för de pengarna så..?

Säger inte att dina erfarenheter är fel men mjukvarumässigt borde det va möjligt.

Än en gång, den kan visa varvtider som är upp till 2 sekunder fel. Tycker man det är ok så fine, men det är ju inga tider man kan gå runt och prata med folk om eftersom dom är helt inexakta.

En laptimer kostar ju nästan inga pengar idag, köp en riktig eller en riktigt grüm dongel för en massa pengar. 10Hz ger en felvisning på 0,2 sekunder.

/ Jens

Varför inte bara köpa en riktig laptimer, så får man RIKTIGA tider som inte diffar en sekund per varv, slipper strul med att få igång det (externa antenner, programvara och skit), och slipper riskera att krascha sönder sin nya iPhone... :va

Om uppdateringsfrekvensen är 1sek, så hinner du i 100km/h färdas 20 meter mellan uppdateringarna i GPS'en, och i 200km/h nästan 70 meter. Inte direkt värt allt besvär för att få en så "exakt" kurva uppritad i datorn...

Än en gång, den kan visa varvtider som är upp till 2 sekunder fel. Tycker man det är ok så fine, men det är ju inga tider man kan gå runt och prata med folk om eftersom dom är helt inexakta.

En laptimer kostar ju nästan inga pengar idag, köp en riktig eller en riktigt grüm dongel för en massa pengar. 10Hz ger en felvisning på 0,2 sekunder.

/ Jens

Den mäter tex 1 gång per sekund, det vill säga en gång före start/mål och en gång efter, sen beräknar den mattematiskt när du passerade mållinjen

Tyvärr verkar jag ha sämre precision i min körning än GPS (+- 0.5 sek)
men jag jobbar på det :D

Från Racechrono hemsida

Q: How does RaceChrono work?

A: RaceChrono uses GPS position data to determine lap times. In more detail, RaceChrono processes trap lines and every two consecutive positions as spherical vectors, and calculates intersections for these. Time stamps are calculated for the intersections, which will determine the calculated lap time.

Q: How accurate are the lap times?

A: Accuracy of the lap times is fully dependent on quality of your GPS signal. If GPS signal is weak, RaceChrono can be inaccurate and will probably even miss your traps (will not record a lap time). GPS signal quality is affected by your GPS receiver quality and its placement. Recommended place in a car is as close to your windshield as possible. On some cars and some receivers, you will not get proper GPS signal when installed inside the car. As well as GPS signal quality, the placement of the finish and start lines affects the timing accuracy. Trap lines should not be set to tight corners, or to places where you usually do braking. Lap timing with a normal 1 Hz GPS and RaceChrono achieves +-0.25 seconds accuracy or better, and with 5 Hz GPS the accuracy will be better than +-0.15 seconds.

Håller med Macke!

Min laptimer med inbyggd GPS stämmer på hundradelen med transpondersystemet.

GPS i all ära, men dom gamla hederliga AIM som har fasta sändare på många banor är ett ekonomisk rätt val om man inte vill lägga massvis med pengar på mojängen. För man krashar även sönder dom flashiga instrumenten till GPS-laptimersarna... AIMen är hållbarare.

Fråga Eskilsson och Petter :näsblod

/ Jens

Den mäter tex 1 gång per sekund, det vill säga en gång före start/mål och en gång efter, sen beräknar den mattematiskt när du passerade mållinjen

Tyvärr verkar jag ha sämre precision i min körning än GPS (+- 0.5 sek)
men jag jobbar på det :D

Från Racechrono hemsida

Jag har använt just den programvaran i mobiltelefon för att testa och resultatet är allt annat än bra. Diffade över 1 sek från AIMen många gånger. Varvtiderna jag åkte var ibland asbra, ibland jättekassa. Trots att jag åkte konsekvent lika fort på AIMen.

Sen så är ju GPSen inte jätteexakt i mobilerna. Om man kollar på träningsprogram när man varit ute och sprungit så ser det ut som man var full medans man sprang rundan... Man får ett hum, precis som laptimern. Men det är inget man kan lita på!

/ Jens

/ Jens

Last edited:
GPS i all ära, men dom gamla hederliga AIM som har fasta sändare på många banor är ett ekonomisk rätt val om man inte vill lägga massvis med pengar på mojängen. För man krashar även sönder dom flashiga instrumenten till GPS-laptimersarna... AIMen är hållbarare.
En GPS-laptimer är dyrare (ca 4-5000:- för en bra modell) men kan ju också mycket mer än en vanlig laptimer som enbart visar en varvtid plus att man slipper ställa ut en sändare. Toppfart, sektionstider, det "ultimata" varvet, analysverktyg till datorn mm mm.

Visst kan den gå sönder men det får man leva med.

Jag har RaceChrono i min Nokia tillsammans med en extern Qstartz 5hz (uppdatering 5 ggr/sekund) som kostade 600-700:-. Det är en billig lösning som kanske har en felmarginal på 0,1-0,2 sekunder på varvet. Men det intressanta är att kunna analysera varven. Det är enkelt att se hastigheten i varje ögonblick och därigenom analysera alla dumheter man gör och eventuellt kunna korrigera dom till nästa pass.

En GPS-laptimer är dyrare (ca 4-5000:- för en bra modell) men kan ju också mycket mer än en vanlig laptimer som enbart visar en varvtid plus att man slipper ställa ut en sändare. Toppfart, sektionstider, det "ultimata" varvet, analysverktyg till datorn mm mm.

Visst kan den gå sönder men det får man leva med.
Fast det behöver du ju inte ha GPS-funktionalitet för att få, en vanlig logger som loggar hastighet mha sensor på framhjulet duger finfint. Däremot så fixar den ju inte att plotta spårval som man kan med GPS.

/ Jens

Om AIM'en är hållbarare vet jag inte. Det beror nog mer på hur, och vart någonstans man placerer laptimern på hojen och hur mycket otur man har när man kraschar.
Kommer den i kläm så går den sönder vilken typ den än är...

Jag har kraschat sönder 2st AIM Mychron Lite, och 1st AIM Mychron TG. Min Starlane Athon GPS-R har jag krashat med 3ggr, och den har inte gått sönder. Så med samma argument så kan jag hävda att AIM är piss, och att dom alltid går sönder. Men verkligheten är nog att det är mera tur än kvaliteten på laptimern som avgör om den klarar en krasch eller inte...

Det är inget snack om att en GPS laptimer är bättre och enklare att jobba med än en laptimer som arbetar med IR. Under alla år med "vanliga" laptimers sa har det ALLTID varit strul med att ställa ut sändare, batterier som tar slut, missade varvtider på grund av att IR ögat missar sändaren, konstiga varvtider på grund av att det står flera sändare ute, osv...
Med GPS'en funkar det ALLTID klockrent...

Men sen så kostar dom ju en slant mer också, men så farligt är det ju inte i förhållande till hur mycket pengar man lägger ner på det här. Och när man tittar på mervärdet i form av mellantider, ultimate lap, språval, bromspunkter, osv. Har man dessutom en som loggar varvtalet så är det sjukt mycket enklare att hitta rätt drevning bl.a. så tycker jag att det är ett bättre val.

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!