Kurvteknik på crossbanan

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Tror jag skriver i rätt forumdel.

Jag har börjat köra crossbana och tänker göra det jääävligt mycket i framtiden för det är sjukt kul. Det mesta går rätt bra förutom just en sak. Kurvtagningen i hårnålskurvor/skarpa kurvor. Hur ska man göra för att ta dessa skarva kurvor på rätt sätt. Min första instinkt är att luta hojen mer desto snabbare man kör, men det funkar inte. Jag gjorde så i söndag och det resulterade bara i att framhjulet tappar grepper och så kraschar man. Det är så lätt att framhjulet hamnar mitt imellan två spår och sen halkar det och då kraschar man direkt. Jag har hört rykten om att man på något sätt ska sätta sig långt fram och bromsa så att man trycker ihop framgaffeln. Man får då högre tryck på framdäcket och så ska man luta hojen lite lagom innåt medans man själv lutar utåt(inte innåt som på sporthojar).

Nån som har någon koll på det här som kan ge mig lite tips till nästa helg? Ibland kändes det nästan som att man knappt hade styrfart i kurvorna.

Last edited:
Du är på rätt väg, rätt teknik i riktigt skarpa kurvor är att bromsa ihop framgaffeln inför kurvan så man får vikt på framhjulet. Flytta fram dig så långt du kan, du ska i princip sitta vid styret. Då håller din tyngd ner framhjulet efter bromsningen så du kan vika ner hojen utan att tappa fästet medan du själv sitter upprätt utan att luta med. Gas hjälper sedan framhjulet balansera fästet medan bakhjulet får möjlighet att eventuellt sladda ut.

Kort förklarat. Nån med mer erfarenhet ger säkert en mer ingående förklaring men fästet fram är bättre än man tror med rätt teknik. Även en sporthoj funkar hyfsat på gräsbana bland koner även om det ser lite :3freak ut...

Last edited:
Alltså jag kan ju ha helt fel men jag åker med samma kurvteknik som jag gör på asfalten. Det händer nu å då att man tillåme kör ikapp dem som kör med crossdäck (jag åker bara på 17" regndäck), så helt ute å cyklar kan man inte vara ;D

Dvs bromsa tills medans du lägger ner hojjen och sen på med gasen så fort som man släppt bromsen eller så att de överlappar varandra. Sitta upp på hojjen (dvs luta hojjen men inte en själv) gör att det är lättare att rädda om det släpper men det går fortare att "följa med hojjen" (dvs luta med hojjen).

Handlar mest om att våga hålla ner cykeln även om det blir lite guppigt.

Tre regler som e bra för kurvtagning oavsett asfalt grus eller is:
1. Man svänger bara en gång per sväng (dvs när du väl svängt klart hojjen så får man inte luta upp och lägga ner den igen)
2. Gasen går bara åt ett håll, man får pausa.
3. Man går från broms till gas och från gas till broms, ingen coasting (åka med avslag utan broms)

Last edited:
Många är lite "rädda" för att köra i spåren som blir i kurvorna och blir stela och vinglar ur spåret istället. Sätt framhjulet i spåret och låt hojen följa med sen kan du lägga ner till styret tar i backen om spåret är nog djupt...och ja just...man ska våga oxå :)

Att bromsa ihop gaffeln är överkurs. Så är även det Olof skriver om att gå direkt från broms till gas. Det viktigaste som nybörjare är att lära sig hitta flytet och att lära sig vilken hastighet man kan hålla i kurvorna. Till en början är det ok att bara hålla jämn fart in mot kurvan(Du måste ju först lära dig vilken ingångsfart som är lagom). Inte för fort då suger hojen fast för mycket i vallen. Och naturligtvis inte för långsamt... :D

Stå upp ända tills du har passerat det sista guppet. Där ger du lite lätt grundgas samtidigt som du sätter dig ner så lång fram du bara kan. Och sätter fram innerbenet. Sedan vrider du på mer gas ut genom hela kurvan. Foten ska inte ta i marken, syftet är bara att få tyngdpunkten lägre och framåt.(samt att man kan rädda sig om man tappar greppet) Ytterarmbågen håller du så högt du bara kan. Man jobbar alltid med armbågarna utåt när man åker cross. Och jag upprepar sätt dig inte ner förrän du verkligen ska lägga ner hojen.

Kolla bilden här hur han håller armbågen, och håll den gärna ännu högre.
http://www.motocrossactionmag.com/m...ier=3&id=2E0CD4B1A59040738331B03700EE2138&p=2

Ha en hög växel så att du tvingas slira på kopplingen för att få bra drag genom kurvan, då får du ett mjukt drag genom hela kurvan och behöver inte växla förrän en bra bit in på raksträckan. Vill du ha mer tyngd på bakhjulet lutar du överkroppen bakåt. Rumpan har du kvar så långt fram du kan, helst på tanklocket. Om hojen vill resa sig lutar du istället överkroppen framåt.

Försök att även luta med kroppen. speciellt om kurvan har en fin vall, du kommer ändå att luta hojen mer än kroppen.

Om du fortfarande har problem med greppet fram kan det vara så att gaffeln är dåligt inställd.

Överkurs:
Om du du kör i djupa spår så håll ett finger på frambromsen. Om cykeln börjar falla innåt i kurvan drar du lite i frambromsen. Hojen kommer då att resa sig. Känn efter och testa ett antal gånger så att du får in rätta känslan

Two stroke man skrev:
2250281 Så är även det Olof skriver om att gå direkt från broms till gas.

Överkurs:
Om du du kör i djupa spår så håll ett finger på frambromsen. Om cykeln börjar falla innåt i kurvan drar du lite i frambromsen. Hojen kommer då att resa sig. Känn efter och testa ett antal gånger så att du får in rätta känslan
Jag tror jag ska förtydliga vad jag menar för jag tycker inte alls att det är överkurs utan snarare en grundläggande kunskap! Vad jag menar är att bara för att man ska gå från gas till broms innebär det inte att det ska vara superhårt, man kan i princip rulla med avslag fram till kurvan men sätt en fot på bromspedalen och ett finger på frambromsen och ta lätt på dem så att det är bromsarna man använder för att sakta in och inte motorbromsen och motvinden!

Med andra ord så kan man sikta på sätta rätt fart in i kurvorna även om man inte coastar! Men släpp inte både gas och broms för då skapar man en hel del problem, problem som man kommer tro handlar om andra saker och förvirra en i utvecklingen :)

Tack för den andra delen jag citerat, har alltid undrat varför folk rekomenderar att man ska hålla på frambromsen men nu förstår jag :)

Olof Eriksson skrev:
2252800 Jag tror jag ska förtydliga vad jag menar för jag tycker inte alls att det är överkurs utan snarare en grundläggande kunskap! Vad jag menar är att bara för att man ska gå från gas till broms innebär det inte att det ska vara superhårt, man kan i princip rulla med avslag fram till kurvan men sätt en fot på bromspedalen och ett finger på frambromsen och ta lätt på dem så att det är bromsarna man använder för att sakta in och inte motorbromsen och motvinden!

Med andra ord så kan man sikta på sätta rätt fart in i kurvorna även om man inte coastar! Men släpp inte både gas och broms för då skapar man en hel del problem, problem som man kommer tro handlar om andra saker och förvirra en i utvecklingen :)

Tack för den andra delen jag citerat, har alltid undrat varför folk rekomenderar att man ska hålla på frambromsen men nu förstår jag :)

Menar inte att du har fel, men har man ett besvärligt problem så bör man dela upp det i så små beståndsdelar som möjligt. Sen tittar man på dom små delproblemen och bygger succesivt på med fler delar.

Jag anser att man först och främst bör lära sig rätt ingångsfart. Den hittar man bäst genom att testa olika hastigheter in i kurvan. Ska man även bromsa samtidigt har man samtidigt skaffat sig ett till problem att hålla rätt på.

Ett bra sätt att hitta bra flyt kan vara att köra på samma växel hela tiden. För mig funkar oftast 3an bäst runt hela banan. Det kommer naturligtvis gå sakta på rakorna, men man får mer tid över att koncentrera sig på kurvorna. Och det har en tendens att gå snabbare i kurvorna än vad det normalt gör.

