Lämplig olycksfallsförsäkring?

Nja, i villkoren står att kläder som skadats vid olyckstillfället ersätts med upp till 10000 och sedan går de efter någon tabell hur gamla kläderna är för att räkna ut hur mycket pengar man får. Andra faktorer kanske också styr in. T.ex vill de ha kvitton på grejerna, vilket jag inte hade, och därför fick jag kanske lite mindre i ersättning. Hjälm och ställ räknades alltså som kläder i detta fall.

Så rakt av byte blir det inte tal om, men en liten tröstsumma om inte annat. Tror det var 80% efter ett år, 60% efter två osv.

Och dessutom så funkar det bara en gång :o)
Jag kollade upp detta med länsförsäkringar Västernorrland i somras, och utrustning upp till 10000 precis som du skriver, men tydligen bara vid "plötslig" olycka, eller om de använde ordet "oförutsägbar", vilket enligt deras tolkning bara gällde första gången. Andra gången borde man visst kunna räkna med att det kunde hända....

Nja stämmer inte riktigt får du en skada som värderas till 50-100 % får du % satsen av max beloppet. värderas skadan till 0-49% får du % satsen ggr halva max beloppet.

japp, försäkra er ordentligt, en mille är inte mkt.

får man en skada som bedöms runt 10% invaliditet så får man 10% av maxbeloppet, dvs 100000:- (om man har en mille)
Vilket inte är mkt för en så allvarlig skada, för 10% invalidtet känns ordentligt.
Jag har så här långt blitt bedömd till 4 respektive 5% för min krossade fot som kommer krångla resten av livet.
(det ska ju dock överklagas men det är en annan story)

fem tips
1, läs villkoren
2, läs villkoren igen..
3, man kan ha flera olycksfallsförsäkringar, ha det.
4, i vissa bolag får man inte ha mer än 40000:- i spons, drabbar inte många men läs på villkoren/skylta inte med sponsorintäckter vid en skada.
5, kolla om du har rättsskydd i hemförsäkringen, bra vid en process mot bolagen vid skada/överklagan.
(de har de allra flesta, kruxet är dock att det vanligtvis inte täcker advokatkostnader INNAN det blir en rätts-sak, då klassas advokaten som "ombud utom rätts-sak" och dennes kostnader täcks inte av rättsskyddet. och en advokat kan lätt lägga en massa timmar innan det blir rätts-sak, om alls)

Bra skydd är ju också värt pengarna, bäst att inte skada sig ju.

Oftast ger det lägre premie om man kan lyckas få in oss i någon form av gruppförsäkring. Själv har jag en Trygg Hansa olycksfall och "gräddfil i vården" försäkring för en struntsumma då de endast beräknade premie utifrån ålder.

Samma här, har haft den i många år, använt 2 ggr, inga problem. handläggarna proffesionella som fan båda ggr. Rekomenderas TH.

Nja, i villkoren står att kläder som skadats vid olyckstillfället ersätts med upp till 10000 och sedan går de efter någon tabell hur gamla kläderna är för att räkna ut hur mycket pengar man får. Andra faktorer kanske också styr in. T.ex vill de ha kvitton på grejerna, vilket jag inte hade, och därför fick jag kanske lite mindre i ersättning. Hjälm och ställ räknades alltså som kläder i detta fall.

Så rakt av byte blir det inte tal om, men en liten tröstsumma om inte annat. Tror det var 80% efter ett år, 60% efter två osv.

Man har nog varit snäll i ditt fall, eller kan det tolkas på olika sätt möjligen !
Denna texten är kopierad direkt ur Länsförsäkringars gruppförsäkringsavtal som jag har möjlighet att lösa via min arbetsgivare:

Merkostnader
Ersättning för kläder och glasögon
Om olycksfallsskada krävt läkar- eller tandläkarbehandling,
ersätts i samband med olycksfallsskadan skadade
personliga kläder, glasögon, kontaktlinser, hjälm, hörapparat
och andra vid olycksfallsskadan burna handikapphjälpmedel.
Med personliga kläder avses inte klädsel
eller annan utrustning som är särskilt anpassad för
idrottslig verksamhet, exempelvis motorsport,
ridning,
utförsåkning och liknande. Om skadat föremål går att
reparera lämnas ersättning för reparationskostnaden.

Nja stämmer inte riktigt får du en skada som värderas till 50-100 % får du % satsen av max beloppet. värderas skadan till 0-49% får du % satsen ggr halva max beloppet.

Fast det där gäller nog rr-försäkringen. Är rätt säker på att min olycksfallsförsäkring räknar % på enbart maxbeloppet.

Man har nog varit snäll i ditt fall, eller kan det tolkas på olika sätt möjligen !
Denna texten är kopierad direkt ur Länsförsäkringars gruppförsäkringsavtal som jag har möjlighet att lösa via min arbetsgivare:

Merkostnader
Ersättning för kläder och glasögon
Om olycksfallsskada krävt läkar- eller tandläkarbehandling,
ersätts i samband med olycksfallsskadan skadade
personliga kläder, glasögon, kontaktlinser, hjälm, hörapparat
och andra vid olycksfallsskadan burna handikapphjälpmedel.
Med personliga kläder avses inte klädsel
eller annan utrustning som är särskilt anpassad för
idrottslig verksamhet, exempelvis motorsport,
ridning,
utförsåkning och liknande. Om skadat föremål går att
reparera lämnas ersättning för reparationskostnaden.

Det är inte samma villkor, i de villkor jag har, och jag kollade även nu direkt på villkoren på www.lansforsakringar.se, så finns inte det sista stycket som undantar idrottslig verksamhet med. :tummenupp

Eller så har de ändrat i villkoren efter just MIN vurpa :D, och glömt att lägga ut de senaste villkoren på nätet.

Och dessutom så funkar det bara en gång :o)
Jag kollade upp detta med länsförsäkringar Västernorrland i somras, och utrustning upp till 10000 precis som du skriver, men tydligen bara vid "plötslig" olycka, eller om de använde ordet "oförutsägbar", vilket enligt deras tolkning bara gällde första gången. Andra gången borde man visst kunna räkna med att det kunde hända....

Detta med att det skulle vara "plötsligt" eller "oförutsett" fick jag som svar när jag först sökte ersättningen på min allriskförsäkring. Det blev visst ett policybeslut inom företaget efter just mitt ärende.

Men att samma sak skulle gälla olycksfallsförsäkringen låter ju väldigt konstigt. Jag ser inget i villkoren som säger något om plötsligt eller oförutsett just för klädersättningsbiten. Och vad gäller kroppsskada måste man ju få skada sig mer än 1 gång!

Last edited:
Försäkringar man tecknar genom facket är totalt värdelösa:gnissla (min högst personliga åsikt).

jag tror inte du har erfarenhet av alla fackförsäkringar då. Metalls grupplivförsäkring förra året hade inga begränsningar vad gäller högriskaktiviteter - ej heller vid tävling och det var hög ersättning. Kostade knappt 70 kr i månaden, drogs på bruttolönen. I år är jag inte med i facket så nu vet jag inte hur den ser ut men innan jag gick ur var det i alla fall inte dumt att vara RR-förare och Metallmedlem.

mja, visst kan det vara olika,
jag beskrev det för att belysa att tex en miljon inte är mkt.

en av mina förs funkar så att man för % på beloppet upp till en gräns, runt 50%, sen dubbelt över det.

Dags för ett trådlyft!

Jag har som många andra i denna tråd haft en olycksfallsförsäkring hos Länsförsäkringar. Fick hem den nya räkningen för året och såg att de ändrat i villkoren tills i år.

Nu gäller ej försäkringen för träning och tävling med motorfordon längre. Kan vara bra för alla att veta.

Nån som kan rekommendera nåt annat bolag?? Är inte med i facket och tror ej jag har någon möjlighet till nån gruppförsäkring genom jobbet men det skall undersökas.

Dags för ett trådlyft!

Jag har som många andra i denna tråd haft en olycksfallsförsäkring hos Länsförsäkringar. Fick hem den nya räkningen för året och såg att de ändrat i villkoren tills i år.

Nu gäller ej försäkringen för träning och tävling med motorfordon längre. Kan vara bra för alla att veta.

Nån som kan rekommendera nåt annat bolag?? Är inte med i facket och tror ej jag har någon möjlighet till nån gruppförsäkring genom jobbet men det skall undersökas.

Oj då, jag som tänkte starta en olycksfallsförsäkring hos Länsförsäkringar. :gnissla

Salus Ansvar har en olycksfallsförsäkring utan undantag för "extremsporter".

Vilken är det? När jag läser på deras sida så står det att det inte gäller riskfylld verksamhet såsom "Tävling eller organiserad träning med motorfordon,
motorfarkost eller vid hastighetskörning". Detta oberoende på vilken av deras olycksfallsförsäkringar man tittar.

Dags för ett trådlyft!

Å fan! Ja det var ju jäkla bra att du sa det, risken fanns ju att man gått på den igen i framtiden utan att lusläsa villkoren (vilket iofs hade varit dumt :)

Dags för ett trådlyft!

Men var det inte endast ersättningen för skyddsutrustning och kläder vid olyckor som tagits bort? Så läste jag det när jag fick hem brevet för någon månad sedan.

Någon som har länk till villkoren?

Har nu skummat igenom villkoren för länsförsäkringar östergötland/östgötabrandstodsbolag.
Står ingenstans något om undantag för motorsport eller likande.

Det jag hittat är följande:

Ersättning för kläder och glasögon vid olycksfallsskada
Om olycksfallsskada krävt läkar- eller tandläkarbehandling, ersätts i samband
med olycksfallsskadan skadade personliga kläder, glasögon, hjälm,
hörapparat och andra vid olycksfallsskadan burna handikapphjälpmedel.
För skadade kläder vid idrottslig verksamhet, till exempel motorcross,
ridsport eller utförsåkning lämnas dock ingen ersättning.

dom undantagen som finns är

H Begränsningar i försäkringens
omfattning vid sjukdom och olycksfallsskada
H.1 Sport och idrott
Försäkringen gäller inte vid direkt deltagande i boxning, eller annan kampsport
där slag/sparkar eller motsvarande ingår.

möjligt att andra länsförsäkringar har andra villkor men vi i Östergötland sitter säkert.

Men var det inte endast ersättningen för skyddsutrustning och kläder vid olyckor som tagits bort? Så läste jag det när jag fick hem brevet för någon månad sedan.

Någon som har länk till villkoren?

Här är en länk till villkoren men de är inte uppdaterade sen 2006 så där står inget om motorsport.

I mitt försäkringsbrev jag fick igår så står det såhär:

" Årets villkorsändringar: Efter det den försäkrade fylt 16 år tillämpas nedanstående inskränkningar. Försäkringen gäller inte vid deltagande i, boxning eller annan kampsport där slag/sparkar eller motsvarande ingår, tävling eller träning med motorfordon eller sport,idrottstävling eller organiserad träning som professionell idrottsutövare."

Dock är ju länsförsäkringar uppdelat i en mängd bolag, jag tillhör gbg/bohuslän.

Har varit i kontakt med östgöta brandstodsbolag.
Dom har inga planer att införa undantag i ersättning annat än för kläder för närvarande.

Här är en länk till villkoren men de är inte uppdaterade sen 2006 så där står inget om motorsport.

" Årets villkorsändringar: Efter det den försäkrade fylt 16 år tillämpas nedanstående inskränkningar. Försäkringen gäller inte vid deltagande i, boxning eller annan kampsport där slag/sparkar eller motsvarande ingår, tävling eller träning med motorfordon eller sport,idrottstävling eller organiserad träning som professionell idrottsutövare."

Dock är ju länsförsäkringar uppdelat i en mängd bolag, jag tillhör gbg/bohuslän.

Kontakta Skandia.

/ Jens

Konstigt:va
Jag frågade LF spec om Racing, dykning osv. Inga problem.
Däremot som du skrev fick man inte köra kampsporter med slag/sparkar, men det var bara det som inte ingick.

Däremot som du skrev fick man inte köra kampsporter med slag/sparkar, men det var bara det som inte ingick.

Skall du veta att försäkringen gäller måste du ha papper på det. Även om de säger att försäkringen gäller är det inte säkert den gör det, i alla fall inte hos Folksam:mad:

LF har inte samma villkor i alla län. Det är olika bolag

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back