Löneförhöjning 4000 kr mer i månaden!

Wille skrev:
2238512 Man skulle jobba inom politiken istället, verkar vara bra lönehöjningar där.

4000 kr mer i månaden i höjning varje år.

Jag hade kunnat tänka mig o gå in på en startlön på 15 000 kr i månaden och jobba där fram till man är 65. Gött o ha typ över 100 000 kr i månaden när man är strax över 50 bast.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,842076,00.html

Ledsen att göra dig besviken, men om man räknar på samma sätt och antar att du börjar jobbet när du är 20 år så har du en lön på knappt 50k i månaden när du är 50.

121 000:-/mån?? :skrämd

För vad?? Kan någon motivera den lönen mot arbetet som utförs? :confused:
Rimligt? Nää....inte enligt mitt tycke iaf. Det hade varit en heelt annan sak om allt som lovades sattes i verk....

FreddaAbborre skrev:
2238599 Ledsen att göra dig besviken, men om man räknar på samma sätt och antar att du börjar jobbet när du är 20 år så har du en lön på knappt 50k i månaden när du är 50.
Med en ökning på 4000kr harman 135000kr per månad efter 30år

men som det stod i artikeln, en ökning på 4%, DÅ har man 48651kr per månad vid 50års ålder.

Lion skrev:
2238612 121 000:-/mån?? :skrämd

För vad?? Kan någon motivera den lönen mot arbetet som utförs? :confused:
Rimligt? Nää....inte enligt mitt tycke iaf. Det hade varit en heelt annan sak om allt som lovades sattes i verk....

Han jobbar typ 24/7. Jämför mot närinslivet.

Jonte VSB R-T skrev:
2238675 Han jobbar typ 24/7. Jämför mot närinslivet.
Det är ingen förklaring till den höga lönen, finns många här i landet som skulle jobba 24/7 för en tredjedel av den lönen....
Visst, det är en statsminister vi talar om, då ska man ha högre lön. Den saken är klar.......men 121k??

Lion skrev:
2238700 Det är ingen förklaring till den höga lönen, finns många här i landet som skulle jobba 24/7 för en tredjedel av den lönen....
.....

DET är det dummaste argumentet av alla! Man kan aldrig kritisera någons lön med argumentet - "jag vet många som skulle göra det för hälften..."

Vet du någon som KAN göra jobbet för hälften är det en annan sak...

Höga positioner inom näringslivet innebär ju större pengar...

FreddaAbborre skrev:
2238599 Ledsen att göra dig besviken, men om man räknar på samma sätt och antar att du börjar jobbet när du är 20 år så har du en lön på knappt 50k i månaden när du är 50.

Om jag får typ 4000 i löneförhöjning varje år så blir det på 10 år 40 000 kr på 20 år 80 000 kr.. Det är väl ändå inte illa pinkat?

O vad jag minns så har väl dom där politikerna fått 4000 kr i löneförhöjning varje år. Så var det för typ 3-4 år sen iallafall.
Givetvis får dom den efter att alla andra löntagare har fått sina löner fastställda.

höjning med 4% per år..

hallååå.. facket.. kan inte ni hyra in deras "förhandlare" .. jag vill också ha det

Fick också 4% i lönehöjning i år :banana
Dock så tjänar jag typ en åttondel av hans lön... :huvet

Lion skrev:
2238612 121 000:-/mån?? :skrämd

För vad??

För att vara i tjänst 24 timmar om dygnet tex ....jag är ingen fan av Göran men 121 000/månad är en pisslön för en regeringschef med det ansvar detta innebär. Hans kärring tjänar det dubbla + en fallskärm på 14 mille för att basa över ett jävla monopol...DET är däremot :skrämd :pangihuve

Wille skrev:
2238717 Om jag får typ 4000 i löneförhöjning varje år så blir det på 10 år 40 000 kr på 20 år 80 000 kr.. Det är väl ändå inte illa pinkat?

O vad jag minns så har väl dom där politikerna fått 4000 kr i löneförhöjning varje år. Så var det för typ 3-4 år sen iallafall.
Givetvis får dom den efter att alla andra löntagare har fått sina löner fastställda.

Det är procentuellt man måste räkna. Om du får en ökning med 4000.- på en lön på 15 000 är det en höjning på 26.6% vilket motsvarar för ett stadsråd en höjning på nästan 26000 i månaden.

Oddjob skrev:
2238651 Med en ökning på 4000kr harman 135000kr per månad efter 30år

men som det stod i artikeln, en ökning på 4%, DÅ har man 48651kr per månad vid 50års ålder.

Mena naturligtvis procentuell ökning

Bättre att ge politikerna en bra lön än att som idag ge dom pension på 40k / månad resten av livet bara för att dom suttit i riksdagen i 2 perioder.. :skrämd

Chrille skrev:
2238716 Höga positioner inom näringslivet innebär ju större pengar...
Ja men det fattar väl ja me, läs mitt inlägg!!
Jag anser däremot att 121k är helt omotiverat....

Typiskt svenskt tänkande....avund.

Vad hindrar er andra från att hitta lösningar till höga löner...feghet och framför allt lathet genomsyrar alla trötta som inte orkar mer än att gnälla...

Antingen är man nöjd med det man har eller gör något åt sitt liv... :yoparty

Lion skrev:
2239741 Ja men det fattar väl ja me, läs mitt inlägg!!
Jag anser däremot att 121k är helt omotiverat....

Håller med dig Lion, det är helt omotiverat, och borde kallas "apanage" det dom roffar åt sig av skattemedel och lever i sus å dus på.

Gabor skrev:
2241339 Typiskt svenskt tänkande....avund.

Vad hindrar er andra från att hitta lösningar till höga löner...feghet och framför allt lathet genomsyrar alla trötta som inte orkar mer än att gnälla...

Antingen är man nöjd med det man har eller gör något åt sitt liv... :yoparty

Jag är med och betalar, det stör mig. Visst är jag avundsjuk, jag skulle gärna ha den lönen, men det är inte därför jag kritiserar.

En rimligare lön, visst, inga problem även om det råkar vara fel färg som sitter där för tillfället. Att näringslivet har lika mycket eller mera på höga poster gör väl inget sålänge det inte är skattebetalarna som tvingas dega för det - då kan man iaf välja vem pengarna ska gå till.

Dessutom kan dom där pajaserna göra bort sig precis hur mycket som helst utan att det får någon effekt, utom möjligtvis att dom får något fint jobb i skymundan där medierna inte ser dom lika mycket eller där dom inte gör lika stor skada. Om det funkade som på ett vanligt företag där folk får kicken om dom klantar sig för mycket så skulle det nog vara skaplig omsättning på vissa höga poster, men förmodligen funkar dom inte på en vanlig arbetsplats och då är det väl bättre att ha dom på en mindre viktig post än att dom pillar sig i naveln och uppbär fallskärm.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...