Kvalitet...

Vilket märke hade minst reklamationer enligt mc-tidningen. Har den bäst kvalite

• Antal röstningar
    0

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Vad är kvalitet igentligen?
Har funderat på det...

I många trådar kan man läsa -Köp honda... den har god kvalite??
Vad menar man då?
Går den inte sönder lika ofta som andra hojar.. är det bra service....Är det att den har mindre plastigt intryck än andra hojar... eller vad är det man menar igentligen?

Detta har jag fått berättat för mig:
En stor svensk mc-tidning gjorde en undersökning vilket fabrikat som hade minst fel. De hade kollat upp hur mycket garanti och reklamationer det varit på de olika märkena....

Vilket märke tror ni hade då haft minst reklamationer?
Det märket är det det märke som har bäst kvalite?

Last edited:
Måste nog säga Honda, dom har väl inte så generösa garantier utan anledning och jag kan inte erindra mig att jag någonsin hört någon snacka om att dom haft kvalitetsproblem med en Honda?

Jag skulle tippa på att det är BMW som haft minst problem. Hursomhelst så köper man ändå en Honda för att vara säker :D

Nej BMW är det inte faktiskt, de har problem de med, men säkert bra verkstäder och så vidare.
Jag vet inte svaret, men Honda satsade jag på, de har gott rykte.

Jag som har tidningen, (BIKE) kan säga att Honda som alla tror är bäst på kvalité, ligger i botten!! De har bra mycket mer kund reklamationer än de flesta andra märken....

Men det är ju klart.... japps hojar är det ju aldrig någe fel på.... :va

RSV_R skrev:
Jag som har tidningen, (BIKE) kan säga att Honda som alla tror är bäst på kvalité, ligger i botten!! De har bra mycket mer kund reklamationer än de flesta andra märken....

Men det är ju klart.... japps hojar är det ju aldrig någe fel på.... :va

Kan nog stämma köpte en ny Honda mt5 moppe när jag var 15 och den rasade ett otal gånger, om det sen berodde på att den var övertimmad och ständigt gick på fullgas eller på dålig kvalitet är frågan? :rolleyes:

OlleR skrev:
Jag skulle tippa på att det är BMW som haft minst problem.
Det är mycket elektriskt lull-lull som kan krångla på en BMW. Handtagsvärmare etc...

Pratar vi reklamationer på nya hojar? Det är i såna fall ointressant eftersom det går på garantin. Vad som händer efter garantin, det är det dom är intressant!

Det var inte många som hade röstat på rätt märke.
Bike kollade med Bike i trollhättan på garantiärenden och då var Kawasaki bäst.

Bike gjorde samma poll, fast med upplevd kvalitet.
De flesta upplevde att Honda hade bäst upplevd kvalitet.

De hade även en poll där frågan var om du lämnat in din hoj för garantiåtgärder de senaste 3 åren, även där låg Honda högt. :va
http://www.bike.se/poll/poll.php?year=2003

Lite lustigt resultat av en visserligen icke vetenskaplig undersökning.
"min hoj har bäst kvalitet men jag har lämnat in den för garantilagning"

Upplevd och faktisk kvalitet är två skilda saker.

Last edited:
Hightuned skrev:
Måste nog säga Honda, dom har väl inte så generösa garantier utan anledning och jag kan inte erindra mig att jag någonsin hört någon snacka om att dom haft kvalitetsproblem med en Honda?

Deras auktoriserade verkstäder får jobb 5 år framåt. vem är så dum att han lämnar in hojen på oljebyte för 1200 spänn ifall det inte va för stämpeln i boken.

Jag röstade på annat märke. Honda säljer jättemånga motorcycklar. Det borde bli många reklamationer. Jag tror att Ural får minst reklamationer :arsele

svampe skrev:
De hade även en poll där frågan var om du lämnat in din hoj för garantiåtgärder de senaste 3 åren, även där låg Honda högt. :va
http://www.bike.se/poll/poll.php?year=2003

Men hallå!!! Det var den sämsta poll jag sett. Antalet reklamationer är ju helt ointressant när man inte vet det totala antalet hojar!!!

21% Yamaha av totalt inlämnade hojar i denna ovetenskapliga poll alltså. Men hur många Yamaha har sålts de tre senaste åren i relation till tex Triumph som har 9%? Det säger mig att Triumph är sämre än Yamaha när den lämnar fabriken i alla fall.

Lurch skrev:
Men hallå!!! Det var den sämsta poll jag sett. Antalet reklamationer är ju helt ointressant när man inte vet det totala antalet hojar!!!

Ska se om jag hittar tidningen, så ska du få bättre siffror.
I tidningen så är det bara reklamationer från Bike i Trollhättan, men det borde ge ett relativt bra snitt för landet.

Jag tyckte att det var lite intressanta siffror i Bikes poll, framför allt den upplevda kvaliten.

Är alltså "undersökningen" gjord genom att man kollat antal hojar av varje märke som lämnats på bike i trollhättan för lagning?

Isåfall är det den mest pinsamt kassa "undersökning" som någonsin publicerats i en tidning. Absolut inte ens värd att ta minsta lilla notis om eftersom resultatet inte säger något alls om kvalitet på hojar.

Intressant ämne,när jag läste en kurs i marknadsföring för ngt år sedan så definierade man kvalitet såhär(ungefär):

"Kvalitet uppstår när kunden är till det fullaste nöjd med sin produkt"

Dvs Nöjd kund= God kvalitet.

Detta innebär att det har flera faktorer, såsom byggkvalite, finish, hållbarhet som utgör ett gemensamt resultat för det som blir uppfattningen av god kvalitet.

Naturligtvis finns det andra saker som kan påverka denna ekvation, du kan uppnå allt ovanstående t.ex. med en 10 gånger dyrare produkt än övriga konkurrenter. Då värderar man som kund i pengavärde i kvalitetsbegreppet(Iaf majoriteten, jag vet att det finns folk som alltid kör EDET toapapper osv ).

ÄDIT:

Enligt den beskrivning du har gett från mc-tidningen så tycker jag att den är fel. Klart att bra garantier, service osv är fint, men det är ju bara goda förmåner. Hållbarhet är också bara en del i kvalitetsbegreppet, där tycker jag att tidningen är helt ute och cyklar.

Last edited:
Trango_B skrev:
Är alltså "undersökningen" gjord genom att man kollat antal hojar av varje märke som lämnats på bike i trollhättan för lagning?

Isåfall är det den mest pinsamt kassa "undersökning" som någonsin publicerats i en tidning. Absolut inte ens värd att ta minsta lilla notis om eftersom resultatet inte säger något alls om kvalitet på hojar.

Inte?
Bike i trollhättan säljer nog många hojar, kan vara 500-700, vad vet jag.
Skulle de få alla måndags ex?
Det är kanske inget att bygga statistik på, men det borde vara en indikering på hur det ser ut.

Hittade inte tidningen, nån annan kanske har den och kan tala om resultatet.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien