Ladda 2 mc-batterier samtidigt med 1 Ctek-laddare?

Spajjjs

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2008
Hoj
Ingen
Fungerar det att ladda 2 st mc-batterier samtidigt med en laddare eller ska man hålla sig till ett batteri per laddare?

laddning

Verkligen ingen som vet?

Alltså,en modern laddare som C-tek eller optimate inte bara laddar batteriet
utan rekonditionerar även detta vid behov och hur i hela fridens namn skulle den klara det med två batterier samtidigt?
Däemot så kan du ju ladda dom t.ex.1vecka i taget och skifta.

Teoretiskt ska batterierna balansera varandra, men jag skulle inte välja att göra så.

Köp en till Ctek av billigaste modellen, dom går att få riktigt billigt nu.

Jodå, det går. Men Batterierna "Bör" vara av samma storlek och samma skick för att det ska bli perfekt. Men det fungerar bra med olika batterier också.

Det är värre när man ska serieladda batterier. Typ 2 st 12v med en 24 volt . Då SKALL båda batterierna vara exakt lika.

Mats

Om Jag verkligen hade velat köra båda batterierna på samma laddare så hade Jag laddat båda var för sig något dygn först för att sedan koppla in dom paralellt. Den mesta "rekonditioneringen" sker tidigt i laddcykeln.

Men Jag har redan två större Ctek och någon billigare variant så det räcker rätt bra.

Tack för era svar. Såg att Clas Olsson har en variant för 499:-. Blir nog en sån så får vi ladda varje batteri i intervaller á 1 vecka.

Tack för era svar. Såg att Clas Olsson har en variant för 499:-. Blir nog en sån så får vi ladda varje batteri i intervaller á 1 vecka.

Plockar du ur dem ur hojarna, eller lyfter ena polen behöver du inte skifta batteri mer än någon gång i månaden.

Inte paralellkoppla batterier :/

kan bli en slags pendeleffekt då ena batteriet har lite högre spänning än det andra och då dras ström från det batteriet för att ladda det andra, som sedan får högre spänning än det första och då vänder strömmen för att dra ström från andra till första batteriet och så e man inne i en oändlig loop som sliter ut batterierna fort.

ska man tvunget paralellkoppla batterier så sätt dioder emellan.

Inte paralellkoppla batterier :/

kan bli en slags pendeleffekt då ena batteriet har lite högre spänning än det andra och då dras ström från det batteriet för att ladda det andra, som sedan får högre spänning än det första och då vänder strömmen för att dra ström från andra till första batteriet och så e man inne i en oändlig loop som sliter ut batterierna fort.

ska man tvunget paralellkoppla batterier så sätt dioder emellan.

Det där är en gammal skröna.
För att ladda ett batteri så krävs en viss överspänning. Det går med andra ord inte att ladda ett batteri fullt genom att koppla det till ett annat likadant batteri.
Parallellkopplar man två batterier till en laddare och det ena batteriet är mycket sämre laddat än det andra så kommer det bra batteriet att ge ström till det dåliga batteriet tills det sämre är nästan lika bra som det bra batteriet.
Det kan inte bli någon pendeleffekt eller liknande på grund av att det krävs en överspänning. Det är en fysikalisk omöjlighet.

Däremot finns det ju inte någon strömbegränsning mellan batterierna så om det är en avsevärd skillnad mellan batterierna så finns risken att det dåliga batteriet får en laddström från det bra batteriet som är mycket högre än det batteriet mår bra av.

Det bästa är med andra ord om batterierna är ungefär lika bra laddade när man kopplar ihop dom.
Så ska man använda det så ska man väl helst försöka ladda upp båda batterierna var för sig så att dom är i stort sett full-laddade varpå man kopplar ihop dom.

Laddaren ser bara den totala batterikapaciteten så att ladda två parallelllkopplade 9 Ah batterier eller ett 4 Ah och ett 14 Ah är samma sak för laddaren som att ladda ett 18 Ah batteri. Det viktiga då är att laddaren har tillräcklig kapacitet för att ladda ett 18 Ah batteri.

Det går bra att ladda två eller flera batterier samtidigt, huvudsaken är att den totala batterikapaciteten inte överstiger laddarens kapacitet. Som exempel så kan man ju reflektera över faktumet att det är endast småfarkoster som personbilar och motorcyklar vars batterikapacitet utgörs av endast ett batteri, så gott som alltid annars är det en eller flera batterigrupper.

För att ladda ett batteri så krävs en viss överspänning. Det går med andra ord inte att ladda ett batteri fullt genom att koppla det till ett annat likadant batteri.
Parallellkopplar man två batterier till en laddare och det ena batteriet är mycket sämre laddat än det andra så kommer det bra batteriet att ge ström till det dåliga batteriet tills det sämre är nästan lika bra som det bra batteriet.
Det kan inte bli någon pendeleffekt eller liknande på grund av att det krävs en överspänning. Det är en fysikalisk omöjlighet.

Däremot finns det ju inte någon strömbegränsning mellan batterierna så om det är en avsevärd skillnad mellan batterierna så finns risken att det dåliga batteriet får en laddström från det bra batteriet som är mycket högre än det batteriet mår bra av.

Det bästa är med andra ord om batterierna är ungefär lika bra laddade när man kopplar ihop dom.
Så ska man använda det så ska man väl helst försöka ladda upp båda batterierna var för sig så att dom är i stort sett full-laddade varpå man kopplar ihop dom.

Laddaren ser bara den totala batterikapaciteten så att ladda två parallelllkopplade 9 Ah batterier eller ett 4 Ah och ett 14 Ah är samma sak för laddaren som att ladda ett 18 Ah batteri. Det viktiga då är att laddaren har tillräcklig kapacitet för att ladda ett 18 Ah batteri.

Tack för ett utförligt svar, hörde det av nån som höll på med permobilen där de fick problem med paralellkopplade batterier som slets ut i förtid pga strömmar mellan batterierna, men kanske är annorlunda när de både laddas och laddas ut?, kanske va killen som sa dte full av skit? kanske har batterierna blivit bättre så det inte är så längre?

iaf, tack för ett mcyket seriöst svar :tummenupp, vanligtvis får man ju oftast bara ett "du har fel idiot" som svar på detta forum annars

Tack för ett utförligt svar, hörde det av nån som höll på med permobilen där de fick problem med paralellkopplade batterier som slets ut i förtid pga strömmar mellan batterierna, men kanske är annorlunda när de både laddas och laddas ut?, kanske va killen som sa dte full av skit? kanske har batterierna blivit bättre så det inte är så längre?
I t.ex. en permobil kan det nog bli problem med batterierna i och med att de används tills de är ganska tomma mellan varje laddning. Det är inte alla batterier som mår så värst bra av det.

Men jag är ingen batteriguru, utan spekulerar bara, så det är ju inte helt otroligt att jag är ute och seglar. :hihi

iaf, tack för ett mcyket seriöst svar :tummenupp, vanligtvis får man ju oftast bara ett "du har fel idiot" som svar på detta forum annars

Det hänger nog ihop med att batterierna i en sådan säkert laddas ur ganska ordentligt innan dom laddas upp igen.
Upprepad djupurladdning av blybatterier kan förkorta livslängden högst avsevärt. Det finns batterier som klarar djupurladdning bättre men rent generellt så tar bil eller MC batterier skada av att ofta laddas ur mycket.

Ett batteri som sitter i en bil eller MC som alltid startar på direkten kommer att överleva mycket längre än ett batteri som sitter i ett fordon som kräver att man "gnuggar" ett tag med startmotorn innan motorn startar.

i.

...Som är djupt rotad och allmänt vedertagen inom båtvärlden. Jag kan klippa i lika långa texter som din som tekniskt hävdar motsatsen.

Obs, säger inte vad som stämmer, då jag aldrig orkade sätta mig in i/koppla in ett batteri till just pga av allt snicksnack:)

Kanske är det säljare av likriktare för båt som argumenterar mest:rolleyes:

...Som är djupt rotad och allmänt vedertagen inom båtvärlden. Jag kan klippa i lika långa texter som din som tekniskt hävdar motsatsen.

Obs, säger inte vad som stämmer, då jag aldrig orkade sätta mig in i/koppla in ett batteri till just pga av allt snicksnack:)

Kanske är det säljare av likriktare för båt som argumenterar mest:rolleyes:

Jag jobbar ju mest med större båtar, men resonemanget om "pendlande strömmar" mellan batterier i en batteribank har jag aldrig hört talas om.

Det man dock brukar bygga in i fritidsbåtar är ju sk skiljerelän, dessa ser till att bryta bort startbatterigrupperna från förbrukningsgruppen vid stillaliggande. Så att man inte kan förbruka upp strömmen i startbatterierna med övriga förbrukare. När sedan motorn startas så kopplar sedan skiljereläet ihop de båda grupperna igen, så att både startbatterierna och förbrukningsbatterierna laddas samtidigt.

En Perombil har väl 48 volt va? Alltså 4 batterier i serie. Alltså borde dom laddas med ca 56-58 volt.
Om det går till ytterlighet att ett batteri är totalt kortslutet, så skicka laddaren på 58 volt fördelat på dom 3 friska batterierna. DÅ blir det tok-kok i dom.
Därför är det viktigt att byta ALLA batterier samtidigt. SÅ var det i alla fall på Volvo lastvagnar.

Mats

Har var det lite olika läger nu :) ett "det går" och ett "det går inte"..

Kommer ta ut båda batterierna och ha de inomhus. Räcker det då att skifta ca 1 gång i månaden? Hur mycket ström dras ur ett batteri som står inomhus kontra ett batteri som står i garaget inkopplad i mc:n?

Jag skulle göra så här, först skulle jag ladda upp varje batteri för sig för att se att de är ok, dvs att C-tek-laddarer går ned på underhållsladdning (indikeras av dioderna) Däreftrr vet du att alla celler är ok. Då är det bara att parallellkoppla batterierna och koppla in C-teken för vintern, efter ett dygn kan du kolla att C-teken ånyo gått ned på underhållsladdning om du vill vara helt lugn.

Kommer ta ut båda batterierna och ha de inomhus. Räcker det då att skifta ca 1 gång i månaden? Hur mycket ström dras ur ett batteri som står inomhus kontra ett batteri som står i garaget inkopplad i mc:n?

Omöjligt att svara på, en frisk hoj ska inte ha nämnvärd förbrukning när allt är avstängt, hursom är självurladdningen ointressant om du ändå underhållsladdar.

Självurladdningen är generellt lägre vid låg temp.

/J

Är batterierna av samma kapacitet och ingen är helt urladdad funkar det kanon. Gör det ofta själv och inte bara med blyackar. Är något trasigt eller oförutsätt händer kan det bli geggamojja så har man råd/tid är en laddare per batteri att föredra eller köra med en laddare som har fler än en laddkanal eller i alla fall en balanserar med lite intelligens i. Överkurs...

1 gång i månaden räcker gott om du laddar dem fulla först.

Hur mkt det drar ur sig beror på skícket och kan variera kraftigt men om inte en i månaden funkar från att bägge är fulladdade i normal temperatur så är batteriet kaputt ändå.

Håller med. också en bra variant.

Jag skulle göra så här, först skulle jag ladda upp varje batteri för sig för att se att de är ok, dvs att C-tek-laddarer går ned på underhållsladdning (indikeras av dioderna) Däreftrr vet du att alla celler är ok. Då är det bara att parallellkoppla batterierna och koppla in C-teken för vintern, efter ett dygn kan du kolla att C-teken ånyo gått ned på underhållsladdning om du vill vara helt lugn.

Omöjligt att svara på, en frisk hoj ska inte ha nämnvärd förbrukning när allt är avstängt, hursom är självurladdningen ointressant om du ändå underhållsladdar.

Självurladdningen är generellt lägre vid låg temp.

/J

Om nu rekonditionerings funktion finns så kommer laddaren känna av 2 parallellkopplade batterier som ett med dubbla kapaciteten cirkus.

Om nu laddaren klarar den kapaciteten så skall det inte vara något problem.

Okej att rekondikioneringstekniken inte blir lika effektiv som vid 1 batteri.
det är möjligt beroende på hur den fungerar. Men nog är det grönt att köra så.

Jag föredrar laddare som jag kan ställa alla paramtrar själv. Kostar 1500:- ca men då kan du ladda pb lipo life nimh nicad lion osv.
Dessutom sätta cyklar själv. Rätt många batterier som varit utdömda som jag sedan fått tillbaka 70-90 kapacitet i och kunnat återanvända. Laddaren har betalt sig själv för länge sedan.

Alltså,en modern laddare som C-tek eller optimate inte bara laddar batteriet
utan rekonditionerar även detta vid behov och hur i hela fridens namn skulle den klara det med två batterier samtidigt?
Däemot så kan du ju ladda dom t.ex.1vecka i taget och skifta.

Last edited:
*/ ?>
Back