Laptimer i mobilen

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
Jag har kraschat sönder 2st AIM Mychron Lite, och 1st AIM Mychron TG. Min Starlane Athon GPS-R har jag krashat med 3ggr, och den har inte gått sönder. Så med samma argument så kan jag hävda att AIM är piss, och att dom alltid går sönder. Men verkligheten är nog att det är mera tur än kvaliteten på laptimern som avgör om den klarar en krasch eller inte....

Eller, LÄR DIG KÖRA FÖR FAN!!!:) :tummenupp

Om AIM'en är hållbarare vet jag inte. Det beror nog mer på hur, och vart någonstans man placerer laptimern på hojen och hur mycket otur man har när man kraschar.
Kommer den i kläm så går den sönder vilken typ den än är...

Jag har kraschat sönder 2st AIM Mychron Lite, och 1st AIM Mychron TG. Min Starlane Athon GPS-R har jag krashat med 3ggr, och den har inte gått sönder. Så med samma argument så kan jag hävda att AIM är piss, och att dom alltid går sönder. Men verkligheten är nog att det är mera tur än kvaliteten på laptimern som avgör om den klarar en krasch eller inte...

Det är inget snack om att en GPS laptimer är bättre och enklare att jobba med än en laptimer som arbetar med IR. Under alla år med "vanliga" laptimers sa har det ALLTID varit strul med att ställa ut sändare, batterier som tar slut, missade varvtider på grund av att IR ögat missar sändaren, konstiga varvtider på grund av att det står flera sändare ute, osv...
Med GPS'en funkar det ALLTID klockrent...

Men sen så kostar dom ju en slant mer också, men så farligt är det ju inte i förhållande till hur mycket pengar man lägger ner på det här. Och när man tittar på mervärdet i form av mellantider, ultimate lap, språval, bromspunkter, osv. Har man dessutom en som loggar varvtalet så är det sjukt mycket enklare att hitta rätt drevning bl.a. så tycker jag att det är ett bättre val.

Det där med optimal lap och grejer. Känner inte ni när ni är ute på ett verkligt bombvarv? Triggar den er extra mycket att ge än mer när man har en bra "mellantid"? Det skulle jag kunna tänka mig att ha användning av, speciellt i partier där man känner sig långsammare än kombatanterna...

/ Jens

http://web.me.com/hschlangmann/LapTimer_Homepage/Home.html

till iPhone, körde den 4 dagar på kemora, funkar kanon :tummenupp. Den nya uppdateringen av programvaran har automatisk kalibrering av G-mätaren (lateral och Lineal) Och den har många inställningsmöjligheter.

Jag har haft myket kontakt med utvecklaren i tyskland för felsökning och sånnt, bra support :tummenupp

Bilderna: man kan zooma in på varje varv och i varje diagram så man ser var man växlar, bromsar, saftar på gas etc

SKOJIGA BILDER!!! Kan man av dessa bilder konstatera att du
1. kört +180 km/h samt på något mystiskt sätt under ett ögonblick (efter ca 3/4 varv) retarderat från 84 till 52 för att i samma ögonblick accelerera tillbaka till 84 igen? (diagram 1)
2. Att banan har en högsta höjd på ca 162 m och att start och mål ligger på olika höjd? (diagram 2)
3. Att du accelererar hårdare än du bromsar? (diagram 3)
4. Att du kör frenare i (åtminstone en) högerkurvor än vänsterkurvor. Eller tvärtom? (diagram 4)

Har jag tolkad graferna rätt? Om så, KUL!

Det där med optimal lap och grejer. Känner inte ni när ni är ute på ett verkligt bombvarv? Triggar den er extra mycket att ge än mer när man har en bra "mellantid"? Det skulle jag kunna tänka mig att ha användning av, speciellt i partier där man känner sig långsammare än kombatanterna...

/ Jens

Fan, har du tid att ligga och blänga på sånt? :BugarJag har fullt upp att hålla mig på banan...............

