Alliansen och Sporthojar

Viljan att förlåta, är stor, när det gäller ett parti man stödjer...
Hade någon frågat mig, för några månader sedan, vilket parti som troligast kommer vara mest mc-fientligt, så hade jag svarat sossarna.
Skrämmande är att så få är medvetna om alliansens förslag! inte heller bilägare är medvetna om förslagets konsekvenser.

Skrämselproganda eller ej får vi snart reda på...
300kr/månaden låter som en siffra, "moderatanhängare" krampaktigt hoppas på för att hålla modet uppe. Skulle inte förvåna mig om den siffran gäller en 45årig gubbe på 600cc Virago...

Jag sitter med gamla hojjar som inte betingar nåt större värde så jag är inte någon stor förlorare på förslaget. Blir försäkringarna ohållbara så byter jag hobby.
Inte heller är jag vinnare på avdraget heller. Jag kommer tjäna mer på att inte behöva betala för garaget...

Hillclimb skrev:
2457210
Vet att denna tråd handlar om försäkringen men det var inte jag som började gapa om att en röst på alliansen är en röst på att nu är det slut med att åka sporthoj. Detta är ett dåligt argument när det gäller att rösta för hur sverige ska utvecklas i framtiden.

Vad gäller försäkringsförslaget så tycker jag det är ett i huvudsak hyffsat förslag. Missförstå mig inte nu utan visst är det väll så att om vissa aktiviteter kostar mer pengar än andra när något går snätt så bör/ska de aktiviteterna kosta mer än andra. Nu bör detta gälla alla aktiviteter, fotboll, handboll, hockey, motorsport mm ja det är det vi ska gå samman om och försöka lobba mot den regering som nu vinner valet.

Skräckpropagandan om hur dyrt det blir, bäst att rösta på sossarna tycker jag vi ska lämna nu......och jag trodde inte jag skulle hålla med D_Sundsvall i denna tråd men det är självklart lättare att diskutera denna fråga när väl valet är avgjort.

Visst skall det röstas för hur Sverige skall utvecklas i framtiden, men kommer någon med ett förslag att trafikförsäkringarna kommer att höjas så det blir omöjligt för 20-åringar att äga en sporthoj, då vettifan. Även om trafikförsäkringen kommer dubblas, tripplas etc kommer inte jag sluta åka. Då blir det outlaw eller skena.
Alla studenter, pensionärer etc... dem får ju inte spänn mer i "lön" utan enbart en ökning av sina kostnader.
Fotboll, handboll, hockey.. etc har ju redan egna försäkringar. Dessa betalar dock klubbarna.
Tycker dock inte att det går att jämföra hoj med att utöva en sport. Alla rökare som springar runt och pajar sina lungor frivilligt då? Cancervården är ju inte gratis direkt, borde inte kostnaden för dessa lyftas ut och belasta inköpspriset på cigaretter.

Alliansens svar med referens till hur att det är i Finland, trösten att de har billigare premier OCH inkomstbortfallet betalad av trafikförsäkringen är befängt. Är premierna lägre i Finland beror det INTE på att försäkringen täcker mer, det är helt säkert! Lite som när Sovjetunionen hävdade att kommunistiska potatisar var större och godare...

FireSalle skrev:
2457677 Alliansens svar med referens till hur att det är i Finland, trösten att de har billigare premier OCH inkomstbortfallet betalad av trafikförsäkringen är befängt. Är premierna lägre i Finland beror det INTE på att försäkringen täcker mer, det är helt säkert! Lite som när Sovjetunionen hävdade att kommunistiska potatisar var större och godare...

Går det överhuvudtaget att köra sporthoj i Finland? Där e väl mest vatten, sjöar, snö å skog.

ja vad ska man säga! vill inte ha högre preimie!!!

men som keneth å knuttarna sjöng

" vi ska ha våra bågar kvar! , det finns en kräns för vad ni tar, vi kommer alltid att finnas aldrig försvinna tänk på vad ni tar"

och jag känner som låten att vad dom än kan ställa till med så tänker inte jag ge upp!!!

hoj är mitt liv, och jag tänker LEVA!.

Jag är rätt säker på att jag kommer att gå plus på förslaget. Även om höjningen skulle bli högre än skattesänkningen, så kör jag ju bara hoj 4-5 månader om året.
Så när man summerat ökade inkomster med ökade utgifter så tror jag att jag får mer i plånboken. Då är det ju skitsamma att mitt mc-intresse tar lite större procent av min inkomst.

Den som lever får se, men att rösta på Göran och hans hejdukar finns inte på världskartan, skulle rösta på alliansen även om de förbjöd sporthojar, och kört iallafall:yoparty

Psychobiker skrev:
2462263 Jag är rätt säker på att jag kommer att gå plus på förslaget. Även om höjningen skulle bli högre än skattesänkningen, så kör jag ju bara hoj 4-5 månader om året.
Så när man summerat ökade inkomster med ökade utgifter så tror jag att jag får mer i plånboken. Då är det ju skitsamma att mitt mc-intresse tar lite större procent av min inkomst.

Den som lever får se, men att rösta på Göran och hans hejdukar finns inte på världskartan, skulle rösta på alliansen även om de förbjöd sporthojar, och kört iallafall:yoparty
Har man inget bakom pannbenet så tänker man nog så här. :skrämd

vx skrev:
2462848 Har man inget bakom pannbenet så tänker man nog så här. :skrämd

Vadå, att jag kommer att tjäna pengar på alliansens förslag??? Det sista var kanske inte så allvarligt menat, förstår man om man har nått bakom pannbenet...:tomten

Psychobiker skrev:
2463263 Vadå, att jag kommer att tjäna pengar på alliansens förslag??? Det sista var kanske inte så allvarligt menat, förstår man om man har nått bakom pannbenet...:tomten

Kolla på hur det funkar i finland.... Funkar utmärkt och mycket billigare än här idag...

såg precis nyheterna..försäkringsbolagen säger att de blir dyrare än vad som sagts..
från början höfta "nån" till med runt tusenlappen men dom trodde minst 1500, o de va bilar :tomten jag mår illa.
jag har 2 bilar o 2 mc. bilar ca 7000 per år o mc 4000 förmodligen blir de över 5000 extra per år :näsblod
jag kan bara köra en åt gången :rolleyes:

jag ska gå o grina lite grann :argpådato

ozeo skrev:
2474831 såg precis nyheterna..försäkringsbolagen säger att de blir dyrare än vad som sagts..
från början höfta "nån" till med runt tusenlappen men dom trodde minst 1500, o de va bilar :tomten jag mår illa.
jag har 2 bilar o 2 mc. bilar ca 7000 per år o mc 4000 förmodligen blir de över 5000 extra per år :näsblod
jag kan bara köra en åt gången :rolleyes:

jag ska gå o grina lite grann :argpådato

Såg oxå nyheterna nyss man blir ju inte direkt glad:mad: , själv har jag åretruntförsäkring blir nog att titta på ett avställningsbart alternativ, om nu förslaget går igenom.

Mickemeister skrev:
2474884 Såg oxå nyheterna nyss man blir ju inte direkt glad:mad: , själv har jag åretruntförsäkring blir nog att titta på ett avställningsbart alternativ, om nu förslaget går igenom.

Såg det jag med... verkar som att det blir ca x2 i premiehöjning på bilar. Vågar inte ens tänka på hur det blir för sporthojar? Tror jag väntar med att köpa en... Får nog bli cross igen, där behövs ingen j-vla trafikförsäkring!

Är det bara jag som tycker att det är ganska självklart att trafikförsäkringen ska bära sina EGNA kostnader? Som sagt detta fungerar fin fint i Finland sen 1959. Nu i början kan det nog bli några rejäla ökningar, men det kommer nog att justeras. Det kan tom bli billigare, åtminstonde om du tillhör en gruppen som varit olycksfri ett tag..

Ka11e skrev:
2475544 Är det bara jag som tycker att det är ganska självklart att trafikförsäkringen ska bära sina EGNA kostnader? Som sagt detta fungerar fin fint i Finland sen 1959. Nu i början kan det nog bli några rejäla ökningar, men det kommer nog att justeras. Det kan tom bli billigare, åtminstonde om du tillhör en gruppen som varit olycksfri ett tag..
Jo men nu virkar vi ju inte dukar utan kör sporthoj så vi lär nog inte bli olycksfria på ett bra tag.

Att vi som sporthojsförare ska pröjsa för våra egna kostnader tycker jag är ok, det är dock mindre ok att familjer som behöver bilen för att ta sig till jobbet ska få en kraftig ökning.

jahapp då är det bara att lämna reggplåten hemma o köra oförsäkrat

Kan inget om hur det funkar i Finland, men säkert är att de inte krockar mindre för att försäkringen är privatiserad. Inte heller är försäkringen billigare för att den täcker mer. Tycker det konstruktiva vore att kolla VARFÖR den försäkringar är billigare i Finland? Ta efter det goda konkreta, som t.ex. trafiksäkerhet etc.

Ser inget problem egentligen att varje grupp ska bära sina egna kostnader, men sporthojsåkare är en väldigt liten grupp - några få olycksdrabbade och så någon vildhjärna drabbar väldigt hårt. Systemet premierar inte säkerhet på något sätt i den bemärkelsen att du kan påverka din premie. Du tillhör en grupp indelad på hojtyp, ditt kön, bostadsort och din ålder. Åtminstone två av dessa faktorer är svårt att göra något åt.

Ka11e skrev:
2475544 Är det bara jag som tycker att det är ganska självklart att trafikförsäkringen ska bära sina EGNA kostnader? Som sagt detta fungerar fin fint i Finland sen 1959. Nu i början kan det nog bli några rejäla ökningar, men det kommer nog att justeras. Det kan tom bli billigare, åtminstonde om du tillhör en gruppen som varit olycksfri ett tag..

Så många miljarders miljarder som vi trafikanter sponsrar till statskassan efter avdrag för vägbyggen och underhåll tycker jag gott vi kan få lite sjukvård för när vi råkar ut för olyckan, tyvärr verkar det som den nya pensionärsgenerationen och deras lakejer ska ha skattepengarna för sig själva så att deras sjukvård skall vara fin fin.

Men herregud !!!

Det är ett förslag alla pratar om...INGEN vet ännu hur det kommer att se ut.
Betvivlar av det grövsta att det kommer att innebära att Svensson inte kan köra hoj/bil.
Tror ni inte att det slutgiltiga beskedet kommer att vara betydligt plånboksvänligare, då alliansen har fått höra alla parter i denna fråga?
Finns nog för stora intressen i bil/mc försäljning (momspengar etc) för att märkbart inskränka på dessa och dess användare.
Har 2bilar 1hoj och en skoter ändå är jag faktiskt inte ett dugg orolig.

Lustigt nog är det ingen som sagt nått om "rödgröna rörans" förslag att höja energiskatten med 13 miljarder kr under den kommande mandatperioden .
Här mina damer och herrar hade ni ett förslag som hade blivit dyrt för Svensson.

Man skulle liksom elen kunna binda sig för en premie och orsakar man en skada eller olycka så åker premien upp, annars får man behålla sin premie!
Energiskatten är ju inget problem om man bindit sig för 3 års avtal.

Jag vet inte vad jag skall tycka i frågan, gillar inte ollonhuvudet i alla fall, Göran P var kanske inte bra han heller men ser klart hellre han i TV rutan än ngt punghuvud som för en regering som bara gynnar de som är rikast i landet

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!