Lackering Hur gör man bäst själv

en fråga till som poppade upp aldeles nyss.. Ni vet 2k lack. man har väl en viss tid på sig att aplicera det. Hur funkar det egentligen?.. dvs hur lång tid har man på sig att andvända den efter blandning?. Går den köpa blandad?.
Syftar på burk då. Tänkte om man fick nåt över eller så. Och att man kanske ska inhandla 2k lacken dagen efter man har gjort allt förarbete så man inte riskerar ha den för länge. samma då när de kommer till klarlacken
Stämmer mina funderingar?.
Föresten står de nån burk hemma i garaget med 2k lack.. rätt gammal. Går den andvända till nåt? hur blir resultate?.
 
philsson skrev:
en fråga till som poppade upp aldeles nyss.. Ni vet 2k lack. man har väl en viss tid på sig att aplicera det. Hur funkar det egentligen?.. dvs hur lång tid har man på sig att andvända den efter blandning?. Går den köpa blandad?.
Syftar på burk då. Tänkte om man fick nåt över eller så. Och att man kanske ska inhandla 2k lacken dagen efter man har gjort allt förarbete så man inte riskerar ha den för länge. samma då när de kommer till klarlacken
Stämmer mina funderingar?.
Föresten står de nån burk hemma i garaget med 2k lack.. rätt gammal. Går den andvända till nåt? hur blir resultate?.

Den köps som två komp + thinner blandas två del lack 1 del härdare o en skvätt thinner beroende på konsistensen man har har du den sluten utan syre tillförsel så håller sig den skaplig i 15-20 min jag brukar inte vänta mycket längre iaf.. har fått den lite grummlig när jag använt den efter denna tid... Prova spruta lite med lacken du har... märks om den fungerar men det måste vara nåen sorts billack! Prova att lacka på nåe annat en skaplig yta skall det vara iaf.
 
Lindén skrev:
Den köps som två komp + thinner blandas två del lack 1 del härdare o en skvätt thinner beroende på konsistensen man har har du den sluten utan syre tillförsel så håller sig den skaplig i 15-20 min jag brukar inte vänta mycket längre iaf.. har fått den lite grummlig när jag använt den efter denna tid... Prova spruta lite med lacken du har... märks om den fungerar men det måste vara nåen sorts billack! Prova att lacka på nåe annat en skaplig yta skall det vara iaf.
Jo precis.. man får ju prova och se vad som händer. Jag tycker bara de hade låtit lite konstigt med 15-20 min om de är på burk. kanske är förståeligt. om man ska hinna hem från butiken där man nyss fick det blandat och sedan aplicera.
Den färgen vi har hemma är från nån eller några månader tillbaka. Den är inte grön heller för den delen. Pappa som fick burkarna som blev över efter att han bett en kompis lacka om en skada på hans V40. Bara ren nyfikenhet av mig.

Föresten hur är detta med mattningen. När vet man att man är redo att matta inför nästa lager? hur länge behöver man vänta
 
philsson skrev:
Jo precis.. man får ju prova och se vad som händer. Jag tycker bara de hade låtit lite konstigt med 15-20 min om de är på burk. kanske är förståeligt. om man ska hinna hem från butiken där man nyss fick det blandat och sedan aplicera.
Den färgen vi har hemma är från nån eller några månader tillbaka. Den är inte grön heller för den delen. Pappa som fick burkarna som blev över efter att han bett en kompis lacka om en skada på hans V40. Bara ren nyfikenhet av mig.

Föresten hur är detta med mattningen. När vet man att man är redo att matta inför nästa lager? hur länge behöver man vänta

Blanda två komp gör du ju själv innan du lackar! Mattning mellan... brukar vänta 25 min ungefär... när det e lite klibbigt o lägger vått i vått.. ingen mattning på klar lacken. Brukar inte heller matta innan jag lägger på klarlack på underarbetet i mitt fall motiv odyl... Använder vatten bas när jag gör det o kladdar på klar lacken efter 1 dygn ungefär...
 
Nu ska jag lägga mig i trots att jag inte skulle göra det nåt mer men...

Jag tror att ni pratar om två olika saker boys.
Lindén pratar om 2k billack för färgspruta. Jag håller helt med i det han säger.
philsson pratar möjligen om sån där 2k på sprayburk, där en färgleverantör levererar färg på sprayburk i vilken han trycker i härdare också. Därifrån har man rimligen en begränsad tid på sig. Jag har dock ingen egen erfarenhet av 2k på spray eftersom jag har andra resurser.

Och philssons fråga om väntetid inför mattning gäller säkert torktid före slipning?
Man läser de faktablad man får med då man köper färgen, det står nämligen där. I faktabladen står sånt som blandning, lämliga munstycken, lämpligt lufttryck, förbehandling, avluftningstid, härdtider med och utan ugn etc. Och får man inga faktablad så frågar man efter det. Och har dom inga så går man någon annanstans.
Nu gäller detta återigen om man köper "riktig" billack. Som sagt, ingen egen erfarenhet av 2k på spray.
 
Robban_C skrev:
Nu ska jag lägga mig i trots att jag inte skulle göra det nåt mer men...

Jag tror att ni pratar om två olika saker boys.
Lindén pratar om 2k billack för färgspruta. Jag håller helt med i det han säger.
philsson pratar möjligen om sån där 2k på sprayburk, där en färgleverantör levererar färg på sprayburk i vilken han trycker i härdare också. Därifrån har man rimligen en begränsad tid på sig. Jag har dock ingen egen erfarenhet av 2k på spray eftersom jag har andra resurser.

Och philssons fråga om väntetid inför mattning gäller säkert torktid före slipning?
Man läser de faktablad man får med då man köper färgen, det står nämligen där. I faktabladen står sånt som blandning, lämliga munstycken, lämpligt lufttryck, förbehandling, avluftningstid, härdtider med och utan ugn etc. Och får man inga faktablad så frågar man efter det. Och har dom inga så går man någon annanstans.
Nu gäller detta återigen om man köper "riktig" billack. Som sagt, ingen egen erfarenhet av 2k på spray.


Aha... hehe nej inte kan man lacka med 2 komp på burk.... det blir inge bra... tror jag.... Nog lättare o få rinningar då =( Jag gör så att jag köper lacken från en lackerare frågade vilka utrustningar dom kör på temper osv..... Sedan gör jag lika dant själv o experimenterar lite tills man hittat den kombinationen som passar en annan. O självklart resultatet!
 
Har kompressor men ingen spruta. hörde att det var dyrt bara. Så alternativet var då att köpa på burk. Lät mycket smidigare. Hur är det annars med spruta. hur funkar det?. låter så komplicerat mäd lämpligt munstycke och blandning med dom olika grejerna.. vad dom nu var.
Robban_C skrev:
Nu ska jag lägga mig i trots att jag inte skulle göra det nåt mer men...

Jag tror att ni pratar om två olika saker boys.
Lindén pratar om 2k billack för färgspruta. Jag håller helt med i det han säger.
philsson pratar möjligen om sån där 2k på sprayburk, där en färgleverantör levererar färg på sprayburk i vilken han trycker i härdare också. Därifrån har man rimligen en begränsad tid på sig. Jag har dock ingen egen erfarenhet av 2k på spray eftersom jag har andra resurser.

Och philssons fråga om väntetid inför mattning gäller säkert torktid före slipning?
Man läser de faktablad man får med då man köper färgen, det står nämligen där. I faktabladen står sånt som blandning, lämliga munstycken, lämpligt lufttryck, förbehandling, avluftningstid, härdtider med och utan ugn etc. Och får man inga faktablad så frågar man efter det. Och har dom inga så går man någon annanstans.
Nu gäller detta återigen om man köper "riktig" billack. Som sagt, ingen egen erfarenhet av 2k på spray.
 
Lindén skrev:
Aha... hehe nej inte kan man lacka med 2 komp på burk.... det blir inge bra... tror jag....
Jag tror som du men det finns ju dom som hävdar att det blir bra. Jag har dock inte sett resultaten i verkliga livet. Svårt att bedöma sånt som djup, mängd damm etc när man bara ser bilder. Sånt måste man se in real life för att kunna bedöma.
Men återigen, om det duger eller inte beror ju på vilka krav man har.
Min moped i början av 80-talet (Zündapp Combinett -60 eller -61) var svart med flammor och massor av 2k klarlack. Ingen av mina polare hade lagt ner samma jobb. Dom flesta körde 1k sprayburk eller skabbig rost och var fullt nöjda med det. Alla sätter ju sin nivå liksom.

Edit: Lindén svarar förhoppningsvis om komp o spruta för jag ska iväg nu. :tummenupp
 
Jag resonerar såhär att till den mån man är kapabel att göra ett arbete. dvs klarar av att lacka med spruta så gör man det om det inte överskrider den ekonomiska ramen för vad man har tänkt att lägga ut på hojen.
Vill bara tillägga att hojen jag har är en 86a som jag lagt ner mycket möda och slit på. desutom mycket pengar så jag vill hälst ligga en bit under 2 tusen på lackeringen. Aldra hälst hälften så mycket endå. Det är väldigt liten budjet för just lackeringen men har tyvär mycket annat att göra på hojen och den är inte värd att satsa allt på. då jag inte får nåt för den när jag säljer den.

Jag har ingen uppfattning heller på vad det kan skilja sig i pris på att lacka med burk eller spruta. inköp av spruta osv
http://ninjaz.kicks-ass.net/album/a...mmt+nice+lack+du+%3B%29+va+sjutton+h%E4nde%3F
Som sagt inget exemplar jag sett i verkliga livet men vad jag kan dömma så duger det endå mycket bra för mig. Får bli finare lack på nästa hoj.
Som sagt. dom pengarna jag undviker att lägga på denna hojen nu. ger mig mer pengar till en större pärla :tummenupp
Och som sagt förut. Man gör ju såklart det bästa man kan. Har jag inte råd att lämna in så gör man själv efter bästa förmåga och tid är inget jag har ont om precis ;)
Låter säkert grymt snål nu men det får ni tåla
Robban_C skrev:
Jag tror som du men det finns ju dom som hävdar att det blir bra. Jag har dock inte sett resultaten i verkliga livet. Svårt att bedöma sånt som djup, mängd damm etc när man bara ser bilder. Sånt måste man se in real life för att kunna bedöma.
Men återigen, om det duger eller inte beror ju på vilka krav man har.
Min moped i början av 80-talet (Zündapp Combinett -60 eller -61) var svart med flammor och massor av 2k klarlack. Ingen av mina polare hade lagt ner samma jobb. Dom flesta körde 1k sprayburk eller skabbig rost och var fullt nöjda med det. Alla sätter ju sin nivå liksom.

Edit: Lindén svarar förhoppningsvis om komp o spruta för jag ska iväg nu. :tummenupp
 
Bra om du har en skapligt fet kompressor jag körde med en liten rackare sist o det gick bra var på 30-40 liter men men större är att öredra bara å låna av någon! Kopressorblocket var ganska så starkt på den jag hade.. gäller o ha ett bra flöde som inte får mojjna när trycket i tanken tar slut...så det går ner några kilo i tryck angående spruta ja du vet inte vad jag har o sprutar med tror det e en 2mm spruta med överliggande kopp tycker dom e smidigast! E en billig 500kr från typ jula elle biltema bökig o hålla rent men billig o bra sprut bild! Bra o ha till mycket på festen i bastun eller o lacka med =) Skämt o sidå den duger bra till jobbet!
 
Max 150 spänn för klarlacken till tanken resten måste du ju ha ändå ha! Skippa primer o allt skit laga slipa ner spackla slipa igen grunda vitt slipa... på med gröna o på med klar lack!! kompressor har säkert nåen polare liksom en billigare spruta!! Tror 2 kompen e dyr hos färg affären!
 
Lindén skrev:
Då blir den lika fin som min moppe =)
Haha. ;) de va gött.
Vet ni vad.. om ni någon gång hört talas om någon som har tur så ;)
Pappa tippsade mig om en gammal vän som lackerade "trodde han". Jo vad händer. man ringer och frågar... bla bla. introduktion ni vet.. så kommer jag till saken.. "vad skulle det kosta".
"Jaa du.." (han känner ju min far). "Jag vill ju inte begära några stora pengar".
Då börjar man tänkta att kanske de går på ett par tusenlappar. :D men ....så sa han dedär sista i af "ja. 500kr kanske".. :dummer :cpparty
+ färg förmodligen.. :D fast det är nog ganska självklart.. men endå.. fy vad schysst. så nu får vi se hur det blir :yoparty
Han ville att jag skulle göra allt förarbete på kåporna i alla fall.
Skit också! : :gråta glömde nämna fäljarna
 
Last edited:
philsson skrev:
Haha. ;) de va gött.
Vet ni vad.. om ni någon gång hört talas om någon som har tur så ;)
Pappa tippsade mig om en gammal vän som lackerade "trodde han". Jo vad händer. man ringer och frågar... bla bla. introduktion ni vet.. så kommer jag till saken.. "vad skulle det kosta".
"Jaa du.." (han känner ju min far). "Jag vill ju inte begära några stora pengar".
Då börjar man tänkta att kanske de går på ett par tusenlappar. :D men ....så sa han dedär sista i af "ja. 500kr kanske".. :dummer :cpparty
+ färg förmodligen.. :D fast det är nog ganska självklart.. men endå.. fy vad schysst. så nu får vi se hur det blir :yoparty
Han ville att jag skulle göra allt förarbete på kåporna i alla fall.
Skit också! : :gråta glömde nämna fäljarna

Gött det ordnade sig då!!
 
Lindén skrev:
Gött det ordnade sig då!!
Det verkar ju så. Då är det bara se till att göra ett ordentligt förarbete på kåporna mm. Måste ju försöka få med fäljarna också ;).. hehe.. Undra bara hur mycket färg som går åt. troligtvis så ger han mig typ en räkning eller nåt på vad som gick åt. Skulle vara änklast så. Tror han borde ha koll på hur mycket som går åt när han endå jobbar med det.
Han var billackerare om det nu har någon större betydelse.

Ja just det :'( hålet på tanken också.
föresten.. du säljer inte kawan till nästa år?.. :)
 
philsson skrev:
Det verkar ju så. Då är det bara se till att göra ett ordentligt förarbete på kåporna mm. Måste ju försöka få med fäljarna också ;).. hehe.. Undra bara hur mycket färg som går åt. troligtvis så ger han mig typ en räkning eller nåt på vad som gick åt. Skulle vara änklast så. Tror han borde ha koll på hur mycket som går åt när han endå jobbar med det.
Han var billackerare om det nu har någon större betydelse.

Ja just det :'( hålet på tanken också.
föresten.. du säljer inte kawan till nästa år?.. :)

Nej den skall nog i väg så fort som möjligt iof så e ju det inget som säger att den e kvar ivår! Antagligen lite dyrare då =( skall ta ner den i verkstan idag o börja skruva ner den
 
Lindén skrev:
Nej den skall nog i väg så fort som möjligt iof så e ju det inget som säger att den e kvar ivår! Antagligen lite dyrare då =( skall ta ner den i verkstan idag o börja skruva ner den
Jahaja.. vad ska du göra för skoj nu då. Pris sen?.. intresserad ;).. ja just det. du kommer ju inte få den såld iår... och nästa år heller sen när du går ner i pris så köper jag den. glömde precis.. sorry ;)
 
philsson skrev:
Jahaja.. vad ska du göra för skoj nu då. Pris sen?.. intresserad ;).. ja just det. du kommer ju inte få den såld iår... och nästa år heller sen när du går ner i pris så köper jag den. glömde precis.. sorry ;)

Skall fixa ventilernal porta den kanske och så skall den lackas svart med effekt lack.. som nu fast ballare syns bara i dags ljus annars så ser den mest svart ut 28-30 loppor skall jag ha för den. Har vurpat (Omkulllagd) så jag skall fixa kåporna blev lite slarv lagat sist =( Ivrig o köra =)
 
Last edited:
Lindén skrev:
Skall fixa ventilernal porta den kanske och så skall den lackas svart med effekt lack.. som nu fast ballare syns bara i dags ljus annars så ser den mest svart ut 28-30 loppor skall jag ha för den. Har vurpat (Omkulllagd) så jag skall fixa kåporna blev lite slarv lagat sist =( Ivrig o köra =)
Det låter facktiskt rimligt för en schysst hoj. hoppas man kan pruta lite.. :hihi
Vad sa du att det var för årsmodell?.. kanske bara jag som är dum nog och inte uppmärksammat.

angående min lackering föresten. jag ringde en snubbe som brukar hjälpa mig med svetsen. han hade inget bra tipps på hur man skulle göra .:(
Jag föreslog torrsvetsning men han påstod att tanken ändrar form vid uppvärmning.. expanderar osv .. han sa typ.. "sälj hojen!!!" helt alvarlig var han.. han har nämligen hjälpt mig typ 1000ggr innan med fel å skit. Ringde honom typ efter varenda en utav mina 5 motorcrasher. å han har hjälpt mig spräcka motorn en gång. samt svetsa vaggan. rikta hjulen efter sne vagga jo massa .. typ hjälp till å tjuvkoppla också ;) allt går verkligen skit me den hojen.. men men. jag vill inte ge upp hoppet.. får fråga runt här på forumet om hur man fixar tanken.. drar nog upp en ny tråd förhoppningsvis.
 
Vad sa du att det var för årsmodell?.. kanske bara jag som är dum nog och inte uppmärksammat.

angående min lackering föresten. jag ringde en snubbe som brukar hjälpa mig med svetsen. han hade inget bra tipps på hur man skulle göra .:(
Jag föreslog torrsvetsning men han påstod att tanken ändrar form vid uppvärmning.. expanderar osv .. han sa typ.. "sälj hojen!!!" helt alvarlig var han.. han har nämligen hjälpt mig typ 1000ggr innan med fel å skit. Ringde honom typ efter varenda en utav mina 5 motorcrasher. å han har hjälpt mig spräcka motorn en gång. samt svetsa vaggan. rikta hjulen efter sne vagga jo massa .. typ hjälp till å tjuvkoppla också ;) allt går verkligen skit me den hojen.. men men. jag vill inte ge upp hoppet.. får fråga runt här på forumet om hur man fixar tanken.. drar nog upp en ny tråd förhoppningsvis.[/QUOTE]


95 zx6r ca 4000 mil allgenom gått!

Ingen prutning det e prutat o klart! Vi har beskrivit innan ju hur du skall fixa tanken... gå tebax o kika hårdlöd eller loppa igen den.. om den ändrar form... mycket spackel efteråt *skratt*
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top