Last edited:
SKOJIGA BILDER!!! Kan man av dessa bilder konstatera att du
1. kört +180 km/h samt på något mystiskt sätt under ett ögonblick (efter ca 3/4 varv) retarderat från 84 till 52 för att i samma ögonblick accelerera tillbaka till 84 igen? (diagram 1)
2. Att banan har en högsta höjd på ca 162 m och att start och mål ligger på olika höjd? (diagram 2)
3. Att du accelererar hårdare än du bromsar? (diagram 3)
4. Att du kör frenare i (åtminstone en) högerkurvor än vänsterkurvor. Eller tvärtom? (diagram 4)

Har jag tolkad graferna rätt? Om så, KUL!

hehe, ja nu ska vi se, man kan ju inte få samma akurat info som ur en gps som snurrar på i säj 10 hz men ska ge mej på ett försök (obs. jag är nybrjare och kör i lugna gruppen så jag behöver inte superdetaljerad info om exakt varvtid, mer kul att se vart man sätter bromspunkter osv.

1. Här är jag mitt inne i "karusellen" som den heter, och i lugna gruppen går det med lite blandad fart här :tuttar antagligen har jag bromsat ner för att jag har någon framför mej och sen saftat på i slutet av karusellen. (finns ett litet lite rakt parti efter första böjjen in i karusellen)

2. Japp, här är höjdskillnaden lite missvisande efterssom jag prövade att stå på Gången över start och målrakan när jag bestämde start/stop, hade blivit bättre om jag stått bredvid banan. Som du ser diffar ju in/ut värden på alla fyra diagrammen rätt rejält... hrmf, visste helt ekelt inte hur man bestämde start/stopp punkt.

3. Att jag accelererar hårdare än jag bromsar är i sej inget konstigt efterssom jag är rätt feg på högfartsbroms, Man kan i applikationen zooma in på en hastighetssänkning och där ser man ibland ett hack och sen dyker hastigheten, det är helt enkelt en nedväxling.

4. Ja det stämmer faktiskt, mina höger är mycket tryggare än mina vänster, dessutom är Kemora primärt snabbare högerkurvor och långsammare vänster

Som sagt, lite kul man kan tyda, men någon tävlings/träningstimer är det väl inte. Jag som nybörjare jämförde första passet och sista passet per dag och ser då visuelt hur jag förflyttar bromspunkter och ökar kurvhastigheter under dagen. Sedan i min grupp har man ju alltid folk framför sej hela tiden så varvtiderna skiter ju jag i. man kan ju ha osis och ha ett helt gäng framför sej som krypkör eller så har man banan fritt! :tummenupp

På bilden kan man se vad jag menar med zooma in. I bilden kan man utläsa att jag antagligen inte bromsat in utan släppt gas, förmodligen för att jag haft någon framför mej och inte tyckte det var värt att klappa på bromsen hårt utan motorbromsa lite lugnt och fint istället. (Det är ett annat varv än de tidigare diagramen)

Bifogat

• bild.jpg
    bild.jpg
    30.6 KB · Visningar: 52
Last edited:
Nej Jens, vi är inte födda med din talang och känsla för om det gått 2/10 snabbare eller långsammare när vi ger fullt ut på Sviestad-rakan ;)

Kan bara prata för mig själv men när jag ser den röda lampan som indikerar snabbaste sektionstid under passet och vet att jag har en bättre tid på gång än föregående varv så satsar jag lite mer.

En annan fördel med GPS och sektionstider är att man kan jämför med kompisen (förutsatt att man har samma "sektionspunkter" inlagda (laddas lätt med blåtand till en eller flera hojar)) och se vart man tappar respektive åker fortare.

hehe, ja nu ska vi se, man kan ju inte få samma akurat info som ur en gps som snurrar på i säj 10 hz men ska ge mej på ett försök (obs. jag är nybrjare och kör i lugna gruppen så jag behöver inte superdetaljerad info om exakt varvtid, mer kul att se vart man sätter bromspunkter osv.

Men ändå, kul! Och bra!!! Om man tar sin hastighetsgraf och jämför med någon annans så kan man ju ialla fall få en ANTYDAN om sakers tillstånd, som att:
"FAN, du kör juh 10 kmh snabbare genom högfartarn än mig"
"Helvete, går det att bromsa så hårt i regn på denna banan"
"Du har tio km/h lägre fart mitt i hårnålen men 10 km/h högre fart ut ur samma kurva... Du måste juh gå på gas mycket tidigare!!! DET måste jag prova!!!"

Och då kan man ju få en hjälp om var insatser ska sättas in!
:tummenupp tycker jag!

Men ändå, kul! Och bra!!! Om man tar sin hastighetsgraf och jämför med någon annans så kan man ju ialla fall få en ANTYDAN om sakers tillstånd, som att:
"FAN, du kör juh 10 kmh snabbare genom högfartarn än mig"
"Helvete, går det att bromsa så hårt i regn på denna banan"
"Du har tio km/h lägre fart mitt i hårnålen men 10 km/h högre fart ut ur samma kurva... Du måste juh gå på gas mycket tidigare!!! DET måste jag prova!!!"

Och då kan man ju få en hjälp om var insatser ska sättas in!
:tummenupp tycker jag!

Ja visst! (kolla bilden jag lade till i min förra post) Nånnstanns skulle jag vilja se spårval också, men det skulle betyda att man körde högerkant och sen vänsterkant på första varven så man får referenspunkter/linjer.

(ursäkta om jag besudlar er räsertråd med leksaker, men tänkte ändå visa att det går att göra någotsånär ok med en mobil också, ej att jämföra med riktiga grejjer självklart ;)

Applikationen kostar dessutom 2 dollar i inköp :tummenupp

Last edited:
Nej Jens, vi är inte födda med din talang och känsla för om det gått 2/10 snabbare eller långsammare när vi ger fullt ut på Sviestad-rakan ;)

Kan bara prata för mig själv men när jag ser den röda lampan som indikerar snabbaste sektionstid under passet och vet att jag har en bättre tid på gång än föregående varv så satsar jag lite mer.

En annan fördel med GPS och sektionstider är att man kan jämför med kompisen (förutsatt att man har samma "sektionspunkter" inlagda (laddas lätt med blåtand till en eller flera hojar)) och se vart man tappar respektive åker fortare.

Talang...tsss...

Då ska jag försöka köpa Kennys GPS-laptimer och testa. Med kompisen jämför man genom att bromsa om honom/henne och peka fingret, då kan dom aldrig bortförklara det med några grafer. Phett järnet pysen! :banana

:)

/ Jens

Fan, har du tid att ligga och blänga på sånt? :BugarJag har fullt upp att hålla mig på banan...............

Man får ta sig tid helt enkelt! Dessutom har jag märkt att på Sviestad är det bra att titta på laptimern en stund på start/mål, då får man helt enkelt en mycket senare bromspunkt. Vips, 2 tiondelar :näsblod

/ Jens

Last edited:
Ja visst! (kolla bilden jag lade till i min förra post)

Missade att kolla in den! Och det bruna på varvet motsvarar då givetvis den del av grafen du zoomat in? Coolt!:tummenupp

Ha ha ha... Ja, det vore du det bästa.... :D

Alla är ju inte som jag, naturbarn!!!! (Utläses: Jag kör för långsamt och hela tiden i min mys-zon=feg=kraschar sällan.)

Man får ta sig tid helt enkelt! Dessutom har jag märkt att på Sviestad är det bra att titta på laptimern en stund på start/mål, då får man helt enkelt en mycket senare bromspunkt. Vips, 2 tiondelar :näsblod

/ Jens

Så om man har 5 mellantider, alla vid bromspunkters början, tittar NOGA på alla tider för att inte missa hundradelarna, så har man 1 sekund i en liten ask!:tummenupp

Last edited:
På tal om program till mobiler.....

Finns det inget program till AMB:s tidtagning som funkar i en mobil med Windows Mobile, typ racemonitor? Skulle ju vara sjukt skönt att slippa släpa med datorn ut i bandepån hela tiden......

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup