Min första olycka..(Lång läsning)

Igår var det min 'tur'. :gnissla:(:huvet:kryckor

JAG HATAR ATT KÖRA LÅNGSAMT! :mad:

Gick omkull med körskolans hoj när jag tränade på lågfartsbanan för uppkörning. Risk2an fixad och teorin, no problems. :) Men dessa idiotiska cirkusövningar till lågfartsbana! Vad ska de vara bra för? Jag bara undrar....:va
Med sporthojen har jag dragit runt drygt 100 mil i vanlig trafik. Inga problem. :D Krypköra för att slippa sätta ner någon fot vid rödljus är ju självklart. Köra gokartbana är skitkul, jag har 'lyckats' skrapa bort ena 'offerpinnen' under ena fotpinnen. :hihi
Men att köra löjligt långsamt är läskigt. :näsblod 8 km/h är ok, men när jag ska ner till 6 så blir det skit. :huvet Så i utgången av en U-sväng så blev farten för låg. Tack och lov för bra skinnställ! :tummenupp Trots det så har jag ett lite svullet knä, och en lite trasig axel. Vänster arm går inte så bra att använda. :gnissla
Min lärare fick flytta på kopplingen, för kraschramen hade blivit sned. Sedan var det bara att hoppa upp igen och köra tillbaka till körskolans garage.

Vette fan om jag blir klar i tid till uppkörningen :va, tiden är bokad. Axel värker som fan. :gnissla :brinnerup
 
Jag välte körskolans hoj 2ggr varav båda tillfällera var på lågfartsövningarna, körde liiite väl sakta (typ 2-3km/h) och istället för att hoppa av så har jag hamnat under cykeln båda gånger. Visst var det lite skämmigt men tur att man klara sig utan skador. Lycka till ni andra som har uppkörning snart, det fixar ni utan problem!
 
Gick omkull med körskolans hoj när jag tränade på lågfartsbanan för uppkörning.

Det är inte meningen att man ska åka runt och släpa fötterna i marken runt hela lågfartsbanan. Med det sagt så ska man inte heller undvika att sätta ner fötterna till varje pris, även om det innebär att man trillar omkull. Sätt då hellre ner en fot om du behöver och fortsätt. Kör några gånger till och försök få till att du för det mesta kan köra bana utan att sätta ner någon fot (men som sagt, hellre fot i marken än att trilla).

Om han/hon som ska granska dig på uppkörningen ser att du vid något tillfälle sätter ner en fot, men att det i övrigt ser kontrollerat ut, kan han/hon ändå godkänna eller be dig göra om lågfarten. Det är en bedömningsfråga.
Ligger du under hojen och sprattlar så är det ganska dåliga odds på att få fortsätta uppkörningen.



Till Trådskaparen
Sätt ner den fot (eller båda) som är lämpligt i situationen.
Det är skillnad om det är plan, asfalterad mark framför ett rödljus eller om du är 'ute i terrängen'.
Man får anpassa sig efter situationen. Synd att du fick lära dig det den hårda vägen.
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top