Låna bil som rasar

Han körde inte vårdslöst, höll hastigheten och han gjorde det absolut inte medvetet men kunde ändå inte undvika en kollision. Enligt många här så är det du som skall pynta för kalaset för det kunde ju lika gärna vart du som var ute och körde:va

Nej, då har du nog missförstått många här. Jag tror inte att någon anser att ägaren ska stå för det isåfall om det är en olycka. Det här som Prulle snackar om visade sig ju vara oundvikligt då ägaren hade misskött bilen så fatalt att det faktiskt HADE inträffat om han hade kört istället för Prulle.
Så tror jag att det ligger till.

Jag lånade tex ut min Ducati till Swedie för många år sedan då hans hoj blev stulen och jag inte hade användning för den just då (Läs; Nada körkort) och han var införstådd i att han skulle stå för självrisk om något inträffade och lämna tillbaka den i samma skick.
Sistnämnda kanske man kan diskutera då det var friskt med sprickor i ramen efter en månad hos en vilt wheelande Swedie :gnissla
Å andra sidan så kände jag till den risken med just den ramen så jag skulle aldrig ha fått för mig att kräva honom på pengar för nåt sånt.

Så, Prulle bör fortfarande inte betala det hela, punkt. Edit/ Inte 5000:- åtminstone...

Din splonkans nya hoj?
Då skulle den vara helförsäkrad och skulle endast hoppas att han klarade sig. Allt annat är skitsamma då det endast är pengar.
Föredrar dock att åka med en moppe man har råd att totalsmälla utan att det kommer märkas i plånboken och för mellanskillnaden mot en ny fixar jag mig reservdelar.

Så, Prulle bör fortfarande inte betala det hela, punkt. Edit/ Inte 5000:- åtminstone...

Håller jag helt med om.

Det var ett exempel för att se vad folk har för värderingar när det gäller sina egna utlånade prylar.

Då skulle den vara helförsäkrad och skulle endast hoppas att han klarade sig. Allt annat är skitsamma då det endast är pengar.
Föredrar dock att åka med en moppe man har råd att totalsmälla utan att det kommer märkas i plånboken och för mellanskillnaden mot en ny fixar jag mig reservdelar.

Kör själv moppe och lånar ut den till övningskörare och annat löst folk:D

Men skulle nått hända så förväntar jag mig att erbjudandet om kompensation kommer så jag kan säga "nej det fixar jag själv".

Principen och och ett juste sätt är viktigare än pengarna, kanske är gammalmodig men så ser jag på det iaf.

Last edited:
Kör själv moppe och lånar ut den till övningskörare och annat löst folk:D

Men skulle nått hända så förväntar jag mig att erbjudandet om kompensation kommer så jag kan säga "nej det fixar jag själv".

Principen och och ett juste sätt är viktigare än pengarna, kanske är gammalmodig men så ser jag på det iaf.

I detta fallet med Prulle är skulle det inte vara aktuellt, han tog hyra för bilen. Han sade även att kör hem och häll i en skvätt olja imorgon, dock skulle jag nog kollat upp allt innan.
Tror inte heller jag lånat en bil där jag vet att han kört den utan olja Om inte ägaren sade att går den sönder så gör den, dra bara skiten till skroten så får jag en ursäkt att köpa mig en ny.

Har svårt att tänka mig att jag skulle låna ett fordon där jag vet att ägaren har den mentaliteten som du har.

I detta fallet med Prulle är skulle det inte vara aktuellt, han tog hyra för bilen. Han sade även att kör hem och häll i en skvätt olja imorgon, dock skulle jag nog kollat upp allt innan.
Tror inte heller jag lånat en bil där jag vet att han kört den utan olja Om inte ägaren sade att går den sönder så gör den, dra bara skiten till skroten så får jag en ursäkt att köpa mig en ny.

Har svårt att tänka mig att jag skulle låna ett fordon där jag vet att ägaren har den mentaliteten som du har.

Och om du läser så var det inte riktat till Prulles händelse utan att få igång hur folk tänker.

Och oroa dig inte jag har inga vänner med din mentalitet.

Ett klargörande så att vi pratar om samma sak.
Ordet lån betyder enligt samma terminologi inte lån av pengar utan lån av föremål där den som lånar ut föremålet förväntar sig att få exakt samma förmål tillbaka efter lånet.

Och oroa dig inte jag har inga vänner med din mentalitet.

Ett klargörande så att vi pratar om samma sak.
Ordet lån betyder enligt samma terminologi inte lån av pengar utan lån av föremål där den som lånar ut föremålet förväntar sig att få exakt samma förmål tillbaka efter lånet.

Den dagen jag börjar oroa mig över någon jag inte känner, då kommer jag se över mitt liv.

Lånar jag ut en skitpryl ska det inte drabba låntagaren. Den som lånar mina saker vet jag att de förstår hur man behandlar saker.
Skulle tex inte låna ut något till någon som kör utan olja i en bil, om personen inte hoppas att skiten ska gå sönder.

Annars kan man ju börja hälla ur olja för att man vill ha en nyrenoverad motor gratis.

Pratar vi ens om samma sak? du säger i ena andemeningen att Prulle inte skall ha nått ansvar för att bilen ändå skulle rasa pga oljebrist och samtidigt att du aldrig skulle låna ut din bil till någon som skulle köra den utan olja:va
Lånar inte ut mitt fordon till en nöt som inte vet hur man behandlar ett fordon. Tex Prulles polare som jag vet kör sitt bruksfordon utan olja och lever uppe i det blå.
De som ev lånat mitt fordon vet jag är aktsamma om det de lånar, inte blunda och köra mentaliteten.
Oj en röd lampa börja lysa, den irriterar mig nu lägger tejpar jag över den lampan så jag kan köra utan att den irriterar mig.

Är dock riktigt trött så skriver värre än jag brukar och då är det illa.

Lånar inte ut mitt fordon till en nöt som inte vet hur man behandlar ett fordon. Tex Prulles polare som jag vet kör sitt bruksfordon utan olja och lever uppe i det blå.
De som ev lånat mitt fordon vet jag är aktsamma om det de lånar, inte blunda och köra mentaliteten.
Oj en röd lampa börja lysa, den irriterar mig nu lägger tejpar jag över den lampan så jag kan köra utan att den irriterar mig.

Samma här jobbat kväll och sen SH:rolleyes:

Du skulle aldrig låna ut den till Prulle då? eller menar du att du aldrig skulle låna av nån som hans polare?

Last edited:
Eller menar du att du aldrig skulle låna av nån som hans polare?

Precis och ej lånat ut till en sådan person heller.

Prulle skulle säkerligen få låna, om jag skulle mot all förmodan hamna i den sitsen. Han gick på ägarens ord och han stannade direkt han såg oljelampan, så vad mer kan man begära.

Nu ska jag ut och grilla och få mig lite energi,

Lånade ut bilen till brorsan för några år sen. Givetvis gick drivaxeln sönder. Tydligen inte helt ovanligt på Nissan Primeror, så det var ju inte så mycket och gnälla om.
Sen att tattarverkstaden misslyckades reparera skiten ordentligt och jag sålde skiten snorbilligt för att bara bli av med skiten är en annan sak.

Löste sig fint, nu när jag prata med han igen så sa han att de inteva något krav utan bara ett bud att börja med och att han hade förståelse för om jag inte ville betala ett skit, och höll med om att det inte va mitt fel alls.
Han hade fått ett bud på 4-5000 för att laga den (Så varför jag då skulle betala 5 kan man man ju undra...) Sluta med att jag erbjöd mig att pröjsa en mindre summa eftersom jag inte kan hjälpa till å laga då jag reser bort och faktiskt vill göra rätt för mig.

Allt frid å fröjd :)

Vi är väl alla vänner på SH

Det kanske duger med en Gixxer eftersom så få i tråden kör R1

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=226889

Du har en mycket bra poäng i den här tråden tycker jag. Och till större delen håller jag helt klart med dig.

Tycker det är rätt självklart att om man har sönder andras grejjor så får man stå sitt kast, och betalar/reparerar dessa grejjor. Och jag förväntar det även av andra, om någon lägger min bil på tak tex, så får han tametusan betala den med. På samma sätt är man självklart försiktig med andras grejjor.

Men ja, detta är ju ett mycket tveksamt fall. Säkert är dock att jag varken skulle låna eller låna ut bilen i fråga, helt klart.

Själv varken lånar eller lånar jag ut saker (av värde) överhuvudtaget normalt sätt. Ibland kanske jag kan låna ut en bil (dock inte en i skick som denna), men endast om jag litar på personen till 100%, men normalt sätt lånar jag inte ut något som är viktigt att jag inte förlorar. Kan kanske anses otrevligt/själviskt/whatever, men faktum är att man alldrig behöver bråka med sina vänner om pengar osv sen heller.

Själv varken lånar eller lånar jag ut saker (av värde) överhuvudtaget normalt sätt. Ibland kanske jag kan låna ut en bil (dock inte en i skick som denna), men endast om jag litar på personen till 100%, men normalt sätt lånar jag inte ut något som är viktigt att jag inte förlorar. Kan kanske anses otrevligt/själviskt/whatever, men faktum är att man alldrig behöver bråka med sina vänner om pengar osv sen heller.

Jag tror du kvalificerat dig som radhussvensk nu, välkommen till fastlandet!

Man lånar väl ut grejer och lånar grejer om det behövs. Att man skulle bråka med sina kompisar tyder ju bara på att man hade fel umgänge så då är det för en billig summa värt att bli av med dem tidigt.

Jag tycker prulles kompis verkar sinnessjuk, lägga upp ett förhandlingsbud till en polare? :confused: Hade han tyckt att prulle skulle betalat skulle det varit självkostnad som gällde och inte ett skambud som de ska förhandla om. :dummer

Tycker det är rätt självklart att om man har sönder andras grejjor så får man stå sitt kast, och betalar/reparerar dessa grejjor. Och jag förväntar det även av andra, om någon lägger min bil på tak tex, så får han tametusan betala den med. På samma sätt är man självklart försiktig med andras grejjor.

Ja, men nu var det ju inte han som hade sönder bilen. Det är därför han inte ska behöva betala.

Det som är bra med principer (som t ex att går nånting du lånar sönder så betalar man det) är att det gör att även människor utan egen moralisk kompass och förmågan att tänka själva kan fungera i samhället. I 90% av fallen är ju principen rätt. Här har vi dock ett undantagsfall eftersom prulle inte är den som har orsakat skadan. För oss utan handikapp är det solklart att han inte ska betala men för människor som bara har principer att gå efter är det som om man har sagt att 1+1 blir 3. "Men enligt principen så..."

Back