Sen har det sina fördelar att bromsa in i kurvan, t.ex att framgaffeln sätter sig som vi var inne på tidigare. Bakbromsen stabiliserar bakändan lite om man bromsar lagom hårt. Är det rejält guppigt i ingången så får man stabilitet genom att hålla gas(går att hålla ganska mycket), samtidigt som man bromsar. Då sätter sig bakändan och går genast stabilare.

En annan grej som ingen nämnt är att man ska ha bestämt sig för vilket spår man ska ta redan innan kurvan och vara mentalt inställd på det. Det kan låta fånigt elementärt, men ändå är det nog den viktigaste detaljen av alla. t.ex Ibland har ett spår två utgångar, och redan vid ingången ska man ha bestämt sig för vilken av dessa två utgångar man ska ta. Jag tror att de flesta som vinglar sig genom kurvor har missat denna detalj. Alltså: Ha rätt mentalt fokus på uppgiften.

Two stroke man skrev:
2253164 Menar inte att du har fel, men har man ett besvärligt problem så bör man dela upp det i så små beståndsdelar som möjligt. Sen tittar man på dom små delproblemen och bygger succesivt på med fler delar.

Jag anser att man först och främst bör lära sig rätt ingångsfart. Den hittar man bäst genom att testa olika hastigheter in i kurvan. Ska man även bromsa samtidigt har man samtidigt skaffat sig ett till problem att hålla rätt på.

Ett bra sätt att hitta bra flyt kan vara att köra på samma växel hela tiden. För mig funkar oftast 3an bäst runt hela banan. Det kommer naturligtvis gå sakta på rakorna, men man får mer tid över att koncentrera sig på kurvorna. Och det har en tendens att gå snabbare i kurvorna än vad det normalt gör.

Sen har det sina fördelar att bromsa in i kurvan, t.ex att framgaffeln sätter sig som vi var inne på tidigare. Bakbromsen stabiliserar bakändan lite om man bromsar lagom hårt. Är det rejält guppigt i ingången så får man stabilitet genom att hålla gas(går att hålla ganska mycket), samtidigt som man bromsar. Då sätter sig bakändan och går genast stabilare.
Jag håller med i allt, och jag vill tillägga att jag inte menar att man bromsar in i kurvan, bara att man går från broms till gas och tvärt om. Men som med alla tips är det kanske svårt att förstå exakt vad man menat med det :)

Första varven på crossbanan åker man ju alltid och "kollar banan", och även då åker jag utan coasting. Coastar gör man alltid som nybörjare för att man e rädd för att använda kontrollerna, men man kommer inte ifrån att det alltid är sämre för det! Från början tror man att om man inte gör något så händer det inget, det är ju naturligt, men så funkar det ju inte!

Så jag tycker fortfarande att det är en grund som man ska lära sig, från början kan man bromsa fram tills man ska börja svänga (dvs att hojjen e rak) och sen släppa bromsen å på med gasen (det behöver inte innebära att man ska accelerera, dock så ska man hålla farten). Ju fortare man börjar köra destå mer blir det att bromsa in i kurvan och komma till blandannat överkursen att bromsa ihop gaffeln :)

I övrigt så gör jag precis som du, tar det lugnt på rakorna och försöker hitta min väg i kurvorna de första varven jag åker på en ny bana eller på en crossbana som ändrar sig mellan gångerna.

Vi pratade om i en annan tråd att bromsa med bakbromsen i kurvan med påslag, och jag gör det ganska mycke på crossbanan nu. Dels kanske för att man har dåligt grepp men sen tycker jag cykeln känns mjukare att köra och man kan åka med ett drag som man inte kommer åt annars (antingen för mycket eller för lite utan bakbromsen). Tack för inspirationen! :)

Olof Eriksson skrev:
2254413 Vi pratade om i en annan tråd att bromsa med bakbromsen i kurvan med påslag, och jag gör det ganska mycke på crossbanan nu. Dels kanske för att man har dåligt grepp men sen tycker jag cykeln känns mjukare att köra och man kan åka med ett drag som man inte kommer åt annars (antingen för mycket eller för lite utan bakbromsen). Tack för inspirationen! :)

Tack själv. Jo, det minns jag, Klutmark är ju hårdbana så den har nog några kurvor mer eller mindre utan vall som funkar bra med bromsen på. Den här gången tänkte jag närmast på bromsstalpen före kurvan. Om du åker en rejält gropig sandbana så känns det nästan som att få en magnet mellan mark och bakhjul om man gasar samtidigt som man bromsar. Det var svårt att kontrollera med min förra hoj, 2t 125. Men med min nuvarande touringhoj YZF250 så är det betydligt lättare.

Olof Eriksson skrev:
Vi pratade om i en annan tråd att bromsa med bakbromsen i kurvan med påslag, och jag gör det ganska mycke på crossbanan nu. Dels kanske för att man har dåligt grepp men sen tycker jag cykeln känns mjukare att köra och man kan åka med ett drag som man inte kommer åt annars (antingen för mycket eller för lite utan bakbromsen). Tack för inspirationen! :)

Funkar bra att bromsa lite även mitt på slagiga rakor för att lugna ner bakänden lite. En del supercrossåkare bromsar lite mitt i whoopsen oxå av samma anledning, bakdelen sätter sig och blir stabilare.
Tänk att ligga 4an el 5an (ja femman!) fullt i midjehöga whoops som de gör och ha koll på allt...jisses.

rejser skrev:
2255279 Funkar bra att bromsa lite även mitt på slagiga rakor för att lugna ner bakänden lite. En del supercrossåkare bromsar lite mitt i whoopsen oxå av samma anledning, bakdelen sätter sig och blir stabilare.
Tänk att ligga 4an el 5an (ja femman!) fullt i midjehöga whoops som de gör och ha koll på allt...jisses.
Ja de e klart imponerande. Jag klarar inte ens av att ta dem på tvåan med en 80cc utan att få hjärnskakning... (drog en sån fin ikväll)

I vänster kurvor har du fördelen att helt enkelt kunna använda bakbromsen som "styre". Detta gäller speciellt på sandbana men även på jordbanor med riktiga spår.

På jordbana om du har för hög ingångshastighet i kurvan (bromsar om någon t.ex) händer det ofta att man åker ut ur det planerade spåret. För att undvika detta lägger du lite lite tryck på bakbromsen utan att låsa. Då justerar du cykeln i spåret genom gas och bakbroms. Oftast glider man ner i spåret igen och kan ge på lite mer grundgas.

Two stroke man förklarade ungefär samma sak fast använda frambroms istället. Har hört både kneppen av olika tränare men för min del är det bakbroms som funkar.

På sandbana är det dock en helt annan femma. Där bromsar du ibland ut cykeln på lite ställ med bakbromsen, står fortfarande upp, slår på i mitten av kurvan samtidigt som du sätter dig ner. Ofta är det riktigt stalpigt så direkt efter påslaget får man ställa sig för att inte studsa över styret.

Nåt i den stilen kanske? Det viktigaste är att hålla blicken högt och hålla FART i kurvorna, lite lagom grundgas. Många nybörjare kör för sakta i spåret ( jordbana t.ex) och glider "inåt". Glider man inåt/ ur spåret tappar man all fart/ fäste och vurpar ofta. Särskilt om det är lite blöt jordbana!

Tilägg:

Kör du högerkurva istället har du svårt att justera hojen med bakbromsen (för du håller väl ut foten framåt?).

Blir ofta lite mer brutala kurvor då för min del. På sandbana blir det ofta lite hårdare påslag & dumpa koppling. Får man ungefär samma effekt att bakändan går ut på ställ lite innan vallen.

Är det jordbana får man istället se till att ha lagom ingångshastighet för att hålla sig i spåret.

Tilägg 2:

ALLTID ALLLTID mycket mycket tryck på dne yttre fotpinnen i en kurva! Det gör som dag och natt, speciellt på jordbana med dåligt fäste. Du ska nästan trycka så hårt på yttre fotpinnen då arslet knappt snuddar sadeln. Med det "yttre" benet/knät trycker du emot cykeln hårt som bara den för att stödja cykeln ordentligt.

Nyheter
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey