Ställa in fjädring

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Hoj
R1
Hej,
Har råkat köpa mig en ny hoj och jag kan verkligen inte något om hur man ställer in fjädringen efter min vikt och tänkte att de kanske är på tiden att försöka få detta gjort och tänkte kolla om nån kan hjälpa mig med detta eller ge mig några tips,
Det på en 2020 1299s utan elektronisk
Betalar givetvis om nån hjälper mig att ställa den

Hej,
Har råkat köpa mig en ny hoj och jag kan verkligen inte något om hur man ställer in fjädringen efter min vikt och tänkte att de kanske är på tiden att försöka få detta gjort och tänkte kolla om nån kan hjälpa mig med detta eller ge mig några tips,
Det på en 2020 1299s utan elektronisk
Betalar givetvis om nån hjälper mig att ställa den

Antar att du själv trålat YouTube där det finns allt från korta tips på två minuter till hela skolor i flera avsnitt för detta?

Börja där och gör en grundinställning utifrån din vikt sittande på hojen. Dels vet du vad som görs och dels varför det görs om du gör det själv.

Sedan åker du på någon bankurs eller liknande och lär känna andra som kan tipsa dig mer om hur den kan/skall kännas, kollar på däcken efter passet osv och kan hjälpa dig därifrån ungefär som hojkamrater brukar göra. Hjälp till självhjälp vad gäller inställningar lämnas oftast utan krav på motprestation, bara kul att någon är intresserad av den kanske viktigaste delen av att hålla hjulen i backen.

En annan aspekt är att ingen vill ta ditt ansvar om du klotar. Du påstår kanske sedan att det berodde på att X ställde in din fjädring… dålig stämning.

Mina 5 öre. Det fixar du!

Med vänlig hälsning,

Antar att du själv trålat YouTube där det finns allt från korta tips på två minuter till hela skolor i flera avsnitt för detta?

Börja där och gör en grundinställning utifrån din vikt sittande på hojen. Dels vet du vad som görs och dels varför det görs om du gör det själv.

Sedan åker du på någon bankurs eller liknande och lär känna andra som kan tipsa dig mer om hur den kan/skall kännas, kollar på däcken efter passet osv och kan hjälpa dig därifrån ungefär som hojkamrater brukar göra. Hjälp till självhjälp vad gäller inställningar lämnas oftast utan krav på motprestation, bara kul att någon är intresserad av den kanske viktigaste delen av att hålla hjulen i backen.

En annan aspekt är att ingen vill ta ditt ansvar om du klotar. Du påstår kanske sedan att det berodde på att X ställde in din fjädring… dålig stämning.

Mina 5 öre. Det fixar du!

Med vänlig hälsning,
Jag har inte hunnit kolla Youtube så mycket än, men ska sätta mig och kolla lite nu och hoppas jag kan förstå mig på se, jag är helt lost när de kommer till denna biten men det är väl bara stt prova sig fram i guess :)
Har du någon video du kan tipsa om så jag inte *lär* mig fel

Ställ in grundinställningen från instruktionsboken, skulle det inte funka så kan du börja fundera på justering.
Om det funkar så gör ingenting

Jag har inte hunnit kolla Youtube så mycket än, men ska sätta mig och kolla lite nu och hoppas jag kan förstå mig på se, jag är helt lost när de kommer till denna biten men det är väl bara stt prova sig fram i guess :)
Har du någon video du kan tipsa om så jag inte *lär* mig fel
Börja med att få geometrin av din hoj vettig, med dig på plats på hojen.

Du lär springa på många videor av Dave Moss. Han har många bra inlägg ang. inställning av dämpning o retur samt däckslitage. Lyssna dock inte på honom när han talar om förspänning. Han har fått allt om bakfoten, och är helt ute och snurrar i ämnet.

Lyssna på t.ex. Mike on bikes eller Max McAllister på Traxxion. Och Eric på Superduked ! Alla är på Youtube.

Kortfattat kan du börja med att förstå att du inte kan påverka hur styv fjädringen är genom att ändra förspänningen. Det ändrar höjden samt dämparens/gaffelns arbetsområde. Om du väger mer än hojen var designad för så är fjäderbyte det första du måste fixa.

P.s Om du, när du funderar på din fjädring, kommer fram till att förspänningen visst ändrar hur styv fjädringen är, eller du hör folk påstå detsamma, så är det fel!! FEL, FEL, FEL! Gör dig själv en tjänst och tro inte på alla dumheter du hör där massor av förstå-sig-på:are säger att man kan styva upp en fjädring genom att öka förspänningen. Ursäkta om jag är övertydlig. 😁

Last edited:
Ställ in grundinställningen från instruktionsboken, skulle det inte funka så kan du börja fundera på justering...
Senast jag köpte hoj, gav jag instruktionsboken the benefit of the doubt. Det gick åt :devilish:
Då kom en liten🐦och viskade i mitt öra "det är lättare att känna om har för lite än för mycket". Så jag ställde alla rattar på minimum. Det utgångsläget var bättre än det som stod i instruktionsboken.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan