Lätt att dra en wheelie på en 600rr ?

Denniis

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Sthlm
Hoj
600 RR
Är en rätt ny kille på mc ( 600rr ) som undrar om det bara e jag som är färsk och kass, eller om 600rr inte är den lättaste hojen att börja göra längre wheelies med... ?
 
Det är lockande att skriva "Ja, du är färsk och kass", men det är förmodligen inte hela sanningen.

600rr säger inte helt mycket om vad det är för motorcykel. "rr" verkar dock tyda på att det är en sportigare variant.
Det som oftast saknas vid bakhjulaåkning är en kombination av dumdristighet och mod. Oftast vågar man inte ta upp motorcykeln till balanspunkten, man vågar inte ge tillräckligt med gas, man vågar inte jucka på kopplingen tillräckligt mycket..

Sen eftersom du skriver "göra längre wheelies" så kanske man kan tolka det som att du redan kan göra kortare wheelies? I sådant fall var det här inlägget ett helt onödigt sådant.. :rolleyes:
 
600rr säger inte helt mycket om vad det är för motorcykel. "rr" verkar dock tyda på att det är en sportigare variant.

För den oinvigde så säger man 600RR istället för Honda CBR 600RR ;)
(gäller från när just 600RR-modellen kom)
 
Det är lockande att skriva "Ja, du är färsk och kass", men det är förmodligen inte hela sanningen.

600rr säger inte helt mycket om vad det är för motorcykel. "rr" verkar dock tyda på att det är en sportigare variant.
Det som oftast saknas vid bakhjulaåkning är en kombination av dumdristighet och mod. Oftast vågar man inte ta upp motorcykeln till balanspunkten, man vågar inte ge tillräckligt med gas, man vågar inte jucka på kopplingen tillräckligt mycket..

600RR = Honda cbr 600 rr vilket är en "sportigare" variant av cykel och väldigt varvglad:tummenupp

Därav har jag ( som inte kört så mycket och inte har så mycket att jämföra med) på känn att det inte direkt är den lättaste cykeln att börja köra wheelies med då man måste varva så in i h-vete för att få den att röra på sig :tungan

Det är bara att koppla upp den på tvåan. Skitlätt.

Så det är lättare att ligga å flyta på tvåan när man ska upp på bakan :D
 
Last edited:
Jag håller med Mattias, koppla upp skiten på 2an, hur lätt som helst!
 
Bakhjulsåkning

jag har aldrig kopplat upp en hoj, beskriv gärna hur man gör, kan man koppla upp de flesta hojar ?

Det lättaste är väl ändå att börja på 1 an köra ca 30 kmh sen in med kopplingen upp tilll ca 8000 varv eller nåt. Ut med koplingen sen är du där uppe i det blå.
Gör man det på 2 an går det snabbare och det bör man nog inte börja med
 
Det lättaste är väl ändå att börja på 1 an köra ca 30 kmh sen in med kopplingen upp tilll ca 8000 varv eller nåt. Ut med koplingen sen är du där uppe i det blå.
Gör man det på 2 an går det snabbare och det bör man nog inte börja med

Hur stor är risken att mcn flyger runt 1 varv?
 
Det lättaste är väl ändå att börja på 1 an köra ca 30 kmh sen in med kopplingen upp tilll ca 8000 varv eller nåt. Ut med koplingen sen är du där uppe i det blå.
Gör man det på 2 an går det snabbare och det bör man nog inte börja med

Ettan kan te sig lite burdus o ryckig , skulle nog absolut rekomendera tvån för bättre kontroll. Den lilla extra hastigheten vinner iom ökad kontroll

Hur stor är risken att mcn flyger runt 1 varv?

Mellan tummen och pekfingret....typ
 
Last edited:
jag körde 600 förut,, e fan inte lätt att koppla upp den på tvåan,, ni som skriver det kanske menar motard lr liknande..
 
Gassa fullt till en 7-9000 varv vrid av fullt och ger på max igen..
På ettan då. Sen när du får upp den är det bara att växla.
Polaren har en 600RR och den tycker jag är skitlätt att hjula med förutom till hastigheter över 220km/h då den är lite slö för mitt tycke.
 
Hojåka

En liten fundering angående bakhjulsåka. Är det inte bara att sticka ut och köra så kommer det att lösa sig så småningom.

En modern sportigare 600 är förmodligen ett utmärkt val om man vill åka på bakhjulet. Det närmaste jag har ägt är en TRX 850 och en Fazer 600, bägge tunga och slöa i jämförelse med en 600RR. Bägge har dock varit alldeles utmärkta bakhjulshojar, det är bara att köra en stund så berättar snart hojen vad du behöver göra. Dock så kör jag väldigt sällan i farter som 220 km/h som nämnts tidigare utan brukar hamna på trean i runt 100-130 och sen ligga kvar där, att bara jaga upp genom växellådan är inte det roliga tycker jag.
 
Jag har hört att det ska va tekniskt omöjligt att stegra med en 600rr..endast Hayabusa turbos ska tydligen funka, köp en sån istället
 
Då var det som jag trodde alltså.... det är jag som e färsk å kass !!:lol
Tack för alla tipsen nu är det bara ut å öva :yoparty
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top