bmwjohan
För farlig för allmänheten
Tror jag skriver i rätt forumdel.
Jag har börjat köra crossbana och tänker göra det jääävligt mycket i framtiden för det är sjukt kul. Det mesta går rätt bra förutom just en sak. Kurvtagningen i hårnålskurvor/skarpa kurvor. Hur ska man göra för att ta dessa skarva kurvor på rätt sätt. Min första instinkt är att luta hojen mer desto snabbare man kör, men det funkar inte. Jag gjorde så i söndag och det resulterade bara i att framhjulet tappar grepper och så kraschar man. Det är så lätt att framhjulet hamnar mitt imellan två spår och sen halkar det och då kraschar man direkt. Jag har hört rykten om att man på något sätt ska sätta sig långt fram och bromsa så att man trycker ihop framgaffeln. Man får då högre tryck på framdäcket och så ska man luta hojen lite lagom innåt medans man själv lutar utåt(inte innåt som på sporthojar).
Nån som har någon koll på det här som kan ge mig lite tips till nästa helg? Ibland kändes det nästan som att man knappt hade styrfart i kurvorna.
Jag har börjat köra crossbana och tänker göra det jääävligt mycket i framtiden för det är sjukt kul. Det mesta går rätt bra förutom just en sak. Kurvtagningen i hårnålskurvor/skarpa kurvor. Hur ska man göra för att ta dessa skarva kurvor på rätt sätt. Min första instinkt är att luta hojen mer desto snabbare man kör, men det funkar inte. Jag gjorde så i söndag och det resulterade bara i att framhjulet tappar grepper och så kraschar man. Det är så lätt att framhjulet hamnar mitt imellan två spår och sen halkar det och då kraschar man direkt. Jag har hört rykten om att man på något sätt ska sätta sig långt fram och bromsa så att man trycker ihop framgaffeln. Man får då högre tryck på framdäcket och så ska man luta hojen lite lagom innåt medans man själv lutar utåt(inte innåt som på sporthojar).
Nån som har någon koll på det här som kan ge mig lite tips till nästa helg? Ibland kändes det nästan som att man knappt hade styrfart i kurvorna.
Last edited: