Lackering Hur gör man bäst själv

En fråga till er som kan: Om man lackar matt antar jag att man inte ska ha klarlack på. Vad ska man då ha som skyddar mot soppa?

Varför göra det svårare än det är? Speciellt om du bara har ett litet hål.
Varför inte svetsa med en vanlig MIG-svets?
Min tank läckte på 10-15 ställen när jag hade riktat klart den (den var kraftig smälld). Bara att svetsa igen alla hål och slipa bort överflödig svets.
Kan du inte svetsa själv så kan det inte kosta mer än nån hundrig att få det svetsat på en verkstad.

Ravetrancer skrev:
ge mig lite nummer så skall jag ringa o kola, blev nyfiken på vilka idioter som gillar att gå back på att lacka....

TILL Ravetrancer:

du gillar att dömma ut allt och alla va ??

tror nog att många irriterar sig på det......

kan säg av egen erfarenhet att jag lämnade in min bil på lack, lackeraren maskerade, la grundfärg och riktiga lacken då (svart)
detta tog han 4 tusen för...

bara för att du tar 4-5k för att lacka mc-kåpor så behöver du kanske inte dömma ut alla som gör billigare ?
har även sett att du dömmer ut de flesta när det gäller poleringen också.....
varför ??, det är bara jobbigt att läsa.....

P.S. min bil var ingen modellbil heller om du tänker skriva det....

kan jhu bifoga en bild på Fetaset.... absolut inte världes fräckaste bil, men den går fint och motorn är nyrenoverad. ville bara påpeka lackpriset...

Bifogat

• volvon 0004.JPG
    volvon 0004.JPG
    135.4 KB · Visningar: 228
Tommy skrev:
Varför göra det svårare än det är? Speciellt om du bara har ett litet hål.
Varför inte svetsa med en vanlig MIG-svets?
Min tank läckte på 10-15 ställen när jag hade riktat klart den (den var kraftig smälld). Bara att svetsa igen alla hål och slipa bort överflödig svets.
Kan du inte svetsa själv så kan det inte kosta mer än nån hundrig att få det svetsat på en verkstad.
Jo det hade varit bra facktiskt men jag har fått till svar i tråden att det ska räcka med tanktätningsmedlet för att få det tätt. det jag däremot inte vet är om det fortfarande kommer vara lite hål eller så om du förstår vad jag menar. tänkte om jag spacklar det i efterhand kanske jag råkar trycka bort tantätningen just vid hålet så det tappar all effekt eller om jag gör tvärt om att jag spacklar först så kanske det inte heller blir bra. MIg svets borde gå bra. men hört att det fortfarande kan sipra ut lite bensin fast det har ju ingen betydelse nu när jag beställt tanktätning. det fixar ju detdär lilla sista.
Tack så hemskt mycket för alla svar. lär mig mycket :tummenupp

Naturligtvis häller man i lite bensin och kontollerar att den inte läcker efter hålet blivit svetsat och slipat. Finns det kvar en läckande por så tömmer man ut bensinen, blåser torrt med tyryckluft och svetsar igen.
Är det bara ett litet hål på 1-2mm så ska det bli tätt på första försöket om man vet vad man håller på med.
Att hälla i någon sorts tanktätning låter bara onödigt i mina öron.

Tommy skrev:
Naturligtvis häller man i lite bensin och kontollerar att den inte läcker efter hålet blivit svetsat och slipat. Finns det kvar en läckande por så tömmer man ut bensinen, blåser torrt med tyryckluft och svetsar igen.
Är det bara ett litet hål på 1-2mm så ska det bli tätt på första försöket om man vet vad man håller på med.
Att hälla i någon sorts tanktätning låter bara onödigt i mina öron.
Aja.. vad jag läst om det så ska det hålla för mindre hål och porigheter. hålet mitt är inte ens en mm i diameter. redan beställt och geggan ska jag hämta ut nu i veckan.

Ravetrancer skrev:
ett moppefuckoinlägg till, sen åker du ur denna kategorin, sluta spekulera!!!!!

Du som skall lacka, räkna med en 4-5000 för en hoj och då får du inget kvitto.

HS-lack i Helsingborg tar 2500-3000kr med kvitto :va

n00blund skrev:
TILL Ravetrancer:

du gillar att dömma ut allt och alla va ??

tror nog att många irriterar sig på det......

kan säg av egen erfarenhet att jag lämnade in min bil på lack, lackeraren maskerade, la grundfärg och riktiga lacken då (svart)
detta tog han 4 tusen för...

bara för att du tar 4-5k för att lacka mc-kåpor så behöver du kanske inte dömma ut alla som gör billigare ?
har även sett att du dömmer ut de flesta när det gäller poleringen också.....
varför ??, det är bara jobbigt att läsa.....

P.S. min bil var ingen modellbil heller om du tänker skriva det....

kan jhu bifoga en bild på Fetaset.... absolut inte världes fräckaste bil, men den går fint och motorn är nyrenoverad. ville bara påpeka lackpriset...
Gör om gör rätt.
JAg dömer inte ut nån lille vän, jag säger det jag tycker, har du inte förstått att jag säger min åsikt?

Tycker jag att poleringen suger så tycker jag det. Tycker du att min polering suger och du vet med dig att du kan göra den bättre så är det helt ok med mig. Lär dig förstå innan du håller på med dina påhopp.
Dom poleringar jag sett som suger har jag sagt min åsikt, det jag gillar säger jag också min åsikt om. Tex, Chirres polering är nog t.o.m bättre än min egna och det har jag påtalat. Sen när nån kommer med en halvmatt skit som han polerat då säger jag att det suger. Har jag inte rätt till det ?

Ang lackering som jag sagt innan, läs det jag skrivit, ok?
Insiniuera inte massa annan skit utan läs vad jag skriver.
4000 är bra pris, men jag tror ingen som bekostar allt själv skulle ge dig det priset. VAd använde han för lack? Är det klarlack på?
Är det hans firma eller jobbar han bara där?
Hur många lager klarlack om han klarlackat?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT