Lämplig olycksfallsförsäkring?

Försäkringar man tecknar genom facket är totalt värdelösa:gnissla (min högst personliga åsikt).

Satsa på en kombinerad sjuk- och olycksfallsförsäkring.

Det är det jag har genom facket... Borde kanske se vad jag får... Hmmm... I en sådan här tråd som varit uppe tidigare så såg jag att det var billigt men kollade bara ATT den gällde för racing, inte vad den gav... SMART?!?:D

Jag har alla övriga försäkringar hos Trygg hansa men har hört med dom vid två olika tillfällen o båda gånger fått svaret att deras olycksfallsförsäkring inte gäller för körning på bana/motorsport...rätt eller fel vet jag inte men det är svaret jag fått !

Hemförsäkring kan ofta täcka sveda och värk, samt lite skador på kläder och annat. Men det brukar inte vara några större belopp vid större invaliditet.
Gandalf kanske shoppat något paket med både hemförsäkring och olycksfallsförsäkring?

Mycket möjligt.
Sa vad jag pysslade med när jag tog försäkringen.

Men som sagt ring och kolla själv.

Jag gjorde en ordentlig genomgång av bolagens priser och villkor för ungefär två år sedan. Jag kör RR, hoppar fallskärm och vill ha ett högt antal prisbasbelopp ifall skadan är framme (50st)

Folksam var bra men jättedyra med mina riskmoment
T-H var sådär, men superdyra med mina riskmoment
If ville inte ens försäkra någon med mina riskmoment
LF var bra, men dyra med mina riskmoment

Skandia Liv gick segrande ur striden, dels för att dom skickade ut skriftligt att försäkringen gäller RR och allt annat jag gör, dels för att premien var 1/3 jämfört med billigaste motsvarande bolag. Täcker även dykning, så länge det inte är djuphavsdykning a´la marianergravstuket man pysslar med. Gör man det kan man betala lite extra.

En styv hundring i månaden med 50pbb pröjsar jag.

/ Jens

Jag har länsförsäkringars olycksfallsförsäkring för 147kr/mån och 50pbb. Jag har alldeles nyligen utnyttjat den då jag sent omsider förstod att jag kunde få ersättning för skinnställ och hjälm eftersom jag hamnade på akuten för röntgen och fick lätt hjärnskakning i somras. Jag var helt öppen med att jag tävlade i roadracing, de luskade faktiskt själva reda på min hemsida så när jag fick hem försäkringspapprena var olycksdatumet redan förifyllt (nyhet fanns på hemsidan om min vurpa) :)

Förvisso fick jag inte mer än 6000 (maxersättning för kläder vid olycksfall är 10000) men det var väldigt mycket bättre än inget.

Så jag kan intyga att LF:s försäkring verkligen gäller för tävlande med MC :tummenupp

Jag har länsförsäkringars olycksfallsförsäkring för 147kr/mån och 50pbb. Jag har alldeles nyligen utnyttjat den då jag sent omsider förstod att jag kunde få ersättning för skinnställ och hjälm eftersom jag hamnade på akuten för röntgen och fick lätt hjärnskakning i somras. Jag var helt öppen med att jag tävlade i roadracing, de luskade faktiskt själva reda på min hemsida så när jag fick hem försäkringspapprena var olycksdatumet redan förifyllt (nyhet fanns på hemsidan om min vurpa) :)

Förvisso fick jag inte mer än 6000 (maxersättning för kläder vid olycksfall är 10000) men det var väldigt mycket bättre än inget.

Så jag kan intyga att LF:s försäkring verkligen gäller för tävlande med MC :tummenupp

Va!!! Få ut för repat skinnställ när man vurpat!!! Lysande!:hoppa

Kan någon vänlig själ förklara på ren svenska vad som bör/ska ingå i högriskförsäkringen och vad för olika ersättningar och prisbasbelopp m.m. som är bra respektive dålig.

I dagsläget har jag ingen koll alls, men jag vill lära mig... :mattias

Kan någon vänlig själ förklara på ren svenska vad som bör/ska ingå i högriskförsäkringen och vad för olika ersättningar och prisbasbelopp m.m. som är bra respektive dålig.

I dagsläget har jag ingen koll alls, men jag vill lära mig... :mattias

Ett prisbasbelopp är i krokarna av 40000kr (sätts av staten varje år). Sen när man tar en olycksfallsförsäkring så ju fler basbelopp man har som ersättningstak, ju bättre. Det är medicinsk och ekonomisk invaliditet man kan får ersättning för, sveda och värk är oftast bara struntsummor.
Sen gäller det att hitta en försäkring som täcker farliga sporter, många "vanliga" olycksfallsförsäkringar täcker inte farliga sporter som fallskärmshoppning och motorsport utan har dem undantagna.

Sen är det bara att börja räkna på vad man skulle behöva fixa om man blir invalidiserad.. Pengar underlättar alltid, du kanske blir tvungen att omskola dig helt, om du ens är kapabel till det. Ett par hundra tusen kronor räcker inte långt. Själv tyckte jag två millar borde kunna fixa det mesta om jag blir sittande förlamad från nacken och ner.
Kan också tipsa om att man kan ta flera försäkringar och att man då har rätt till ersättning från alla vid en olycka.

I den här sporten händer det inte ofta, men det har hänt och det kommer hända igen att folk blir invalider. Så fixa en försäkring..

Är det inte så att för att kunna teckna en olycksfallsförsäkring måste man teckna en hemförsäkring i samma bolag? Eller finns det undantag?

Är det inte så att för att kunna teckna en olycksfallsförsäkring måste man teckna en hemförsäkring i samma bolag? Eller finns det undantag?

Ja, t ex Skandia har väl inga hemförsäkringar. Sen är det väl så att gruppförsäkringar sällan har några motkrav.

japp, försäkra er ordentligt, en mille är inte mkt.

får man en skada som bedöms runt 10% invaliditet så får man 10% av maxbeloppet, dvs 100000:- (om man har en mille)
Vilket inte är mkt för en så allvarlig skada, för 10% invalidtet känns ordentligt.
Jag har så här långt blitt bedömd till 4 respektive 5% för min krossade fot som kommer krångla resten av livet.
(det ska ju dock överklagas men det är en annan story)

fem tips
1, läs villkoren
2, läs villkoren igen..
3, man kan ha flera olycksfallsförsäkringar, ha det.
4, i vissa bolag får man inte ha mer än 40000:- i spons, drabbar inte många men läs på villkoren/skylta inte med sponsorintäckter vid en skada.
5, kolla om du har rättsskydd i hemförsäkringen, bra vid en process mot bolagen vid skada/överklagan.
(de har de allra flesta, kruxet är dock att det vanligtvis inte täcker advokatkostnader INNAN det blir en rätts-sak, då klassas advokaten som "ombud utom rätts-sak" och dennes kostnader täcks inte av rättsskyddet. och en advokat kan lätt lägga en massa timmar innan det blir rätts-sak, om alls)

Bra skydd är ju också värt pengarna, bäst att inte skada sig ju.

ett tips som du absolut skall kolla upp är så att det uttryckligen står att den täcker dykarsjuka.
Annars har du problemet att en olycksfalls försäkring normalt är formulerad att täcka "plötsligt yttre våld" vilket betyder att dykarsjuka inte är inräknad.
Inget yttre våld där inte.. däremot om du tappar flaskan på foten osv.

Mitt jobb erbjuder Skandia Gruppförsäkring, kostar 69SEK/mån. Olla upp om din arbetsgivare...............

Vissa saker kan helt klart vara värda att olla upp....:D ...

Jag har alla övriga försäkringar hos Trygg hansa men har hört med dom vid två olika tillfällen o båda gånger fått svaret att deras olycksfallsförsäkring inte gäller för körning på bana/motorsport...rätt eller fel vet jag inte men det är svaret jag fått !

Jag läste igenom TryggHansas villkor för olycksfallsförsäkring och där står det mycket riktigt att den inte gäller vid "tävling eller organiserad träning inför tävling med motorfordon då licensförsäkring gäller".

/Jonas

Det är nog bara vissa bolag som har den "regeln". Jag har olycksfallsförsäkring från LF och hemförsäkring från TH. TH kunde inte erbjuda mig någon "vettig" olycksfallsförsäkring som täckter bl.a. extremsport, valde därför annat bolag.

Så i våras när jag bröt armen så borde jag kunna få ut för ett nytt skinnställ??
Tjoho! :yoparty
Vad händer, de får mitt gamla och jag ett nytt?

Nja, i villkoren står att kläder som skadats vid olyckstillfället ersätts med upp till 10000 och sedan går de efter någon tabell hur gamla kläderna är för att räkna ut hur mycket pengar man får. Andra faktorer kanske också styr in. T.ex vill de ha kvitton på grejerna, vilket jag inte hade, och därför fick jag kanske lite mindre i ersättning. Hjälm och ställ räknades alltså som kläder i detta fall.

Så rakt av byte blir det inte tal om, men en liten tröstsumma om inte annat. Tror det var 80% efter ett år, 60% efter två osv.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back