Kan jag få provköra din R1:a..? =)

Insane

Insane
Gick med
21 Jan 2004
Hoj
Letar 1098
Tjena..! =)

Funderat lite kring att eventuellt byta hoj men velar mycket.. Äger idag en Ducati 999:a som jag är väldigt nöjd med och lagt en del pengar på.. Är inne på 3:dje säsongen med den nu och känner stundtals att det hade varit kul att prova på något nytt. =) Har ägt en GSX-R1000 ´02 innan samt en MV Agusta F4 750 och båda var trevliga hojar dock så gillar jag vridet ur en 1000cc..

Har alltid gillat R1 från 2004 och uppåt och vore kul att få provköra en sådan en liten sväng och se hur det känns för jag vill inte sälja min putsade skönhet i onödan.. =)

Kanske en vänlig själ kan tänka sig låna ut sin en sväng och du kan få låna min 999:a om du vill samt så bjuder jag på glass.. =)

Mvh
Peter

Tips för att hitta rätt personer snabbare:

Skriv med i rubriken att det rör sig om nån i Lund med omnejd.

Tips nr två:
Åk till en Yamaha återförsäljare, (edit. verkar finnas en i lund: Lillemans MC ((edit igen. de har enligt deras hemsida för övrigt "provkörningsdag den 17e juni)) ). Om du vill köpa en R1 så får du ju garanterat också provköra en där. :tummenupp

Last edited:
Inte för att vara sån, men jag lånar knappt ut hojen ens till mina närmaste vänner... Inte för att jag inte litar på dom utan för att det skulle kunna bli en massa strul ifall något händer.

Att låta någon okänd provköra, som inte ens är en eventuell köpare om man skall sälja, känns inte så aktuellt då heller :D

Nu äger jag iofs ingen R1 och andra kanske tänker annorlunda.
Hoppas du hittar någon vänlig själ som har pungkulesten nog att våga låna ut hojen sin :)

Edit: Det är kanonhojar som du kikar på iaf. Om du sitter bra på den så har jag svårt att tänka mig att du skulle bli missnöjd, även utan provkörning :tummenupp

Last edited:
Inte för att vara sån, men jag lånar knappt ut hojen ens till mina närmaste vänner... Inte för att jag inte litar på dom utan för att det skulle kunna bli en massa strul ifall något händer.

Att låta någon okänd provköra, som inte ens är en eventuell köpare om man skall sälja, känns inte så aktuellt då heller :D

Hoppas du hittar någon vänlig själ som har pungkulesten nog att våga låna ut hojen sin :)

Hade inte kunnat skriva det bättre själv! Exakt som jag tänker! :tummenupp

"Du kan låna mitt hus, min bil, min tjej, MEN låt f*n bli min hoj"!! :D

Tänkte exakt detsamma.. jag har bytlånat nån gång med en polare som jag 1. vet att han kan köra 2. vet att han har ekonomin att ersätta eventuella skador. Han tänker förmodligen likadant när jag kör hans.

Nu bor jag inte i dina trakter, men skulle jag låna ut min hoj till en okänd så ska det till minst självrisken i handen (om den är helförsäkrad).

Vid halvförsäkring skulle jag kräva någon sorts påskrivet kontrakt där du åtar dig att köpa hela hojen för x antal kronor inom en viss angiven tid i händelse av olycka.

Eventuellt ett papper på att du t ex lämnar din bil i pant. (givetvis förutsatt att bilen inte är en Lada från 1972)

tråkig attityd många har, killen kör ju ducce då torde han väl ha råd med självrisken på din dussinjappsare?
om du är i gbg och vill provköra zx10r så kan du ju hojta till :fetchans
alltid velat testa en 999a..

Säg inte det, han har ju ducce så han kan ju ha bränt alla pengar på reservdelar och service..

Skämt åsido.. Det handlar bara om att jag inte vill stå där med en totalförstörd hoj och ingen som helst möjlighet att få någon sorts ersättning för det.

De allra flesta står förmodligen för eventuella skador som de orskat men det finns rötägg. Dyker ju upp nån tråd per år åtminstone varje år där folk smiter med hojen vid provkörning t ex.. du kanske vet i förväg vilka som kommer att köra sönder din hoj och därför inte lånar ut den till dem, jag saknar tyvärr den förmågan.

Det kan hända att jag har en dussinhoj, men den kostade mer än en glass iaf!

Att du väljer att gladeligen låna ut din hoj till vem som helst är däremot helt okej för min del! :tummenupp

Peter1980!

Angående din avatar, hade du kört lite snabbare hade du hunnit in i mitten på bilden, sorry kunde inte låta bli:tummenupp
Lessen att jag avviker från glassen, äääh R1-provkörningen.

Trodde en glass räckte som pant, vart kommer denna värld sluta? Mona som statsminister och massa tråkiga posörer?

Självklart skulle du få testa min R1 05. Nu bor jag tyvärr i Stockholm så det kanske uppfattas som en tom gest men det är en tråkig attityd att inte vilja låna ut.

tråkig attityd många har, killen kör ju ducce då torde han väl ha råd med självrisken på din dussinjappsare?
om du är i gbg och vill provköra zx10r så kan du ju hojta till :fetchans
alltid velat testa en 999a..

Vi som kör jappshojar betalar mer i försäkring än de som kör italienskt. Av den enkla anledningen att de japanska maskinerna rullar på och därmed vistas i trafiken :tungan
Observera att jag inte ens blandar in Triumph här nu.

Hugget som stucket alltså. Antingen betalar man för driften (italienskt) eller så betalar man för försäkringen (japanskt) :D
Köp engelskt och.... ja... :3freak

Om man vill provköra min hoj så får man vara beredd på runt 70K i självrisk på min trafikförsäkring :fakta

Jag tillhör nog dem som ogärna provkör andras motorcyklar eller låter andra provköra min. Skulle kännas oerhört tråkigt något skulle hända när man provkör någon annans motorcykel även om jag skulle kunna ersätta honom kontant i händelse av en totalkrasch. Det är inte på det ekonomiska planet det känns fel utan på det känslomässiga. Totalt två stycken har fått provköra min Duccen en liten runda. En av mina äldsta vänner samt en numera fd pojkvän till syrran. Om något inträffat under dessa två turer skulle jag känna mig delvis skyldig livet ut. Tyvärr är det så mitt samvete fungerar. Motorcykeln skiter jag fullständigt i. Den går att ersätta även om det blir svårt att hitta en i motsvarande skick.

Tycker inte heller om att köra eller låna andras bilar av samma anledningar, men där känns det inte lika jobbigt. En personbil kräver inte samma koncentration och förmåga att hålla igen för impulser - förutsatt att det inte är en bil som innehar enorma fartresurser. Där är jag nog lika restriktiv som med motorcykeln.

Med ovan nämnt hade jag antagligen låtit trådskaparen provköra min motorcykel - om det vore en R1. Skulle krävas ett personligt möte innan där man får chansen att bedöma vilken typ av personlighet det rör sig om.

Rekommenderar trådskaparen att åka förbi en firma. Finns gott om R1 till salu. Det är en dussinhoj. Du slipper eventuella tråkigheter om du skulle repa ögonstenen för någon.

Lycka till med provkörningen oavsett om det leder till byte av märke eller ej.

Peter1980!

Angående din avatar, hade du kört lite snabbare hade du hunnit in i mitten på bilden, sorry kunde inte låta bli:tummenupp
Lessen att jag avviker från glassen, äääh R1-provkörningen.

Avataren är utklippt från en hjälmkamerafilm.. tyvärr så kollade han där man ska, dvs inte på mig :( men jag vet, jag fastnar bara på bra bilder med horneten (som jag för övrigt är snabbare på) så det är lugnt.. :krama

Oj vad många var negativa att låna ut sin R1:a.. =)

Förstår att man är rädd om sina saker och ogärna lånar ut sin plastraket som ni själv lånar av banken men jag BJUDER JU PÅ GLASS...! *ler*

Skämt åsido..

Förstår vissa av inläggen men andra verkar ju utgå ifrån att jag skall klota skiten direkt.. =) Låter ju som att jag skall låna den och sen sätta den på nordslingan på runt 7 minuter.. =) Tanken var mer att jag bara ville provköra den en liten sväng lite försiktigt för att känna mig för lite.. Man känner i ganska tidigt skede ifall man skulle kunna trivas på en hoj ellelr inte.. Kanske skulle ge den lite gas rakt fram ett par växlar..

Tack iallafall till de med ZX10R som jag kunde få låna en lite sväng...! =)

// Peter

Oj vad många var negativa att låna ut sin R1:a.. =)

Förstår att man är rädd om sina saker och ogärna lånar ut sin plastraket som ni själv lånar av banken men jag BJUDER JU PÅ GLASS...! *ler*

Skämt åsido..

Förstår vissa av inläggen men andra verkar ju utgå ifrån att jag skall klota skiten direkt.. =) Låter ju som att jag skall låna den och sen sätta den på nordslingan på runt 7 minuter.. =) Tanken var mer att jag bara ville provköra den en liten sväng lite försiktigt för att känna mig för lite.. Man känner i ganska tidigt skede ifall man skulle kunna trivas på en hoj ellelr inte.. Kanske skulle ge den lite gas rakt fram ett par växlar..

Tack iallafall till de med ZX10R som jag kunde få låna en lite sväng...! =)

// Peter

Jag har klotat sönder en tidigare hoj när jag "bara" skulle på ett kundmöte.. 10 minuters resa på 50 väg.. fanns ingen anledning till att det skulle gå åt helvete.. (men ändå så tyckte en bilist som inte såg mig att det var lämpligt att dra en u-sväng och stanna med bilen tvärs över vägen framför ögonen på mig)..

för övrigt.. lån på mc? fan heller, jag jobbar ju med IT :yoparty (edit: jag är ironisk, som folk senare i tråden inte verkar förstå)

(men ja, jag kan hålla med om att det är trist att det är såhär kinkigt.. även om jag delar den kinkiga inställningen.. det var bättre förr)

Last edited:
Självklart skulle du få testa min R1 05. Nu bor jag tyvärr i Stockholm så det kanske uppfattas som en tom gest men det är en tråkig attityd att inte vilja låna ut.

Försåtr va du menar men man kan inte lita på alla!
däremot att ut o köra på varandras hoj är ingen anledning o säga nej

Om jag nu haft en R1tta så hade du gärna fått låna den. Skulle vara skönt att bli av med den.

Nu funderar jag på att söka upp dig och ge dig en örfil för du funderar att byta bort en trippelnia.

:tungan

åk till en affär och provkör, går ju även att provköra begagnat.

Back