Lämplig olycksfallsförsäkring?

Jag frågade specifikt länsförsäkringar om deras individuella olycksfallsförsäkring täckte tävling och träning med motorfordon och det gjorde den. Enda inskräkningen var kampsport.
Det är nog olika på deras "vanliga" olycksfall och deras individuella.

Skall du veta att försäkringen gäller måste du ha papper på det. Även om de säger att försäkringen gäller är det inte säkert den gör det, i alla fall inte hos Folksam:mad:

Ok. Ska be om att få det skriftligt.
Jag skall teckna den så den gäller ifrån 1 Apr... :gnissla

olycksfallsförsäkring

Här är en länk till villkoren men de är inte uppdaterade sen 2006 så där står inget om motorsport.

I mitt försäkringsbrev jag fick igår så står det såhär:

" Årets villkorsändringar: Efter det den försäkrade fylt 16 år tillämpas nedanstående inskränkningar. Försäkringen gäller inte vid deltagande i, boxning eller annan kampsport där slag/sparkar eller motsvarande ingår, tävling eller träning med motorfordon eller sport,idrottstävling eller organiserad träning som professionell idrottsutövare."

Dock är ju länsförsäkringar uppdelat i en mängd bolag, jag tillhör gbg/bohuslän.

Uppsala är samma, i mina nya papper som kom står också att motorsport inte längre ingår alls. Ska också börja jaga runt efter en ny nu.

För er som läser den här tråden nu så OBS att många bolag har ändrat sina villkor efter tidigare inlägg, kolla vad som gäller från nu och framåt!

Uppsala är samma, i mina nya papper som kom står också att motorsport inte längre ingår alls. Ska också börja jaga runt efter en ny nu.

För er som läser den här tråden nu så OBS att många bolag har ändrat sina villkor efter tidigare inlägg, kolla vad som gäller från nu och framåt!

Jag och Linda fick ingen villkorsändring hos Skandia till 2010, Däremot en premiehöjning på 4 kronor i månaden :mad:

/ Jens

Jag och Linda fick ingen villkorsändring hos Skandia till 2010, Däremot en premiehöjning på 4 kronor i månaden :mad:

/ Jens

De villkor du beskrivit verkar inte gå att nyteckna försäkring för nu iaf, gäller inte träning och tävling med motorfordon står det vad jag kan se. Säkert att det inte gäller er med? Hur får jag lika som dig i så fall? kan du maila över exakt vad den där försäkringen heter är du snäll.

De villkor du beskrivit verkar inte gå att nyteckna försäkring för nu iaf, gäller inte träning och tävling med motorfordon står det vad jag kan se. Säkert att det inte gäller er med? Hur får jag lika som dig i så fall? kan du maila över exakt vad den där försäkringen heter är du snäll.

Jag har ett skriftligt godkännande från Skandias försäkringsansvarige olycksfall gällande min och Lindas försäkringsnummer. Så länge jag inte bryter vårt avtal är detta gällande.

Jag ska kolla det generella avtalet i eftermiddag när jag kommer hem

/ Jens

Jag har idag talat med Trygg hansa, Folksam och Länsförsäkringar och inget av bolagen täcker träning/tävling med motorfordon. Precis som någon tidigare skrev, nytt år= nya vilkor.

:krama KOLLA DIN OLYCKSFALLSFÖRSÄKRING!!! :krama

• Gilla
Reaktioner: R2
Jag har idag talat med Trygg hansa, Folksam och Länsförsäkringar och inget av bolagen täcker träning/tävling med motorfordon. Precis som någon tidigare skrev, nytt år= nya vilkor.

:krama KOLLA DIN OLYCKSFALLSFÖRSÄKRING!!! :krama

sååå, 10 000 kronors frågan är alltså, vilka täcker träning tävling 2010?

Man får tävla i RR och träna, bara man inte tjänar pengar på det. Sponsring innebär "tjäna pengar"

/ Jens

fråga: om man tex har däckspons så kostar ändå hela säsongen = att man inte tjänar pengar på att tävla/träna.

Eller tolkar jag fel?

fick oxå min idag från länsförsäkringar, där följde med ett fint brev vart det stod att dom hade ändrat så tävling eller träning med motorfordon inte täcks längre. jag har pratat med scandia livs o som jens sa så får man inte tjäna pengar på att köra. va dom sa till mej var all sponsring inkomst. varför det var så kunne dom inte svara på

Last edited:
jag har pratat med scandia livs o som jens sa så får man inte tjäna pengar på att köra. va dom sa till mej var all sponsring inkomst. varför det var så kunne dom inte svara på

Vilken försäkring pratade ni om då? Till mig var svaret att de inte har någon olycksfallsförsäkring som gäller under träning/tävling.

Vilken försäkring pratade ni om då? Till mig var svaret att de inte har någon olycksfallsförsäkring som gäller under träning/tävling.

Du får läsa på avtalet en gång till.

Den gäller under all utövning av motorsport så länge man inte tjänar pengar på det.

Jag blir bara fattig :S

/ Jens

Du får läsa på avtalet en gång till.

Den gäller under all utövning av motorsport så länge man inte tjänar pengar på det.

Jag blir bara fattig :S

/ Jens

Jag hade inte läst något avtal utan bara fick berättat för mig i luren att de inte hade någon olycksfallsförsäkring att erbjuda som gäller vid träning eller tävling. Men nu när jag läser deras villkor för olycksfallsförsäkringen så har du ju mycket riktigt rätt i att det bara blir problem om man får betalt. :)

Tråkigt att man inte bara kan ringa in och lita på att svaret är korrekt. Det andra försäkringsbolaget jag ringde påstod först att trafikförsäkringen gällde vid träning/tävling, men det visste jag ju att det inte stämde.

Alla ni som rekommenderar ett visst bolag. Vad grundar ni det på egentligen?

Med risk för att vara fördomsfull nu men, tror det egentligen är endast pga. att ni själva har det, och det har ni endast pga. att era föräldrar själva har haft det bolaget, och har fått höra att det minsann är ett bra bolag. =)

Nej har säkert (läs förhoppningsvis) fel. Men skriv i sånafall varför. Tex. "jag rekommenderar trygg hansa, dem har jag" säger ju egentligen inte ett smack.

Till TS, så är det som vanligt med försäkringar, ring runt och jämför, och vill du ha en bra försäkring, så jämför innehållet i försäkringen framför priset.

Alla ni som rekommenderar ett visst bolag. Vad grundar ni det på egentligen?

Med risk för att vara fördomsfull nu men, tror det egentligen är endast pga. att ni själva har det, och det har ni endast pga. att era föräldrar själva har haft det bolaget, och har fått höra att det minsann är ett bra bolag. =)

Nej har säkert (läs förhoppningsvis) fel. Men skriv i sånafall varför. Tex. "jag rekommenderar trygg hansa, dem har jag" säger ju egentligen inte ett smack.

Till TS, så är det som vanligt med försäkringar, ring runt och jämför, och vill du ha en bra försäkring, så jämför innehållet i försäkringen framför priset.

Jag rekommenderar Skandia efter en riktigt grundlig genomgång. Jag gör saker ordentligt när jag väl gör dom (kanske inte gör saker så ofta).

Det är därför mitt råd fungerar, jag har alltså grundligt kollat reglerna. Så länge man inte tjänar pengar på sporten är det ok att pyssla med RR.

Sen så är ditt råd till TS helt förödande. Att ringa runt till kundtjänst hos 8 olika bolag kommer inte ge svar på vad försäkringen verkligen gäller till när du väl knäckt ryggen på RR-banan, den kommer ge ett gissat svar från den säljare i luren som vill ha dig som kund och få in provision på samtalet :fakta. Riktiga svar får man från villkoren, alltså de papper som jag antar att du inte läst igenom från bolagen? Det har jag!

/ Jens

Har läst igenom villkoren men hittar inget om just detta. På vilken sida i .pdf står detta?:va

Blindstyre! ;)

Har tråden kommit med något annat matnyttigt än att

Skandia täcker tävling inom RR, bara man inte tjänar pengar på det?

/ Jens

Last edited:
Man kan ju också kolla upp om man har någon försäkring via jobbet/facket. Jag pratade med Förenade Liv som har avtal via facket (Unionen) och deras gruppförsäkring täcker allt utom kampsport med slag mot huvudet och avancerad flygning (vad nu det innebär).

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon