Lackering Hur gör man bäst själv

Om du beslutat dig för kawasakis gröna färg o ska lacka själv , så gå till en lackeringsfirma som kan trycka sprayburkar. Förmodar att du inte har kompressor , etc ???...
Deras limegröna färg är jävlig att lacka ( färgkod 617 ) ..Täcker skitdåligt , så du får lägga flera tunna lager. Minst 4... Den färgen ska dessutom ha en speciell vit grund , men det vet lackeraren. De sprayburkarna har ett ganska hyggligt munstycka , så man får en sprutbild som i alla fall kan liknas vid en riktig tryckspruta..:).

Ca priser : Limegrön , 2 dl , 200:-
Vit grund , 2 dl , 150:-
Klarlack , 1 burk , 100:-
Lackade om bakändan på min kawa : http://ninjaz.kicks-ass.net/folkezx9r/ Den var riktigt fin innan kraschen.. :yoparty

Som det sagts så många gånger innan.... jobba duktigt under förarbetet :D
 
Innan lack av kåpor mattar du ner dom sedan sprutar du på plastprimer för att färgen inte ska spricka sedan mattar du ner primern och är det sliprepor m.m så sprutar du med filler (Sprutspackel) och sedan mattar den sedan lägger du på K2 lacken eller metallic sedan mattar ner det sist men inte minst lägger du på klarlack... Vips klar.....

Det som du vill ha gjort kostar allt mellan 5-6500K med tanke på att du ville ha fälgarna också lackade men du kommer inte få kvitto på dessa pengar,kostar en del mera om du ska ha kvitto på jobbet....

På denna länk ser du hojen jag lackade och OBSERVERA jag är en glad amatör men jag får alla tips och köper färger m.m av farsans kompis som är proffslackare av bilar/lastbilar m.m :fakta

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=39002

Bilder på förarbetet innan lacken kom på...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=35781&page=1&pp=20
 
Last edited:
Några kommentarer:
Jag har aldrig använt plastprimer. inte på fiber och inte ens på den vanliga "mjuka" plasten. Aldrig haft problem med sprickor. Men jag tror det beror på hur mycket plasten kan röra sig.
Däremot så pratas det om mjukgörare vid lackning av plast. Har jag heller aldrig använt. Frågade min färgleverantör och han sade att det behövs endast vid lackning av detaljer som rör sig mycket och han tog då plaststötfångare som exempel. De tål tydligen "parkeringstryckare" bättre om de är lackade med mjukgörare i färgen.

Men framförallt:
Sprutspackel och filler är inte alls nödvändigtvis samma sak.
Sprutspackel är en polyesterbaserad produkt som är utmärkt till detaljer som man vill snygga till rationellt men inte behöver ha full finish eller livslängd på. Sprutspacklet har nämligen en tendens att bilda blåsor med tiden (efter ett antal år). Jag har renoverat en hel Corvette som var sprutspacklad. Bara att slipa bort ALL färg ända ner till plasten (plastkaross på Vette). Inte roligt alls.
Luktar mer (xylen tror jag) vid slipning än vad slipgrunden gör.

"Filler" brukar oftast vara det man betecknar slipgrund (heter "high build filler" på engelska). Fungerar som sprutspackel men är inte polyesterbaserat (vilket bl a innebär annat blandningsförhållande), ger en tätare yta och ingen blåsbildning. Härdar lite långsammare än sprutspacklet men båda kan läggas en förmiddag och sen slipas på kvällen utan ugn. Jag brukar dock satsa på att lägga produkterna det sista jag gör en kväll och därefter åka hem. Nästa kväll är det slipdags typ.

Sprutspackel kan alltså vara en utmärkt produkt ex vis till rationell tillsnyggning av lagade racekåpor eller liknande men det är inte en produkt som ska användas till en showknarr så att säga.

En sak till:
De flesta av de produkter vi har pratat om här är farligare än man tror. Ex vis avges isocyanater lång tid efter att lacken slutat lukta. Isocyanater är farliga och det blir inte mindre farligt av att de är luktfria. Alltså börjar man nästa dag med att vädra ut garaget ordentligt vare sig det finns färglukt där eller inte. Bort med skiten och ebhåll hälsan!

Och ja, spackel (2k polyester) tål bensin men man akn inte använda det till tätning av tank eftersom det inte är vätsketätt. Tänk på vad jag skrev tidigare i tråden om att spackel suger mer tinner ur täcklacken och alltså kan ge slirosor om man inte "sealar" först.
Tankar tätas med metall, svetsning/lödning (tänk på brandfaran) eller om det är småhål (knappnålsstora) det som jag tipsar om här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=42637&highlight=hirsch
Halvvägs ner på sidan.

Edit: Har haft problem med hårsprickor på fiber ibland men då har det berott på sprickor i gelcoaten och det hjälps inte med plastprimer. Det beror på att vissa tillverkare av kraschisar lägger så förbannat fett med gelcoat innan som lägger plasten. Gelcoat är skit!
 
Lindén skrev:
Ja det e klart det e ju sådan som används vid normal lackering =) Om du lackerar så vänta ett tag med slitage som montage osv.... 1v tar det innan lacken e helt genom härdad. Jag monterade tebax allt på kvällen men då fick jag vara försiktig... Kan lätt bli så att tanken som man "gnuggar" sig mot kan bli ful =(
Tolkade din fråga fel fösrt funderade ett tag... Men jag antog inte att du tänkt o lägga på 1 komp på 2 komplackeringen elle...??? Lite onödigt :D
Nej jag har inte tänkt klarlacka med 1k på 2k lack. men tvärtom. Fast jag vet inte som sagt hur stor betydelse det har om lacken är 1k. Det jag hittils förstått är att 1k lack är jobbigare å matta mellan lagrerna. Kanske har någon betydelse då kvalitetsmässigt också med 2k lack.. visste jag inte. men tack för funderingen.
 
Folkezx9r skrev:
Om du beslutat dig för kawasakis gröna färg o ska lacka själv , så gå till en lackeringsfirma som kan trycka sprayburkar. Förmodar att du inte har kompressor , etc ???...
Deras limegröna färg är jävlig att lacka ( färgkod 617 ) ..Täcker skitdåligt , så du får lägga flera tunna lager. Minst 4... Den färgen ska dessutom ha en speciell vit grund , men det vet lackeraren. De sprayburkarna har ett ganska hyggligt munstycka , så man får en sprutbild som i alla fall kan liknas vid en riktig tryckspruta..:).

Ca priser : Limegrön , 2 dl , 200:-
Vit grund , 2 dl , 150:-
Klarlack , 1 burk , 100:-
Lackade om bakändan på min kawa : http://ninjaz.kicks-ass.net/folkezx9r/ Den var riktigt fin innan kraschen.. :yoparty

Som det sagts så många gånger innan.... jobba duktigt under förarbetet :D

Såg gudomligt ut på bilden ;) känns skönt att nån annan har gjort de man tänkt göra med rätt färger och allt. Men du hade inte 2k klarlack vad jag förstod. Får väl vara de som skiljer sig då jag måste lacka tanken också.
Du har ingen aning om hur mycket färg osv det går åt för att lacka hela hojen?. som sagt inga sådana räcerkåpor. :hihi men den duger fint endå.
Och fråga 2. går de bra med samma grund på fäljarna?. :va
 
Ska man matta mellan färglagrerna också?.
Skitfint arbete föresten ;) har sagt de förut.. helt imponerad. Grymmt ballt med alla gula detaljer också . ;) ska du vara nöjd med :tummenupp

Crille skrev:
Innan lack av kåpor mattar du ner dom sedan sprutar du på plastprimer för att färgen inte ska spricka sedan mattar du ner primern och är det sliprepor m.m så sprutar du med filler (Sprutspackel) och sedan mattar den sedan lägger du på K2 lacken eller metallic sedan mattar ner det sist men inte minst lägger du på klarlack... Vips klar.....

Det som du vill ha gjort kostar allt mellan 5-6500K med tanke på att du ville ha fälgarna också lackade men du kommer inte få kvitto på dessa pengar,kostar en del mera om du ska ha kvitto på jobbet....

På denna länk ser du hojen jag lackade och OBSERVERA jag är en glad amatör men jag får alla tips och köper färger m.m av farsans kompis som är proffslackare av bilar/lastbilar m.m :fakta

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=39002

Bilder på förarbetet innan lacken kom på...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=35781&page=1&pp=20
 
Grund för alu:
Ska man vara seriös så ska aluminium (och zink, dvs förzinkade eller varmgalvade ytor liksom zinkgjutgods men det slipper vi på hojarna) grundas med washprimer (kallas även etsprimer) eller möjligen epoxyprimer (som är avsett för alu). Orsaken är att alu och zink har en oxiderad yta. Primern måste bita ordentligt i denna yta, annars finns risk att färgen släpper på lång sikt. Problemet är nog värre på zink än på alu men det kan ju vara bra att känna till.

Och återigen så beror ju val av metoder/produkter på hur seriös man vill vara. Detta var ju alltså den mer seriösa varianten.

Edit: Man mattar mellan färglager som hunnit härda ut ordentligt för att säkerställa vidhäftningen. Många gånger lägger man nästa (ex vis klar på metallicbas) och då slipper man mattning eftersom nya lagret häftar bra i det underliggande "halvmjuka".
Ett alternativ är att använda förtunnad sealer eftersom den ger god vidhäftning i sig. Rekommenderas om det är en lack med höga ambitioner. Tänk också på att sealern kan tintas med den färg du ska lacka med = bättre täckförmåga för slutliga lacken och lättare att se hur mycket sealer du lägger.
 
Last edited:
Robban_C skrev:
Några kommentarer:

Tankar tätas med metall, svetsning/lödning (tänk på brandfaran) eller om det är småhål (knappnålsstora) det som jag tipsar om här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=42637&highlight=hirsch
Halvvägs ner på sidan.

Edit: Har haft problem med hårsprickor på fiber ibland men då har det berott på sprickor i gelcoaten och det hjälps inte med plastprimer. Det beror på att vissa tillverkare av kraschisar lägger så förbannat fett med gelcoat innan som lägger plasten. Gelcoat är skit!

Jag läste tråden i länken du skickade med. Det var nåt gummi av nåt slag som han andvänt för att täta tankens undersida enligt vad jag förstod men jag har hålet mitt på högersidan där det inte är så schysst med fula lagningar. Fick ett tipps från någon (minns inte vem) här från sporthoj att köra en svettsloppa och sedan köra ner överskottet med vinkelslip. Låter sjukt å ta vinkelslip på en tank :S kanske bara jag som tycker. Sen sa Lindén att man kunde hårdlöda. någon som vet vad som menas?.
 
Jaja.. låter schysst så då ska jag se till att andvända washprimer på mina fäljar då ;) grymmt bra å veta.
Andra delen där var det nästan för många svåra ord för att förstå.. :confused: du får ursäckta novicen här men jag lär mig nog snart hoppas jag. :brinnerup

Robban_C skrev:
Grund för alu:
Ska man vara seriös så ska aluminium (och zink, dvs förzinkade eller varmgalvade ytor liksom zinkgjutgods men det slipper vi på hojarna) grundas med washprimer (kallas även etsprimer) eller möjligen epoxyprimer (som är avsett för alu). Orsaken är att alu och zink har en oxiderad yta. Primern måste bita ordentligt i denna yta, annars finns risk att färgen släpper på lång sikt. Problemet är nog värre på zink än på alu men det kan ju vara bra att känna till.

Och återigen så beror ju val av metoder/produkter på hur seriös man vill vara. Detta var ju alltså den mer seriösa varianten.

Edit: Man mattar mellan färglager som hunnit härda ut ordentligt för att säkerställa vidhäftningen. Många gånger lägger man nästa (ex vis klar på metallicbas) och då slipper man mattning eftersom nya lagret häftar bra i det underliggande "halvmjuka".
Ett alternativ är att använda förtunnad sealer eftersom den ger god vidhäftning i sig. Rekommenderas om det är en lack med höga ambitioner. Tänk också på att sealern kan tintas med den färg du ska lacka med = bättre täckförmåga för slutliga lacken och lättare att se hur mycket sealer du lägger.
 
philsson skrev:
Såg gudomligt ut på bilden ;) känns skönt att nån annan har gjort de man tänkt göra med rätt färger och allt. Men du hade inte 2k klarlack vad jag förstod. Får väl vara de som skiljer sig då jag måste lacka tanken också.
Du har ingen aning om hur mycket färg osv det går åt för att lacka hela hojen?. som sagt inga sådana räcerkåpor. :hihi men den duger fint endå.
Och fråga 2. går de bra med samma grund på fäljarna?. :va

Vad jag vet så finns bara limegrön som 2K , så visst har jag lackat med 2K färg. Lackeringsfirmorna ( de flesta ) , kan trycka sprayburkar med färdigblandad 2K färg i...

Lacka hela hojen ??.... Bakände , tank o framskärm ?... Om du inte slarvar för mycket med färgen , så kan det räcka med 2 burkar , men köp 3 för säkerhets skull.... surt att stå där utan färg , när det lyser igenom överallt.. :gnissla

Jag använde samma grund på fälgarna... Hur ofta slipar man dom "plåtrena" innan man lackar ??... Oftast är det ju alltid bara nedmattad färg du målar över , så du behöver ingen speciell alugrund

Du ska ju tydligen inte lägga en proffslack , så mitt råd är att använda sprutspackel eller om du hittar filler på sprayburk. Då ser du lätt om du har en massa sliprepor kvar....slipa ner....tvätta med T-röd...lacka. Lågbudget , men det fungerar.. :tungan

Totalkostnad : under 1500:- inklusive spackel o slippapper
 
Om hålet är på sidan så skulle jag satsa på att löda om hålet är litet eller svetsa om "man kan kasta in hatten" :) .

Sjukt med vinkelslip? Glömde du att du först skulle svetsa en loppa? :7peta
Minst lika "sjukt".

Hårdlöda = svets- eller gaslåga är värmekällan, tillsatsmaterialet är oftast silverlod men kan även vara kopparlod etc. Tar ett tag att lära sig.
Mjuklöda = lägre temp, kan göra med gaslåga, elektrisk lödkolv eller till och med varmluftspistol om det handlar om måttligt stora delar.

Båda metoderna går till så här:
Gör rent delarna ordentligt, värm upp och applicera flussmedel (kan ingå i tennet om man mjuklöder, kan ligga utanpå silverlodet om man hårdlöder) eftersom det bidrar till att göra rent ytorna, applicera tillsatsmaterial (känn med änden på tillsatsmaterialet om bitarna har rätt temp), se till att det flyter ut ordentligt (kallas att tillsatsmaterialet "väter"), annars får du en lödning som enbart hålls ihop av flussmedlet. Väter det inte så har du:
*Slarvat med rengöring
*Inte fått upp tempen
*Fel tillsatsmaterial eller fluss till dina bitar
*inte fått på flussmedel överallt
Låt kallna, ta bort flussmedlet eftersom du ska lacka senare. Vissa fluss är dessutom aggressiva mot materialen och _måste_ alltså tas bort för att undvika korrosion framöver.
Fluss tas bort ex vis (beroende på typ), genom tvättning med vatten eller sprit, eller bearbetning genom blästring eller slipning.

Hårdlöda är overkill, det räcker med mjuklödning. Hårdlödning innebär bara mer jobb att rikta eftersom tanken slår sig mer.
Kan du löda? Ta hjälp annars, det tar ett tag att lära sig och du ska ju bara reparera en tank. Om du gör plåtrent runt skadan och sen letar rätt på en äldre bilplåtslagare som behärskar tennspackling så löder han igen ett mindre hål på tio minuter. Dessutom lägger han upp tenn runt hålet (om det behövs) så du endast behöver finspackla.
Det tar timtals att lära sig detta på egen hand!

Och tänk för satan på att skölja ur tanken ordentligt! Flera sköljningar med sprit (metanol eller T-sprit) tar bort bensinen, därefter sköljer du ur spriten med vatten. Låt sen tanken torka ur franför en fläkt, gärna med lite värme påslaget. Brandsläckare är alltid bra att ha! :tummenupp

Notera att mitt tips ovan om washprimer på fälgar är för den som ska lägga en seriös lack. Du skrev att du ville lägga en enklare lack har jag för mig (orkar inte läsa hela tråden just nu), alltså kanske du inte ska lägga kraven så högt? Kan räcka med en billigare grund.
Men det är ju bra att känna till ett och annat så man själv kan bestämma var man ska lägga ribban, inte sant?
Och det gäller ju resten av lacken också. Vet man hur man egentligen ska göra så är det ju lättare att lägga en "lagom" nivå så att säga.

Vilket var svårt att greppa?
Tinta? Blanda ut.
 
Hur som haver har alla olika metoder men jag håller mig till vad billackeraren säger som lackat i 30års tid,och jag kan säga direkt att han kan säkert betydligt mycket mera en färghandlare som enbart säljer färgen och inte slutbehandlar denna......

My 5 cent`s


Robban_C skrev:
Några kommentarer:
Jag har aldrig använt plastprimer. inte på fiber och inte ens på den vanliga "mjuka" plasten. Aldrig haft problem med sprickor. Men jag tror det beror på hur mycket plasten kan röra sig.
Däremot så pratas det om mjukgörare vid lackning av plast. Har jag heller aldrig använt. Frågade min färgleverantör och han sade att det behövs endast vid lackning av detaljer som rör sig mycket och han tog då plaststötfångare som exempel. De tål tydligen "parkeringstryckare" bättre om de är lackade med mjukgörare i färgen.

Men framförallt:
Sprutspackel och filler är inte alls nödvändigtvis samma sak.
Sprutspackel är en polyesterbaserad produkt som är utmärkt till detaljer som man vill snygga till rationellt men inte behöver ha full finish eller livslängd på. Sprutspacklet har nämligen en tendens att bilda blåsor med tiden (efter ett antal år). Jag har renoverat en hel Corvette som var sprutspacklad. Bara att slipa bort ALL färg ända ner till plasten (plastkaross på Vette). Inte roligt alls.
Luktar mer (xylen tror jag) vid slipning än vad slipgrunden gör.

"Filler" brukar oftast vara det man betecknar slipgrund (heter "high build filler" på engelska). Fungerar som sprutspackel men är inte polyesterbaserat (vilket bl a innebär annat blandningsförhållande), ger en tätare yta och ingen blåsbildning. Härdar lite långsammare än sprutspacklet men båda kan läggas en förmiddag och sen slipas på kvällen utan ugn. Jag brukar dock satsa på att lägga produkterna det sista jag gör en kväll och därefter åka hem. Nästa kväll är det slipdags typ.

Sprutspackel kan alltså vara en utmärkt produkt ex vis till rationell tillsnyggning av lagade racekåpor eller liknande men det är inte en produkt som ska användas till en showknarr så att säga.

En sak till:
De flesta av de produkter vi har pratat om här är farligare än man tror. Ex vis avges isocyanater lång tid efter att lacken slutat lukta. Isocyanater är farliga och det blir inte mindre farligt av att de är luktfria. Alltså börjar man nästa dag med att vädra ut garaget ordentligt vare sig det finns färglukt där eller inte. Bort med skiten och ebhåll hälsan!

Och ja, spackel (2k polyester) tål bensin men man akn inte använda det till tätning av tank eftersom det inte är vätsketätt. Tänk på vad jag skrev tidigare i tråden om att spackel suger mer tinner ur täcklacken och alltså kan ge slirosor om man inte "sealar" först.
Tankar tätas med metall, svetsning/lödning (tänk på brandfaran) eller om det är småhål (knappnålsstora) det som jag tipsar om här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=42637&highlight=hirsch
Halvvägs ner på sidan.

Edit: Har haft problem med hårsprickor på fiber ibland men då har det berott på sprickor i gelcoaten och det hjälps inte med plastprimer. Det beror på att vissa tillverkare av kraschisar lägger så förbannat fett med gelcoat innan som lägger plasten. Gelcoat är skit!
 
Min "färghandlare" har varit lackerare i hela sitt liv ända tills hälsan sade ifrån och han sålde företaget och började sälja lack med tbh istället.
Han lackar fortfarande men endast undantagsvis och då gäller det sådana fordon han verkligen själv vill lacka. Han kan med andra ord kosta på sig att välja objekt själv. Det kan inte alla lackerare.

Vilket av det jag skrev är det du misstror?
 
Skitschysst pris ;) . Den färgen jag hittade var på denhär sidan/länk. http://www.color-rite.com/product_info.php?products_id=103 Vad jag förstodd så var den inte 2k men vad vet jag.. haha.. (seriöst nu)
Jag ska då lacka Allt i princip som då är.. jaa täknte facktiskt ladda upp en bild på en NS här så ni fick se.. tror inte jag lyckas.

Folkezx9r skrev:
Vad jag vet så finns bara limegrön som 2K , så visst har jag lackat med 2K färg. Lackeringsfirmorna ( de flesta ) , kan trycka sprayburkar med färdigblandad 2K färg i...

Lacka hela hojen ??.... Bakände , tank o framskärm ?... Om du inte slarvar för mycket med färgen , så kan det räcka med 2 burkar , men köp 3 för säkerhets skull.... surt att stå där utan färg , när det lyser igenom överallt.. :gnissla

Jag använde samma grund på fälgarna... Hur ofta slipar man dom "plåtrena" innan man lackar ??... Oftast är det ju alltid bara nedmattad färg du målar över , så du behöver ingen speciell alugrund

Du ska ju tydligen inte lägga en proffslack , så mitt råd är att använda sprutspackel eller om du hittar filler på sprayburk. Då ser du lätt om du har en massa sliprepor kvar....slipa ner....tvätta med T-röd...lacka. Lågbudget , men det fungerar.. :tungan

Totalkostnad : under 1500:- inklusive spackel o slippapper
 
Jag misstror inget men mjukgörare/plastprimer har man för att färgen inte ska spricka sedan får du säga precis vad du vill....Jag har settbevis på att det spricker utan plastprimer har du???..... Och då på en 03:an hoj.....


:corn


Robban_C skrev:
Min "färghandlare" har varit lackerare i hela sitt liv ända tills hälsan sade ifrån och han sålde företaget och började sälja lack med tbh istället.
Han lackar fortfarande men endast undantagsvis och då gäller det sådana fordon han verkligen själv vill lacka. Han kan med andra ord kosta på sig att välja objekt själv. Det kan inte alla lackerare.

Vilket av det jag skrev är det du misstror?
 
philsson skrev:
Nej jag har inte tänkt klarlacka med 1k på 2k lack. men tvärtom. Fast jag vet inte som sagt hur stor betydelse det har om lacken är 1k. Det jag hittils förstått är att 1k lack är jobbigare å matta mellan lagrerna. Kanske har någon betydelse då kvalitetsmässigt också med 2k lack.. visste jag inte. men tack för funderingen.

Använd bara 2 komp hoppa 1komp
Har lagt 2 komp ovanpå 1 komp en gång o det blev inget bra den skrynklae sig.
 
Det med tanken får jag nog tyvär överlåta till någon som kan det. Känner att risken finns att jag inte har tanken kvar om jag ger mig på det själv. :hihi
Nej precis.. Det är att jag vill lära mig lacka nu. Inte så seriöst nu från början men som sagt förut vill man ju få ett optimalt resultat på den metoden man nu väljer. I alla fall försöka. Sen behåller jag nog inte 125an mer än till högst nästa höst. förhoppningsvis köper jag en offroadcyckel (25kw) nästa höst.

Robban_C skrev:
Om hålet är på sidan så skulle jag satsa på att löda om hålet är litet eller svetsa om "man kan kasta in hatten" :) .

Sjukt med vinkelslip? Glömde du att du först skulle svetsa en loppa? :7peta
Minst lika "sjukt".

Hårdlöda = svets- eller gaslåga är värmekällan, tillsatsmaterialet är oftast silverlod men kan även vara kopparlod etc. Tar ett tag att lära sig.
Mjuklöda = lägre temp, kan göra med gaslåga, elektrisk lödkolv eller till och med varmluftspistol om det handlar om måttligt stora delar.

Båda metoderna går till så här:
Gör rent delarna ordentligt, värm upp och applicera flussmedel (kan ingå i tennet om man mjuklöder, kan ligga utanpå silverlodet om man hårdlöder) eftersom det bidrar till att göra rent ytorna, applicera tillsatsmaterial (känn med änden på tillsatsmaterialet om bitarna har rätt temp), se till att det flyter ut ordentligt (kallas att tillsatsmaterialet "väter"), annars får du en lödning som enbart hålls ihop av flussmedlet. Väter det inte så har du:
*Slarvat med rengöring
*Inte fått upp tempen
*Fel tillsatsmaterial eller fluss till dina bitar
*inte fått på flussmedel överallt
Låt kallna, ta bort flussmedlet eftersom du ska lacka senare. Vissa fluss är dessutom aggressiva mot materialen och _måste_ alltså tas bort för att undvika korrosion framöver.
Fluss tas bort ex vis (beroende på typ), genom tvättning med vatten eller sprit, eller bearbetning genom blästring eller slipning.

Hårdlöda är overkill, det räcker med mjuklödning. Hårdlödning innebär bara mer jobb att rikta eftersom tanken slår sig mer.
Kan du löda? Ta hjälp annars, det tar ett tag att lära sig och du ska ju bara reparera en tank. Om du gör plåtrent runt skadan och sen letar rätt på en äldre bilplåtslagare som behärskar tennspackling så löder han igen ett mindre hål på tio minuter. Dessutom lägger han upp tenn runt hålet (om det behövs) så du endast behöver finspackla.
Det tar timtals att lära sig detta på egen hand!

Och tänk för satan på att skölja ur tanken ordentligt! Flera sköljningar med sprit (metanol eller T-sprit) tar bort bensinen, därefter sköljer du ur spriten med vatten. Låt sen tanken torka ur franför en fläkt, gärna med lite värme påslaget. Brandsläckare är alltid bra att ha! :tummenupp

Notera att mitt tips ovan om washprimer på fälgar är för den som ska lägga en seriös lack. Du skrev att du ville lägga en enklare lack har jag för mig (orkar inte läsa hela tråden just nu), alltså kanske du inte ska lägga kraven så högt? Kan räcka med en billigare grund.
Men det är ju bra att känna till ett och annat så man själv kan bestämma var man ska lägga ribban, inte sant?
Och det gäller ju resten av lacken också. Vet man hur man egentligen ska göra så är det ju lättare att lägga en "lagom" nivå så att säga.

Vilket var svårt att greppa?
Tinta? Blanda ut.
 
Crille:
Förstår inte vad årsmodell har med saken att göra men det kanske inte spelar så stor roll.
Eller är det det gamla vanliga här på SH att inget som är äldre än två år räknas?

Jag har alltså lackat utan vare sig det ena eller det andra utan att få sprickor och gav endast min syn på det hela. Den som tror att färgen alltid spricker på en knarr eftersom "kåporna är så mjuka" (vanlig kommentar) kan ju alltid prova att sätta ett knä lite försiktigt mot en dörr på en nyare bil. Det[/] är mjukt! Mycket mjukare än många av kåporna på en knarr.

Och om du nu ska uttala dig så borde du veta att plastprimern främst är för vidhäftning, inte för att förhindra sprickbildning!

Jag undvek medvetet i mitt inlägg att vara nedlåtande eller nåt sånt, likförbannat ska du uttala dig nedlåtande! Tack för det bemötandet. Nu lämnar jag den här tråden så får ni sköta det här själva!
 
Lindén skrev:
Använd bara 2 komp hoppa 1komp
Har lagt 2 komp ovanpå 1 komp en gång o det blev inget bra den skrynklae sig.
ajdå.. det var det jag var ute efter.. nackdelar. Nu vet man vad man inte ska göra. ;) toppen asså. man brukar ju säga "man lär sig nåt nytt varje dag" jag skulle snarare vilja säga mycket nytt varje dag. :tummenupp
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top