Lämplig olycksfallsförsäkring?

Man kan ju också kolla upp om man har någon försäkring via jobbet/facket. Jag pratade med Förenade Liv som har avtal via facket (Unionen) och deras gruppförsäkring täcker allt utom kampsport med slag mot huvudet och avancerad flygning (vad nu det innebär).

Dom är bra och förhållandevis billiga.

Kolla bara upp ersättningsbeloppet. Är det lågt kan försäkringen kvitta. 50pbb skall det vara.

/ Jens

Man kan ju också kolla upp om man har någon försäkring via jobbet/facket. Jag pratade med Förenade Liv som har avtal via facket (Unionen) och deras gruppförsäkring täcker allt utom kampsport med slag mot huvudet och avancerad flygning (vad nu det innebär).

Akademiker Försäkring täcker inte

"C.3.1 Undantag för sport och idrott
Försäkringen gäller inte vid olycksfallsskada som drabbar den försäkrade under deltagande i sport-, idrotts-, äventyrs- eller expeditionstävling."

Att ringa runt till kundtjänst hos 8 olika bolag kommer inte ge svar på vad försäkringen verkligen gäller till när du väl knäckt ryggen på RR-banan, den kommer ge ett gissat svar från den säljare i luren som vill ha dig som kund och få in provision på samtalet :fakta. Riktiga svar får man från villkoren, alltså de papper som jag antar att du inte läst igenom från bolagen? Det har jag!

Ibland är villkoren luddigt skrivna och lämnar öppet för tolkningar. Om det är väsentligt för en bör man då kontakta den person som huvudansvarig för den specifika försäkringsprodukten. Begär skriftligt svar tillbaka. Reglerna ändras hela tiden så man bör nog kontrollera saken med jämna mellanrum. Jag vet inte hur bundet försäkringsbolaget är av det villkor man fått när man först tecknade försäkringen. När det gäller motorförsäkringar ändras de ju hela tiden från år till år. Kanske annorlunda med olycksfallsförsäkringar. Kan inte komma på att de skickar ut nya villkor årligen. Någon som vet?

Ibland är villkoren luddigt skrivna och lämnar öppet för tolkningar. Om det är väsentligt för en bör man då kontakta den person som huvudansvarig för den specifika försäkringsprodukten. Begär skriftligt svar tillbaka. Reglerna ändras hela tiden så man bör nog kontrollera saken med jämna mellanrum. Jag vet inte hur bundet försäkringsbolaget är av det villkor man fått när man först tecknade försäkringen. När det gäller motorförsäkringar ändras de ju hela tiden från år till år. Kanske annorlunda med olycksfallsförsäkringar. Kan inte komma på att de skickar ut nya villkor årligen. Någon som vet?

Avtalet tecknas årsvis till förfallodag. I Skandias fall är inget luddigt och det är väldigt sällan luddigt skrivet i olyckfallsförsäkringars villkor.

/ Jens

Avtalet tecknas årsvis till förfallodag. I Skandias fall är inget luddigt och det är väldigt sällan luddigt skrivet i olyckfallsförsäkringars villkor.

/ Jens

Vid minsta tvekan skulle jag gjort som jag skrev. Se det mer som ett generellt tips inför framtiden om någon läser tråden. Är villkoren glasklara finns det ingen anledning att besvära dem.

Sen så är ditt råd till TS helt förödande. Att ringa runt till kundtjänst hos 8 olika bolag kommer inte ge svar på vad försäkringen verkligen gäller till när du väl knäckt ryggen på RR-banan, den kommer ge ett gissat svar från den säljare i luren som vill ha dig som kund och få in provision på samtalet :fakta. Riktiga svar får man från villkoren, alltså de papper som jag antar att du inte läst igenom från bolagen? Det har jag!

/ Jens

Får man inte svar på sina frågor hos det bolaget man har i luren, kan man nog dra slutsatsen att man inte vill ha med dem att göra. Men ja, kolla i villkoren är självklart perfekt för dem som verkligen orkar göra det. Gissar att det dock bara är ca 0.5% av alla som verkligen tittar i villkoren. De bestämmer sig utifrån priset, och sen säger att den försäkringen är den bästa, men i själva verket menar att de hittat en billig försäkring.

Och jo, jag har rätt bra koll. Jag jobbar själv på ett av de största försäkringsbolagen. (dock med bilförsäkringar endast).

Men det du gjort är naturligtvis det bästa att göra. Såg bara en massa kommentarer från andra där de bara i princip sa: - "Ta xxxx försäkring, den har jag."

Får man inte svar på sina frågor hos det bolaget man har i luren, kan man nog dra slutsatsen att man inte vill ha med dem att göra. Men ja, kolla i villkoren är självklart perfekt för dem som verkligen orkar göra det. Gissar att det dock bara är ca 0.5% av alla som verkligen tittar i villkoren. De bestämmer sig utifrån priset, och sen säger att den försäkringen är den bästa, men i själva verket menar att de hittat en billig försäkring.

Och jo, jag har rätt bra koll. Jag jobbar själv på ett av de största försäkringsbolagen. (dock med bilförsäkringar endast).

Men det du gjort är naturligtvis det bästa att göra. Såg bara en massa kommentarer från andra där de bara i princip sa: - "Ta xxxx försäkring, den har jag."

Nu vet jag ju inte vilket bolag du arbetar för, men jag har inte varit i kontakt med något försäkringsbolag som har personal i kundtjänst som svarar rätt på många frågor.

I detta fallet handlar det om ekonomisk ruin om det skulle skita sig, alltså måste man läsa igenom villkor och inte lita på "Lisa, 21 år" som fått sitt första jobb med att svara på frågor på kundtjänst och inte vet ett skit...

Nu låter jag kanske barsk, men det är meningen. Jag har ett egenansvar för mig och min fru att vi är rätt försäkrade när vi gör saker som är riskfyllda.. :fakta

/ Jens

Akademiker Försäkring täcker inte

"C.3.1 Undantag för sport och idrott
Försäkringen gäller inte vid olycksfallsskada som drabbar den försäkrade under deltagande i sport-, idrotts-, äventyrs- eller expeditionstävling."

Jag har Förenade Liv och inte Akademiker Försäkring.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back