Alliansen och Sporthojar

repan skrev:
2450633 Jag bara fortsatte på ditt resonemang om vem som röstade på vem.

Förslaget om trafikförsäkringen tycker jag inte är något vidare, men man kan inte tycka om allt. Om jag inte minns fel så kom sossarna med ett förslag, för ett tag sen, om att förbjuda sporthojar. Och med Miljöpartiet som stödparti så kommer bensinen bli dyrare än spriten. Men men den viktigaste frågan för mig i detta val är jobb och ordning därför kommer jag rösta blått.

Du menar att det viktiga för dig är att sätta tummen i ögat på folk och tvinga hem dem till Reinfeldt för att putsa fönster. Om A-kassan sänks kommer en del låglönejobb att skapas, men det kommer alltid att finns en gräns för när det lönar sig att jobba, om så A-kassan sänks till 10% så kommer det att finnas folk som inte är villiga att jobba för, låt säga 10,5% av sin tidigare lön. Problemet kvarstår alltså. Det enda rätta i så fall vore att ta bort den helt och hållet. Har för mig att någon av Wallenbergarna uttryckte något sådant någon gång... Som moderat är man då i alla fall ärlig. Nej, det är dags för Reinfeldt att komma ut ur garderoben och visa sitt rätta ansikte. Vore bra om så skedde innan valet så folk vet vad de röstar på..

Förslaget om trafikförsäkringen är bara en av många försämringar de vill göra.

repan skrev:
2450633 Jag bara fortsatte på ditt resonemang om vem som röstade på vem.

Förslaget om trafikförsäkringen tycker jag inte är något vidare, men man kan inte tycka om allt. Om jag inte minns fel så kom sossarna med ett förslag, för ett tag sen, om att förbjuda sporthojar. Och med Miljöpartiet som stödparti så kommer bensinen bli dyrare än spriten. Men men den viktigaste frågan för mig i detta val är jobb och ordning därför kommer jag rösta blått.

Viktigaste är jobb och ordning... Vet inte hur gammal du är nu men visste du tex att alliansen har ett förslag om att avskaffa lagen om anställningsskydd för alla under 26? Det betyder alltså att din arbetsgivare kan säga upp dig precis när som helst och utan anledning, du får gå samma dag han ber dig... Det leder tex till att du aldrig kommer kunna ta ett lån innan du fyllt 26, inte kunna hyra en lägenhet, inte kunna göra något där det krävs fast inkomst helt enkelt.

Är heller inte för sossarnas höjningar av diverse bidrag...

Tror man får starta ett sosse-moderat parti, där man kan ta godbitarna från bägge partierna!

Last edited:
Suomalainen skrev:
2450740 Viktigaste är jobb och ordning... Vet inte hur gammal du är nu men visste du tex att alliansen har ett förslag om att avskaffa lagen om anställningsskydd för alla under 26? Det betyder alltså att din arbetsgivare kan säga upp dig precis när som helst och utan anledning, du får gå samma dag han ber dig... Det leder tex till att du aldrig kommer kunna ta ett lån innan du fyllt 26, inte kunna hyra en lägenhet, inte kunna göra något där det krävs fast inkomst helt enkelt.

Är heller inte för sossarnas höjningar av diverse bidrag...

Tror man får starta ett sosse-moderat parti, där man kan ta godbitarna från bägge partierna!
Jag är nyss fyllda 27 och jag tycker inte det är så tokigt (med tanke på hur samhället ser ut idag) att de minskar anställningstryggheten för de yngre. För vad är sämst, risk att bli arbetslös eller att vara arbetslös och inte få något jobb. Går du på soss så får du heller inget lån. Företagen vågar inte anställa idag så jag ser detta som en möjlighet för de yngre att komma in på arbetsmarknaden och visa vad de går för. Inget optimalt alternativ men mellan pest och kolera, vad väljer man? Tycker det är bra iallafall att man försöker göra något åt saken. Sossarna har haft sin chans, nu är det borgarna. Vem som lyckas bäst får vi se om 4 år.

D Sundsvall skrev:
Du menar att det viktiga för dig är att sätta tummen i ögat på folk och tvinga hem dem till Reinfeldt för att putsa fönster.
Jag vet inte vad du tycker är värst. Att jobba som fönsterputsare eller vara arbetslös och vara bidragsberoende och tvungen att redovisa sin privatekonomi titt som tätt hos soss. Ett skitjobb är bättre än inget jobb alls. Sorgligt hur slappt Sverige har blivit, nä lite krav bör allt ställas. Alla som går på soss skulle hjälpt gatukontoret 8h om dagen för att få några pengar. Då kan jag lova dig att arbetslösheten hade sjunkit drastiskt. Det går allt för många hemma och inte pallar jobba. Jobb finns, kanske inte drömjobbet men ett jobb. Nu säger jag inte att alla arbetslösa är slappa och likgiltiga, absolut inte men alldeles för många är det.

Last edited:
Suomalainen skrev:
2449679 Jag röstar på det parti som är mest fördelaktigt för mig själv och min privata ekonomi, moderaternas förslag om trafikförsäkringen är något som kommer kosta mig flera tusen extra i månaden! Du kan nämligen inte strunta i trafikdelen (om du inte vill vara outlaw förståss).

Det blir ju lite som den där förbannade nedladdningslagen som regeringen drev igenom. Man kan inte göra 1/5 av alla svenskar till kriminella. Skulle trafiksäkringen bli så förbannat dyr som ni säger så skulle ju resultatet bli att allt fler skulle köra utan trafikförsäkring(såkallade outlaws som du säger).

Hur vi än väljer så blir vi buttfucked! Men jag tror vi får en större balle i oss om vi förtsätter med den regeringen som sitter nu! Kul att ha MP som vågmästare... Vi kommer inte ha råd att tanka hojarna snart! Hahaha...

Last edited:
SWK skrev:
2451679
Hur vi än väljer så blir vi buttfucked! Men jag tror vi får en större balle i oss om vi förtsätter med den regeringen som sitter nu! Kul att ha MP som vågmästare... Vi kommer inte ha råd att tanka hojarna snart! Hahaha...

Du kommer inte ens ha råd att ha nån hoj att tanka om alliansen vinner...

SWK skrev:
2451679 Hur vi än väljer så blir vi buttfucked! Men jag tror vi får en större balle i oss om vi förtsätter med den regeringen som sitter nu! Kul att ha MP som vågmästare... Vi kommer inte ha råd att tanka hojarna snart! Hahaha...
Har du nån gång räknat på vad det är som egentligen kostar pengar i ditt hojägande?

Jämför dessa parametrar och börja räkna:

Värdeminskning
Ränta på bundet kapital / låneränta
Försäkring
Service
Däck
Bling Bling
Soppa

Hur många mil kör normal hojåkaren? 500? 1000?
Höj soppapriset med 2 kr/litern och det kostar dig max 2000 till på ett år. En piss i Missisippi om du räknar in alla dom andra kostnaderna.

Gillar inte heller MP, ska ärligt säga att jag spyr på dom, men soppapriset är knappast det vi hojåkare behöver oroa oss mest för.

repan skrev:
2448131 Tror nästan att vänsterpacket inte vill att alla skall få jobb utan vill ha lite utslaget folk som är beroende utav bidrag. Vem skulle annars rösta på dem?

Jag är för jobb och emot bidrag (generellt) dvs röstar jag blått.

Klart det är så! Om alla hade jobb med bra lön, skulle ju en stor del av sossarnas väljarunderlag försvinna, och de skulle bli ett lite skitparti. Således är de inte intresserade av jobb till alla, utan håller på med AMS-tjafs och liknande.
Har själv hört folk resonera att de måste rösta rött, för det är bara sossarna som vill ge dom bidrag...Argumentet att är det inte bättre med jobb än bidrag verkar dom inte förstå.

/Pajje

Psychobiker skrev:
2452290 .
Har själv hört folk resonera att de måste rösta rött, för det är bara sossarna som vill ge dom bidrag...Argumentet att är det inte bättre med jobb än bidrag verkar dom inte förstå.
/Pajje

Det kallas för trygghetssystem och är till för att folk skall känna sig trygga. Jag tror inte att det är speciellt många som vill gå på bidrag, men man gillar att de finns där. Det får en att sova lite bättre på natten när det är gungigt på jobbet. Man behöver inte oroa sig för att behöva gå från hus och hem så fort man blir arbetslös. Det är DETTA som gör att sådana som jag inte röstar blått. Däremot skall jag säga att om det inte vore för denna allians så skulle jag kunna tänka mig att rösta på t.ex fp. I min värld vore det intressantare med en mittenregering än en långt ut till höger som kör med hårda piskrapp. En regering av S,fp och kanske även C ( om det inte vore för Maud ), skulle vara humanare tror jag. Det jag inte gillar är M och KD. Moderaterna är, och förblir, ett överklassparti. Kristdemokraterna är lite för inskränkta för min smak, och dessutom skall man inte blanda religion och politik.
Sossarna för en human politik, och har i mitt tycke inte misslyckts totalt.
Fp har rätt i många frågor, och dessutom är de liberala och det gillar jag.
C har tidigare fört en human politik, men även intresserat sig för småföretag och att hela sverige skall komma igång. Detta stämmer inte nu längre, Maud har krypit för långt ut på högerkanten med sina krav på försämringar av anställningstryggheten.

repan skrev:
2450766

Jag vet inte vad du tycker är värst. Att jobba som fönsterputsare eller vara arbetslös och vara bidragsberoende och tvungen att redovisa sin privatekonomi titt som tätt hos soss.

Jag vet inte vad som är värst, jag har aldrig varit arbetslös ( peppar peppar..) och dessutom så behöver man inte redovisa sin ekonomí hos soss om man går på A-kassa.

repan skrev:
2450766
Ett skitjobb är bättre än inget jobb alls.
Så sant, men det skall gå att leva på skitjobbet också, utan att man skall behöva två,tre stycken skitjobb för att dra in till mat och hyra.

repan skrev:
2450766
Sorgligt hur slappt Sverige har blivit..
[/QUOTE]

Det var bättre förr.. Hur gammal var du sa du, 27 år? 27 år och redan så bitter.. Tråkigt,tråkigt...

Last edited:
:kulspruta
D_Sundsvall skrev:
2452461 Det kallas för trygghetssystem och är till för att folk skall känna sig trygga. Jag tror inte att det är speciellt många som vill gå på bidrag, men man gillar att de finns där. Det får en att sova lite bättre på natten när det är gungigt på jobbet. Man behöver inte oroa sig för att behöva gå från hus och hem så fort man blir arbetslös. Det är DETTA som gör att sådana som jag inte röstar blått. Däremot skall jag säga att om det inte vore för denna allians så skulle jag kunna tänka mig att rösta på t.ex fp. I min värld vore det intressantare med en mittenregering än en långt ut till höger som kör med hårda piskrapp. En regering av S,fp och kanske även C ( om det inte vore för Maud ), skulle vara humanare tror jag. Det jag inte gillar är M och KD. Moderaterna är, och förblir, ett överklassparti. Kristdemokraterna är lite för inskränkta för min smak, och dessutom skall man inte blanda religion och politik.
Sossarna för en human politik, och har i mitt tycke inte misslyckts totalt.
Fp har rätt i många frågor, och dessutom är de liberala och det gillar jag.
C har tidigare fört en human politik, men även intresserat sig för småföretag och att hela sverige skall komma igång. Detta stämmer inte nu längre, Maud har krypit för långt ut på högerkanten med sina krav på försämringar av anställningstryggheten.

Jag vet inte vad som är värst, jag har aldrig varit arbetslös ( peppar peppar..) och dessutom så behöver man inte redovisa sin ekonomí hos soss om man går på A-kassa.

Så sant, men det skall gå att leva på skitjobbet också, utan att man skall behöva två,tre stycken skitjobb för att dra in till mat och hyra.

Det var bättre förr.. Hur gammal var du sa du, 27 år? 27 år och redan så bitter.. Tråkigt,tråkigt...[/QUOTE]

Jag förstår att du röstar rött.. för du verkar vara lite lätt rädd att förlora dina kära bidrag. om du satsat lite mer i livet så hade du haft ett jobb istället .och sluppit gå på bidrag. och kanske förstått det som vi andar har förstått.
tycker du att det är vettigt att det skall löna sig mer att gå hemma än att jobba.. den dagen jag blir arbetslös så visst får jag gå på a-kassa , men jag vill att den sänks. och varför jo för annars så läggs det fan inte manken till..
men jag förstår er . varför skall ni lägga manken till att skaffa ett jobb.. eller vidareutbilda er när ni istället kan gå hemma och runka..:arsele

känner en tjej. som fick betalt av ams för att utbilda sig till plattsättare. 7000 i månaen fick hon ut.. inte mycket kan tänkas . men det är lugnt fö rhon har sambo. men hon vantrivdes lite .. så hon hoppar av.. och hon får efter detta fortfarande a-kassa.. vaa faan.. är det så du vill att det skall vara.. någon annan som vill jobba hade kunnat ta den platsen istället..:machinegu

sen blir jag så trött när jag hör dig säga. att alliasen är en kartell men sossarna har ingen allians...jag tycker synd om dig :pannkyss
av den anledningen att du är så blåögd.. titta bakåt lite..hur har det sett ut dom senaste fyra åren.. visst mp och vp är inte utalat några allianspartier till sossarna. och det är det som gör det så fult.. för dumma jävla kådaluktande miljöaktivister och leninkåta vänsterkommunister tror att deras runkpartier skall få majoritet.. men det får dom inte.. och det får inte sossarna heller om dom vinner valet.. och vilka måste dom sammarbeta med då...joo kådpartiet . men det kommer ju inte hända säger du då. :huvet konstigt för det är precis så det har sett ut under fyra års tid.. och kådarna har fått igenom mycket skit tack vare sin jävla vågmästarroll., det ringe på en vänsterpartist hos mig idag.. :kulspruta :galen och sedan gick jag förbi deras valstuga.. fan är det inte lustigt att man ser direkt vem som är vänsterpartist..
nä inte fan kan vi ha en bidragsregering..och jag tror ni målar fan på vägen :pannkyss

men det värsta av allt är när man får höra folk som försvarar att bidragssituationen ser ut som den gör idag..fan jag är skuldsatt och har fogden efter mig.. gnäller jag för det eller....nä .... är det någon annans fel..... nä... försöker jag göra något åt det .....jag.. skulle jag slippa vilja spräcka mjälten på alla före detta bidragsfuskare som numera jobbar...ja..

sjukbidrag och a-kassa finns av en anledning och det är fan inte för att d-sundvall skall ligg apå sofflocket...

det finns två katergorier hos ams..dock handlar det bara om attityder..

arbetslösa. (vill helst inte)
arbetssökande (oftast inte hos ams utan ute och söker jobb)

polaren tog lån på 30000 för att ta lastbilskort. för att slippa sitta på a-kassa..

skulle ditt svaga pskye klara sundvall ? :arsele

och bara så du vet.. JA jag blev mycket irriterad på dina infantila inlägg

kör hoj för fan :yoparty

D_Sundsvall skrev:
2452461
Det var bättre förr.. Hur gammal var du sa du, 27 år? 27 år och redan så bitter.. Tråkigt,tråkigt...
Bitter vet jag inte men jag tycker det är hemskt att en del folk blivit så slappa och väljer sofflocket instället för ett jobb. Hoppas inställningen ändras i framtiden annars kommer det sluta med att 50% av befolkningen kommer jobba och resterande 50% går på medborgarlön. Ingen vacker syn.

schneberger skrev:
2452649 :kulspruta

Jag förstår att du röstar rött.. för du verkar vara lite lätt rädd att förlora dina kära bidrag. om du satsat lite mer i livet så hade du haft ett jobb istället .och sluppit gå på bidrag. och kanske förstått det som vi andar har förstått.
tycker du att det är vettigt att det skall löna sig mer att gå hemma än att jobba.. den dagen jag blir arbetslös så visst får jag gå på a-kassa , men jag vill att den sänks. och varför jo för annars så läggs det fan inte manken till..
men jag förstår er . varför skall ni lägga manken till att skaffa ett jobb.. eller vidareutbilda er när ni istället kan gå hemma och runka..:arsele

känner en tjej. som fick betalt av ams för att utbilda sig till plattsättare. 7000 i månaen fick hon ut.. inte mycket kan tänkas . men det är lugnt fö rhon har sambo. men hon vantrivdes lite .. så hon hoppar av.. och hon får efter detta fortfarande a-kassa.. vaa faan.. är det så du vill att det skall vara.. någon annan som vill jobba hade kunnat ta den platsen istället..:machinegu

sen blir jag så trött när jag hör dig säga. att alliasen är en kartell men sossarna har ingen allians...jag tycker synd om dig :pannkyss
av den anledningen att du är så blåögd.. titta bakåt lite..hur har det sett ut dom senaste fyra åren.. visst mp och vp är inte utalat några allianspartier till sossarna. och det är det som gör det så fult.. för dumma jävla kådaluktande miljöaktivister och leninkåta vänsterkommunister tror att deras runkpartier skall få majoritet.. men det får dom inte.. och det får inte sossarna heller om dom vinner valet.. och vilka måste dom sammarbeta med då...joo kådpartiet . men det kommer ju inte hända säger du då. :huvet konstigt för det är precis så det har sett ut under fyra års tid.. och kådarna har fått igenom mycket skit tack vare sin jävla vågmästarroll., det ringe på en vänsterpartist hos mig idag.. :kulspruta :galen och sedan gick jag förbi deras valstuga.. fan är det inte lustigt att man ser direkt vem som är vänsterpartist..
nä inte fan kan vi ha en bidragsregering..och jag tror ni målar fan på vägen :pannkyss

men det värsta av allt är när man får höra folk som försvarar att bidragssituationen ser ut som den gör idag..fan jag är skuldsatt och har fogden efter mig.. gnäller jag för det eller....nä .... är det någon annans fel..... nä... försöker jag göra något åt det .....jag.. skulle jag slippa vilja spräcka mjälten på alla före detta bidragsfuskare som numera jobbar...ja..

sjukbidrag och a-kassa finns av en anledning och det är fan inte för att d-sundvall skall ligg apå sofflocket...

polaren tog lån på 30000 för att ta lastbilskort. för att slippa sitta på a-kassa..

kör hoj för fan :yopart

Amen !

Hoppas det löser sig för dig med kronofogden så slipper du vara så arg..
Sköt om dig, och din ekonomi i framtiden. :pannkyss

Last edited:
schneberger skrev:

kör hoj för fan :yoparty

Och vad tycker du om förslaget som kan chockhöja försäkringspremierna?

Det roliga i det hela är svaret från moderaterna och Allians för Sverige.
Matte är kul...

Max ökning av trafikförsäkringspremien 250 kr / mån för hoj = 3000 kr / år.
Sänkning av soppapriset 15 öre / liter.
Låt oss anta att vi kör 1000 mil/år och att hojen drar 0,8 l/mil.
Då får vi en "kompensation" på 800 liter x 15 öre = 120 kr /år.

Visserligen skall ju inkomstskatten sänkas men A- kasseavgiften höjas. Fan vet om jag får ihop ekvationen.

Vad är det du inte får ihop Maverick...862 kr/mån i lägre skatt x 12 mån = 10344 kr/år - 3000 kr/år"försäkringshöjning" =7344 kr/år + 120 kr/år"bensin"

= 7464 kr mer i plånboken / år att betala till A-kassan ( eller gå ur facket och bara betala A-kasse avgiften så kommer du att tjäna ännu mer )

Vad är det du inte fattar?????

Bla bla bla bla bidrags fuskare arbetslösa sluskar! Bla bla bla egoistiska moderater. Ungefär så ser 90% procent av inläggen ut i denna tråd som skulle handla om Alliansens omstrukturering av fordonsföräkringar.

Hillclimb skrev:
2454634 Vad är det du inte får ihop Maverick...862 kr/mån i lägre skatt x 12 mån = 10344 kr/år - 3000 kr/år"försäkringshöjning" =7344 kr/år + 120 kr/år"bensin"

= 7464 kr mer i plånboken / år att betala till A-kassan ( eller gå ur facket och bara betala A-kasse avgiften så kommer du att tjäna ännu mer )

Vad är det du inte fattar?????

Mavericks hojar är flera och är säkert redan idag dyrare än gemonsnittet. 5000 extra för VFR:en, 5000 till extra för Duccen och så 1000 extra för en ev. bil. Du tror väl ändå inte att f-bolagen kommer behandla alla hojägare lika? Att gubbe på Virago 535 kommer vara med och betala för Viffer-piloterna?

centertanksen skrev:
2454757 Bla bla bla bla bidrags fuskare arbetslösa sluskar! Bla bla bla egoistiska moderater. Ungefär så ser 90% procent av inläggen ut i denna tråd som skulle handla om Alliansens omstrukturering av fordonsföräkringar.

Hmmm... får väl erkänna att tråden spårat ur en aning tidvis. Jag antar att det beror på att valet är så nära, och att vi har 2 alternativ att rösta på som det skiljer en hel del emellan. Nåväl, det är kul att diskutera politik ibland, och ibland hettar det till.. Nästa vecka är det över, vilka som än vinner valet ( valsnacket alltså, knappast frågan om trafikförsäkringen ). Det kan till och med vara lättare att diskutera denna fråga då, eller ??

Vi har diskuterat detta i en annan tråd du och jag FireSalle. Jag tror inte på dina överdrivna siffror men det är mycket möjligt att du har rätt i att det troligtvis kommer att bli lite högre för sporthojar än genomsnittet för motorcyklar. Det jag vänder mig mot är skräckpropagandan om hur dyrt det kommer att bli om vi inte litar på Göran.

Vet att denna tråd handlar om försäkringen men det var inte jag som började gapa om att en röst på alliansen är en röst på att nu är det slut med att åka sporthoj. Detta är ett dåligt argument när det gäller att rösta för hur sverige ska utvecklas i framtiden.

Vad gäller försäkringsförslaget så tycker jag det är ett i huvudsak hyffsat förslag. Missförstå mig inte nu utan visst är det väll så att om vissa aktiviteter kostar mer pengar än andra när något går snätt så bör/ska de aktiviteterna kosta mer än andra. Nu bör detta gälla alla aktiviteter, fotboll, handboll, hockey, motorsport mm ja det är det vi ska gå samman om och försöka lobba mot den regering som nu vinner valet.

Skräckpropagandan om hur dyrt det blir, bäst att rösta på sossarna tycker jag vi ska lämna nu......och jag trodde inte jag skulle hålla med D_Sundsvall i denna tråd men det är självklart lättare att diskutera denna fråga när väl valet är avgjort.

SWK skrev:
2454482 Vad vet du om det?

Ingenting egentligen, du kanske är rena rama joakim von anka.

Det enda jag vet är att det kommer svida lite väl mycket för min egen plånbok med de höjningar som smc presenterade... hojåka är kul, men inte till vilka pengar som helst.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT