Lackering Hur gör man bäst själv

En sak till jag kom på nu lite efter. Lika bra att fråga när man endå minns ;)
Det var just det att om man kommer på att man vill ha en viss dekal på hojen efter att allt är klart och gjort. låtsäga en tid efter. Går det lika bra å rengöra, sätta dit dekalen och köra nåt lager med klarlack ytterligare?

Nykan skrev:
Jo, hos vissa skulle man behöve göra allt arbete själv och hos vissa gjorde dom arbetet åt en för samma pris, så det gäller att ringa runt och kolla
ge mig lite nummer så skall jag ringa o kola, blev nyfiken på vilka idioter som gillar att gå back på att lacka....

Robban_C skrev:
Detta var några av mina erfarenheter.
Och här är några av resultaten:
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=11879
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=11878
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=11877
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=11876
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=3093

Fråga inte mig om sprayburkslacker. Rätt liten erfarenhet av sånt.

Btw, vem hellackar en knarr för 1500:- inkl material?
Notera att materialet går på typ en tusenlapp eller så om det ska vara seriöst. Minst. Åtminstone till en kåpad knarr.

Och använd alltid kolfiltermask och bra ventilation! Du har bara en hälsa!

nice jobb:)

1. Man tackar (både philsson och Ravetrancer).

2. Slipar man bort ALL sprayfärg så är man ju säker men det är ett jävla grisgöra rent ut sagt. Andra metoder är blästring (inte på plast) eller färgborttagninsgmedel (inte på plast).
Alternativt använder man sealer, det isolerar nästan garanterat tillräckligt. Du kan även lägga washprimer i botten, även den har en viss isolerande effekt. Eller så lackar du direkt på sprayfärgen, det kan gå det också om du har tur, framförallt om den är gammal.
Testa på den kåpa som är enklast att slipa om ifall det skulle bli åt helvete.

3. Att enbart lägga ny klarlack i ett senare skede är väl sisådär eftersom vidhäftningen blir sämre vartefter underlacken härdar mer. Även 2k efterhärdar under lång tid.
Men du kan väl göra som jag gör:
A) Lacka all bas etc samt nåt enstaka lager klarlack.
B) Våtslipa allt med 600 eller ännu finare papper.
C) Montera dekaler.
D) Klarlacka.

Ytterligare en variant som jag har kört är att jag i punkt C blandar 20-30% förtunnad sealer i klarlacken (bör ge bättre vidhäftning), lägger detta samt därefter ett lager ren klar utan sealer.

Ibland har jag testat att i sista klarlacken använda en skvätt långsammare tinner,oftast smält-tinnret som man har för utsmältning av sprutskarvar vid bättring (man kan köra 50/50 långsamt och "rätt" tinner). Detta gör att klaren flyter ut lättare = slätare yta. Men det är också MYCKET lättare hänt att klaren rinner och avluftningstiden blir givetvis avsevärt längre. :(

Tänk på att det blir MYCKET sprutdamm i lokalen. Själv lackar jag oftast utanför och tar sen in bitarna i mitt nyvattnade garage på härdning. Lite förhöjd temp i garaget (bortåt 25 gr) gör att färgen flyter ut bättre. Det gör också att man kan ha lite mer tinner i färgen (= ännu bättre flyt) utan att det hinner börja rinna.

Observera att jag inte vet vad du har för målsättning. Om du har måttliga krav så kanske en del av detta är overkill. Du får själv avgöra vad som är lagom.

Slutligen:
Lacka kräver erfarenhet för att bli riktigt bra. Även jag får ofta göra om en eller två kåpor eftersom det rinner eller blir för mycket damm eller nåt annat elände.
Så jag säger så här:
Skyll inte på mig om det blir kass.
Skyll bara på mig om det blir bra. :D

Ravetrancer skrev:
tror inte ens du klarar dig med 4k med lagning av tank etc.

Nej, det räcker inte med 4000kr. Speciellt inte om du vill ha det snyggt. Skulle du dessutom laga något (repor eller buckla) så kan du nog dubbla priset.
Det bästa är om du fixar förarbetet hyffsat bra. En "riktig" lackerare kommer förmodligen att bättra ditt förarbete ändå eftersom det är väldigt avgörande för slutresultatet.

Detta antar jag att Ravetrancer vet. Mitt inlägg var till den som startade tråden.

Robban_C skrev:
1. Man tackar (både philsson och Ravetrancer).
............
Så jag säger så här:
Skyll inte på mig om det blir kass.
Skyll bara på mig om det blir bra. :D
Haha den var riktigt bra ;)
Nåväl. Mina krav är inte så hämskt höga. Ni vet själva hur det är med 125or. Inga "riktiga" maskiner. Men dom kan bidra med mycket erfarenhet. Nu när man står inför omlackering så blir kvaliten på det jag gör beroende på mitt arbete oftast inte på materialet jag andvänder (materialet är ganska givet). Däremot så är det mycket mycket bra med trådar som denna då man lär sig ett och annat inför sitt första lackerings"arbete"
En självklarhet är ju alltid att man vill få det så bra som möjligt. Den risken jag löper är att just den färgen jag valt för hojen "kawagrön" kan bli grymt ful om det är ett dåligt lackeringsarbete men däremot bli grymt snyggt om det blir bra gjort. Sen är det alltid en bra ergarenhet man kan ha med sig. Kanske att man tillockmed beslutar att lacka den nya hojen sen nån gång i framtiden.

