Laga min tank...

Njae svetsa plåt är lätt och lätt att få tätt. Men man gör gärna så för att slippa skära om man inte behöver och därmed påverka tanken så lite som möjligt. Du kan få andra problem med formen etc när man skär ut en stor bit av en tank just där det finns flera former. Därför om man inte tvunget behöver så är det lättast att inte skäara utan bara göra en plåtbit som stämmer och svetsa över skadan.

Mjaa, jag vet inte om jag personligen skulle vara så sugen på att lägga en plåtbit över den befintliga plåten och få en ihålighet i tanken just där.

1. Det känns hemskt oseriöst att göra så, även fast det fungerar såklart.

2. Det räcker att det blir en por där fukt kan leta sig in, och fukt i ett stängt utrymme i en tank kan man ju föreställa sig vad som händer efter ett tag.. :rost

Mina 2 cent som dom säger.

/J

hehe exakt som min skada....dessa clipons! Min kostade dock 600 att laga! Jag vann! =) (känner en plåtslagare iofs som även är kanon med engelska hjulet)

600kr är väldigt lite men sedan beror det ju på hur den går att laga. Jag tror att de var tvungna att löda fast eller svetsa fast metalltrådar i skadan för att sedan slå ut den på min. Sedan även laga spricka i framskärmen och lacka allt. Brukar dock alltid löna sig att känna folk inom yrket :)

hmm va? Svetstar alltid tomt. Inga problem. Svetsten ska ju gå igenom hur i .... har du tänkt det med fullt av bensin?????

Töm tanken och ta bort pump och tanklock Inga probs....

Du kan ju inte råda folk att svetsa i bensinfyllda tankar....man ska inte posta om man inte vet eller direkt livsfarliga råd....någon kan ju få för sig att det är rätt...
Man får ABSOLUT INTE svetsa i en tank med bensin i. Det är direkt LIVSFARLIGT.

Du kan vara lugn Bempas. :) Jag är licenssvetsare. Jag vet att det kan låta sjukt, men det viktiga är att tanken är full. Har du en tom tank som det bildas ångor i, då är det farligt. Att svetsa i en full tank är helt ok. En tom tank innebär explosionsrisk. Likaså att försöka trycka ut bucklor med hjälp av tryckluft och värme. Gjorde det själv på gamla 2t-krökar för ca 10 år sedan. Visste inte då hur farligt det var.
Du kan för övrigt prova med vad som händer om du har en öppen femliters dunk full med bensin. Tänder en tändsticka och släpper ner i öppningen. Vad händer? Flyger dunken i luften? Nä, inte ett skit. Tändstickan slocknar när den ramlar ner i bensinen. Du behöver alltså syre för att få en spännande reaktion! Gör bara inte samma experiment med en dunk som du bara har lite soppa på botten i... :brinnerup
Tankproblemet; Skulle jag själv försöka laga en tank som ser så tillknycklad ut som den vi skriver om. Skulle jag trycka ut det mesta med vatten. I steg två försöka med ett mothåll och en hammare för att få lite fason på den och i sista steget antingen spackla den själv eller be någon "gammal räv" att tennspackla tanken innan den är ok igen.
Eller så skulle jag nog kolla efter en begagnad och slippa jobbet. Det skulle gå fortast...

Du kan vara lugn Bempas. :) Jag är licenssvetsare. Jag vet att det kan låta sjukt, men det viktiga är att tanken är full. Har du en tom tank som det bildas ångor i, då är det farligt. Att svetsa i en full tank är helt ok. En tom tank innebär explosionsrisk. Likaså att försöka trycka ut bucklor med hjälp av tryckluft och värme. Gjorde det själv på gamla 2t-krökar för ca 10 år sedan. Visste inte då hur farligt det var.
Du kan för övrigt prova med vad som händer om du har en öppen femliters dunk full med bensin. Tänder en tändsticka och släpper ner i öppningen. Vad händer? Flyger dunken i luften? Nä, inte ett skit. Tändstickan slocknar när den ramlar ner i bensinen. Du behöver alltså syre för att få en spännande reaktion! Gör bara inte samma experiment med en dunk som du bara har lite soppa på botten i... :brinnerup
Tankproblemet; Skulle jag själv försöka laga en tank som ser så tillknycklad ut som den vi skriver om. Skulle jag trycka ut det mesta med vatten. I steg två försöka med ett mothåll och en hammare för att få lite fason på den och i sista steget antingen spackla den själv eller be någon "gammal räv" att tennspackla tanken innan den är ok igen.
Eller så skulle jag nog kolla efter en begagnad och slippa jobbet. Det skulle gå fortast...

Problemet är väl att en bulad tank kan ha sprickor där det kryper både vätska och framförallt de lättantändliga ångorna, eller? Ja, det går utmärkt att släcka tändstickor i bensin, men även här har man ju problemet att ångorna kan ta fyr innan du fått ner stickan i vätskan.

En tändsticka brinner väl med en 800 grader? Vad blir det i en svetsfog samt gnistorna?

Jag kanske tänker helt fel, men är det inte en lite onödig risk att ta?

Aha ok....det låter sjukt och kanske inte något gemene man ska försöka sig på då eftersom det låter som att det kan gå galet och OM det går galet gör det antagligen det ganske fort....:brinnerup

Men jag litar på ditt ord :) Absolut inget jag hade testat dock...du är en modig man...:Bugar

Självklart ska man tennspackla, allt annat är fusk :)

Bojje:

Hör av dig till http://www.buckla.se/ (P-Skadecentrum) ligger i Partille.

Plocka av tanklock, pump, givare osv ifrån den och lämna in tanken löst (tom och rengjord)

De om någon borde veta om det går att fixa på ett enkelt sätt.

Får du inte ut bucklan ordentligt så är det ju knappast smart att bara använda massa spackel för att få ordning på det. Tenna gör man av just den anledningen, du kan då totalt "spackla" upp mer yta.

Willner: Vad använder ni annars? Något nytt sen jag jobbade som bilplåtslagare?

Oftast är det överkurs att tennspackla men fördelen du får är en mjukare fyllning jmf med spackel.
Sedan är det ju fränt ;)

det e ju tyngre !!

Fränt ?? Jo det e ju jäkligt fränt med hälsoproblem! finns en anledning till att det är förbjudet på bilplåtslageri att använda !

Får du inte ut bucklan ordentligt så är det ju knappast smart att bara använda massa spackel för att få ordning på det. Tenna gör man av just den anledningen, du kan då totalt "spackla" upp mer yta.

Då har du inte riktat tillräckligt!! du ska varken bygga med spackel eller tenn

Rikta tanken sen spackla för ytfinish

som sagt se http://www.em04.bravehost.com/jonas.htm

Last edited:
det e ju tyngre !!

Fränt ?? Jo det e ju jäkligt fränt med hälsoproblem! finns en anledning till att det är förbjudet på bilplåtslageri att använda !

Då har du inte riktat tillräckligt!! du ska varken bygga med spackel eller tenn

Rikta tanken sen spackla för ytfinish

som sagt se http://www.em04.bravehost.com/jonas.htm

Antar att du också är utbildad bilplåtslagare eller liknande? Tenn får man använda utan tvekan. Anledningen till tenn är att vissa delar helt enkelt inte blir 100% återställningsbara efter skada genom att enbart använda rikt, och då det rör sig om 2-3mm (kommer inte ihåg exakt) extra du totalt kan spackla upp med tenn för ett hållbart och bra resultat handlar det inte om att "rikta tillräckligt"

Oftast är det överkurs att tennspackla men fördelen du får är en mjukare fyllning jmf med spackel.
Sedan är det ju fränt ;)

Tenn sjunker inte nämnvärt i jämförelse med plastspackel.

Likså är det en konst att tennspackla, såsom man gjorde in the good old days innan plastspacklet uppfanns.
Vem som helst kan kladda med plastpspackel men det krävs lite handlag för att tennspackla! :fakta

Ska vi reda ut några felaktigheter i den här tråden?
1. Att stoppa ner en tändsticka i bensin utan att det tar eld går i princip inte alls. Nånstans på väg ner så passerar ju tändstickan ett område där det finns både ångor och luft (syre) och där tänder det.
2. Man svetsar inte med bensin i tanken, inte ens om den är alldeles full. Och man ger inte ens det rådet, framförallt inte om man utger sig för att vara licenssvestare!
3. Att trycka ut tankar med tryckluft är direkt livsfarligt! Vi pratar ju om trycksatt kärl här! Vem vet vad som händer? Går bucklan ut eller spricker en svetsfog och tar livet av den som gör jobbet? Varför tror ni att det är besiktningskrav på alla former av trycksatta kärl i arbetslivet? Det räcker med att blåsa in luft i ett blodkärl via ett litet småsår så får man blodpropp!
4. Att trycka ut tankar med trycksatt vatten är inte alls lika farligt men ofta lika ineffektivt. Vart tror ni vattnet (eller tryckluften) verkar? Bara på skadan eller på hela tanken?
Det kan möjligen gå att trycka ut en buckla men är det en tank med tanktunnel så resulterar det ganska ofta i att tanktunneln blir för trång så att tanken inte längre går på på ramen. Vill man det?
Och om det finns planare ytor än bucklan så är de oftast dessa som rör sig. Bucklor och intryckningar är nästan alltid hårdare än de planare ytorna och trycket påverkar mest där plåten ger sig mest. Det fattar ju vem som helst!

Så här gör man för att rikta en tank utan att riskera att slå ihjäl sig själv eller andra:
Finns det hål för ex vis soppa pump och liknande så kan man ofta den vägen knacka ut en del av skadorna. Annars kan man i enstaka fall få till det genom användning av "riktade" verkyg genom tanklocket men det är svårt.
All form av knackning riskerar dessutom att sträcka plåten och därmed göra jobbet ännu svårare.
Nästa lösning är att dra ut skadorna med glidhammare. Då svetsar man fast en eller annan form av fästpunkter i skadan och rycker ut dessa punkter tills tanken börjar påminna om vad den en gång var.
Slutligen spacklar man de sista. Tennspackling är en bra men omständig metod.
Plastspackel är rationellt och krävs på slutet efter tennspackling också men då endast mycket lite.
Vad man än spacklar med så bör man sträva efter att rikta så att behovet av spackling blir minimalt.

Innan svetsning och/eller tennspackling så ska all bensin ut ur tanken:
Skölj ur bensinen med sprit (T-sprit, etanol, metanol etc) ORDENTLIGT. Skölj ur spriten med vatten ORDENTLIGT. Vädra ur spriten genom att ställa öppen tank framför en fläkt som blåser på och genom tanken LÄNGE, typ en hel natt eller så. Att ställa ursköljd tank i solen en blåsig dag är inte heller så dumt.
Man ska helt enkelt inte utföra varma arbeten på tanken medan det fortfarande luktar bensin i den.

Gällande det där med förbudet mot tennspackling så skulle jag tro att det gäller för tenn innehållande bly eftersom bly i sig är förbjudet till nästan allting idag (utom i batterier).

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa