Ställa in fjädring

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Hej,
Har råkat köpa mig en ny hoj och jag kan verkligen inte något om hur man ställer in fjädringen efter min vikt och tänkte att de kanske är på tiden att försöka få detta gjort och tänkte kolla om nån kan hjälpa mig med detta eller ge mig några tips,
Det på en 2020 1299s utan elektronisk
Betalar givetvis om nån hjälper mig att ställa den
 
Hej,
Har råkat köpa mig en ny hoj och jag kan verkligen inte något om hur man ställer in fjädringen efter min vikt och tänkte att de kanske är på tiden att försöka få detta gjort och tänkte kolla om nån kan hjälpa mig med detta eller ge mig några tips,
Det på en 2020 1299s utan elektronisk
Betalar givetvis om nån hjälper mig att ställa den

Antar att du själv trålat YouTube där det finns allt från korta tips på två minuter till hela skolor i flera avsnitt för detta?

Börja där och gör en grundinställning utifrån din vikt sittande på hojen. Dels vet du vad som görs och dels varför det görs om du gör det själv.

Sedan åker du på någon bankurs eller liknande och lär känna andra som kan tipsa dig mer om hur den kan/skall kännas, kollar på däcken efter passet osv och kan hjälpa dig därifrån ungefär som hojkamrater brukar göra. Hjälp till självhjälp vad gäller inställningar lämnas oftast utan krav på motprestation, bara kul att någon är intresserad av den kanske viktigaste delen av att hålla hjulen i backen.

En annan aspekt är att ingen vill ta ditt ansvar om du klotar. Du påstår kanske sedan att det berodde på att X ställde in din fjädring… dålig stämning.

Mina 5 öre. Det fixar du!


Med vänlig hälsning,
 
Antar att du själv trålat YouTube där det finns allt från korta tips på två minuter till hela skolor i flera avsnitt för detta?

Börja där och gör en grundinställning utifrån din vikt sittande på hojen. Dels vet du vad som görs och dels varför det görs om du gör det själv.

Sedan åker du på någon bankurs eller liknande och lär känna andra som kan tipsa dig mer om hur den kan/skall kännas, kollar på däcken efter passet osv och kan hjälpa dig därifrån ungefär som hojkamrater brukar göra. Hjälp till självhjälp vad gäller inställningar lämnas oftast utan krav på motprestation, bara kul att någon är intresserad av den kanske viktigaste delen av att hålla hjulen i backen.

En annan aspekt är att ingen vill ta ditt ansvar om du klotar. Du påstår kanske sedan att det berodde på att X ställde in din fjädring… dålig stämning.

Mina 5 öre. Det fixar du!


Med vänlig hälsning,
Jag har inte hunnit kolla Youtube så mycket än, men ska sätta mig och kolla lite nu och hoppas jag kan förstå mig på se, jag är helt lost när de kommer till denna biten men det är väl bara stt prova sig fram i guess :)
Har du någon video du kan tipsa om så jag inte *lär* mig fel
 
Ställ in grundinställningen från instruktionsboken, skulle det inte funka så kan du börja fundera på justering.
Om det funkar så gör ingenting
 
Jag har inte hunnit kolla Youtube så mycket än, men ska sätta mig och kolla lite nu och hoppas jag kan förstå mig på se, jag är helt lost när de kommer till denna biten men det är väl bara stt prova sig fram i guess :)
Har du någon video du kan tipsa om så jag inte *lär* mig fel
Du lär springa på många videor av Dave Moss. Han har många inlägg ang. inställning av dämpning o retur samt däckslitage. Lyssna dock inte på honom när han talar om förspänning. Han har fått allt om bakfoten, och är helt ute och snurrar i ämnet.

Lyssna på t.ex. Mike on bikes eller Max McAllister på Traxxion. Och Eric på Superduked ! Alla är på Youtube.

Kortfattat kan du börja med att förstå att du inte kan påverka hur styv fjädringen är genom att ändra förspänningen. Det ändrar höjden samt dämparens/gaffelns arbetsområde. Om du väger mer än hojen var designad för så är fjäderbyte det första du måste fixa.

P.s Om du, när du funderar på din fjädring, kommer fram till att förspänningen visst ändrar hur styv fjädringen är, eller du hör folk påstå detsamma, så är det fel!! FEL, FEL, FEL! Gör dig själv en tjänst och tro inte på alla dumheter du hör där massor av förstå-sig-på:are säger att man kan styva upp en fjädring genom att öka förspänningen. Ursäkta om jag är övertydlig. 😁
 
Last edited:
Ställ in grundinställningen från instruktionsboken, skulle det inte funka så kan du börja fundera på justering...
Senast jag köpte hoj, gav jag instruktionsboken the benefit of the doubt. Det gick åt :devilish:
Då kom en liten🐦och viskade i mitt öra "det är lättare att känna om har för lite än för mycket". Så jag ställde alla rattar på minimum. Det utgångsläget var bättre än det som stod i instruktionsboken.
 
Mitt bästa tips är att utgå från hojens instruktionsbok och med stor betoning på att ställa in rätt ”häng” för förarens vikt och sedan inte väldigt mycket mer.

En Panigale 1299 - oavsett basmodell, S, R eller Superleggera - är nog en av de mest genomarbetade sporthojar som någonsin sålts. Den har liksom inga fundamentala fel hos geometri eller fjädring. Rätt ”häng” - alltså fjäderförspänning fram och bak - för din vikt är därför fundamentalt. Hittar du inga andra siffror så fungerar alltid de gamla klassiska 40 mm fram och 30 mm bak, mätt vertikalt vid respektive hjulaxel med förarens vikt sittandes i rätt position.

Glöm ”häng utan förare”. Numrena som finns lite här och där har inte fungerat de senaste 15-20 åren eftersom alla moderna sporthojar har så kallade topoutfjädrar, alltså negativa fjädrar högst upp i respektive fjädringselements slaglängd.

Precis som NiklasJ vill jag snarare varna för ett antal självutnämnda experter som blivit youtubestjärnor. En del av dem saknar uppenbart grundläggande förståelse medans andra försöker göra svartkonst av saker som egentligen är fysik på grundskolenivå. Det de erbjuder blir inte heller bättre jämfört med hojens instruktionsbok.

En del av dem erbjuder dessutom allehanda fjädringsrelaterade råd angående däckslitage. Råd som är att betrakta som rent ovetenskapliga och som dessa stollar överskattar grovt jämfört med däckslitaget som orsakas av förarens högerhand.
 
Ja fixa hänget först. Många svenskar väger betydligt mer än vad Ducati räknade med att föraren skulle, bra att ha i åtanke. Jag menar inte att du måste börja med att köpa nya fjädrar, bara att det är värt att ha i åtanke om du väger 90 kg+.

Eftersom du köpt hojen begagnad (utgår jag från), om du inte gjort det redan, försök att få reda på om fjädrar redan är bytta av tidigare ägare. Ducati-ägare gillar att spendera pengar på sin hoj Bara så du faktiskt vet vad du har, blir lättare då.

Hade börjat där. Men skit nu i mitt dravel och läs Alatalos och NiklasJs poster igen. Jag vill bara verka kunnig. 🤣
 
Ja fixa hänget först. Många svenskar väger betydligt mer än vad Ducati räknade med att föraren skulle, bra att ha i åtanke. Jag menar inte att du måste börja med att köpa nya fjädrar, bara att det är värt att ha i åtanke om du väger 90 kg+.

Eftersom du köpt hojen begagnad (utgår jag från), om du inte gjort det redan, försök att få reda på om fjädrar redan är bytta av tidigare ägare. Ducati-ägare gillar att spendera pengar på sin hoj Bara så du faktiskt vet vad du har, blir lättare då.

Hade börjat där. Men skit nu i mitt dravel och läs Alatalos och NiklasJs poster igen. Jag vill bara verka kunnig. 🤣
Åtminstone bak är det ju enkelt att kolla vilken fjäder som är monterad.
Är det en anpassad så kanske framänden också är fixad.
Och då med ledning av värdena bak kan du gissa vad som sitter i fram utan att öppna upp.
 
Den här videon är bra och pedagogisk. Dave Hewson har stor erfarenhet av BSB och IoM TT, både som förare och mekaniker så jag vågar lita på att det han säger är någorlunda verklighetsbaserat.
Dämparinställningen börjar 14:30 in i videon.
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top