Låsning av kedjelås???

fastcorner

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Götet
Hoj
RaceGixx1000/Ducce 998
Nån som har koll på hur fan man najjar kedjelåset och var (vilken typ) man köper silikon att smeta på efter?
 
Och det frågar du!!!!!!

Besiktningspersonal. Som dessutom underkänt min hoj två gånger?? :hihi
 
Last edited:
Helt seriöst så tycker jag att du bör dreva hojen för att toppa ~290 och sen nita låset. Clips, najtråd o silikon på en Gixxer1000 låter som ett svag länk.

Sen undrar jag faktiskt om det är rätt kille bakom Fastcorner-nicket...
 
fastcorner skrev:
Vadå??? Klart det är rätt kille :tummenupp

....

Då måste du förklara:
Hur kan du vara besiktningsman, ha kört ERF i minst en säsong plus något sprintrejs och dessutom hjälpt rejspolare utan att snappa hur man najjar ett lås? :tungan

Har du fått ur de avbrutna bultarna än?

Vad gäller silikon så brukar vi använda Hermetite orange motorsilikon som finns på bla OK men det funkar inte speciellt bra. Det bästa jag har testat var faktiskt någon typ av silikon som det stod Ducati på. Mycket mer lättflytande än andra typer och torkade långsamt, men det satt!!
 
fastcorner skrev:
Du har nog fan rätt det blir nita fanskapet :huvet

Med nitat lås kan du ju ha två olika framdrev för snabba kontra långsamma banor. En kedja med rätt längd tillåter faktiskt ganska stor variation på drevfronten. Jag provade mycket när jag valde antal länkar, men kan variera mig rätt friskt både fram o bak.
 
Last edited:
Loctite blue silicone RTV no.6 är det absolut bästa!! (tycker jag.... :rolleyes: )
Det tål alla typer av bränsle och oljor, funkar att göra tex insugspackning med! Tyvärr har det gått ur sortimentet i sverige pga av att det är "farligt", dvs BRA!! Hittar ni sånt så se till att använda det sparsamt. Har alltid använt det på mina clipslås och har aldrig tappat låset nån gång. :tummenupp
 
Gulliga Chrille :D :D

Stämmer både besiktigat och kört men står ej och små pratar med varje kille vid besiktning om hur dom har gjort. Du vet själv hur hysteriskt snålt med tid det är.
Har själv alltid kört med nitad kedja på R6:an tänkte att det kanske vad smidigare om man skall dreva o hålla på men precis som du säger är det säkrare med nitad.
Inga bultar ute än men det kommer.

Tackar för tipsen :tummenupp :tummenupp
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top