1. Man tackar (både philsson och Ravetrancer).
2. Slipar man bort ALL sprayfärg så är man ju säker men det är ett jävla grisgöra rent ut sagt. Andra metoder är blästring (inte på plast) eller färgborttagninsgmedel (inte på plast).
Alternativt använder man sealer, det isolerar
nästan garanterat tillräckligt. Du kan även lägga washprimer i botten, även den har en viss isolerande effekt. Eller så lackar du direkt på sprayfärgen, det kan gå det också om du har tur, framförallt om den är gammal.
Testa på den kåpa som är enklast att slipa om ifall det skulle bli åt helvete.
3. Att enbart lägga ny klarlack i ett senare skede är väl sisådär eftersom vidhäftningen blir sämre vartefter underlacken härdar mer. Även 2k efterhärdar under lång tid.
Men du kan väl göra som jag gör:
A) Lacka all bas etc samt nåt enstaka lager klarlack.
B) Våtslipa allt med 600 eller ännu finare papper.
C) Montera dekaler.
D) Klarlacka.
Ytterligare en variant som jag har kört är att jag i punkt C blandar 20-30% förtunnad sealer i klarlacken (bör ge bättre vidhäftning), lägger detta samt därefter ett lager ren klar utan sealer.
Ibland har jag testat att i sista klarlacken använda en skvätt långsammare tinner,oftast smält-tinnret som man har för utsmältning av sprutskarvar vid bättring (man kan köra 50/50 långsamt och "rätt" tinner). Detta gör att klaren flyter ut lättare = slätare yta. Men det är också MYCKET lättare hänt att klaren rinner och avluftningstiden blir givetvis avsevärt längre.
Tänk på att det blir MYCKET sprutdamm i lokalen. Själv lackar jag oftast utanför och tar sen in bitarna i mitt nyvattnade garage på härdning. Lite förhöjd temp i garaget (bortåt 25 gr) gör att färgen flyter ut bättre. Det gör också att man kan ha lite mer tinner i färgen (= ännu bättre flyt) utan att det hinner börja rinna.
Observera att jag inte vet vad du har för målsättning. Om du har måttliga krav så kanske en del av detta är overkill. Du får själv avgöra vad som är lagom.
Slutligen:
Lacka kräver erfarenhet för att bli riktigt bra. Även jag får ofta göra om en eller två kåpor eftersom det rinner eller blir för mycket damm eller nåt annat elände.
Så jag säger så här:
Skyll inte på mig om det blir kass.
Skyll bara på mig om det blir bra.