Dino Velvet skrev:
Nej, det räcker inte med 4000kr. Speciellt inte om du vill ha det snyggt. Skulle du dessutom laga något (repor eller buckla) så kan du nog dubbla priset.
Det bästa är om du fixar förarbetet hyffsat bra. En "riktig" lackerare kommer förmodligen att bättra ditt förarbete ändå eftersom det är väldigt avgörande för slutresultatet.

Detta antar jag att Ravetrancer vet. Mitt inlägg var till den som startade tråden.
Som tidigare sagt så har jag uteslutit inmälning på firma pga dom höga priserna som inte är värda att betala för en så gammal hoj. Och så vill man uppnå en högre kunskap ;) :hihi
När du väl säger det så har jag facktiskt en rätt så djup repa tanken samt ett hål (anledningen till att jag först ville lacka om). Kan man fylla igen dessa med kemisk metall?.

philsson skrev:
Som tidigare sagt så har jag uteslutit inmälning på firma pga dom höga priserna som inte är värda att betala för en så gammal hoj. Och så vill man uppnå en högre kunskap ;) :hihi
När du väl säger det så har jag facktiskt en rätt så djup repa tanken samt ett hål (anledningen till att jag först ville lacka om). Kan man fylla igen dessa med kemisk metall?.

Jag hade annonserat efter en ny (beg.) tank istället. Det blir förmodligen inte mycket dyrare och mycket bättre. Att lackera är verkligen inte lätt och ska du dessutom spackla en repa så finns "risken" att förarbetet inte blir det bästa. Ett ytterligre "problem" är ju var du hade tänkt vara och lackera. Jag vill inte låta negativ, men om du är ute efter ett bra resultat så bör du nog låta någon som kan fixa det. Annars lycka till.

Repor, bucklor etc spacklas med spackel, inte kemisk metall. Det är bara epoxylim med ultrasmå spånor i, det vill du inte ha under lacken och du vill inte bearbeta eländet heller.

Hål lagas genom lödning eller svetsning. Tänk på brandfaran!!!!!!

Robban c har koll på läget.. jag gav 500 för min klar lack räckte till hela moppen 3 lager klar lack! total kostnad 1500-1700 spänn! Skall tilläggas att det e skit drygt o hålla på själv om du inte hade tänkt o typ köra en färg bara... effekter o sådant e DRYGT men det blir ju ballt när det e klart! Alla mina effekt färger o grundfärgen jag har e vatten bas enkelt att hålla på med för du slipper lösningsmedel!. Skall plocka ner bettan imörra igen för ny lack innan hon skall säljas =) Om du skall lacka själv så e dammet det klurigaste.. feta fläcktar o lite värme gör det mycket bättre o enklare. :D

Bifogat

• mc copy.jpg
    mc copy.jpg
    88.6 KB · Visningar: 257
Sort?

För övriga läsare kanske ska nämnas att den inte är bra till hellack.
Och att den MÅSTE klarlackas med riktig klarlack då den dels blir matt, dels inte tål något stryk.
(mina ringa erfarenheter)

Robban_C skrev:
Sort?

För övriga läsare kanske ska nämnas att den inte är bra till hellack.
Och att den MÅSTE klarlackas med riktig klarlack då den dels blir matt, dels inte tål något stryk.
(mina ringa erfarenheter)

Tror det e testors... skall springa o kolla...Inget hemma ligger på "verkstaden" Testors e det men jag vet ej vad den heter... Det går bra att lacka stora ytor med den.... I botten så ligger vanlig spray vit färg slipad o sedan e det tribals som e svarta blå lackad tribals "genom skinliga" i effekt färg allt vatten bas oden e skit känslig innan klar lack o ja man måste ha 2 komp klarlack på... E det nåen idé att lacka med nåe annat man vill ju att det skall hålla å tåla stryk =)

Klart det ska tåla stryk. :tummenupp Man måste ju kunna använda knarren, det är väl ingen altartavla.

Robban_C skrev:
Klart det ska tåla stryk. :tummenupp Man måste ju kunna använda knarren, det är väl ingen altartavla.

Hehe nej... vet en som lackade med spray 1 komp på tanken..... Grattis sa ja åt honom efter han åkte o tanka o spillde lite :hihi

Robban_C skrev:
Repor, bucklor etc spacklas med spackel, inte kemisk metall. Det är bara epoxylim med ultrasmå spånor i, det vill du inte ha under lacken och du vill inte bearbeta eländet heller.

Hål lagas genom lödning eller svetsning. Tänk på brandfaran!!!!!!
Tål vanligt spackel bensin?. :va

Lindén skrev:
Hehe nej... vet en som lackade med spray 1 komp på tanken..... Grattis sa ja åt honom efter han åkte o tanka o spillde lite :hihi
Men går väl bra om man aplicerat 2k klarlack.. eller?.

philsson skrev:
Ja det e klart det e ju sådan som används vid normal lackering =) Om du lackerar så vänta ett tag med slitage som montage osv.... 1v tar det innan lacken e helt genom härdad. Jag monterade tebax allt på kvällen men då fick jag vara försiktig... Kan lätt bli så att tanken som man "gnuggar" sig mot kan bli ful =(
Tolkade din fråga fel fösrt funderade ett tag... Men jag antog inte att du tänkt o lägga på 1 komp på 2 komplackeringen elle...??? Lite onödigt :D

philsson skrev:
Njae... säkert under kort tid men inte i längden tror jag! prova med atthårdlöda! Men se till att det e rent från soppa innan annars blire en fin pang =( Ta sedan flexspackel o fyll igen sedan e det bara att sand pappra=)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT